hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barbering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 barbering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

mariakaogcindy

Skrevet - 07/10/2007 :  20:53:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo

Er litt usikker på om jeg skal barbere hesten min eller ikke! Men er ikke det jeg skal spørre om her...
Men jeg lurer litt på alle disse forskjellige måten og barbere på??

Hvis du kunne lakt inn bilde og navn på barberinga... Gjerne fler bilder av forskjellige hester med samme barbering... Så ser jeg litt ossen hesten blir osv...

Tusen Takk på forhond

mariakaogcindy

Skrevet - 11/10/2007 :  20:12:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
INGEN som barberer hestene sine her ?? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/10/2007 :  23:54:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke jeg, ihvertfall. Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 12/10/2007 :  09:27:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg barberer

Barberer hele hesten bortsett fra hodet og fra knærne og ned.
Noen barberer ikke bena i det heltatt.
Har også noen som kun barberer halsen og under magen på stallen
Gå til toppen av siden

siliussa

Skrevet - 12/10/2007 :  14:26:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg barberer hele hesten, når du gjør dette er det viktig at du har nok dekken på. Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 12/10/2007 :  17:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sån som her... Hva vil det si og barbere hele hesten er det fra nesetipp til bakhov lissom ??

Hva er vitsen med og barbere bare hals og mage ?

Noen bilder ?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 12/10/2007 :  17:44:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siliussa: Hvor mye dekken er det snakk om når du barberer hesten... Sån som nå... ca 7grader til 1 grad
og når det går over til 20minus hva skal hun ha da ?? og 10 minus osv lissom ??
Dette trenger jeg litt hjelp til

ps: kommer nåkk til og barbere min men tror det blir hele fra kneet og opp men ossen barberer man hode ?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/10/2007 :  22:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke behov for å barbere hestene mine, men skulle jeg gjort det, så hadde jeg barbert hele hesten, men unntak av hode og ben, samt jeg ville behodt pels der salen ligger. dekken klipper osv skjønner jeg virkelig ikke poenget med. Man klipper bort pelsen på halsen og magen, også setter man på dekken der hesten har vinterpels. Det er omtrent umulig for en hest å regulere varmen når den blir klippet på den måten. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/10/2007 :  02:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg litt "stygg" mot de som klipper hestene, men jeg sammenligner det på en måte med å kle seg i bikini midtvinters, og så må man kle på seg den ene pelsen etter den andre for å holde varmen....

Tror nok det er mange hester som egentlig ikke behøver barbering - kanskje bare de ypperste konkurransehester som stiller i stevner året rundt, og kanskje noen skolehester som sjelden/aldri får gå ute.

"Moten" med barbering, og så en drøss med dyre dekkener til alle mulige temperaturer og værforhold, er noe jeg selv har opplevd utviklingen av siden 1970-tallet - da man ikke klippet og deretter kledde på hestene i det hele tatt - til disse dager, hvor de fleste hester synes å ha en hel "garderobe" - for å holde den "i normal temperatur".

Jeg har opplevd arabere, fullblods, trakhenere osv. som aldri så et dekken, mens nå er det fjordinger, døl og nl-hester som "må" gå med dekken, og må da spørre: Er det hestene som er blitt "pyser" som ikke klarer seg selv lenger, eller har det med "mote" å gjøre?

He he - vet at jeg nå "banner i kjerka" - og at det - muligens vil komme en del "forsvarsinnlegg" etter dette innlegget.

Men i stallen hvor jeg har min hest, har hun nå begynt å sette vinterpels, og etter en særdeles regnfull dag, kom jeg opp i stallen på kveldstid. Hun var helt tørr etter bare et par timer inne, mens når jeg kjente under dekkenet på et par hester (når ingen så meg), så var de enda våte under dekkenet - og det skulle de stå med hele natta... Altså fuktige hester ut på beite neste morgen, med nok et dekken på ryggen, mens det våte dekkenet forhåpentlig tørket i løpet av dagen....

Bare for å ha spurt: Hvor mange er det av de som sverger til NH og Barfot som bruker dekken eller klipper hest? - Hvis de klipper og bruker dekken, "bryter" de med prinsippene om en "naturlig hest" og en "naturlig kommunikasjon".

Og jeg kan ikke dyyy meg for å gjenta ordene til en veterinær som kom opp i stallen for å se til en - EN - syk hest, blant over 20 hester, og han så ut over stallen med en haug hester med dekken på seg: "Jøss, så mange sjuke hester det er her, da!"

Han mente altså at bare en syk hest behøver dekken..... - og det var en av landets aller mest anerkjente heste-veterinærer som sa dette.

Veel, jeg er vel en av de dårligste kundene til alle landets hesteutstyrs-forretninger - siden jeg enda ikke har kjøpt et eneste dekken... - ja, blir vel "svartelista" nå.....

Tenk om 8 av 10 hester "overlever" uten dekken - det skulle tatt seg ut! - Men så sørger barberings-moten for at ihvertfall noen hester trenger litt beskyttelse - når de stiller i "bikini" i 20 kuldegrader og storm.....

Den dagen min hest måtte trenge litt beskyttelse, har jeg et gammelt ullteppe i beredskap.....

Tjihh - hvis det ikke blir så mange innlegg etter dette, tolker jeg det som at folk reflekterer litt, men hvis det strømmer inn med "forsvarstaler", kan det ha den nytte at man - nok en gang - vurderer om våre hester er blitt "Barbier", eller om de faktisk KAN "overleve" uten full påkledning...

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/10/2007 :  10:35:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen bilder ? Lurer veldig på dette...
Dekken ?
Ossen barbering ?
Bilder ?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/10/2007 :  10:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner deg godt T.Boysen men jeg føler jeg må fordi ellers blir det INGEN stevner på meg til vinteren og slett ingen ridning heller... Og hvis jeg ikke barberer henne må jeg pakke henne inn i masse dekken da også for og ikke få all den pelsen.. Så dekken blir det uansett.. Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 13/10/2007 :  13:20:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Men T.Boysen, dette er DIN mening ;)

F.eks med meg, jeg har akkurat fått funnet ut at min 20års gamle kaldblodstraver begynner å bli "skrøpelig", da må jeg bruke dekken på henne, slik at hun ikke skal stå fryse.
Hun kan ikke stå å bruke krefter på å fryse, når hun er tynn, og gammel, og hva så!?

Det er mange grunner til å bruke dekken!

Hva gjør det at man bruker dekken? La folk gjøre som de vil, det er deres hester.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/10/2007 :  05:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da, folkens! Mener IKKE at hester i konkurranse, eller som sjelden eller aldri opplever friluft i timevis skal træles med laaang, tykk og feit vinterpels.

Det ER forskjell på en Ferrari og en Traktor, liksom - men man fyller ikke 98 høyoktan bensin på en traktor, og slett ikke tungdiesel på en Ferrari... - hvis dere skjønner hva jeg mener.

Derfor har min lille, naturlige hest aldri blitt klippet, og har heller ikke hatt dekken på seg, og hun har "overlevd" i 23 år, blid og fornøyd, med "bamsemums-pels" om vinteren.

Det jeg mener å si, er at kanskje noooen flere heste-eiere kanskje burde vurdere om deres hest kanskje kunne klare seg på naturlig vis, og ikke "bare følge moten" med barberinger og dekkener i hopetall.

De ALLER fleste hester behøver nok ikke barberes, og heller ikke "kles på" til alle mulige vær-forhold. De ALLER fleste hester tåler både kulde, vind og nedbør, særlig hvis de får en noenlunde "hestevennlig" tilværelse.

Her forleden hadde jeg en ridetime, hvor to funksjonshemmede ryttere skulle komme, men så kom bare han store gutten som måtte ri på Dølamærra, og min lille hest ble stående uten rytter - og regnet øste ned. Gutten kom seg vel opp på hesten, men mærra viste tydelig at hun ikke ville være alene, så jeg besluttet raskt at JEG da kunne følge terapiridningen fra ryggen av min egen hest, så jeg kravlet meg opp fra en krakk, og hadde en "ridende terapitime", med to hester som er meget gode venninner, så det gikk aldeles utmerket.

Poenget er da, at etter ridetimen var jeg klissblaut i ræ... - ehh - baken - siden jeg hadde ridd uten sal. Men da jeg jumpa av dama mi, så var altså JEG klissvåt, men likevel varm i baken, og da jeg klappet henne over ryggen, og tok en kikk "ned" i pelsen hennes, så var hun heelt tørr og like varm nær huden. Den feite og tette pelsen tålte altså godt at jeg satt på hennes våte rygg, og ikke et grann av fuktighet hadde trengt seg ned til huden.

Ooog - HVIS dere vurderer å kjøpe dekkener i nærmeste fremtid.... - det er tusenvis av billige - og overflødige - dekkener som er til salgs........ - Hehh - OG - jeg kommer ikke til å kjøpe et eneste ett..... - har nok av gamle ulltepper og et par rundgjorter - HVIS hesten min skulle bli syyyk en dag, og kanskje trenger et dekken.....

Det eneste dekkenet jeg faktisk HAR, er et "premiedekken", fra den gangen hun stilte opp i nh-hest-ponnigalopp på Hellerudsletta i 2000 ("Hest 2000"), og "vant" et gult og grønt "Rikstoto-dekken", som aldri er blitt brukt siden. Meen, det skal innrømmes, jeg er veldig stolt over å ha dette dekkenet, siden det beviser at hun faktisk har vært med på et Rikstotoløp....!

Og - ikke misforstå meg: HVIS det kommer en dag at min hest blir syk, og trenger litt beskyttelse, så skal hun få på seg lag på lag med gode, varme ulltepper - som jeg ikke har betalt en krone for.......

Noen ser kanskje på meg som "hååååpløst gammaldags" - men jeg er da glad for å ha spart noen tusener av kroner på å ikke kjøpe massevis av unødvendige og dyre dekkener - penger som ihvertfall JEG må telle hver måned, når uføretrygden kommer inn. For MEG er det forøvrig LITT uforståelig at jenter på 14, 15, 16 osv år TJENER sååå mye penger at de har RÅD til alt det "utstyret" som enkelte hester kommer opp med i stallen....

Får en liten tanke, siden jeg nettopp så en reklamesnutt på TV om årets innsamlingsaksjon - til AIDS-rammete barn - TENK hvor mange barn man kan gi AIDS-medisin i årevis (1 kr. pr. dag) hvis man bare bare lar være å kjøpe ETT dekken.......

Hvor mange av dere skal være bøssebærere neste helg...??

Mulig at jeg kunne dratt noen ekstra kroner ved å ri rundt på min lille hest med innsamlingsbøssa - ja, hun ville gått opp og ned trapper og inn i heiser - HVIS jeg hadde bedt henne om det. Det er bare SÅNN det er å ha en hest som er "utdannet terapihest", og om hun ikke akkurat kunne stille på OHS i samme klasse som han franskmannen, så er hun ihvertfall den lydigste - OG "naturligste" hesten i vår stall.

Forøvrig ønsker lille, gamle Sunniva seg en liten venn eller to i stallen på Dalbo, for hun husker vel tilbake i "gamle dager", da hun hadde mamma, søsken og slektninger i en flokk, som på det meste bestod av 7 nl-hester og et par islendere, og disse var isammen liksom "sjefene i flokken" mot en del varmblodser og arabere osv, i en flokk på 28 hester.

Nå er Sunniva eneste nl-hest igjen, og den eldste og minste hesten i stallen, ja hun er faktisk den eneste "ponnien" blant alle de 15 andre hestene. Hennes beste venninner er et par dølamærrer, og DE funker godt sammen, men jeg SER at hun savner å ha en søster og nevøer og nieser og andre "familiemedlemmer" nær seg.

I sommer gikk hun med nl-hingst, og koste seg fælt, bla ved at hun fikk gå sammen med flere venninner "av samme slag".

Noen som leser dette som kan vurdere å komme Sunniva i møte? Ved at de eier en "sunn og god" nl-hest, en islender eller en "fornuftig døl" - ja, da er Dalbo gård i Bærum det ideelle sted, hvor en "hest får være hest" - med mye utegang, naturlig fòring, gode turløyper, samt en opplyst utebane.

Jeg har liksom - siden 1970 - hatt den oppfatning at en "naturlig hest er den beste hest".....
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 16/10/2007 :  09:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg må være fryktelig stygg med hesten min siden jeg aldri barberer han og han går i trening året rundt for å holde seg i konkurranseform...
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 16/10/2007 :  17:13:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Ehh..

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/10/2007 :  23:37:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er en grei side som viser og forklarer de forskjellige klipp-metodene http://www.newrider.com/Library/Hors..._how_much.html
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.