hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva bør jeg fore ham med..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva bør jeg fore ham med..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  06:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
OK, det var det jeg trodde:)
Men stalleier sa at jeg skadet ham på måten jeg behandlet ham på!
Jeg skjønner ingenting.. Har jo alltid "gått min egen vei" da jeg er veldig sta og har klare meninger om hva JEG mener en hest er...

Skal kjøpe en saltstein til ham, ja:) Må bare komme meg til byen først!:D

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 04/06/2008 :  20:10:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
1 L med oppdrett veier ca 0,6 kg så det blir ca 1,5L oppdrett morgen og 2 L om kvelden.

Men da må du bytte kraftfôr etter litt hvis du begynner på oppdrett. Fordi det er et fôr for hester i vekst altså fra 0-3år...

Og det med "min" fôrplan er at er han tykk og god etter beite så trenger du ikke gi han bygg i begynnelsen... begynn bare med betfôr og komplett + olje og vitaminer.

Betfôr skal hvis du bruker varmtvann stå 30min og hvis du bruker kaldt vann i 60min.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/06/2008 :  23:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ok.. Men han er jo 4 år, så jeg vet ikke om jeg burde gi ham oppdrett?
OK, jeg vil prøve det meste=)

summer

Skrevet - 05/06/2008 :  19:23:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter som jeg forstår av det du skriver, så har han ikke fått den maten han skal ha ... derfor synes jeg at du skal kort og godt gå ut fra holdet han har etter beitet, og fore etter det.

Utgangspuntket er høy og multivitaminer. er han feit etter beitet, ville jeg ikke foret på masse kraftfor, bare for at han ikke skal bli tynn, det er bedre å gi han mer kraftfor når han faktisk blir tynnere.... med nok høy er det jo slettes ikke sikkert han blir det ?

Jeg forstår ikke helt mengdene som er nevnt tidligere i denne tråden .. hvordan kan man si at en hest man aldri har sett skal ha så og så mange dl av tre fire forskjellige fortyper ? Og komplett er ment og skulle brukes alene, evt sammen med grovfortyper , og ikke sammen masse annet rart.

HVOR mye høy hesten din kan få, avhenger helt av hvor bra høyet er. Er det høyest kvalitet, så kan du faktisk ikke fore så mye hesten greier å spise av det , for det blir altfor mye proteiner... spesielt om det spes på med mye annet som er nevnt over her.
Her kommer høyanalyse inn.

men jeg ville tatt utgangspunkt i hvordan han ser ut når beitet er over, og begynt med å gi han så mye høy han vil ha, og multivitaminer. I tillegg kan du gjerne gi han komplett og evt en form for betfor, siden han vokser fortsatt. Men HVOR mye han trenger, må du se på hold og energinivå. Det ser ikke vi som sitter her. jeg ser ingen grunn til å pøse på med oljer og masse rart til en hest som er feit (Du sier du regner med han vil bli beite feit )

Skulle han tape seg i vekt utover høsten og vinteren, kan du øke komplett og betfor, og du kan evt også gi han noe som heter Lucerne, eller alfalfa. Dette finnes i flere versjoner ,og det bør du forhøre deg litt om der du kjøper for. Men dette er veldig proteinrikt, og derfor må du vite at du ikke har veldig proteinrikt høy.

jeg håper du får noen på nye stallen til å hjelpe deg. Men jeg ville glemme litt at han pleier å bli tynn, når du vet at han ikke har fått det han skal ha :)

til ditt andre spørsmål, ikke ri han barbak når ryggraden stikker opp. ryggraden har ikke godt av vekt

Forøvrig må jeg bare nevne tilslutt at jeg blir skikkelig overrasket når folk gir hestene sine 1 kilo havre som *kos* og mener dette ikke er noenting ... 1 kilo havre er mer enn jeg gir min hest i bra trening i allfall ;)
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 05/06/2008 :  19:45:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg skrev han kunne få oppdrett var fordi hesten tydeligvis ikke fikk det han trengte i fjor vinter, når han var i vekst, noe han fremdeles kan være. Men da bare gjennom vinteren. Olje bruker jeg kun når minus gradene kommer, men jeg har hester som trenger ekstra både sommer og vinter. Fjording i normal trening som får markkur og godt grovfor behøver normalt lite eller ikke kraftfor, bare vitaminer som de liker godt i pellets form. Det summer skriver er nok best å forholde seg til.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/06/2008 :  11:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte mer på når noen anbefaler og gi så mye bygg, så mye betfor og så mye komplett... forstår ikke helt at man kan gi slike råd :)

Han kan fint gå på oppdrett i stedet for komplett. Men jeg ville gitt han bare en type kraftfor. Å blande komplett og bygg har overhodet ingen hensikt, foreksempel.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/06/2008 :  14:40:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
OK, Tusen takk for et langt innlegg som gjorde meg litt "klokere". Han er ganske tykk nå, og han skal jo stå på beite en stund til i alle fall. Litt usikkert hvor lenge..

Jeg har heller ikke fått tak i høy ennå, så jeg vet ikke noe om proteininnholdet der, så jeg vet ikke hvor mye jeg skal begynne med enda.

Hva om jeg begynner med 6kg høy per døgn, og så gir jeg mer og mer (om han mister vekt), til jeg har nådd 10 kg per døgn?
Mister han fremdeles vekt etter en periode med 10kg, kan jeg gi ham komplett og vitaminer. Mister han FREMDELES vekt, vil jeg nok gi olje i alle fall, da det er det jeg har fått mest forslag om å bruke=)

Nå er det ikke heeelt sikkert at jeg kommer på stall en gang, så vi får bare vente å se!:)

summer

Skrevet - 06/06/2008 :  19:36:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer jo an på om han blir gående på gress i tillegg. Begynn å i han fri tilgang på høy, og ta det derfra :) HAn er så ung at med mindre han blir smellfeit så kan han fint få fri tilgang. Blir han for feit kan du begrense det noe. Når hesten får fri tilgang, er det lurt og veie opp det du gir allikevel, så du vet hva han får.

Jeg ville gitt vitamintilskudd og salt hele tiden jeg, ikke bare hvis han blir tynn. Du kan helt sikkert fint gi han litt oppdrett også siden han skal trenes i høst :) Les alle rådene du får, og plukk ut det du synes høres fornuftig ut, og prøv deg fram litt :)
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/06/2008 :  20:13:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ok!:)
Jeg fikk nettopp en beskjed om at han kan stå på beite så leeeenge jeg bare vil!:)
Når det nærmer seg august vil jeg nok sette ham på stall (så sant jeg får stallplass til da), og da kommer jeg til å begynne med kanskje 6 kg om dagen, og så mer og mer tenkte jeg:)

Håper inderlig at jeg får tak i høy, nå da!!:/

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/06/2008 :  01:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, la nå Tassen din få nyte aaalt han kan av godt beite.
Kanskje det til høsten kommer innlegg om: Hvordan slanke sommerfeit fjording...?

Og høy skal nå ikke skaffes før til høsten, og så får man håpe at det blir en god høy-sommer.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/06/2008 :  01:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, la nå Tassen din få nyte aaalt han kan av godt beite.
Kanskje det til høsten kommer innlegg om: Hvordan slanke sommerfeit fjording...?

Og høy skal nå ikke skaffes før til høsten, og så får man håpe at det blir en god høy-sommer.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 07/06/2008 :  15:04:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hehehe!
Ja, jeg håper inderlig at det blir mitt neste problem!:)
Har aldri kjøpt høy jeg, skjønner du. I stallen jeg hadde ham før, kjøpte stalleier inn høy til oss, og så betalte vi for det vi brukte:) Ganske god ordning egentlig:)

Men men.. Jeg har nok godt av å klare meg "på egenhånd"=)

Tusen takk for alle svar!
Begynner med bare komplett og vitaminer til høsten da, og så får jeg heller legge inn oljer/bygg om han skulle slanke seg:)

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  01:18:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke at en hest kan få for mye høy om den er vant på fri tilgang. Om vinteren liker jeg at hestene alltid har mat. Er de mest glad i høy, får de ca 6 kg av det om dagen (shettis), og så har de fri tilgang på surfor. Står hesten inne er det dessuten fare for kjedsomhet om de ikke har (i det minste halm) å knaske på. Det er viktig for hestens fordøyelsessystem.

Jeg anbefaler høy og havre. det er fullt av langsomme karbohydrater og magen får arbeide. det blir han heller ikke tynn av:)

ågi i kraftforet i snackaball er en fin måte å gjøre det på. da må hesten arbeide for å få ute foret og han kjeder seg ikke. putt høyet i nett ellerhekk - ikke legg det løst. hesten bruker lengre tid på å ete av høynett/hekk eller om det ligger på bakken:)

Husk også at trivsel har mye med hestens vekt å gjøre. Selskap osv. Men det er jeg helt sikker på at du vet:):D
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  01:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
6 kg var nok mer enn det de pleier å få:) de må jo ikke bli så fejjte at det går på helsa laus:) men bedre med for tykke enn for tynne:D:D:D Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 10/06/2008 :  17:30:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Surfor..? Er det det samme som silo? Det fikk han i fjor (uten at jeg visste det. stalleier skulle passe ham da jeg hadde brukket et eller annet som vanlig), men det var så myglet at han ble dårlig, så nå tørr jeg ikke å gi ham god silo heller:/

Når jeg fikk ham så ble han mobbet av de andre, og da la han ikke på seg selv hvor mye han fikk (det var i sommerferien, og da matet jeg ham selv morgen og kveld), og da skjønte jeg fort at trivsel hadde noe med saken å gjøre, ja.

Mener du kun høy + havre eller havre i tillegg til komplett og vitaminer??

Tror jeg skal ha denne forplanen til ham når han kommer på stall:

Morgen: 3kg høy
Middag: 1kg høy
Kveld: 3kg høy

Da blir det jo 7kg per dag, men det er jo greit?
Og så er jeg svææært usikker på hvilket tilleggsfor jeg skal gi ham, hvor mye jeg skal begynne med og hvor mye jeg skal øke osv.. :/

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.