hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fôr til utegangshest..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fôr til utegangshest..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/08/2008 :  01:14:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Hei! I år skal jeg mest sannsynlig la fjordingen min stå ute hele året (om jeg får tillatelse til å bygge et lite skur til ham på beitet).

Det jeg lurer på er;
Hva ville dere ha valgt av for - og hvor får jeg tak i det? Og hvor mye koster det? Nå snakker jeg om grovfor (høy).

Bør jeg kjøpe en silage (eller hvordan det skrives), eller kan jeg bare legge ut høy til ham?
Jeg vil kun ha mulighet til å före ham om dagen og kvelden, derfor er det kanskje ikke så lurt med vanlig høy?
Eller kan jeg legge ut så mye om kvelden at han har rikelig til neste foring?
Han skal få så mye høy han bare klarer å spise, for å si det slik.

Mest sannsynlig vil ikke 4åringen bli ridd så mye dette året, på grunn av diverse... Men han skal bli trent og ridd litt likevel=)

Han har blitt ridd på siden Juni 2007, så han er godt innridd!

Har dere noe forslag..?

Maten skal selvsagt ligge under tak. Det er vel høyst nødvendig?

Tusen vrinsk fra Lizbeth & Tassen!<3

Elsker deg, Tassen<3

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/08/2008 :  02:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bør ihvertfall lage en slags fòrhekk eller krybbe, så høyet ikke blir liggende på bakken. Da er det lettere å se hva som blir spist, og det ødelegges ikke av fuktighet og annet på bakken. Mye å spare på det.

Det finnes sikkert mange måter å bygge et skjul på. Det må ha minst tre vegger, og åpningen bør være i le, dvs. på den siden som vindens og været sjeldnest kommer fra.

Meeen - det er enda lenge til evt. vinter, og kanskje det ordner seg med stallplass.....
Gå til toppen av siden

Northernlights

Skrevet - 03/08/2008 :  12:36:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å kjøpe tørre rundballer og en forhekk ? Blir jo en liten investering, men veldig enkelt og rent, og hesten får spise så mye han vil

Skjulet må ha 3 vegger, tak og tørt å ligge på. Halm på jord en gunstig. Mange som lager halm hus også, av store firkantbunter.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 04/08/2008 :  11:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok kjøpt en tørr rundball og gitt han fritilgang på den Da trenger han ikke noe annet fôr en det Jeg betaler 500kr pr rundball og bruker 1 og 1/2 ca her måndte de jeg bruker veier 600-700kg så mine hester (kalblods og mini shettis) spiser ca 1000kg grovfôr i måndten Men det har fungert kjempe fint Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 04/08/2008 :  13:47:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Gode forslag her:)
Denne krybben, skal den være litt over bakken slik at innholdet blir vått? Og så må den stå under tak?

Jeg har lyst å kjøpe en tørr rundball men hvor får jeg kjøpt det? Og hva koster det?
Tassen spiser omtrent 10kg høy per døgn, så hvor mange baller ville dere ha anbefalt at jeg kjøpte?

Jeg er sååå usikker på alt mulig da jeg aldri har vært alene om noe som helst når det gjelder hesten min..

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 04/08/2008 :  19:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke gitt han fri tilgang på selve ballen i tilfelle, posjoner det opp så du får sjekket alt sammen. Altså: du kan gi han nok til at det er fri tilgang,men ikke tilgang til selve ballen. Du får ikke sjekket den godt nok da.

Hvor mye du skal gi han osv avhenger jo av hva han spiser, og hva slags hest han går sammen med, og hva den spiser :) Du må iallfall vanligvis regne noe mer av rundball enn høy, selvom rundballen er tørr, så er den ikke så tørr som høy allikeel, og veier mer.

Du kan fint fore med bare høy to ganger om dagen, men som nevnt kan det være lurt å ha det under tak, så ikke det snør ned. Du kan jo fint fore med høy i skuret også, om det er vanskelig og få til noe forplass med tak osv.

Pass på at skuret er stort nok og har gode nok åpninger til at de hestene som går der kommer ut og inn, og ingen blir sperret ute/inne.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 05/08/2008 :  00:05:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg har fått ordnet med stall nå, så det blir nok vanlig høy og vanlige foringer:)

Men det jeg lurer på:
Går det an å gi ham mat kun om kvelden og en gang midt på dagen?
Det han får om kvelden skal da vare nesten helt til neste foring:)

Eller er det absolutt høyst nødvendig å fore ham morgen og kveld?
Kan heller fore midt på dagen og sent om kvelden/natten=)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 05/08/2008 :  02:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først: Gratulerer med å ha fått stall!
Hvilke rutiner gjelder i stallen? Gjøre alt selv, eller samarbeide med noen?
Hva slags utegang blir det? På et beite eller bare i luftegård?
Hva slags fòring er det? Må du skaffe alt selv, eller noen du kan samarbeide med? Hva med kraftfòr?
Hvis hesten har noe å spise ute når den slippes om morgenen, kan det nok holde å fòre ved inntak om ettermiddagen og så en god porsjon på kvelden.

Det er så mange måter å gjøre dette på, at vi "rådgivere" her må få vite litt mer før vi bombarderer deg med allslags gode råd. Men jeg gir mer enn gjerne råd.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 05/08/2008 :  19:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Takker!:D

Jeg er helt alene der:) Det er en løe som er eid av en venn av meg (verdens beste!), og jeg får gjøre som jeg vil der=)

Foringer og slikt må jeg nesten ta selv, men jeg har ingen mulighet til å komme dit tidelig om morgenen! Hva skal jeg gjøre med det?

Det er beite han skal stå på ute=)

mariakaogcindy

Skrevet - 05/08/2008 :  21:54:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte litt sånn hvis ikke du har mulighet til å dra dit om morgenen... Skal han stå inne hele tiden da eller ??

Går nok å fôre rundt 1-2 tiden på dagen og 9-10tiden på kvelden ... Men er jeg er mer for den foringa lite å ofte...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 05/08/2008 :  22:37:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
NÅR du forer er egentlig uvesentlig om han går på utegang, bare han har nok mat til neste gang du kommer .. problemet kan være vann ... vann fryser fort på vinteren, og spesielt på natten, og gjør det det , ville jeg ikke latt det gå for lang tid mellom hver gang jeg var der ...men er det ikke flere der ? Han skal vel ikke gå på utegang alene ?
Redigert av - summer den 05/08/2008 22:39:00 Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2008 :  00:06:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff ja, summer, du stilte det rette spørsmålet! Alene på utegang? Syns det er litt "groteskt". Da hadde det vel vært bedre at han var på det jordet du har snakket om tidligere, hatt en kompis der og bygd et skur til dem der! Kanskje har jeg misforstått geografien i ditt område, men det virket til at du har (/har hatt) mindre problemer med å komme deg dit, enn det du vil få hvis Tassen skal stå på siste stedet du nevner.
Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2008 :  00:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gode forslag her:)
Denne krybben, skal den være litt over bakken slik at innholdet blir vått? Og så må den stå under tak?
Opprinnelig postet av Tassen4Ever

Litt opp fra bakken, og aller helst under tak. Dette så det ikke kommer regn/snø i fôret, hverken nedenfra eller ovenfra. At man får det i en fôrhekk/-krybbe gjør at man unngår at hesten drar fôret rundt omkring og tråkker det ned i søle/bæsjer i det etc.

På det siste stedet du nevner (det har blitt mange mulige de siste månedene, håper det ordner seg snart). Det hadde vært en flott løsning hvis det kunne ha blitt ordnet slik at Tassen fritt kunne gått ut og inn av løa og ut på beitet. Da kunne alt fôret blitt gitt under tak, og han har ly tilgjengelig hele tiden.

Vann kan bli et problem som summer nevner. Så du bør finne en løsning på morgenproblemet. Det skulle ha vært en hest til der...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/08/2008 :  02:36:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan etablere en såkalt "frigangs-løe-drift". Dvs. at hesten kan gå ut og inn som den ønsker, døgnet rundt. Fòr og vann kan være tilgjengelig inne. Man vil bli forbauset over hvor mye hesten selv ønsker å være ute, selv i regn og vind. Den VET at den har tilgang på ly og mat når som helst. NB: Det er da viktig at den IKKE bruker dekken - uansett vær. Hvis den vil inn, så går den inn - etter eget ønske.

Når det gjelder selskapsdyr, vil kanskje en annen hest kunne bli et problem, hvis hestene blir avhengige av hverandre, og den som må bli igjen hyler og forsøker å bryte seg ut etter sin venn.
Da vil jeg foreslå to sauer - ubedekte sådanne, så man slipper å sitte "lemmevake" i april. Eller to geiter (IKKE bukker!)

Til alle tider har fjordinger som oftest vært eneste hest på gårdene, og gått sammen med de andre dyra på gården på beite - og delt hus med dem. Så et par sauer/geiter kan være en god løsning. En skikkelig "tiger" av en musefanger-katt kan være greit å ha også.

Så altså kan "frigangs-løe" være løsningen på mange problemer. På Møre pleier det å være få frostnetter, så frosset vann er også et mindre bekymringsemne. - Hadde det vært i Trysil, hadde DET vært en annen sak...

Skulle gjerne sett et par bilder av løa, hvordan den er "møblert" og hvor døra er i forhold til vind, og hvordan beitet er osv. (Hvis Lizzie kan tegne dette og scanne det til meg på mail, kan vi ta videre detaljplanlegging derfra.)

Hadde det ikke vært for at min 24 år gamle dame ikke skal flyttes på, da hun brukes dagleig til terapiridning, skulle jeg gjerne sendt henne til Møre... Hun ville blitt en utmerket selskapshest. Ja, kanskje det finnes en gammel fjording eller nl-hest, eller en islender som trenger en "fri pensjonist-tilværelse" i en "gjør-som-du-vil-løe"....
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/08/2008 :  16:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ingenting jeg, skriver innlegg her og der og borte er de ... får ta kortversjonen da ...

Eneste ordentlig brukbare selskap til en hest, er en hest, og ikke noe annet dyr.

Dekken brukes ved behov, og det har ingenting og si om den går på utegang eller ikke.

I gamle dager kunne også hester bli stående inne på boks hele vinteren. Det er ikke dermed sagt vi følger det eksemplet? I gamle dager hadde man hest for arbeidets skyld, og det siser seg selv at økonomien ikke nødvendligvis tilsa ideelle forhold. Nå har vi hest for kosens skyld, og vi skylder da hestene å gi de så optimale forhold som mulig. Hester er flokkdyr, og skal bo sammen andre hester.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 06/08/2008 :  20:04:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Nå er det heldigvis ikke vits i å diskutere dette lenger:)
Stall og alt er ordnet - nå går det på skinner heretter!=)

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.