hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barbering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 barbering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/10/2007 :  20:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
TUSEN TAKK for svarene dine summer... Nå fikk jeg endelig svaret på hva jeg har spurt om

Nå har hun skille etter dekkene MASSE pels på halsen og "passe" under dekkene Dette ser dumt ut... Tror nåkk jeg tar den klippen du pratet om summer... For nå kan jeg nesten ikke begynne og trave før hun puster og peser og svatter og damper... Så nå tror jeg barberingen er neste...

Når jeg har barbert henne skal hun ha på seg vinterhalsdekken da ??

Opprinnelig postet av mariakaogcindy

Jeg synes forøvrig det kan høres ut som om hesten din ikke er i særlig god form iom pusting og pesing

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 22/10/2007 :  20:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, hun er ikke i 100% form kansje men 98% da... Og hvis jeg skal ha hun opp til 100% kan hun ikke ha all den pelsen... Gå til toppen av siden

Shambam

Skrevet - 22/10/2007 :  20:42:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg barberer ikke hestene mine, satser heller på en solid vinterpels så de kan stå så mye ute som overhode mulig:) Men det blir jo noe annent med aktive konkurranse hester:) Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 23/10/2007 :  12:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har heldigvis en hest som kan brukes hele året, og hvis jeg nevner pris og penger, kommer nok det av at jeg har måttet leve på uføretrygd siden 1993, og ble enke for et par år siden, så jeg er blitt vant til å måtte snu på kronene - er vel blitt "gjerrig gammal kjærring", da.

Synd hvis noen oppfatter meg som "surmaget kritiker" - det var liksom ikke meningen.

Jeg har jo hatt med hester å gjøre i 35 år, men det betyr ikke at jeg forfekter 35 år gammel kunnskap - har jo "fulgt med" sånn noenlunde i årenes løp, bla. med flere kurs på NHS.
Var også så heldig å ha en "legende" innen hestekretser som instruktør og lærer i 8 år, ungareren Zsolt Volent, som kunne "alt" om Arabere, Lipizzanere, Fullblods, hestekunnskap og kjøring.

Må si at jeg følte meg litt "beæret" i den perioden for noen uker siden, da familien var på "jakt" etter en ny hest til min niese, som så tragisk mistet sin kjære hest i en ulykke, og vi reiste rundt og så på hester til salgs: Alle steder vi kom, med meg humpende på mine stokker, så var det alltid minst en i stallen som kom bort og sa. "Er ikke du hun Boysen, som sier så mye bra på Hestemarked?" - eller: "Hei, Trine, vi traff hverandre på et stevne der og der" - og mange andre hyggelige meldinger. - Ja, ja - det er sånt man "lever på" - det er hyggelig å bli satt litt pris på.

Forøvrig er det helt naturlig for en hest å svette.....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Boysen; les første innlegg igjen. Du skriver mer om deg selv enn om det temaet her handler om. Kanskje du heller burde opprette en egen tråd om deg selv?

Summer; veldig enig med alt du skriver, og du gir faktisk trådstarter svar på det hun lurer på. Flotte innlegg.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/10/2007 :  01:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, de fleste skriver om seg selv og sine hester - med spørsmål - eller forslag.

Skal vi se, nå har jeg sett etter i et par-tre hestebøker, og har bla lest følgende:
- "Fra naturens side er hestens tykke vinterpels kilden som gir varme. - Det naturlige fettet i hårlaget holder på varmen og hjelper derved hesten til å holde på kondisjonen."
- "Hester og ponnier varierer meget når det gjelder tykkelse og lengde på hårlaget. Fullblod og tilnærmet høyt foredlede hester bør kanskje ikke klippes i det hele tatt, mens andre kan klare seg med en klipp i året. Hester og ponnier med uvanlig tykt hårlag kan trenge både to og tre klipp."
- "Hvilken form for klipping du skal velge, kommer an på den enkelte hesten og hva slags arbeid den skal gjøre. De mest populære typene er hunterklipp, der pelsen står igjen på beina og i salleiet; dekkenklipp, der et område over ryggen, lenden og krysset står uklipt; og sporklipp, som fjerner hår fra undersiden av halsen, mellom forbeina, fra buken og øvre del av bakbeina."

I bøkene er det bilder av slike klipte hester. Og hvis noen av dere har klipt hestene, og har bilder av dem, kan dere legge dem inn, så man får se det. Har dessverre ikke noen bilder av klipt hest selv.

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 01/11/2007 :  18:04:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg er jo enig med deg T. Boysen egentlig.
Det beste er jo nå hestene går helt naturlig. Fjordamerra mi går (og har bestandig gått) uten dekken. Fungerer supert. Men nå driver jeg bare hobby. Rir da for det meste tur

Men jeg leste i en bok at man skal helst børste hesten på våren el. høsten (bare) når hesten er skitten. Det er for at hesten skal holde fettlaget.
Noen som har tro på det?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/11/2007 :  05:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om våren har jeg en skikkelig JOBB å gjøre, da vinterpelsen slipper taket. Etter hver børsting ligger et tjukt lag med hår på bakken, og mærra storkoser seg over all oppmerksomheten, smt at fuglene elsker å samle hår til sine reir om våren.

Ja, i disse dager, når dama har begynt å sette vinterpels, så koooser hun seg med å bli børsta med gummiskrape, selv om ikke et eneste hår slipper taket. Daglig grundig børsting gjør at hun "setter pelsen" bedre. Bare gjørme-beina blir ikke børstet, og neste morgen er den tørket og borte.

Ja, det er "deilig" å ha en "natur-hest".

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 06/11/2007 :  17:42:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om våren har jeg en skikkelig JOBB å gjøre, da vinterpelsen slipper taket. Etter hver børsting ligger et tjukt lag med hår på bakken, og mærra storkoser seg over all oppmerksomheten, smt at fuglene elsker å samle hår til sine reir om våren.

Ja, i disse dager, når dama har begynt å sette vinterpels, så koooser hun seg med å bli børsta med gummiskrape, selv om ikke et eneste hår slipper taket. Daglig grundig børsting gjør at hun "setter pelsen" bedre. Bare gjørme-beina blir ikke børstet, og neste morgen er den tørket og borte.

Ja, det er "deilig" å ha en "natur-hest".

Opprinnelig postet av T. Boysen

Joda, men tenkte sånn utenom våren, når det er skikkelig vårarbeid!!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

fridew
» VIP

Skrevet - 09/11/2007 :  12:33:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trådstarter: Hei, angående klipp er jeg enig med Summer. Når jeg klipper hesten min får han en hel klipp med pels på beina, hodet og litt i salleiet. Angående dekken må du altid ta hensyn til temperaturen. Selv sverger jeg til Bucas dekknene, de er litt dyrere en gjenomsnittet, men helt supre. Hesten din er alltid tørr selv om dekkenet er vått på innsiden, og hvis du legger et slikt et på en våt hest tørker hesten i løpet av 15 minutter. Disse varer også i mange år uten at du trenger å kjøpe nye og de tilpasser seg temperaturen, hesten har det utmerket fr +2 til -10 med samme dekkenet. Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 12/11/2007 :  09:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må sannelig si at her er det mange som har peiling! Veldig interessant å lese svarene til enkelte av dere som skriver

Vet ikke om det har blitt nevnt her allerede, men når man har på hester dekken forhindrer man en prosess der hårene "reiser" seg og "legger" seg igjen, og dermed skaper blodsirkulasjon i de ytterste hårlagene som igjen fører til at hesten holder varmen. Dekkenet legger håret flatt, og på den måten blir denne typen blodsirkulasjon forhindret.

Jeg mener ikke at dekken er galt, så lenge man kan bruke det på RIKTIG måte! Er noen hestefolk med dekken-mani rundt om her i landet som jeg blir lei meg av å se på. Jeg bruker selv et tynt fleecedekken på hesten min inne i stallen om hun er veldig våt/svett og har også brukt regn/termodekken en dag eller to i skikkelig drittvær.

Hva barbering angår, så kunne jeg aldri tenkt meg å barbere min egen hest. Det med svetting skjønner jeg ikke helt hvorfor skal være så veldig problematisk. Alle hestes svetter jo, i likhet med andre dyr, og mennesker. Og om man har en så seriøs konkurransehest at man trener den ofte slik at den blir svett, har man jo sikkert mulighet og tid til å tørke den etter trening? Når vi er svette, tar vi jo oss en dusj og tørker oss, og så er alt bra. Hvorfor går ikke det med hester? Jeg er ikke helt inne på dette, da jeg aldri har hatt noe behov for det, så unnskyld om jeg fremstår som dum og uviten. Men jeg måtte nesten bare skrive noe

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 12/11/2007 :  18:02:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...- Når vi er svette, tar vi jo oss en dusj og tørker oss, og så er alt bra. Hvorfor går ikke det med hester?

Opprinnelig postet av Inga+Bailey

-fordi vi ikke har 10 cm tykk vinterpels men derimot kan regulere kroppstepmperaturen ved å kle oss etter behov- nettopp det er poenget med dekkenbruk på klipte hester også. Jeg sier ikke at det er smart å hive på hesten 10 dekken oppåhverandre. Selv synes jeg det er smartere med ett skikkelig dekken når det er kaldt og regulere ellers med ulike tykkelser på dekkenet etter vær og temperatur.

Og de som bruker hesten kun til tur og kos har selvsagt ikke behov for å klippe hesten som en som rir aktivt f.eks. i sprang eller dressur.
Hvorfor må det være enten/ eller? Enten er dekken noe man er for eller imot, liksom? Kan man ikke godta at det er ulike behov alt etter som hvilket bruk hesten er i?
Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 12/11/2007 :  23:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle likt å sett en hest med 10 cm tykk pels gitt :p

Jeg stiller meg mer spørrende til dette temaet enn dømmende, og det skriver jeg jo forsåvidt i inlegget mitt også.. Jeg fremmer det jeg har oppfattet av forskjellige "input" fra hestemiljøene jeg har vært i, både positive og negative.

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/11/2007 :  05:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt hest med 10 cm lang pels om vinteren - ja, den lengste pelsen var ca. 30 cm lang - under haka, halsen og magen. Men så var dette en Nordlandshest, som hadde levd et naturlig uteliv. Hun så virkelig ut som ei geit om vinteren!
Men når ragget var av, var hun glatt og fin i pelsen - til neste høst....
Har tatt en del bilder av dette "geite-dyret" mitt, men de er enda papirbilder i et album, og ikke scannet til data enda, så dere får bare tenke dere hvordan en diiiger, hvit geit uten horn ser ut...
Har nå hennes datter, som har hatt adskillig mer stall-liv enn sin mor, og hennes pels blir "bare" mellom 3 og 5 cm lang. (Bilder av henne på VIP.)
Hvis det er regn, blir hun aldri våt "til skinnet", og etter bare en time eller to innendørs, er hun helt tørr. Hvis det er snøvær, kommer hun inn med et "dekken" av snø på rompa, som ikke smelter ute, fordi kulden ikke trenger inn gjennom pelsen. Vel inne, renner snøen av, og hun er like tørr. Og hvis hun har vært i arbeid, og er svett, damper svetten fort opp når hun er vel i hus. Det HAR hendt, at hvis hun har vært skikkelig svett, så har jeg lagt et lag med tørt høy over ryggen hennes, og oppå dette et ullteppe, og så har tørkeprosessen gått enda fortere.

For meg personlig er det veldig greit å ha en "naturlig" hest, men alle andre må selv finne ut av hvorden deres hest har det best. Og det VET jeg at folk hele tiden sørger for, det er tydelig her på Hestemarked.
Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 13/11/2007 :  17:19:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
10 cm lang ja, men tykk er nok litt verre ;) Var mest for å være pirkete!
Islendingen min var temmelig hårete på vinteren han og, så jeg vet hva det går ut på! Og jeg kjenner meg igjen med det du sier, med snøen og med svetten. Jeg kommer nok alltid til å satse på naturlig hestehold, ihvertfall så langt det lar seg gjøre!

linn_elvoey

Skrevet - 14/11/2007 :  13:44:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
10 cm lang ja, men tykk er nok litt verre ;) Var mest for å være pirkete!
Islendingen min var temmelig hårete på vinteren han og, så jeg vet hva det går ut på! Og jeg kjenner meg igjen med det du sier, med snøen og med svetten. Jeg kommer nok alltid til å satse på naturlig hestehold, ihvertfall så langt det lar seg gjøre!

Opprinnelig postet av Inga+Bailey

10 cm lang eller tykk.. ..- hva er forskjellen?? :-S Og hva er det å pirke på??
POENGET er at ulikt bruk av hesten krever ulikt stell/hestehold!
Og da ser jeg bare ikke helt hensikten i å diskutere fram og tilbake hva som er best, og dette fungerer sååå bra for meg, så derfor bør alle andre gjøre dette også!
Poenget mitt er; fungerer det for deg, flott! Men godta og forstå at andre vil og har behov for å gjøre ting annerledes.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.