hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor stor er hoppene blitt? Før og nå bilder...:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvor stor er hoppene blitt? Før og nå bilder...:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2008 :  16:26:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kabang! Ventetiden er over! I mårres da jeg skulle fôre hestene var det et yndigf lite vesen i Indis boks! Et hoppeføll, sølvbrun i fargen og to blå øyne! Dette blir morsomt fremover
Føllet søker allerede kontakt med oss mennesker, og den stolte mor er ikke mye bekymret hun heller

Opprinnelig postet av Tinkalis

Åh gratulerer, gratulerer :) Gleder meg veldig til å se bilder av den lille. Kommer vel etter hvert?

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2008 :  16:28:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, en del hopper vi gjerne ha en "jordmor" i nærheten. Dvs. en hest de kjenner godt. Jeg har hatt det enkelt, sånn sett, siden mine hester har enten vært mor og datter eller søstre. Og gjett om de ville være nær hverandre når det nærmet seg fødsel (enten begge, eller bare en av hoppene).
Ved siste fødsel var det lillsøster som skulle føde, og hun ble satt i stor føllboks - men DA ble det spetakkel! De ropte og skrek etter hverandre, og det endte med at den store hesten som stod ved siden av føllboksen måtte flytte ut - med eierens velsignelse, for den ble helt forstyrret av alt spetaklet "damene mine" lagde. Så fort søstrene igjen kunne "pusse mule" gjennom sprinklene, ble det ro i stallen.
Ja, det var faktisk storesøster Sunniva som vekket meg - der jeg lå på feltseng og hadde sovnet - for hun begynte plutselig å humre og småvrinske, vandre urolig rundt - og da jeg med smale øyne forsiktig tittet over bokskanten, lå lillesøster nede, med to små hovspisser stikkende ut bak. Og da tok det mindre enn ti minutter, så var føllet ute! - Og ENDELIG fikk jeg tatt bilder av en fødsel!
Det som var mest rørende var at storesøster stod heeelt inntil sprinklene, og humret og "pep" for å oppmuntre sin søster. - Litt synd at jeg ikke hadde digitalkamera den gang, for jeg må evt. scanne bildene hvis noen andre vil se dette.
Hmmm - ja jeg mimrer stadig når det er føllingstid.....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Alltid artig å sitte å mimre på gode minner slik. Jaaaaaaa, vil veldig gjerne se bildene om du får scannet dem inn :)

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 14/05/2008 :  21:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tinkalis! Gratulerer så masse!!! Enig med skogli... venter på bilder!!!!!:))))

Imorgen er det 3 uker siden mi fantastiske prinsesse kom til verden!!!:)
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  00:51:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Daisy - med hengemage etter føll født i april:

September 2007 - 3 mnd drektig, fremdeles beitetjukk:

7 mnd drektig:

Og slik ser hoppa ut når ho er i toppkondisjon og har fått friår:

Opprinnelig postet av Hirsaluohkka

Nå er det bare 3 uker igjen til ho har gått 11 mnd (ho har 3 ganger tidligere føllet ved 11 mnd + noen dager):

Ho har ikke fått noe jur, og dermed tror jeg ho går på overtid i forhold til tidligere. I fjor hadde ho kjempestort jur 3 uker før følling...

Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  04:35:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åhh - sånn ei "go`mærr"!
Fålan kommer når hu og den er "klar".
Det er nesten så jeg tilbyr meg å sitte føllvake - men - hehh - jeg tror at denne mærra vil "lure" de fleste....
Siden det ikke ble 17.mai-føll - tør jeg sjanse på ca. 22.??
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  08:58:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ca 20 dager på overtid blei ei NYDELIGGE hoppa født.

Opprinnelig postet av TiaogJamie

Hvordan hadde du regnet terminen da? 11 mnd? Eller 11 mnd og 11 dager?
Gå til toppen av siden

*molla*

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  11:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei;) Lyngshesthoppa mi skal få føll snart;) ho en kjempe stor, ho har også fått hengemage, juret begynner også og bli stort;)

Hilsen Trøymis Tirill, Tirills Trym, Idtron, Solgrimen og meg Ida;)
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  13:18:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mi hoppe.

Sånn så hun ut før bedekningen.

Bilder tatt igår. 9 mnd og ca 14 dager på vei nå.
Jeg syns hun er større enn det ser ut til på bildene.

Opprinnelig postet av SkyggenogCo

Bilder jeg tok idag. Hun har termin alt fra 15-19.mai, så hun er altså i terminen nå.
Hvor følleklar synes dere hun ser ut?
Juret har blitt litt større den siste natten syns jeg(det begynte å skje forandringer med juret allerede 3 mnd før termin), og man ser det godt på bakparten at hun har "siget sammen" og hun er slappere bak.

Ble litt utydelig det bildet her..

Redigert av - SkyggenogCo den 18/05/2008 13:20:54 Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  22:59:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skyggen: Termin med 20 dager på overtid er satt fra 11 mnd fra siste bedekking... så om du regner 11-11 fra siste bedekking så er hun 9 dager over... men det er ikke enkelt å sette termin:) En hestekar jeg snakka med før fødselen som selv driver avl på varmblodstravere, hadde hatt 5 førstegangsfødende og 4 av dem hadde følla nøyaktig 11 mnd etter siste bedekking... så jeg regna 11 mnd ut fra det :)

Jura til Tia var mindre enn de er på di hoppe når Carri ble født....iallefall sånn det ser ut på bildet....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/05/2008 :  01:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - ja nl-hopper (Nordlandshest/Lyngshest) ser ut som de skal sprekke rett før fødselen!
Og når føllet kommer ut, blir man forbauset over at noe sååå digert har fått plass inni den lille hoppa.
Ja, nå begynner høysesongen for føllinger, og vil tro at mange har feltsenga, lommelykten og kaffetermosen klar. - Lykke til!!
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2008 :  08:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skyggen: Termin med 20 dager på overtid er satt fra 11 mnd fra siste bedekking... så om du regner 11-11 fra siste bedekking så er hun 9 dager over... men det er ikke enkelt å sette termin:) En hestekar jeg snakka med før fødselen som selv driver avl på varmblodstravere, hadde hatt 5 førstegangsfødende og 4 av dem hadde følla nøyaktig 11 mnd etter siste bedekking... så jeg regna 11 mnd ut fra det :)

Jura til Tia var mindre enn de er på di hoppe når Carri ble født....iallefall sånn det ser ut på bildet....

Opprinnelig postet av TiaogJamie

Okey :)
Hoppa mi er også førstegangsfødende.
Jeg har regnet 11 mnd og 11 dager, men hvis jeg skal regne fra 11 mnd så har hoppa mi gått 11 dager over terminen nå.

Trudde kanskje juret måtte fylle seg enda mer før det kom føll jeg..
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 21/05/2008 :  16:37:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
2 uker igjen til termin:

Tror dere meg når jeg sier at ho var mye større i fjor?? Litt vanskelig å tro når man ser akkurat dette bildet...
Føllet har såpass god plass at jeg fremdeles kan kjenne det sparke livlig der inne.

For to uker siden passet salen med 120 cm salgjord... I fjor brukte ho 130 cm og måtte ha gjordforlenger...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2008 :  02:04:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehhh - blir helt varm om hjertet når jeg ser en sååå drektig dame, en skikkelig "go`mo".
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 22/05/2008 :  16:22:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
I dag holdt jeg på å få hjerteinfarkt da jeg så Daisy;

En kjempestor væskeansamling mellom lårene og magen (og ikke mellom jur og mage, som man normalt ville ha forventet)!! Gjett om jeg var snar å ringe veterinæren i Tromsø (i slike tilfeller stoler jeg ikkepå veterinærene i Finnmark...), som heldigvis kunne berolige meg med at det var normalt og at de helst ikke behandlet det siden hoppa er drektig.

Nå begynner jeg å tro at Daisy kommer til å følle til termin likevel, for nå er halemuskulaturen helt slapp. Selvom juret slettes ikke er fyllt, så har ho jo massevis av melk, og så disse væskeansamlingene... Så nå venter jeg på at magen skal endre fasong...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/05/2008 :  01:53:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, disse damene volder oss "bestemødre" all slags bekymringer..... Fillemærrer!
Lykke til videre - alle som venter småttinger!
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.