hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor stor er hoppene blitt? Før og nå bilder...:)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvor stor er hoppene blitt? Før og nå bilder...:)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 30/04/2008 :  19:41:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. dette med tidlig/hoppe og seint/hingst har ikke stemt i det hele tatt hos oss iår... Jeg vet om 5 hoppeføll her i området som er kommet etter disse 11 mnd og 11 dager(mi kom jo etter 11 mnd og 20 dager).. Eneste hingsteføllet jeg "vet om" er polaris sitt - og det kom vel 10 dager før termin... så... INGEN regel uten unntak... :))))))))

Dere får bare vente... thihihi (lykkelig over at ventetiden er over - og imorgen er hun 7 dager gammel!!)
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 01/05/2008 :  01:04:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer at min kom 10 dager før termin ja - og da hadde jeg regnet 330 dager (altså 11 måneder).
Dersom jeg skal regne 11 mnd + 11 dager ble han jo født nesten tre uker før termin.
Men i mitt tilfelle var det vel egentlig liten tvil om at føllet ville komme før tiden. Sprengfulle jur en måned før følling samt tidlig slapp bekkenmuskulatur ga meg klare indikasjoner på nettopp det.

Når jeg tenker meg om, så er de fleste føll jeg vet om født før det er gått 11 mnd + 11 dager. Hingsteføllet som ble født på stallen i fjor kom til verden 223 dager etter bedekning. Ei hoppe på en av nabostallene viser alle tegn til å følle i løpet av helga, og hun har termin 11. mai.

Legger ved en link fra Tone Wirkola, erfaren og anerkjent oppdretter på varmblods traver:

http://www.kvakstad-gard.no/drektighetslengde.htm

Ingen regel uten unntak er vel et ordtak som gjør seg særdeles gjeldende når det snakkes om drektighetslengde:)

Redigert av - Polaris79 den 01/05/2008 01:07:17 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/05/2008 :  02:48:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg fikk NESTEN 17.mai-føll for noen år siden - da føllet kom den 19.
Men jammen var vi oppe i stallen, hele familien, i bunader den 17. - for mærra så ut som hun holdt på å sprekke.
Ja, jeg satt føllvake hele 18. mai, og rett over natt til 19. kom føllet.
Og ikke nok med det - ventet føll nr. to dette året kom bare 5 dager senere....
Det gikk mye kaffe på termos denne uka, pluss batterier til lommelykta....
Gå til toppen av siden

TiaogJamie

» VIP

Skrevet - 01/05/2008 :  09:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Polaris: må jo jammen meg si at det var typisk at mi måtte la meg vente sååå lenge da... heheheheh.. når dette faktisk er uvanlig... Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 01/05/2008 :  12:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, direkte uvanlig er det nok ikke. T.W. mener nok bare at man må være forsiktig med å stole blindt på 11+11-regelen, når nesten 80 % av føllene hennes fødes mellom 14 dager før og 7 dager etter 11 måneders drektighet.

Jeg regner 330 dager pluss/minus, i hvert fall. Det er nok like vanlig at enkelte hopper tøyer nerver og tålmodighet til de vordende bestemødre lenger enn langt, som at enkelte føller en stund før beregnet ankomsstid:)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/05/2008 :  23:47:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - kanskje det er litt forskjell mellom hesteraser også?
Denne gamle "ungarer-guruen" jeg snakker om var stallmester på et ungarsk statsstutteri med 1100 araberhester, og førte nøye loggbøker over alle bedekninger og føllinger. (Han flyktet til Norge i 1956.) - Ja, han var med på å "krige til hest", og også å evakuere alle de 1100 hestene fra fienden. De måtte passere minefelter, og da fortalte han at de hadde med seg to esler, som lunne "lukte" miner, og hvert esel ble sluppet foran hestene, og bak hvert av dem fulgte hundrevis av hester nøyaktig i deres fotspor , med føllene bundet fast i halen til sine mødre - og ingen ble sprengt i luften.

For de hoppe-eiere som vet nøyaktig hvilken dato bedekningen fant sted, kunne det være interessant å føre litt statistikk.
For hopper som har gått en hel sommer på slepp, kan det være litt vanskeligere å bestemme datoen, selv om dyktige hestegjetere så godt de kan fører oversikt over bedekningene.

Uansett er det hoppa som "bestemmer" når hun vil følle, og vi kan bare følge med så godt vi kan.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2008 :  22:51:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Stjerna i dag

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/05/2008 :  02:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallå, Skogli! - Ser at du har liggi sjuk - og NÅ er det på tide å kravle seg ut av dyna - og særlig ca. rett etter 17.mai.
Jeg har fått føll 19., 24, 25. og 29. mai, og 1. og 5. juni (husker ikke helt nøyaktig alle datoer for alle føllene, men de er omtrent slik). Det jeg husker best er det som ble født 19.5. - da vi altså stilte opp i bunader i stallen to ganger på dagtid den 17., og så hadde jeg skiftet til "stallbunad" natt til 18. og føllet kom natt til 19.
Krysser alt jeg har, og ønsker alle lykke til med komne og kommende småttinger!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2008 :  13:07:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hallå, Skogli! - Ser at du har liggi sjuk - og NÅ er det på tide å kravle seg ut av dyna - og særlig ca. rett etter 17.mai.
Jeg har fått føll 19., 24, 25. og 29. mai, og 1. og 5. juni (husker ikke helt nøyaktig alle datoer for alle føllene, men de er omtrent slik). Det jeg husker best er det som ble født 19.5. - da vi altså stilte opp i bunader i stallen to ganger på dagtid den 17., og så hadde jeg skiftet til "stallbunad" natt til 18. og føllet kom natt til 19.
Krysser alt jeg har, og ønsker alle lykke til med komne og kommende småttinger!

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja nå er feberen endelig borte så jeg har vært litt ute hos hesta i dag. Pussa over dem og løstrent Heffalompen veldig lett bare. Men det er da en start og utrolig godt å komme igang igjen.

Stjerna har ingen jur på gang ennå, sukk. Jeg sitter med angsten i halsen for at hun skal følle den 18.mai, mens vi er borte for å levere Heffalompen. Vi blir borte hele dagen, men er tilbake i løpet av kvelden. Håper enten at hun føller før Heffalompen drar, eller at hun ikke vil vise noen føllingstegn før etter at Heffalompen er reist. Det vil være så fælt å reise fra henne hvis hun viser tegn på nærstående følling da. Det hadde vært så utrolig artig om Heffalompen fikk hilse på den lille før han dro, men det tviler jeg nok litt på at vil skje.

Akkurat nå skulle jeg gjerne hatt all den erfaringa du har om følling og drektige hopper. Da hadde jeg sikkert følt meg litt tryggere på både det ene og det andre.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/05/2008 :  02:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan trygt stryke bunadskjorta og reise med Heffalompen - føllet kommer ikke før den 20. - og vel så det. Regner med at noen holder et lite øye med Stjerna mens dere er avgårde, for sikkerhets skyld. Men altså - du behøver ikke engste deg. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  17:21:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan trygt stryke bunadskjorta og reise med Heffalompen - føllet kommer ikke før den 20. - og vel så det. Regner med at noen holder et lite øye med Stjerna mens dere er avgårde, for sikkerhets skyld. Men altså - du behøver ikke engste deg.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Takk for beroligende ord. Ja mannen min skal være hjemme hele tiden mens jeg er borte, så den drektige madammen er under oppsikt hele tiden. Men mannen min har aldri vært borti følling så skulle det skje da, er ikke dette heldig for noen av dem. Men jeg tror nok jeg kan reise med god samvittighet og ro for hun viser jo ingen tegn på nærstående følling ennå.

Blir litt synd at Heffalompen drar før hun har føllet, for da blir hun jo helt alene her hjemme. Men hun er ganske kald i hode av seg og jeg tror nok det vil gå bra allikevel. Vi har ikke noe annet valg uansett, enten hun føller før vi drar eller ikke.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2008 :  09:45:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå viser den drektige madammen her at det nærmer seg følling også. Kulerund, og juret har fylt seg helt vanvittig de siste dagene, nå ser vi juret lett brakfra mellom beina. Hun har begynt å stå inne om natten nå, sammen med en selskapshest.
Gjenstår å få fiksa en dør i "det ytterste" rommet (det rommet Zizi og Betina delte det første året jeg hadde hest her) før det er klart for følltung-hoppe. Enn så lenge har hoppa masse flis og halm i Trøllets boks, som blir med henne til den store boksen straks døra er klar.
Ellers i døgnet går Indi sammen med de nadre hestene, å være adskilt fra flokken er ikke stas selv om en av de andre står inne sammen med henne om natten.

Flokkdyr er flokkdyr

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2008 :  19:32:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå viser den drektige madammen her at det nærmer seg følling også. Kulerund, og juret har fylt seg helt vanvittig de siste dagene, nå ser vi juret lett brakfra mellom beina. Hun har begynt å stå inne om natten nå, sammen med en selskapshest.
Gjenstår å få fiksa en dør i "det ytterste" rommet (det rommet Zizi og Betina delte det første året jeg hadde hest her) før det er klart for følltung-hoppe. Enn så lenge har hoppa masse flis og halm i Trøllets boks, som blir med henne til den store boksen straks døra er klar.
Ellers i døgnet går Indi sammen med de nadre hestene, å være adskilt fra flokken er ikke stas selv om en av de andre står inne sammen med henne om natten.

Flokkdyr er flokkdyr

Opprinnelig postet av Tinkalis

Åh så spennende. Da skjer det kanskje snart da Hold oss oppdatert

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/05/2008 :  01:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, en del hopper vi gjerne ha en "jordmor" i nærheten. Dvs. en hest de kjenner godt. Jeg har hatt det enkelt, sånn sett, siden mine hester har enten vært mor og datter eller søstre. Og gjett om de ville være nær hverandre når det nærmet seg fødsel (enten begge, eller bare en av hoppene).
Ved siste fødsel var det lillsøster som skulle føde, og hun ble satt i stor føllboks - men DA ble det spetakkel! De ropte og skrek etter hverandre, og det endte med at den store hesten som stod ved siden av føllboksen måtte flytte ut - med eierens velsignelse, for den ble helt forstyrret av alt spetaklet "damene mine" lagde. Så fort søstrene igjen kunne "pusse mule" gjennom sprinklene, ble det ro i stallen.
Ja, det var faktisk storesøster Sunniva som vekket meg - der jeg lå på feltseng og hadde sovnet - for hun begynte plutselig å humre og småvrinske, vandre urolig rundt - og da jeg med smale øyne forsiktig tittet over bokskanten, lå lillesøster nede, med to små hovspisser stikkende ut bak. Og da tok det mindre enn ti minutter, så var føllet ute! - Og ENDELIG fikk jeg tatt bilder av en fødsel!
Det som var mest rørende var at storesøster stod heeelt inntil sprinklene, og humret og "pep" for å oppmuntre sin søster. - Litt synd at jeg ikke hadde digitalkamera den gang, for jeg må evt. scanne bildene hvis noen andre vil se dette.
Hmmm - ja jeg mimrer stadig når det er føllingstid.....
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2008 :  14:53:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kabang! Ventetiden er over! I mårres da jeg skulle fôre hestene var det et yndigf lite vesen i Indis boks! Et hoppeføll, sølvbrun i fargen og to blå øyne! Dette blir morsomt fremover
Føllet søker allerede kontakt med oss mennesker, og den stolte mor er ikke mye bekymret hun heller

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.