hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hest som nekter å gå..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hest som nekter å gå..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lucky_Sea

Skrevet - 14/08/2008 :  06:41:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.. Jeg har nå fått meg en varmblodshoppe på fem år.. hun var ikke innridd når jeg fikk henne så jeg er den første som har sittet på henne.. har ridd henne i litt over en uke nå.. det som er problemet med henne er det at hun stopper og nekter å gå.. og hvis jeg kakker til henne med beina så begynner hun å rygge og hvis jeg smekker til henne med pisken så tisser hun.. hun går ikke når de kjører henne heller.. men så hadde jeg med meg en som gikk foran oss ned til ridehallen og da gikk hun.. så det jeg lurer på er hva jkeg skal gjøre med det at hun stopper og nekter å gå.. om hun er redd eller bare er veldig sta for at hun har fått viljen sin og blitt snudd når hun har nektet å gå i vogn..

med vennlig hilsen smurfen..

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 14/08/2008 :  19:51:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
På den ene hoppa mi hjalp det å tvinge henne til å gå fort i ring, da skjønte ho at det ble mer jobb når ho protesterte.
På den andre hoppa mi, kjefter jeg litt og klasker meg i låret med den ene tøylen (har delte tøyler), det smeller til skikkelig og ho går fram.

Men først av alt, du må finne ut av HVORFOR ho stopper opp. Om det er redsel, så kan nok tvang gjøre det vondt verre. I slike tilfeller lar jeg en annen hest gå først eller jeg går av og går sammen med hesten et stykke. Om det er latskap/tullprotest, så bruker jeg tvang og gir meg aldri.
Vi kan nok ikke hjelpe deg med vurderingen av hvorfor ho gjør det, siden man må se hesten for å få den forståelsen.

Ellen Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2008 :  20:39:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Det kan være at hun er sta, men det var ikke det jeg tenkte først da jeg leste hva du skrev her. Noen hester er lave i rang og det er ikke uvanelig at disse ikke vil gå foran. Det er liksom lederens jobb, og for en lavrangs hest eller unghest kan det faktisk være ganske skummelt. Mye tryggere å følge etter noen veit du. Så dette kan være mulig årsak.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2008 :  23:33:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig å vurdere når vi ikke har sett hesten ja men første tanken min er at hoppa er usikker/nervøs (pga tissingen) og da får jeg litt frysninger ved tanken på at hun blir pisket når hun ikke vil gå... Tror ikke jeg ville ha begynt med tvang etter kun en ukes riding. Har du leid henne noe på tur? Er hun lett å leie, følger hun deg? Dette er jeg ingen ekspert på men for min del ville jeg ha blitt ordentlig kjent med hesten før jeg begynte å ri den og vært sikker på at hesten stolte på meg. Hadde heller leid turer i starten ettersom det er en hest som ikke er innridd.
Men jeg vet jo ikke hvor lenge du har hatt henne og hva slags forhold dere har så det kan jo være at hun bare er en bestemt dame som trenger en fast hånd (Og at hun har skjønt at det å nekte å gå betyr at hun får snu og gå tilbake, hester lærer fort...)

Johanne Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2008 :  00:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo en ganske ung hest, og har havnet på et nytt sted med nye mennesker. Hun skjønner kanskje ikke hva du vil hun skal gjøre. Hvis hun aldri har blitt ridd før altså. Men som J.Sandbekk nevner; den tissingen er en indiksjon på stress og nervøsitet. Du nevnte hall- har hun noensinne vært inne i en hall tidligere? Ikke rart hun ville ha med seg en "førerhest"... For å være ærlig syns jeg kanskje at du går vel fort frem i dine ønsker om å delta på stevner med en helt uerfaren hest.. (kikket på vip'en din).

Ei vblhoppe ei venninne hadde var en såkalt "piss-merr" som gamle-gubbene på travbanene kalte de. Ble så stressa at alt bare ble blokkert oppi topplokket straks noen ønsket noe av hesten. Det tok henne laaang tid før det ble aktuelt med andre mål enn å lære hverandre å kjenne 100% , i stallen, på bakken, på leieturer, at hun satt oppå ryggen til hesten etc. Nå var denne hesten av de ekstreme på den fronten allerede da venninna mi fikk henne for kr 1,- men dog;, ikke lag din hest like ekstrem...Ta det heller rolig og bli kjent med hverandre! La hoppa få tillit og tiltro til deg før du krever for mye. Dere snakker jo ikke samme språk.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/08/2008 :  03:21:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen kan "ri inn" en hest på 1 uke. Det krever at man først blir kjent, skaper kontakt og kommunikasjon.

Siden dette sannsynligvis er en underdanig hest, vil den bli bare mer og mer usikker og "redd" for alle de nye signalene den nå mottar - som "plutselig ridehest" - og det kan rett og slett bli farlig. Her må man starte "på bånn" - med å finne ut hva hun kan og når hun blir usikker.

Å bruke "førerhest" er en god metode. Da slipper man å slåss med hesten for hvert skritt, men lar den "lære" av andre hester.

Det kunne sies mye og mangt, og gis mange tips. Men først: Bli VENN med hesten.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 16/08/2008 :  16:45:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg begynte innridningen av Tassen allerede når han var 1 år jeg!
Nei, jeg satt ikke på ryggen hans. Det er absolutt ikke det som er innridning!

Det jeg mener når jeg sier at jeg begynte innridningen når han var 1 år gammel, er rett og slett at jeg knyttet bånd oss i mellom med en gang jeg fikk ham. Jeg leide lange turer hver eneste dag, leide ham på banen, longerte, tømmekjørte osv..

Dette gjorde jeg mye helt til han ble 3 år. Da begynte jeg å ri ham (da var han også fysisk klar, og ikke bare psykisk). Da kunne jeg bare sette meg på ryggen hans og ri med en gang, nettopp fordi jeg hadde brukt 2 år på innridningen!

Dette bør også du gjøre; bli venn med hesten din! Knytt et sterkt bånd osv..
Det at hun "tisser seg ut" er jo på grunn av nervøsitet slik jeg ser det. Stoler hun på deg?

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2008 :  18:58:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg begynte innridningen av Tassen allerede når han var 1 år jeg!
Nei, jeg satt ikke på ryggen hans. Det er absolutt ikke det som er innridning!

Det jeg mener når jeg sier at jeg begynte innridningen når han var 1 år gammel, er rett og slett at jeg knyttet bånd oss i mellom med en gang jeg fikk ham. Jeg leide lange turer hver eneste dag, leide ham på banen, longerte, tømmekjørte osv..

Dette gjorde jeg mye helt til han ble 3 år. Da begynte jeg å ri ham (da var han også fysisk klar, og ikke bare psykisk). Da kunne jeg bare sette meg på ryggen hans og ri med en gang, nettopp fordi jeg hadde brukt 2 år på innridningen!

Dette bør også du gjøre; bli venn med hesten din! Knytt et sterkt bånd osv..
Det at hun "tisser seg ut" er jo på grunn av nervøsitet slik jeg ser det. Stoler hun på deg?

Opprinnelig postet av Tassen4Ever

Det gjorde jeg med min hest også, Nordlandshest Fikk han da han var 1 år og jeg 12. Jeg kunne ikke stort om hester og må innrømme at jeg ble litt redd han også i starten, 1-åring hingster kan være litt voldsomme for en uerfaren 12-åring... Ikke noe jeg vil anbefale andre. Men jeg fikk heldigvis hjelp av noen mer erfarne venninner og da ble det en ny verden. Gjorde det samme som du og kunne da han var 3 år bare sette meg på og ri, han stolte på meg og jeg på han.

Johanne
Redigert av - J.Sandbakk den 16/08/2008 19:04:48 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/08/2008 :  01:23:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det optimale er at avler trener sine føll omtrent fra dag 1.
Venne til grime, gå tur med mamma, og lære føllet det samme som hun kan - "prooo", "skriiitt", osv. osv. Og så stell og hovrøkt, selvfølgelig. Da vil man i løpet av kort tid ha lært føllet det mest nødvendige, og ganske snart kan man begynne å tømmekjøre det (med grime og en liten rundgjort å træ tøylene gjennom.)
Det er utrolig hvor mye arbeide man da har spart når alvoret begynner - 3 år senere.
Ja, jeg kunne - for mange år siden - vise et 4 mndr. hingsteføll i oppvisning med tømmekjøring på Hellerudsletta. Han gikk i skritt og trav, stans, vendinger og rygging.

Jeg har beregnet meg en tusenlapp ekstra, jeg - når jeg har kunnet selge 7 - 8 mndrs. gamle føll som er "godt håndtert".

En unghest som har fått "fri oppdragelse" - dvs. IKKE oppdragelse i det hele tatt, kan bli litt av en utfordring for enhver ny eier.
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2008 :  09:57:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sant, Trine, og vi kommer til å trene våre evt. føll fra starten. Når det gjelder min Pan som var 1 år vet jeg ikke hvor mye trent han var da jeg fikk han, her var nok mest problemet at jeg var en helt grønn 12-åring med hesteerfaring kun fra Pennyklubben Da hjelper det ikke stort at føllet er dressert... Men som sagt gikk alt bare bra til slutt
Johanne Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Skrevet - 17/08/2008 :  18:13:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sier bare; om hesten ikke er innrid fra før, så kan du jo for alvor ikke mene at den skal "gå perfekt" etter en uke med trening? Det er jo absolutt ikke noe du bør forvente, slike ting tar LANG tid!

Jeg har fulgt samme metode som Tassen4Ever og J.Sandbakk. Jeg tror det er VELDIG viktig at du får hesten til å stole på deg. Løstren henne masse, og prøv å ikke legge for mye press på hesten sånn helt i starten. Enig med T.Boysen og, en ledehest gjør svært ofte susen! Men først og fremst; opprett et forhold og et vennskap til hesten, så går det nok bedre etterhvert :)

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Missgadget

Skrevet - 27/08/2008 :  12:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil anbefale deg å tømmekjøre hesten litt alene på tur. Da kan du longere henne hvis hun blir nervøs, leie henne hvis det trengs og gradvis venne til å forlate stallen og omegn alene. Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2008 :  12:24:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har det kommet tilbakemeldinger fra trådstarter i diverse gjestebøker (min m.fl).

smurfeline5: Kan det ikke være bedre at du holder de opplysningene her, slik at alle kan lese de nye opplysningene? For da er det lettere å følge utviklingen og vi kan gi tips og råd. For de opplysningene du skrev i min gjestebok gir mye mer informasjon enn at "du nettopp har kjøpt en hest". Og problemet med tissingen; skriv at det var pga hormoner (hvis det er bekreftet av dyrlege da). Tungvint for de av oss som følger tråden ikke får vite om slikt uten å måtte lete gjennom gjestebøker

Håper det går bedre med treningen nå, og spør igjen ved behov

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???
Redigert av - Tinkalis den 07/09/2008 12:28:58 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.