hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære og fattegalopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Lære og fattegalopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2008 :  19:26:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noen tips på hvordan jeg kan lære hesten min og fattegalopp?

Han er en avdanka traver og galopperer fint når han først har kommet opp i galopp men det og få han opp det er litt vanskeligere.

Han traver fort også opp i galopp så fint om noen har no tips;P

Burde jeg ha pisk når jeg øver?

=)

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2008 :  23:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var KJEMPE plaga med å få min avdanka traver til å fatte galopp og ikke bare løpe seg opp i den. Dette jobba vi med mer eller mindre i flere år (helt seriøst), mye i longelina og i tømmekjøring der jeg periodevis brukte kjørepisk for å understreke komandoen "galopp".

Men så en dag fikk jeg en equiterapaut til å komme å se på henne bare for å være sikker på at hun ikke hadde noe låsninger eller slikt. Jeg var rimelig sikker på at hun ikke hadde det, men fikk vite av tidligere eier at hun hadde ryggskade som to åring og da fant jeg ut at det kunne være lurt med en rutine sjekk.

Da equtierapaut kom fant vi ut at hun hadde fire låsninger på rad bak i ryggen. Allerede etter første behandling merker jeg stor forskjell, og jeg tror jeg bare hadde 3 behandlinger på henne og etter disse kunne hesten plutselig fatte galopp når jeg la galoppsjenkel UTEN at hun sprang opp i gallopp. Og plutselig kunne hun galoppere både rolig og fort :)

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2008 :  11:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK :)

Bra at det ordnet seg da:)

Men av det jeg merker på han så er det mer av travnykkene som sitter igjen men kan jo få noen til og se om det er no låsninger:)

Redigert av - Haugestad-Spretten den 20/04/2008 11:43:21 Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2008 :  22:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja kan være lurt det :) sier absolutt ikke at det trenger å være det, men jeg vet hvor surt det er å terpe å terpe å terpe og plages og så er det et så lite underliggende problem som er årsaken :)

skjønner han at han skal fatte galopp når du bruker sjenkel? Eller stresser han seg bare opp og vil trave fortere? Klarer han å galoppere rolig når du først har fått han opp i galopp?

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2008 :  11:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han skjønner ikke at han skal fatte galopp når jeg bruker sjenkel:( Og han begynner bare og løpe fortere og fortere og tilslutt så går opp i galopp.
Han kan galoppere litt rolig når vi har kommet opp en bakke men fortsetter ikke sånn lenge før han går over til trav igjen.
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2008 :  22:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
har du prøvd og lær ha det på longsje først for så og sette rytter på ennå på longsje men med galopp sjenkel?
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/04/2008 :  23:07:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg bruker (travere, unghester etc) er å trave i et jevnt trav, legge galopp-sjenkel og si galopp samtidig som jeg gir et smekk med en dressurpisk på rumpen. Øker den travet, er jeg rask å ta en halvparade og få den tilbake i rolig trav, for så å gjenta beskjeden. Hestene pleier da å skjønne det rimelig kjapt, og jeg kan legge fra meg pisken og bare bruke sjenkel + stemme.
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2008 :  10:05:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei har ikke prøvd og longere.

Men skal prøve det:)

Takk for tips =)

Redigert av - Haugestad-Spretten den 24/04/2008 18:27:18 Gå til toppen av siden

StineogLuckyChopin

» VIP

Skrevet - 08/05/2008 :  22:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve med en bom eller noe på ridebanen/der du rir. I et hjørne, da er det veldig lett for hestene å komme over i galopp etter/overden de allerede er "i lufta" med fotene, men pass på å legge til galoppsjenkel samtidig og eventuelt en kommando, slik at at hesten binder sammen tingene :) Har selv en avdanka traver på 8 som har tatt dette heelt kult, og han galopperer kort galopp og øket. Og jeg har bare hatt han i 8 måneder. Dette har jeg gjort med flere hester for å lære galopp, og det har fungert helt supert.

Mvh Stine
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2008 :  22:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok;P skal prøve det;P takk for tipset:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/05/2008 :  02:45:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså, jeg er ingen dressurekspert, men når jeg har ridd inn hester til å fatte "riktig galopp", så har det IKKE vært å øke farten til de slår over - det kan alle hester - og ryttere - klare.
Det man må lære hesten er halvparader, som vel kan kalles en "øvelse for å forberede hesten på at den skal utføre en "ny" øvelse", altså at når man gjør en halvparade, så skal "noe nytt" skje. Meeen, da må man altså har lært SEG SELV og HESTEN hva en halvparade er, og hva den medfører. - Kanskje kan noen dressur-folk forklare begrepet halvparade nøyaktig...?
Etter mine begreper, er det å gi hesten signal om at "nå må du høre etter, for nå skal vi gjøre noe annet", ved et lett tøyletak, "tyngre sits" et øyeblikk og fastere sjenkler, tydeligere enn vanlig på hvilken side hesten skal konsentrere seg om, og når hesten viser at den reagerer på halvparaden, skal man gi TYDELIG signal om gangart og på hvilken hånd - gjerne supplert med en vokal ordre - særlig hvis hesten er innkjørt, og har lært å lyde muntlig kommando - for da er dette en tilleggskommando som hesten forstår.
"Riktig galopp" er lettest å få til på en ridebane, da man kan bruke "ut-svingene" til å forsterke kommandoen om galopp, og særlig svingene som vender MOT stallen er et "jukse-triks" for å få hesten motivert til å fatte riktig galopp. Men nettopp DA er halvparaden viktig å ta i forkant av galopp-fatningen, så man ikke "fiser ut av svingen på vei hjem" med huuuyyhh og full fres....
Som regel går de fleste hester en galopp de "foretrekker" - høyre eller venstre - og for en rytter er det alltid lettest å la hesten "ta" denne galoppen. Men da gjør man seg en bjørnetjeneste hvis man har litt ambisjoner om en dressurhest - ja, spranghest også.
Og man kan "se" hvilken galopp hesten har lettest for å ta, ved å se på hvilken siden manen ligger. Manen på venstre side: lettest venstregalopp - og omvendt.

Min gamle nl-hest har manen på høyre side, og jeg kan love at jeg mer enn en gang har måttet "skolere henne" til å ta venstregalopp , hvis jeg ikke har ridd henne "skikkelig" på en stund, for hun er en mester i å sluntre unna, hvis rytter er uerfaren, og liksom bare er glad til hvis hun galopperer....

Meeen, hun VET hva hun skal gjøre når JEG setter meg opp - uten sal - og da må jeg faktisk være litt "klønete" for at ikke fòr-rytterne skal føle seg heelt "satt ut" - og gjett om jeg forteller dem "triksene" hennes - selv om dama da sender meg fornærmete blikk.....

Men seriøst: Dressur-ryttere kan kanskje forklare mer nøyaktig hvordan man trener en hest opp til å gå i kontrollerte galopper...

Jeg er bare en "amatør" som har hatt å gjøre med noen hundre - mer eller mindre - smarte hester.....
Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2008 :  16:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar;) Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2008 :  09:56:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt mange gjennombrudd med kaldblodshoppa mi, Trøllet, de siste månedene, blandt annet det å få henne i galopp uten travertrav i høyt tempo i forkant.

Jeg og ei av oppstallørene fant ut at vi ville hoppe litt, noe jeg ikke har gjort på nesten 15 år--- Har bare hoppet over bekker og stokker i skogen de siste årene, og Trøllet har syntes dette har vært gøy. Så da satte vi i gang. Laaang oppvarming, siden hun er ganske stiv i venstrevolter (men blir stadig mykere). Etter et par mislykkede forsøk der hun bare travet gjennom de lave hindrene økte jeg tempoet i trav, og da hoppet hun- og rett i galopp ved landing! Første gangen jublet og klappet jeg henne så mye at jeg nesten falt av *humre* De neste 4 forsøkene fikk jeg lagt til galoppsjenkel, og hun klarte begge galoppene to ganger! Så nå gjenstår mer terping og det å korte ned galoppstegene bittelittegranne- så sitter dette

Er så gøy når man endelig får til ting!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2008 :  20:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så moro:) Har tenkt til og prøve og hoppe litt ja:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 14/05/2008 :  07:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - greit nok lære en hest "riktig galopp" frem mot et hinder - eller rett etter - MEN jeg vil tro at å lære den "halvparader" er en riktig vei å gå.
Ehhh - er det ingen ridelærere som vet hva halvparade er "nå til dags" - eller??
Da JEG lærte å ri på 70-tallet, var halvparader en "grunnstein" i rideopplæringen, OG noe jeg lærte at var svært viktig å formidle til en hest.
Greit nok å lære hesten riktige innvirkninger, men "halvparaden" var MIDDELET til å gi hesten et signal om at "NÅ skal vi gjøre noe annet". Sånn har liksom JEG lært det, og det har vært veldig effektivt på alle de hester jeg har ridd inn i årenes løp.

Ehh - må da bare stille spørsmålet: VET dere hva en halvparade er? Og VET dere hva den kan brukes til? Eller: Bruker man ikke lenger halvparade i utdanningen av hester - for ikke å snakke om ryttere?
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 15/05/2008 :  11:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Måtte bare kommentere til Boysen her.:

Alle som virkelig vil LÆRE å ri/trene hest ordentlig har masse fokus på halvparader. Som du sier så virker det som om folk heller er intr. i å lære hester/ryttere ting uten de grunnleggende brosteinene

Om man går på et serriøst ridekurs, eller har en dyktig trener, hører man om og om igjen: "parade, parade, parade".
Skulle ønske folk hadde vært flinkere til å føre videre den korrekte "rideveien" for å utdanne ryttere.

Husker når jeg var mindre å red på kurs fikk vi høre sånn grovt:
"En perfekt hjørnepassering består av 5 halvparader, og en volte består av 4"

Utover det kan jeg skrive min erfaring med å lære en gammel traver gallopp.
Jeg har alltid brukt kortsidene som en plass for å fatte. Ved utgangen av hjørne nr 2, en tydelig halvparade, still nesa litt inn, legg sjenkel i KORREKT plass (veldig mange som legger høyre fot bak uansett hvilken hånd de rir på, husk: utvendig fot tilbake), IKKE øk tempoet, og event. legg pisken forsiktig på rumpa. Da har de en "utgang" fra kortsiden, og det pleier i 80% av tilfellene å fungere.

Jeg har iallefall hatt kun positive opplevelser med denne måten, og da har man mulighet for enten å fortsette ned hele langsiden (om man har en hest som ikke er sterk nok til å bære seg på volter i gallopp) eller mulighet for å ta ei storvolte under veis nedover

Har bare også lyst til å poengtere at det kan ta lang tid før en traver er sterk nok til å galloppere i samlet og kort gallopp. La hesten få bygge seg opp gradvis. Heller gallopper en halv- til en runde før man bryter til trav, jobber litt i trav, før man tar en liten økt i gallopp igjen. IKKE ta 5-6 runder i strekken. Det blir altfor stor påkjenning for dem. Etter hvert vil man merke at hesten blir sterkere og løfter bena høyere og setter dem ned "tryggere". Da kan man gradvis begynne å galloppere litt store volter og noen runder av gangen. kan være greit å stå i 2punktsits i begynnelsen, da det er lettere for ryggen på hestene.
Det er også SVÆRT vanlig at traverne skyter ut utvendig skulder når de lærer gallopp, det er også et av poengene for å la dem gå på 4kantsporet før de er sterke nok. Skuldra skytes som regel ut fordi de ikke har muskelene for å gå korrekt, og dermed kan "jukse" seg til max fart og lite bæring over ryggen
Fattningene skal være viktigre enn å holde selve galloppen i flere runder, heller ta 1 og 1 runde med ny fattning hver gang. I selve fattningen må de løfte seg, flytte plasseringen på bena, og skifte balansen. Det er grunnen til at selve fatningen er en veldig styrkende øvelse

Dette er iallefall hvordan jeg har brukt å lære travere det, men om det er riktig eller ikke, er vanskelig å si Vet at på ridehester så pleier de å galloppere en del mere i innlæringsfasen, men erfaringer med en "padlende traver" er at det lønner seg å ta små skritt av gangen. Du må prøve å høre litt på alle, blande og mixe litt, og komme fram til hva som passer for deg og din.

Lykke til med gampen!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.