hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Biting
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Biting
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hmk

Norway

Skrevet - 15/09/2008 :  10:29:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har begynt å nappe/bite i det siste. Hva mener hun med det? Og hva skal jeg gjøre for å få henne til å slutte? Har prøvd å snakke strengt til henne, se surt på henne men det hjelper ikke.

summer

Skrevet - 15/09/2008 :  11:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
I hvikle situasjoner har dette begynt å oppstå? HAr det ikke vært noe tegn på slikt tidligere ? Hvor gammel er hesten ? Gå til toppen av siden

hmk

Norway

Skrevet - 15/09/2008 :  12:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Av og til når jeg skal strigle/stelle henne, men har også hendt noen ganger når jeg går bort til henne når hun står ute. Hun er 10år. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/09/2008 :  03:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tigging?
Eller at det er noe som irriterer henne?
Eller en - uønsket - måte å få oppmerksomhet på?
Prøver hun ut sin rang?
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2008 :  09:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Summa summarum dine tre innlegg her på MIX. Hesten din vil ikke hjem og du lurer på hva du må tenke på... Hvor mye kan du egentlig om hest, og var du klar for dette ansvaret? Hadde du egentlig nok kunnskap til å anskaffe en hest? Kan hende jeg tar grundig feil for det er fullt mulig, og "ønskelig" nå. For å være helt ærlig tenker jeg nå på ei lita jente som har fått sin første ponni uten å kunne så mye, og ponnien selges om noen måneder pga at den er vanskelig og uhåndterlig... krisemaksimering delux fra min side. Ikke ta det ille opp, vil bare at du ser deg selv utenfra og fortsetter å søke hjelp:-)

Når jeg ser biteproblemet i en slik kontekst vil jeg si at hesten prøver ut sin rang slik Boysen sier. Jeg vil anbefale en bok som omhandler hestens natur og dens instinkter. Og kanskje et par kurs i hestehåndtering. For mange slike småproblemer kan utvikle seg til katastrofale følger hvis du og hesten ikke får hjelp.

Du falt av hesten din en tid tilbake og du ble nok redd, det ville alle med sunn fornuft blitt. Begynte hun med bitingen etter dette? Er det mulig at du bevisst/ubevisst viser at du er redd også i stellesituasjoner? det skal ikke så mye til før våre 4beinte venner sanser dette. I vinter som var hadde jeg 5 hester her, og da jeg var syk (lungebetennelse) prøvde den ene hele tiden å vippe meg av pinnen, fordi den sikkert merket at "aha, hun er ikke i sitt ess nå. Nå er min sjanse til å hevde meg". Stikk motsatt var min fjording, han gikk inn i en beskyttende rolle ovenfor meg da den andre skulle teste grensene. Fjordingen vet veldig godt at jeg er sjefen, og er en trofast "undersått"- og skulle hjelpe sjefen sin med "problembarnet". Jeg har holdt på med hest i minst 25 år nå, jeg vet hvor lett det er å miste "kontrollen". Håper du finner noe som kan hjelpe deg i dette innlegget, og er det totalt skivebom så skal jeg ta det til meg- men er avhengig av tilbakemelding fra deg :-)

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/09/2008 :  00:52:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Tinkalis har flere gode poeng her.
Hvis jeg hadde SETT hesten din når den biter, ville jeg nok kunne "se" hva hun "signaliserer".
Hester har nemlig et ganske tydelig kroppsspråk - som det nok tar noen år å lære seg å tolke. Det meste står riktignok i bøker, men det er nok gjennom praksis, erfaring og "the real and hard way" at man etterhvert lærer seg å omgås hester.
Ehh - de er like forskjellige i personlighet som vi mennesker, og de færreste "følger oppskriften".

Har kjent arabere som har vært alt fra "hysteriske vrak" til den beste terapihest.
Har kjent fjordinger som har vært alt fra "verdens beste venn" til "verdens staeste troll".
Har kjent nl-hester som er "den perfekte hest" til "sære, utspekulerte jæ....ler".
- Kunne fortsette slik med en god del hester av ymse slag, da jeg har truffet en god del hester siden 1970...
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 18/09/2008 :  13:38:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du har fulgt de rådene disse erfarne damene har gitt i en annen tråd om å bestikke hesten, så har du nok årsaken der... Det krever erfaring for å kunne belønne hesten RIKTIG og om ikke dette blir gjort til rett tid og irett situasjon ender du opp med en usikker hest som gjerne vil ha snop hele tiden for den forstå ikke sammenhengen mellom prestasjon og belønning.

Men du kan være sikker på at hesten prøver å si deg noe. Du får prøve å finne ut av hva. ;)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/09/2008 :  02:33:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ooops - ble visst litt feil å skrive "bestikkelser" (som en fleip) - mente selvfølgelig "belønning for ønsket adferd"....

Jeg ville ikke ha greid å utdanne ganske så mange terapihester med "bestikkelser" - men med mye ros og klapp, derimot....

Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2008 :  09:16:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Når en ting er skrevet i "gåse-øyne" - er det vel også innlysende for de fleste at uttrykket ikke er bokstavelig ment, men ------- . Uansett - biting. Med den info som er mulig å få ut av innleggene, hvilket ikke er mye - må man tenke litt "fritt" - så de fleste svar blir jo noe svevende - og de fleste må svare utifra egne erfaringer. Så her er min utgave - som sammenfaller veldig med mye Tinkalis skriver:
Min hest kan prøve seg på å glefse innimellom - og spesielt når jeg er usikker selv. Jeg lider av angst, og nervene kan ofte være noe "ukontroller-bare" - selv om det ikke har med situasjonen med selve hesten å gjøre. Har jeg en dårlig dag - skiller IKKE hesten min ut detaljer om HVORFOR - hun merker bare at jeg ikke er på topp! Ergo vil hun prøve ut sin rang - om jeg ikke er T-Y-D-E-L-I-G i "språket mitt. Hester er nå engang veldig følsomme når det gjelder sinnsSTEMNINGER - men ikke ÅRSAKER, om du skjønner!
Er du usikker på deg selv - som hesteeier,på kunnskapsnivå, dårlig humør, misfornøyd med tilværelsen i det hele, krangla med moder'n, eller, eller, eller....alt dette er følelser du går med inni deg - og hesten merker det - og oppfører seg deretter...
Så vidt jeg forstår - er hesten din forholdsvis ny-innkjøpt - kjente du henne fra før av?? "Bli-kjent-perioden" kan ofte være litt la oss si - turbulent? Til hesten din er kjent med deg - og du kjenner hesten din, til rutiner i daglig-livet "sitter" - og går på gammel vane. Jeg har nettopp flyttet hester selv - og mange ting som vi gjorde på gammel vane før, er nå endret - og vanlige ting som f. eks å fylle vann-karet - gjøres på en annen måte enn før. Dette føles, om ikke forvirrende for meg akkurat - så er det ennå ikke INNARBEIDEDE rutiner enda, og alt går litt saktere og tråere enn før. Hestene oppfatter oss som noe "uorganiserte" i forhold til på "gammle-stallen" - og er LITT mere gira uansett hva vi skal. Men vi kjenner HESTENE så godt, at det ikke blir noe problem utav det....(Har hatt de i 3 år nå.) Omgivelser som ikke er "hjemme" enda vil da prege hestens oppførsel. Etter som hesten faller til ro, og dine rutiner sitter - vil nok dette jevne seg ut - men du er nødt til beholde Sjefs-rollen uansett. Gi deg selv tid til å trekke pusten, ikke stress over småting - og gi hesten klar beskjed om at din kropp er DIN sone - ligg unna og vekk med tanne-bissene sine....Når min hest prøver seg - dytter jeg vekk nesa hennes og sier klart NEI. eller UFF, er det vel egentlig...he-he. Uansett, MIN sone.

Hester som lurer på rangen sin, og din autoritet - kan bli en håndfull - les gjerne i dagboken min på vip'n om Elton. Der har du et klassisk eksempel på hvordan oppførsel kan balle på seg ENE og alene fordi hun var sjefen. Alt fra glefsing, ikke stå rolig - og til slutt "Redd-biler" - ALT på grunn av at de som hadde henne ikke ga beskjed klart nok om hvem som bestemte. At hesten din ble så himla livredd den fuglen, kan også meget vel komme av det samme...Hester BRUKER situasjoner som dette, for å skape litt Action - ikke nødvendigvis fordi de er så redd fugler - men fordi det er en bra unnskyldning til å teste deg. Sleipe dyr....

Men igjen - uten å ha sett noen av dere - blir dette kun ut i fra egen erfaring - og kan selvsagt være helt på jordet. Det hele bildet er det kun du som sitter med - men håper du kan plukke litt "tips" allikevel........LYKKE TIL MED NY HEST!!

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.