hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barbering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 barbering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

BirgitteG

Skrevet - 18/10/2007 :  09:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja etter min mening er du faktisk ganske "dum" å høre på, Boysen!

De aller fleste hestene jeg kjenner blir ridd hver dag, og med pels blir de svett. Så kan man da velge, om man enten vil vente den tiden det tar for hesten å tørke, ellers kan man legge et dekken på en våt hest.

Min hest skal, for første gang i år, bli klippet fordi jeg alle andre år har hatt dårlig samvittighet med å legge dekken på en våt hest. Det vil jeg ikke i år.

Heldigvis går tiden fremover, for 35 år siden som du referer til hadde de ikke teknologien til å lage dekkene som lages idag. Og et godt dekken idag er ikke vått på innsiden!

Ja, hesten min hadde udmerket godt klart seg uten å bli barbert, og uten dekken også. Men jeg har ikke hest for å traske på rolige turer hele vinteren. Derfor klipper jeg-med god samvittighet!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/10/2007 :  02:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ja - noen er "besserwissere" - andre prøver å gi gode råd.

Bare litt rart at ikke arabere, fullblodser og andre ridehester ikke trengte dekkener i hopetall for bare få år siden. Det var faktisk skogshestene som fikk på seg dekken - dvs. et lag med høy under et par ulltepper - når de var svette, og når høyet var vått, og hesten tørr, ble det fjernet, for vitsen med det hele, var at det var LUFT der til å tørke hestene. Meeen det var jo i "gaaamle daaager", det (- sies med gammel, skjelvende stemme).

Det er klart at man høres "dum" ut når man har holdt på med alle slags hester i 35 år..... - for alle hester har jo forandret seg radikalt på de ti siste år mht. evne til å kunne regulere varme, kulde og væte.

Hvis salig Darwin hadde sett dette, ville han vel blitt forbauset over hvor fort "artenes tilpasning" skjer.

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 19/10/2007 :  16:59:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, ja - noen er "besserwissere" - andre prøver å gi gode råd.

Bare litt rart at ikke arabere, fullblodser og andre ridehester ikke trengte dekkener i hopetall for bare få år siden. Det var faktisk skogshestene som fikk på seg dekken - dvs. et lag med høy under et par ulltepper - når de var svette, og når høyet var vått, og hesten tørr, ble det fjernet, for vitsen med det hele, var at det var LUFT der til å tørke hestene. Meeen det var jo i "gaaamle daaager", det (- sies med gammel, skjelvende stemme).

Det er klart at man høres "dum" ut når man har holdt på med alle slags hester i 35 år..... - for alle hester har jo forandret seg radikalt på de ti siste år mht. evne til å kunne regulere varme, kulde og væte.

Hvis salig Darwin hadde sett dette, ville han vel blitt forbauset over hvor fort "artenes tilpasning" skjer.

Opprinnelig postet av T. Boysen

T.Boysen; Verden endrer seg!
Det er ikke alltid at å høre på gamle råd er bra!

Men det er bra at noen har sin mening, andre sin mening.

Sånn er det bare i hestemiljøet!!!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/10/2007 :  22:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
egentlig veldig enig i T.Boysen her jeg. Bor ved en stall der absolutt ALLE hestene er barberte. Ikke alle som brukes daglig engang, men på den stallen er det en "trend" å barbere hestene sine, så det resulterer i at samtlige hester går med minst 3 dekner daglig...

Det er selvsagt noen hester som kanskje ikke yter sitt i f eks ridehus eller liknende med vinterpels fordi dem blir fort for varme. OG det er jo opp til hver enkelt om de vil barbere hestene sine.

På gården jeg bor ( gammel gård fra 1850åra) hang det gamle ulltepper de la over dølagampa sine mens de drev å hogde tømmer i skogen. disse teppene er pr dags dato ikke til å skjønne at har vært brukt til dette men han gamle nabo karen fortalte meg dette, og fortalte at han ikke hadde sett maken til folk i dag hvor de kledde opp hestene sine med tykke lag av dekner og tepper.. og som han sa " det var andre tider før..da måtte hestene slite hver dag i skogen, og syke, det var de aldri...." og var nok mang en hest som ble satt svett ut igjen eller stående med tykk våt vinterpels uten dekken på seg, og de overlevde de å...

Men til saken, hesten er født med pels for å kunne selv regulere varmen til en hver tid. jeg vurderte lenge å barbere min fjording pga pelsen, men ombestemte meg da jeg alikevel ikke kom til å være mye i ridehus...

men for all del, alle gjør som de vil, og alle mener nok at de gjør sitt beste for hesten, og det tror jeg nok at de gjør også:) (dum formulert setning...)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 20/10/2007 :  09:54:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Joda, du har jo rett

Hadde akkurat en kaldblodstraver på 20 år, som måtte brukes dekken på, for hun hadde ikke fettlag :S Hun skalv i 2 grader!!
Det var helt sikkert fordi at noen hadde brukt dekken på henne før, og dermed var fettlaget ødelagt.

Men fjordingen min, har en utrolig pels!!
Har dekken liggende, men det er sjeldent jeg bruker de
Det er jo egentlig det beste når hesten "får være seg selv".

Veldig synd at folk barberer å har dekken på, bare pga trend

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 20/10/2007 :  10:23:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var dette jeg ikke ville oppnå med denne mix-debatten... Men det ble vist sånn...

Jeg har en kaldblods som nå svetter og svetter, jeg er en konkuranse rytter som skal starte masse i vinter og da KAN hun ikke ha all den pelsen... Har fortsatt ikke bestemt meg, men... Det er ikke en trend hos meg da jeg har 2 hester på EGEN stall...

Men så til et spørsmål...

HVIS jeg barberer henne, hva må hun ha på av dekken da ?
Må hun ha hals dekken ? (har det)

Og jeg lurer fortsatt litt på disse forskjellige "frisyrene" ? Hvordan bør jeg barbere akkurat henne... (Dekken klipp er IKKE aktuelt da den var teit...)

Hvis jeg skal barbere ansiktet hvos skal det barberes da ? det er jo lissom ikke noe vits og barbere i panna...

Og har sett mange hester som er barbert med "shabrack" merke på ryggen... Hva hjelper det mot ?

Når man skal barbere beina til hesten skal man ta helt fra koden og opp eller fra kreet og opp ?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/10/2007 :  14:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
greia Boysen, er at du drar alle over en kam. Måten du skriver på virker som om du gjør narr av folk som ikke gjør akkurat som deg. Jeg har ikke holdt på med hest i 35 år ... men i 25 , og jeg synes mye av det du skriver er utrolig å rakke ned på folk .

Jeg er helt enig at det er mye uvettig generelle håndteringer av hester, bruk av utstyr osv . MEn det betyr ikke at ALLE som gjør tin gpå en annen måte enn man gjorde for 30-50 år siden, gjør det feil. Når noen stiller et spørsmål, så vil de ha svar på spørsmålet. Ikke et langt foredrag om at hester ikke trenger å barberes, bruke dekken eller lignende. en kaldblodig rase med esktrem vinterpels har faktisk ikke alltid godt av veldig hard trening vinterstid innendørs. ANdre klarer seg helt fint. Når folk opplever at de barberer hesten sin, og hesten går fra å ikke orke stort, til faktisk å fungere maksimalt, da kan det tenkes at akkurat den hesten faktisk sliter når det blir for varmt. Hester er individer de også.

Selvom endel på store ridesentre gjør sånn og slik , så kan det kanskje tenkes at de fleste av oss faktisk tenker igjennom hva vi gjør og har gode grunner for det. Jeg har en dekkenhest, og en uten. Dekkenhestne fordi hun faktisk , etter langvarige ryggproblemer, stivner opp og får etterhvert direkte vondt i ryggen med påfølgende låsninger uten dekken. Denne hesten har gjennom sitt liv vært dekken hest, hatt på dekken kun ved vinternedbør, og til slutt vært helt uten dekken. Nå trenger hun dekken, hvis ikke kan jeg bare sette en kule i panna hennes, eller la henne gå hele vinterhalvåret (fra nå og til våren) uten dekken, hvorpå hun da vil få smerter, samt hun må stå til pynt, evt bare leies.

Jeg bor på en del av landet hvor vinteren består av mye isvann fra oven. Og isvann7sludd er ikke bra for NOEN hesterygger. Og jeg bruker på den som ikke bruker dekken til hverdags, dekken på dager med vinternedbør. Snø er ikke noe problem, men når det regner is, så blir dette liggende på ryggmuskulaturen, og som fysioterapeut vet du vel hva 15 timers konstant nedkjøling av ryggmuskulatur gjør med den. Je har hatt mange forhester av forskjellige raser, og min er faring er at med vårt klima, blir i perioder veldig mange hester stive i ryggen når de står ute uten dekken. Selvom ikke de blir våte og fryser innerst inne. Og jeg vet ike hva alle andre gjør, men jeg setter meg IKKE opp på en kald ryggmuskulatur og begynner å jobbe den. Kald som i nedkjølt og stiv. selv fjordingen og islandshesten var i perioder ømme i ryggen pga isvann. På sikt gjør faktisk dette endel med ryggen til hesten. Så min toåring får på seg dekken i slikt vær, selvom hun er av kaldblodig rase og ikke fryser. Jeg har planer om å ha den ryggen i veldig mange år, og jeg bor dessverre ikke der hvor det er deilig tørr vinter med masse fin snø hele vinteren.

Kopi av melding:
Hadde akkurat en kaldblodstraver på 20 år, som måtte brukes dekken på, for hun hadde ikke fettlag :S Hun skalv i 2 grader!!
Det var helt sikkert fordi at noen hadde brukt dekken på henne før, og dermed var fettlaget ødelagt.

Dete er faktisk sprøyt. Du kan fint ta en hest som har stått med dekken i mange år, og sette den ut uten, fra sommeren av... uten problem. Fettlaget forsvinner ikke ved dekkenbruk. Overdreven vask derimot .... Det kan ikke tneks at denne gamle hesten hadde litt forkalkninger i kroppen sin, og generelt var litt frøsen ??? Noen hester er mer frosne enn andre, og hester som står og spenner seg opp foreksempel, de fryser fort.

Til trådstarter : JEg ville klippet hesten, dvs hals og kropp. lAtt hode og bein være i fred. (Du får ikke tatt dekken på hode og bein) Når pelsen er som tynnest ville jeg brukt hals på den, også vokser jo pelsen ut og da kan du jo vurdere. Kommer jo litt an på utetemperatur og sånt også da, hvor mye vind osv .. pass på at han ikke blir kald, til pelsen har vokst litt så er den tross alt temmelig naken. Å la pelsen ære igjen i salleiet ville jeg også gjort .Det blir veldig tynt under salen ellers. BEskytter ryggen endel :)

Lykke ti.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/10/2007 :  14:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
En til fordi jeg glemte noe . (ogfant ut at det var ikke 25 års erfaring men 29 hehe)

ALle som er veldig forskjempere for hester uten dekken bruker som argument at hesten har aldri vært syk.

Je gkjøpte meg først en fullblods som var dekkenhest hele sitt liv hos meg (Forkalkninger i ryggen) . Jeg har hatt hester som har hatt dekken på hele døgnet vinter halvåret . Jeg har hatt hester som har hatt dekken på ved nedbør på vinter, som er det jeg foretrekker. Jeg har hatt hester helt uten dekken ... men jeg har aldri noen gang hatt en forkjølet hest. Jeg har hatt skadet hest, og jeg har hatt syk hest (borreliose) men jeg har aldri hatt forkjølet hest ,eller hest med luftveisproblematikk. Selv ikke de som bor i dekken på vinterstid. Aldri. Ogjeg har hatt endel hester innom stallen min i senere år.

det eneste jeg har hatt som har vært avhengig av dekkenbruk, er hester med ømme rygger fordi de står i issludd uten klær på i vind over lengre tid ....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/10/2007 :  14:55:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
en ettertanke ...

Jeg har drevet med hest i mange år, men prøver alikevel og konstant oppdatere meg, og lære mer ... jo mer man lærer , jo mer forstår man hvor lite man kan i dette enorme faget *hest* ....

Jeg håper aldri jeg kommer dit at jeg ikke tror jeg kan lære mer, og at alt som fungerte før er det eneste rette ...

Ang gamle arbeidshester forresten .... hvor mange av disse tilbragte ikke mesteparten av sitt liv på spilt ?? Jeg tør ikke engang tenke på hvor mange vonde stive kropper som fantes på den tiden ... jeg har hatt endel samtaler med nabobonden og stalleier som forteller om hestene før i tiden ... blandt annet mener de at hestene mine kan jo godt stå inne hele vinteren . det gjorde de jo i gamle dager .... de døde ikke da.

verden går heldigvis framover .-
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2007 :  22:12:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, er mange som barberer hestene sine unødvendig, men jeg mener faktisk jeg har gjort det nødvendig de gangene jeg har gjort. Hvis dere tar Welsh Coben min, stressa i hodet og blir fort svett. Hun har laaang vinterpels og blir fort nok svett fra før. Jeg skal trene hardt i vinter. Da må jeg jo barbere, hvis ikke får jeg jo syk hest! Tepper blir det da og ja.

Vilis er da en trakhener som sannsynligvis har gått med tepper hele livet, han hadde i alle fall det da jeg fikk han, og hadde dessuten tynn tynn pels. Nå har den jo vokst litt, spesielt på halsen, men dekken må han jo nesten ha. Barbering gjør jeg ikke før jeg ev. begynner å trene han skikkelig igjen, for han har jo vært haltl. Jeg hadde egentlig ikke tenkt i det hele tatt, men jeg ser kondisen har falt og han blir fortere svett så da må jeg nesten. Heller det enn at han blir syk!

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2007 :  22:21:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men til saken, hesten er født med pels for å kunne selv regulere varmen til en hver tid. jeg vurderte lenge å barbere min fjording pga pelsen, men ombestemte meg da jeg alikevel ikke kom til å være mye i ridehus...

Opprinnelig postet av Angela_Dunjar

Det som er, er jo at hestene er jo noe helt annet enn de en gang var da. Hadde de fått utviklet seg fritt hadde de f.eks aldri vært større enn sebraen. Så har det nok også mye å si hva hesten er vant til fra før og hvor den kommer i fra. Du kan f.eks ikke bare slutte med dekken på en hest som har gått med det hele livet.

Off, er ikke så flink til å formulere, men håper noen forstår.

<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/10/2007 :  04:09:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ja - ser ut til at noen her tror at jeg ikke har sett en hest barbert og med dekken - og at jeg liksom er "stooor motstander" av dette.

Allerede i gaaamle dager, ca. 1970, måtte jeg stå og holde en rimelig irritert gammel ponni-herremann - Charlie het han - som bare måtte barberes - under halsen, på magen og et stykke nedover beina, da han satte vinterpels som en moskusokse, og tørket aaaldri opp. Ja, det var flere av hestene og ponniene i stallen som fikk seg en omgang med "saueklipperen", og det var helt greit, og til ponnienes beste.

Hvis noen føler seg "angrepet" av meg, er det kanskje fordi de ikke har forstått min mening - at man kanskje bør vurdere "inngrepet" i forhold til effekten og evt. merarbeide og merkostnad med hesten/gampen.

Såvidt jeg vet, koster et dekken - eller to, tre, ja åtte - ti stk. som jeg har telt for noen hester, en del hundre-/tusen-lapper. De må holdes rene - stakkars vaskemaskiner.... og daglig tørkes, samt at en del hester elsker å rulle seg med dekkenet, så de ikke ser uuut - hver eneste dag.

Ikke få ganger har jeg hørt "fortvilte heste-eiere" klage over at nå har "Blakken" eller "Beauty" revet istykker det heeelt nyyye dekkenet de kjøpte i forrige uke....

Her i vår hadde vi en dugnad i stallen, og det dukket opp et 20-tall ødelagte dekkener, som var "gjemt bort" på de utroligste steder - som om eierne ikke ville vedstå seg at deres hest liksom ikke likte å ha på seg dekken - ELLER at de hadde allverdens penger å bruke på nye og nye dekkener.

For enkelte kan det synes utrolig at jeg overhodet er kommet meg over "skrivemaskin med rettetast", mens andre kanskje reflekterer litt mer over hva jeg egentlig sier.

De aller fleste hester er "naturlige dyr" - mens de med "Ferrarier" må ta hensyn til at de har skaffet seg et dyr som skal hevde seg i stooore konkurranser, og da må man gi dyret de aller beste muligheter til å hevde seg.

For å si det sånn: Jeg ville ikke gitt Ole Einar Bjørndalen en gammal muskedunder når han skal ut i løypa, men jeg ville heller ikke gått ut i skauen med et luftgevær på bjørnejakt....

Les forøvrig artikkelen på Hest.no om Fjordingene som ble brukt til å frakte ut skutt vilt fra villmarka. Moralen: En hest kan tåle MYE mer enn man tror!

Det er en helt vanlig forsvarsmekanisme å angripe når man føler seg truet - både blant dyr og mennesker.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 21/10/2007 :  13:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
....angripe når man føler seg truet ??? HVor iallverden får du angrep fra i mitt innlegg ? Dette er et diskusjonsforum er det ikke ?? Du kritiserer faktisk ofte andre sine innlegg, hvorfor kan ikke ditt kritiseres uten at det er angrep ??? Pussig.

Jeg leser hva du skriver og reflekterer også over det, jeg prøver bare å fortelle deg hvordan innleggene dine kan oppfattes pga måten du skriver på. Jeg personlig gir blanke i hva du mener om foreksempel mitt hestehold. Jeg føler nemlig at det er gjennomtenkt, og med en mening bak det jeg gjør. Jeg føler meg helt trygg på mitt eget hestehold, akkurat som du gjør med ditt. Men dette er hestemarked. Det kryr av mer uerfarne og usikre ungjenter ... som kanskje tar disse innleggene på en helt annen måte ...

jeg skjønner ikke hvorfor du hele tiden trekker fram penger ... dekken er variable i pris, og folk må da få kjøpe de tingene de selv trenger. Hva folk har betalt for sitt utstyr har vi da virkelig ingenting med ... Selvfølgelig må dekken vaskes og tørkes ... men hvis hesten faktisk trenger ett dekken på ryggen, da gjør den det.

Ja, hester kan tåle mye mer enn vi tror, helt sikkert. Men noen hester kan ha andre behov enn det alle andre har også. Hvis en hest holder seg myk og varm og fungerer helt som normalt med dekken på ryggen, så ser jeg ingen grunn til at den hesten skal gå å ha vondt i ryggen og behandles for låsninger uke etter uke ... tro meg, et dekken koster mindre enn ukentlige kiropraktor behandlinger. og atpåtil ikke vil kunne brukes, i hele vinterhalvåret. Jeg har hest for å bruke de jeg da, jeg har ikke så god råd at jeg gidder å ha en hest stående på pynt halvparten av året .. fordi den ikke kan brukes...bare for å slippe dekken.

Men, mitt *forsvar* var kun for å vise et eksempel hvor dekken faktisk er påkrevd. For hestens beste faktisk ... det var overhodet ikke for å forsvare mitt hestehold. For det gidder jeg faktisk ikke , det er ikke noe å forsvare ...

Men, det jeg ville si kom tydeligvis ikke fram, så da lar vi det bli med det ;)
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 21/10/2007 :  20:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
TUSEN TAKK for svarene dine summer... Nå fikk jeg endelig svaret på hva jeg har spurt om

Nå har hun skille etter dekkene MASSE pels på halsen og "passe" under dekkene Dette ser dumt ut... Tror nåkk jeg tar den klippen du pratet om summer... For nå kan jeg nesten ikke begynne og trave før hun puster og peser og svatter og damper... Så nå tror jeg barberingen er neste...

Når jeg har barbert henne skal hun ha på seg vinterhalsdekken da ??
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/10/2007 :  03:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har heldigvis en hest som kan brukes hele året, og hvis jeg nevner pris og penger, kommer nok det av at jeg har måttet leve på uføretrygd siden 1993, og ble enke for et par år siden, så jeg er blitt vant til å måtte snu på kronene - er vel blitt "gjerrig gammal kjærring", da.

Synd hvis noen oppfatter meg som "surmaget kritiker" - det var liksom ikke meningen.

Jeg har jo hatt med hester å gjøre i 35 år, men det betyr ikke at jeg forfekter 35 år gammel kunnskap - har jo "fulgt med" sånn noenlunde i årenes løp, bla. med flere kurs på NHS.
Var også så heldig å ha en "legende" innen hestekretser som instruktør og lærer i 8 år, ungareren Zsolt Volent, som kunne "alt" om Arabere, Lipizzanere, Fullblods, hestekunnskap og kjøring.

Må si at jeg følte meg litt "beæret" i den perioden for noen uker siden, da familien var på "jakt" etter en ny hest til min niese, som så tragisk mistet sin kjære hest i en ulykke, og vi reiste rundt og så på hester til salgs: Alle steder vi kom, med meg humpende på mine stokker, så var det alltid minst en i stallen som kom bort og sa. "Er ikke du hun Boysen, som sier så mye bra på Hestemarked?" - eller: "Hei, Trine, vi traff hverandre på et stevne der og der" - og mange andre hyggelige meldinger. - Ja, ja - det er sånt man "lever på" - det er hyggelig å bli satt litt pris på.

Forøvrig er det helt naturlig for en hest å svette.....
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.