hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære og fattegalopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Lære og fattegalopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Haugestad-Spretten

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2008 :  21:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok;P Jobber nå med galopp fattninga fra bakken for og så kunne sette meg oppå og ri ha og si galopp og gi galopp sjenkel :) Han blir faktisk bedre og bedre etter vær trening så er veldig fornøyd :)

Takk for alle Tips :)
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  00:48:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker halvparader stadig vekk, og har fått tilbakemeldinger om at jeg begynner å nærme meg den voltesitsen som Jakob Kielland brenner for. Jeg henter mange av mine prinsipper om ridning derfra.

Kopi av melding:
Om man går på et serriøst ridekurs, eller har en dyktig trener, hører man om og om igjen: "parade, parade, parade".
HMM! parade er stopp/holdt etter min bok Og ikke alle "dressurtantene" på ridesentrene gjør halvparader etter Kiellands filosofi. For mange er halvparade kun det samme som å dra i tøylene og lene seg litt bakover og "prrrooo"e på hesten. Jeg lærte det på de ridekursene jeg gikk i mine yngre dager. Nå har jeg imidlertid konvertert til Kiellands voltesits.

Siden galoppen kom spontant etter å ha hoppet, så lot jeg henne gjøre dette- det var jo ikke noe jeg hadde bestemt meg for skulle skje akkurat denne dagen:-) Hun syntes det var morsomt, og så lenge hun syns det er morsomt-så gjør det treningen enda artigere for meg.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???
Redigert av - Tinkalis den 18/05/2008 01:00:14 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  02:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - høres ut som "gamle meg" vet mer om halvparader enn en del ridelærere som utdannes i dag - eller så har de ikke forstått prinsippet, og heller ikke måten det skal gjøres på.
Er halvparader blitt "gammeldags", eller? Ja, for jeg lærte dette på tidlig 70-tall.
Men man klarer selvfølgelig ikke å gi hesten signal om halvparade hvis man allerede sitter med stramme tøyler, stive hender, bein som klemmer seg fast og et stivt blikk fremover (som "låser" hodet og nakken til rytteren).
En halvparade er å sammenligne med et lett trykk på bremsen på en sykkel/bil, altså bare en liten fartsreduksjon. Parade betyr "nesten full stopp".
Så hvis man rir med "full brems" på tøylene allerede, har man ikke mye mer å sette inn for å få "kontakt" med hesten.
Nå vet ikke jeg hvordan andre instruerer, men i mine timer bruker jeg mye tid på å la hesten få "fri" etter noen øvelser, dvs. "skritt med løse tøyler". Da får den strukket på halsen, og dermed belønning for en vel gjennomført øvelse - gjerne med klapp og godord. Det gjelder BÅDE hvis man har fått til en øvelse, f.eks. galopp på volte, ELLER hvis det ikke går så bra - for DA bryter man AV øvelsen, hesten og rytteren får "fri" til å nullstille seg - og så prøve igjen.
Jeg har (dessverre) sett at ryttere som ikke får til en øvelse prøver og prøver igjen og igjen, og hest og rytter blir bare mer og mer frustrerte, og til slutt blir det en "kamp" for å prøve og prøve - uten pause. Man liksom SKAL få det til før man gir seg.
Mine "pedagogiske prinsipper" er anderledes, for hvis en ting ikke funker, så bryter man av, gir litt fri, og prøver så på nytt, kanskje med en litt annen innfallsvinkel - både for hest og rytter.
Rideundervisning er ikke bare å "få til" noe, men også finne ut hva som ikke funker, og så prøve å finne ut HVOR hest og rytter forstår hverandre, og så jobbe videre med det.
Ja, den dagen en hest og rytter kan skritte i forskjellige tempi, med et minimum av innvirkninger, så har man et godt utgangspunkt for videre SAMARBEIDE.
Jeg har mer enn en gang sett annonser fra jenter som ønsker å bli fòr-ryttere, og de skriver: "Har gått på rideskole og kan trave og galoppere" - for meg betyr ikke det noe som helst, for det viktigste er å kunne stoppe hesten. Hvis man skal kjøre bil, er ikke gassen den viktigste pedalen - det er bremsen..... Skjønner?
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2008 :  12:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
det dere kan blande med en parade(holdt) og halv parade(bremse litt) var det jeg lærte når jeg begynte og ri dressur igjen for 4år siden
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 18/05/2008 :  21:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Følte jeg skulle poengtere at når man hører "parade, parade, parade" så betyr det seff halvparade, men langt ord blir kortet ned som regel til "parade" under ridetimer

Parade er overgang til underliggende gangart, halvparade er en forberedelse til øvelse og for å "samle" hesten og få den oppmerkesom.

Akkurat det samme som alle de siste innelggene her er. Tror vi er alle enige, men forklarer det anderledes

Ps. Det var vel ikke meninga å legge opp for en parade-diskusjon her, hun ville vite om gallopp-tips
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.