hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Minimum beitetid.....???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Minimum beitetid.....???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2008 :  22:33:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hoppa vår er veldig overvektig etter å ha blitt foret som ei høydrektig hoppe hvor vi ikke visste at ho hadde kasta føllet sitt tidligere i drektigheten. Så hun var ikke drektig, bare veldig veldig fet. Derfor må madammen vår nå på en real slankekur, også etter streng beskjed fra Dr. Dyregod. hun er så stor nå at det fort kan bli fare for fang.

Nå lurer jeg på:
Om hoppa skal greie seg på kun gress, hvor lenge er minimum beitetid for at hun skal få dekket sitt nødvendige næringsbehov. Det er snakk om et stort frodig og veldig kraftig beitet dette her.
De siste dagene har hun fått beitet 45 minutter x 3 per dag + vitaminer og salt. Holder dette med tanke på behovet hennes. Hun er forresten ei 12 år gammel fjording.

Som sagt, det er svært viktig at hun slankes. Begynte forsiktig opptrening med henne for en ukes tid siden, og skritter henne nå. ca.30 minutter skogstur hver dag. Kommer til å øke gradvis, men ennå blir det 3 uker til med skritting siden hun har hatt fri siden jul.

Blir veldig, veldig glad for svar.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

summer

Skrevet - 15/06/2008 :  23:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det synes jeg ikke. Det blir veldig mange timer uten mat i døgnet, og du har neppe noen oversikt over hvor næringsrikt beitet er ?

Får hun for lite mat, vil hun ikke gå ned noe særlig i vekt, og vil heller ikke ha noe overskudd for trening.

Hvis hun er så ekstremt feit ville jeg heller foret henne på næringsfattig høy og droppet gresset. hun trenger endel grovfor for å få i gang skikkelig forbrenning.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2008 :  22:21:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei det synes jeg ikke. Det blir veldig mange timer uten mat i døgnet, og du har neppe noen oversikt over hvor næringsrikt beitet er ?

Får hun for lite mat, vil hun ikke gå ned noe særlig i vekt, og vil heller ikke ha noe overskudd for trening.

Hvis hun er så ekstremt feit ville jeg heller foret henne på næringsfattig høy og droppet gresset. hun trenger endel grovfor for å få i gang skikkelig forbrenning.

Opprinnelig postet av summer

Takk for svar.
Hva om vi da bare lar henne beite en halvtimes tid om dagen og forer henne med 1 1/2 kg. høy 5 ganger daglig, + vitaminer og salt. Vil dette være nok da tror du. Om vi gir flere små måltider istedet for få og store, er jo det bedre for henne med tanke på fordøyelsen. Men blir det da nok? Da blir det tilsammen 7 1/2 kg høy + halvtime beiting.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 16/06/2008 :  23:12:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk det er lurere, enn å bare beite litt tre ganger om dagen. Om det er nok eller ikke avhenger jo av kvaliteten ... men du vil ant se fort om hun er sulten eller om hun går ned i vekt eller ikke ...

Det jeg tenkte på var nemlig at mine to dokker ESTE ut på en uke når de begynte å spise gress i mai, tiltross for trening og alt. gresset er jo fryktelig næringsrikt på denne tiden, og ikke akkurat slankekost :) høy er nok bedre da :) mengde er nok lurt å prøve seg fram litt på.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2008 :  23:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror faktisk det er lurere, enn å bare beite litt tre ganger om dagen. Om det er nok eller ikke avhenger jo av kvaliteten ... men du vil ant se fort om hun er sulten eller om hun går ned i vekt eller ikke ...

Det jeg tenkte på var nemlig at mine to dokker ESTE ut på en uke når de begynte å spise gress i mai, tiltross for trening og alt. gresset er jo fryktelig næringsrikt på denne tiden, og ikke akkurat slankekost :) høy er nok bedre da :) mengde er nok lurt å prøve seg fram litt på.

Opprinnelig postet av summer

Okey. Takk takk, da får vi bare prøve oss frem. Hoppa er under opptrening nå, så foreløpig bare skritter jeg henne.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/06/2008 :  01:34:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står hun mye inne, da, eller?
Hva slags beiteområder og utemuligheter har dere?
Hvis beitet må begrenses, kan hun kanskje gå på en ridebane med passe mengder høy lagt ut, så hun i det minste har noe å gumse på. (Legg da høyet i det hjørnet som er lengst unna evt. deilig gress, så hun ikke blir "sur" for at hun ikke får kose seg med alt det deilige utenfor gjerdet.
Dette med ridebane-utegang er da avhengig av at det ikke er særlig mange som bruker denne - da den må holdes ren, og det må jo også sørges for vann til hesten - døgnet rundt hvis den får gå ute.
Hvis dere har gode beiter, kan disse kanskje brukes til slått, og når det høye, kraftige gresset er blitt til vinterfor, kan hun jo få gå ute og spise på "stubbene".
Kanskje noe av "treningen" hennes kan bli å bære inn sitt eget for...
Selv lagde jeg en "kløv" av to store jute-postsekker som jeg sydde sammen i en side, og la over ryggen på hesten, og fylte med gress. Det var den gangen vi hadde 4 hester (2 hopper, 2 føll)gående i vår lille villa-hage, som fort ble nedgnagd, og det var et fornøyelig syn å se min far rusle avgårde med gamle Pernille (mor til Sunniva), med ljå over aksla og en snill hest i bånd - som så kom tilbake med to store sekker med ferskt gress på hver side av ryggen.
Dette var bare noen tanker....
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/06/2008 :  09:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Er stripe beiting et alternativ?- i tillegg til høy.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 17/06/2008 :  09:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med T.Boysen her... kansje lage høy ut av gresset og la henne spise når det er klipt ? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2008 :  09:27:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Står hun mye inne, da, eller?
Hva slags beiteområder og utemuligheter har dere?
Hvis beitet må begrenses, kan hun kanskje gå på en ridebane med passe mengder høy lagt ut, så hun i det minste har noe å gumse på. (Legg da høyet i det hjørnet som er lengst unna evt. deilig gress, så hun ikke blir "sur" for at hun ikke får kose seg med alt det deilige utenfor gjerdet.
Dette med ridebane-utegang er da avhengig av at det ikke er særlig mange som bruker denne - da den må holdes ren, og det må jo også sørges for vann til hesten - døgnet rundt hvis den får gå ute.
Hvis dere har gode beiter, kan disse kanskje brukes til slått, og når det høye, kraftige gresset er blitt til vinterfor, kan hun jo få gå ute og spise på "stubbene".
Kanskje noe av "treningen" hennes kan bli å bære inn sitt eget for...
Selv lagde jeg en "kløv" av to store jute-postsekker som jeg sydde sammen i en side, og la over ryggen på hesten, og fylte med gress. Det var den gangen vi hadde 4 hester (2 hopper, 2 føll)gående i vår lille villa-hage, som fort ble nedgnagd, og det var et fornøyelig syn å se min far rusle avgårde med gamle Pernille (mor til Sunniva), med ljå over aksla og en snill hest i bånd - som så kom tilbake med to store sekker med ferskt gress på hver side av ryggen.
Dette var bare noen tanker....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Joda, vi har gode utemuligheter i tillegg til beitet. Hoppa vår går på utegang med tilgang til stort tørt leskur. Den nykastrerte hingsten vi passer går på ridebanen rett ved siden av henne, så hun går ikke alene i den forstand. Alltid fri tilgang på rent vann er en selvfølge så begge hesta har hver sin store fortønne med vann. Har funnet ut at Stjerna drikker mer av disse lyse fortønnenne enn disse svarte murerbøttene.

Så smart tips om å la henne bære foret sitt hjem selv. Har ikke tenkt på det før jeg, he he. Det skal jeg sannelig gjøre.

Det som er, er at det store beitet vi har er på 4-5 mål og allredet nå er det over 1/2 meter høyt og veldig tett gress der. Siden Stjerna er helt alene om å beitet opp dette, så blir det litt vanskelig med tanke på at hun nå MÅ slankes. Vi driver ikke med jordbruk selv og har derfor ikke noe redskap til å slå dette gresset med, bortsett fra gressklipper og kantklipper. Tenkte å ta kantklipperen i dag og få ned noe av det, og evt. fore "hingsten" litt også. Men å slå hele dette beitet blir sannelig ingen lett oppgave altså. Iallfall ikke med de resursene vi har.

Derfor har jeg heller begrenset beitetiden hennes. Det er jo litt for ille om dette beitet overvokser slik at det bare blir villnisse og trampet ned. Har snakket med ei venninne av meg som skal la hestene sine beite litt der. Nesten litt luksusproblemer å ha for mye beite, men vi har faktisk det i år, he he.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2008 :  09:28:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er stripe beiting et alternativ?- i tillegg til høy.

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Hva mener du med stripe beiting?
Er det å avgrense beitet og la henne beite ned litt og litt?
For det kunne jo ha vært en mulighet ja

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 17/06/2008 :  17:35:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Stripebeite er når du tar et lett gjerde, som du flytter en til 2 meter av gangen, sånn ca anehver dag.

Det har funket fint på min hest, som har hatt en tendens til og ese ut 1 meter i bredde bare og se på grønt gress ;-)

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2008 :  23:10:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stripebeite er når du tar et lett gjerde, som du flytter en til 2 meter av gangen, sånn ca anehver dag.

Det har funket fint på min hest, som har hatt en tendens til og ese ut 1 meter i bredde bare og se på grønt gress ;-)

Hmm, det var jo kjempe smart Takk for tipset :)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/06/2008 :  00:50:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så du har ikke tilgang på en gjeng slåttekarer med ljå, altså.... he he. Og slåttejenter med river.
Ja, og så er man avhengig av å få dette tørket - og hesjing er vel omtrent gått helt av moten nå.

Det hadde jo vært greit å "berge" dette flotte fòret.
Kanskje du kunne tjene noen kroner på å tilby flott sommerbeite?
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/06/2008 :  16:55:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hmm, det var jo kjempe smart Takk for tipset :)

Opprinnelig postet av *Skogli_Western_Riders*

No problemo :-) slitsomt med hest som "tvangsspiser"

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.