hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hun vil ikke ha !!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 hun vil ikke ha !!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 09/12/2007 :  18:27:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Har en shetlandsponni som går sammen med min kaldblods. De får mat sammen så den lille må også få noe. Da sa dyrlegen at jeg skulle gi henne kli. Men hun vil ikke ha det!

Er det noe jeg kan gi oppi klie som gjør at det smaker bedre, som ikke koster så altfor mye ?

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 09/12/2007 :  18:56:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det hvetekli i vann du gir? Min hest syns det var knallgodt i den tiden jeg gav det. blanda det med lunka vann til en tjukk grøt. Du kunne jo også gitt betfiber kanskje? Men jeg føler jeg savner noe info her... Man gir jo ikke kraftfor bare for å gi det? Det bør være et mål... F.eks at de skal få mer energi (mer enn det grovforet kan gi), at de skal bli mer rolige, at de skal få i seg noen vitaminer de mangler o.l. Hvorfor skal du gi kli? Gå til toppen av siden

Elvis-Man

Innlegg: 14

Skrevet - 10/12/2007 :  01:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
regner med at du skal gi den lille kli, bare så den skal føle at den også får mat og ikke bare kaldblodsen...
Du kan prøve og blande inn litt melasse i den bløtlagte klien, eller litt opprevne gulrøtter Det bruker og gjøre susen

Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 10/12/2007 :  11:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal hun ha kli ? At hun ikke vil spise ren kli (jeg håper du har hatt vann i ) skjønner jeg godt. Det kan neppe smake noe særlig.

Hvis du skal gi henne noe bare fordi de andre får, ville jeg gitt henne noe annet.

jeg antar hun får vitaminer ? Så hun kan få vitaminpellets, også kan du enten gi henne en liten dl av det den andre hesten får, eller du kan gi henne en form for betfor. Siste er vel igrunn det beste. Jeg ser overhodet ingen grunn ti lå gi dyret kli ??
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 10/12/2007 :  19:33:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klien er bløyta og hun får vitaminer...
Dyrlegen sa det at hun ikke skulle ha i seg noe form for kraftfôr fordi hun er tykk...Så kli var bra for og rense magen

TUSEN TAKK ELVIS-MAN, eneste du som svarte på det jeg lurte på... Hvor mye melasse skal jeg da gi ?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 10/12/2007 :  19:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klien er bløyta og hun får vitaminer...
Dyrlegen sa det at hun ikke skulle ha i seg noe form for kraftfôr fordi hun er tykk...Så kli var bra for og rense magen

TUSEN TAKK ELVIS-MAN, eneste du som svarte på det jeg lurte på... Hvor mye melasse skal jeg da gi ?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 10/12/2007 :  19:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
betfiber er ikke kraftfor men er mye bedre enn kli.. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway
Innlegg: 1049

Skrevet - 10/12/2007 :  21:43:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Jeg ville gid betfiber - er ikke kraftfôr men grovfôr, med andre ord høy!
Kli har vel feil kalsium - fosfor?? Men om man gir riktig mengde av vitaminer er vel det ikke noe problem. Renser kli magen?

Ikke for å si at du skal gi ditt og datt og ikke ditten, men betfiber er så vanvittig mye sunnere og bedre en eh, kli... God for fordøyelsen og hesten tar opp næringen bedre, veldig godt for magen. Kli ser jeg heller ingen grunn til å fore med.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 10/12/2007 :  22:16:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager at vi stiller spørsmål til deg. Vi er desverre ikke tankelesere, og vil bare vite grunnen til folk gjør som de gjør. Jeg ville mye heller gitt betfiber som jeg skrev over, men hvis du vil gi kli så go ahead. Det er forøvrig ingen som gir kli lenger - det har gått "av mote". Gå til toppen av siden

summer

Innlegg: 1167

Skrevet - 10/12/2007 :  23:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
TUSEN TAKK ELVIS-MAN, eneste du som svarte på det jeg lurte på... Hvor mye melasse skal jeg da gi ?


vel, beklager at ikke du fikk noe svar, men man må faktisk spørre spørsmål innimellom for å gi gode svar ...

Poenget mitt er at , kli har ingen hensikt å gi hesten, det renser ikke magen. Er du riktig uheldig opplever du en stor ubalanse i kalsium/fosfor balansen rett og slett. Kli er heller ikke godt, veldig mange liker ikke kli, og kli blir heller ikke brukt i foring lenger. Det har ingen hensikt.

Å tilføre hesten sukker for å få den til å spise noe den overhodet ikke har brukt for, er det bedre enn å gi den en liten dl med kraftfor ? MElasse er sukker....Er det noe små fete ponnier IKKE skal ha, er det sukker, for da er du ordentlig i fare for forfangenhet....

Det finnes flere forskjellige betforprodukter uten melasse, speedibeet er strålende på små feite ponnier, det er også anbefalt for forfangne hester, eller hester som er disponible for forfangenhet.

Men.... skriver nå dette tilfelle noen andre i samme situasjon er intr ....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 11/12/2007 :  00:54:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv med noen gulrøtter.... Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 11/12/2007 :  07:50:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Enig med Trine, prøv med gulerøtter Rasp de gjerne, og bland godt inn i klien, så smaker det nok straks meget bedre. Husk å gi kalktilskudd hvis du fôrer med kli, for som noen nevnte lenger oppe her, så blir det feil å kalk-fosfor-balansen siden kli inneholder mye fosfor Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 11/12/2007 :  18:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar. Har nå prøvd med gulerøtter og da var det KJEMPE godt, hun skulle gjerne hatt masse mer

Asbjørg: Hun får kalk i tilegg
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway
Innlegg: 1080

Skrevet - 13/12/2007 :  15:44:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Det går også ann å blande inn litt ølgjær og vann. Hestene pleier å elske øllgjær smaken og noen liker det så godt at de nesten går helt bananas Sundt for både pels, høver og hud er det også :)
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
*************************
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.