hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barbering
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 barbering
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

BirgitteG

Skrevet - 14/11/2007 :  14:17:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, faen heller.

Hadde ejg ikke klippet hesten min hadde det vært mishandling. Våt hest i flere timer er fy!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/11/2007 :  00:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, NOE er i hverfall alle her helt enige om, og det er at hver gjør det som er best for SIN hest.

For noen hester vil det være mishandling å bli klippet, mens for andre vil det medføre stort ubehag å drasse rundt på en våt pelskåpe hver eneste dag.

Såpass er vel helt klart, uten å måtte si "f...".....

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway

Skrevet - 15/11/2007 :  18:37:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Fjordingen min har ALDRI (i de 8 årene jeg har hatt henne) blitt barbert. Hun har utrolig lang pels, men den er tjukk samtidig ^^
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 17/11/2007 :  20:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager da, tenkte bare å løse opp stemninga litt! Med å være "morsom-pirkete"..

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2007 :  12:07:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen :)

Er enig i mye av det T.Boysen sier og i mye av de summer sier :)

Bare et spørsmål:

Islandshesten min står på utegang, har masse, tett pels (ville heller kalt det ragg, haha). Pelsen gjør at han svetter masse, og blir våt etter en ganske hard økt. Ta f.eks i går; jeg red en tur på 1-1,5 t. Kun i skritt, men med masse klatring og ulendt terreng. Da jeg kom hjem igjen rant svetten av han, det var masse hvit "gugge" på halsen. Han var skikkelig svett rett og slett. Red sammen med en sportsponni av no slag (som også går på utegang, bare så det er sagt!). Den ponnien er i dårligere form enn hesten min, men hun har KORT ridehest pels (bruker dekken). Denne ponnien var tørr når vi kom hjem igjen, mens min islending i bedre form, men med MASSE tett pels var gjennomblaut. Ponnien fikk på seg sitt vanelige bobledekken, mens min islender måtte ha på seg ull dekken + et pustende regndekken med halv hals over.

Det jeg vil fram til/spørre om nå, er da om du, T.Boysen, ville latt være å sette på hesten min de dekkenene jeg satte på han? Jeg har INGEN mulighet for å sette han inn under tak, da han som sagt går ute 24/7. Han var tross alt våt inn til skinnet, og det er etter hva jeg har lært, ikke bra å la varme muskler bli brå avkjølt.

Må si jeg syntes jenta med ponnien var litt heldigere enn meg, som slapp å pakke så mye på hesten sin, fordi den hadde kort pels...

Så kort pels er kanskje ikke BARE negativt da T.Boysen? Kanskje man faktisk slipper en del dekken på hesten sin, nettopp fordi den er kort :) Jeg bruker jo islendern min så og si hver dag, og han blir jo svett hver gang, og må dermed stå på dekken hver dag også :)

Ikke sant?

EDIT: For å legge til det at både hesten OG dekkenene er helt tørre når jeg dagen etter kommer til han

Haoli <3
Redigert av - Liselotte den 18/11/2007 12:09:10 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/11/2007 :  05:43:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke sagt et ord om at kort pels er bare negativt, jeg.
Har du prøvd å ta tiden på hvor fort den tørker med dekken - og uten? Kanskje den blir fortere tørr hvis pelsen får puste fritt.
Det er sjelden fullpelsete vinterhester blir kalde, selv om de har svettet. Huden under blir fort tørr, og det bare ser helt vått ut, fordi fuktigheten drives ut av pelsen.

Når f.eks. en vinter-idrettsutøver er kommet svett i mål, er det første de gjør å få av seg det våte undertøyet - de pakker det ikke inn i flere lag med tøy utenpå, for da blir fuktigheten kald og ubehagelig.
En hest kan ikke ta av seg det våte nærmest huden, men har en pels som effektivt frakter fuktigheten ut, og så blir den raskt både tørr og varm innerst.

Nå står min hest på stall om nettene på vinterstid, og det første hun gjør hvis hun har "herja" på beietet eller blitt svett på tur, er å rulle seg i tørr flis, som om man tørker seg med et håndkle. Når flisa har sugd opp fuktigheten, blir den grundig ristet av. Hesten er tørr på no time.

Hester på utegang skal jo ha tilgang på ly og tørt le. Hvis dette leskuret har et tykt lag med halm eller flis, så kan man se om en svett hest går inn for å rulle seg og kanskje stå der en stund for å tørke. Men etter det jeg har hørt, er det lite tid hestene tilbringer i skuret.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2007 :  09:46:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei igjen :)

Synes ikke det virker særlig sunt å sette ut en KLISSBLAUT hest i ti minusgrader jeg? =/

Har aldri sett at han plages av å ha på seg dekken heller, og han tørker fort med de på ^^
grunnen til at han har dem på seg til dagen etterpå er jo fordi jeg ikke er der før da igjen. :)

Ble kanskje litt feil å si det med den korte pelsen, det jeg mente var at det er kanskje ikke bare dumt å ha på hesten sin dekken, som igjen gjør at den får kortere pels som igjen gjør at den tørker fortere :)

For all del, ikke tro jeg er sur. Blir bare litt sånn... Ja... Du virker helt oppsatt på det at en ALDRI skal behøve dekken. Og forresten, har lagt merke til at du nevner dette gamle ullteppet ditt en del; foretrekker heller et ulldekken jeg, med gjorder og spenner, i stedet for et teppe som lett vil falle av. Litt OT, men :)

Mvh Liselotte :)

Haoli <3 Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 22/11/2007 :  10:52:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når f.eks. en vinter-idrettsutøver er kommet svett i mål, er det første de gjør å få av seg det våte undertøyet

det er vel derfor folk velger å pelse hesten sin og...
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2007 :  21:44:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hehe, sant det ;D
Haoli <3 Gå til toppen av siden

linn_elvoey

Skrevet - 23/11/2007 :  21:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig må du hjelpe hesten din å bli tørr om den er gjennomsvett når det er så kaldt ute! Jeg ville gjort som du sier; ulldekken og noe over det igjen som er vanntett. Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2007 :  03:08:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jeg er evig glad for at jeg er nøye med å ha på hesten min dekken. For selv om han har hatt på dekken når det har vært nedbør fikk han likevel våteksem på halsen.. Glad det var bare halsen jeg trengte å behandle og ikke hele hesten! Vurderte å barbere pga dette, men fikk det heldigvis vekk uten, for hesten har ikke satt så mye pels pga dekkenbruk ;) Jeg vurderte da dekkenklipp siden hesten ikke er i hard trening..
Fjordingen min har jeg på dekken når det regner. Han har evig lang pels, og han tørker seeeeint.. Knapt nok tørr når han skal ut igjen neste dag, og siden det regner så og si hver dag sier det seg selv at han så og si aldri er helt tørr.. Hadde det ikke vært fordi han er åring og ikke blir brukt noe hadde han blitt barbert.. Men hiver heller på regndekken når det er nedbør :) To hester med våteksem? Nei takk..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

fridew
» VIP

Skrevet - 24/11/2007 :  23:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det mest naturlig for de fleste hester å gå uten dekken. Poenget er at det ikke er alle hester som fungerer opptimalt på denne måten. Jeg rir aktivt konkuranser på relativt høyt nivå så for meg er det viktig at ponnien min har så god kondis som mulig. Med mye pels er han utslitt og klissvåt av svette etter en halvtime med feks dressur og da lønner det seg faktisk å barbere. Jeg synes det er opp til den enkelte om man skal barbere eller ikke og hesten tar ingen skade av det så lenge du er flink til å følge opp med dekken. Det er en kalblods på stallen som svetter utrolig mye, han ble klissvaåt etter 5min med trav og det tok flere timer før det lange ragget hans tørket. Han begynnte også fort å fryse fordi den våte pelsen ble kald. Nå er han barbert og går med dekken, han er en helt annen hest. Gå til toppen av siden

fridew
» VIP

Skrevet - 24/11/2007 :  23:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trådstarter: Du kan fint la hesten din gå med hals på dekkenet i begynnelsen, jeg synes det er best uten, men du kan jo ta den av når pelsen har vokst litt ut igjen. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.