hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor kaldt ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Hvor kaldt ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

stall-lynghaug

» VIP

Skrevet - 17/08/2007 :  09:46:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mye kulde tåler en islandshest med god vinterpels ? Jeg tar som regel inn mine hester når det er - 15 grader eller legger på dekken. Er det vind så tar jeg di inn ved ca - 10-12 grader. er det så kaldt som - 15 så lar jeg di stå ute i 2-3 timer. Hva gjør du?

mariakaogcindy

Skrevet - 17/08/2007 :  12:21:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min står med inne med bobledekken når det er - 15 ute... og når den er ute i mer en -10 så har den på seg halsdekken i vinter dekken... og hvis det akkurat har blitt 0 står hun med vanlig vinter dekken Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 17/08/2007 :  12:53:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Mine står ute hele døgnet, selv i 40- på det verste. De har leskjul til fri benyttelse.
Ellen Gå til toppen av siden

willigutten

» VIP

Skrevet - 01/09/2007 :  09:25:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! hesten min går på utegang hele året. som jeg pleier å si, det er bare å kle hesten riktig! jeg tar på fleece dekken når det er under 5 grader ute. ulldekken om det er minusgrader og vinterdekken om det er ekstremt med vind og snø og mange minus. i tillegg har hesten min et skjul å gå inn i og en hestevenn, og de holder hverandre verme;) andrea og william Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 01/09/2007 :  17:53:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er det så kaldt som - 15 så lar jeg di stå ute i 2-3 timer.

Opprinnelig postet av ranveig d

Det syns jeg var veldig lite utegang. Jeg har en varmblods som står ute hele året. Det var vel oppunder -30 på det kaldeste i vinter, og han stod fint ute da også - hele døgnet. For all del, de har fri tilgang på le som de bruker når de selv ønsker det.

Selv om vi fryser fingrene av oss så gjør ikke hesten det. Hester er svært så hardføre "beist" som tåler mye mer enn det vi tror. Sleng heller på dekken enn å ta dem inn.

Islandshest med full vinterpels trenger heller ikke dekken når det er kaldt, pelsen er mer enn nok dekken :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2007 :  18:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
En frisk isis med full vinterpels er konstruert for å klare 20 minus og storm, så det er bare å pælme den ut i all slags vær.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/09/2007 :  01:29:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt nl-hester i 24 år, og de har knapt sett et dekken i sitt liv - uansett temperatur og nedbør.
Sørger da for at pelsen holder seg "feit" og lar naturen sørge for resten. Islendere og nl-hester er begge "natur-raser" som stort sett klarer seg selv - hvis de får lov til det.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 02/09/2007 :  17:33:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kulde er ikke problemet. Om hesten blir våt til skinnet blir den lett kald. Men hester som har litt fett i pelsen og ikke blir pusset for mye blir skjelden våte til skinnet. Svette trekker raskt ut fra huden og ut i pelsen. Men, det er nok litt forskjell fra hest til hest.
Minus 15 - 20 grader er ikke noe å bekymre seg for med en islandshest med normal pels og grei helse. Om den har tilgang til litt ly for vinden tåler den også fint vind.
Jeg bekymrer meg evt litt når det regner i flere dager med rundt null grader på høsten før vinterpelsen har vokst helt ut. Da gir jeg hesten regndekken og tar den kanskje inn for å tørke.

Om jeg lurer på om hesten fryser kjenner jeg i armhulene og på ørene og ser etter om hesten skjelver eller beveger seg stivt og anspent. Så lenge det ikke er masse nedbør er det bare "mor" som er bekymret og fryser. Hesten er varm og avslappet.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/09/2007 :  02:15:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min 23-årige nl-hest har ikke sett et dekken hele sitt liv. Pelsen er "god og feit", da hun ikke blir overdrevent børstet - bare sånn at huden masseres, så den produserer fett.
Børster aldri på våt søle - det får tørke og dette av av seg selv. Spyler eller vasker ikke heller.

Mor til min gamle hest ble 29 år, og hun så heller aldri et dekken, men så ut som ei geit om vinteren. - Ehh nå lyver jeg litt, for hun hadde på seg et teppe i noen dager, etter at hun kom hjem fra tarmslyngoperasjon i desember 1985, og det var iskaldt, og vi måtte lufte henne, og hun hjadde et digert operasjonsarr på mahen og et dren i halsen - så vi surret på henne et langgt ullskjerf.

Mange tror at hester må ha dekken, men gjennom snart 40 år med hest, har jeg hatt å gjøre med alle slags ponnier, arabere, fullblods, trakhener - you name it - og ingen brukte dekken, tro det eller ei.

Har selv valgt en rase - nordlands-/lyngs-hest - som "klarer seg sjøl" - og det gjør islenderen også.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/09/2007 :  11:27:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Min går ute 24/7 hele vinteren, med temp. ned til -40, men hun har tilgang til leskur og fri tilgang på grovfôr.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Stjernekar

Skrevet - 03/09/2007 :  20:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke kulda som er problemet for hesten... det er vind og regn -samtidig-
Hestene mine går ute på et stort beite gjennom hele vinteren, hele døgnet. De har et skur og en lun skog.
Blåser det så står de nede i skogen, men ellers elsker de å ligge i skuret.

De har da heller aldri hatt på seg dekken...

Det er to grunner for at jeg ikke vil bruke dekken.
1. Når hesten fryser reiser håra seg. Det gjør de ved hjelp av små muskler ytterst i huden. Ved å senke og heve håra økes blodsirkulasjonen. Har hesten på dekken blir håra liggende, og det blir dårlig blodsirkulasjon... Hesten kan bli lettere syk...
2. Hesten klarer ikke å regulere kroppsvarmen forskjellig på forskjellige steder av kroppen. Det betyr at om den blir varm under dekkenet og vil kjøle seg ned, vil den bli kald på magen, og om den da prøver å varme seg på magen vil den bli altfor varm under dekkenet... Hesten blir fortere syk...

En grunn for at de trenger det er om de er veldig gamle eller syke...
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 04/09/2007 :  00:22:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med flere av de andre her. Femten speik, eller tjue for den saks skyld, er intet problem med mindre hesten er syk. Regn, sludd og vind er langt verre.
En islandshest med god vinterpels klarer fint alle variantene av norsk vinter. Femten minus er i utgangspunktet ingen grunn til å la hesten stå inne, synes jeg. Hester som går på utegang skal selvfølgelig ha tilgang til leskur/tak over hodet, av etiske grunner. Ingen hester trives med å stå ute i høljregn flere dager i strekk.

Selv har jeg ei værsjuk hoppe som maser ved porten hver gang hun mener været blir for ufyselig. Står hun uten regndekken på disse uværsdagene blir hun øm i rygg/kryss. Derfor er hun dekkenhest. Jeg har faktisk erklæring fra equiterapeut om at hun trenger beskyttelse på slike dager - men det skulle egentlig ikke være nødvendig. En hest som står ute i høstregnet og skyter rygg og krøller halen inn mellom skinkene sier meg mer enn nok. Da får hun dekken på, og så får alle verdens ideologier og teorier om naturlig hestehold, fettlag og strittepels seile sin egen sjø. Og ja - det er ei kaldblodshoppe det er snakk om. Min konklusjon er at alle hester er forskjellige, og at dekkenbruk må tilpasses hvert enkelt individ, som alt annet. Les hesten din, så vil du få svaret.

Merete
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2007 :  11:27:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Hestene våre går ute hele året, døgnet rundt. (noe som får meg til å lure hvorfor jeg betaler stall-leie, egentlig....) Når det nærmer seg -20, er jeg helt dårlig av engstelse for de stakkars gullene - og føler et enormt behov for å pakke de godt inn i dyn-duner og ulltepper, med kose-bamser i armkroken og alt som ellers skal til....Men nei - stall-eieren vår er såååå streng, og sier Nei du, de tåler detta! Så må de gå ute, da....i mørket...huff.

De har til dags dato ikke bukket under av lunge-betennelser og andre skumle sykdommer jeg forestiller meg hver kveld i vinter-mørket mens jeg fyrer som besatt hjemme hos meg selv - og tuller meg inn i dun-dyna og ulltepper med kosebamse i armkroken og alt som ellers skal til....

Moral?? Jeg tror altså at man har så altfor lett for å overføre egne behov til sine hester....

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

Adeleinos

Skrevet - 05/10/2007 :  21:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min står nå med boble dekken inne å enda ett mellom tykt ute dekken utenpå ute. nå står hun ute fra kl 9 om morgenen til jeg skal ri sånn i 4-5 tiden. de får lunsj ute så lenge været er greit. regner det eller blåser blir de tatt inn til lunsj kl halv 2 å får spise inne. på vinteren når det er over 15- blir de tatt inn til lunsj, er det over 15-(16,17) blir de stående inne.
ingen av hestene virker som de lider av dette, setter vi de ut, står de ved porten å vil inn igjen.
Gå til toppen av siden

Belinda_Ask_Kvikken

» VIP

Skrevet - 10/10/2007 :  13:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min går ute om dagen og er inne om natta. Har aldri på henne dekken om dagen bortsat når hun er svett og skal stå ute da. Men trøng hun det egentlig???? Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2007 :  12:11:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei :)

Har selv en islandshest som står på utegang og har nesten alltid gjort det i løpet av sitt 8 år lange liv. Nå på høsten/vinteren får han nesten alltid på seg et regndekken etter ridetur når han er svett. På vinteren når det er mange minusgrader får han på seg et ull/fleece dekken under regndekkenet eller et vinterdekken.

Er litt intr. i å vite hva dere som ALDRI/SJELDEN har på hesten deres dekken (de som har på utegang) gjør når hesten er VÅT av svette og det er kuldegrader.
Jeg håper ikke at dere slenger hesten rett på beitet iført våt pels?
Det kan da virkelig ikke være sunt?

Grunnene til at vi setter på hesten vår dekken når den er svett når det er kaldt er:
1) Pelsen tørker !
2) Han blir ikke så stiv fordi musklene blir holdt varme;
- Idrettsutøvere slenger jo på seg en overdress de også når de er svette?!

Jeg har hatt hest på utegang de siste 3 årene. Alle hestene jeg har hatt har blitt brukt regelmessig: så og si hver dag. Derfor blir det også til at de går med dekken nesten hver dag.
Jeg kjenner også til hester som taper mye av kroppsvekten om vinteren, - ofte fordi de bruker så mye energi på å holde seg varme. Er det ikke da OK å sette på dem et dekken så de ikke taper så mye?
I januar kjøpte jeg meg ny hest (solgt nå). Hun eide ikke mye muskler og hadde ikke altfor mye kjøtt på kroppen. Hun stod med et 300 gr dekken nesten hele tiden når det var kaldt. Var ikke det riktig mot henne så hun kunne legge på seg litt?

Jeg er verken for overbruk av dekken eller for ikke-bruk av dekken.
Det må finnes en MELLOMTING!
Det finnes folk som omtrent grøsser bare de hører ordet dekken og farbanner det rett i vest. Og det finnes folk som sender anonyme sms'er og synes det er dyremisshandling å la hestene stå uten dekken og på utegang om vinteren.

Kan ikke de det gjelder få ett litt videre syn?
Det ER faktisk nødvendig med dekken iblandt OG det er mange tilfeller av overbruk av dekken.

U see? :)

Jeg kommer ihvertfall ikke til å sette ut min våte hest uten noen form for dekken på beitet i vinter med den tro om at "Pøh, den klarer seg vel"...

Haoli <3
Redigert av - Liselotte den 13/10/2007 12:13:35 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.