hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stå inne om natten allerede.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stå inne om natten allerede.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 27/09/2008 :  11:49:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Nå har det begynt å storme og ha skikkelig "drittvær" her, men jeg har ikke fått høyet mitt enda. Er det galt i å sette ham inn sent om kvelden og ta han ut igjen om morgenen? Kanskje legge litt brødbiter og annet nammis inn til ham, så har han noe å gjøre på om natten?
Har saltstein til ham:)

Hva mener dere om det? Jeg klarer ikke å la ham stå ute i dette været (Ja, Boysen, jeg vet at jeg har en fjording! Men han er babyen min), men på en annen side så kan jeg jo ikke la ham sulte ihjel heller..

Hjeeelp?

Elsker deg, Tassen<3

summer

Skrevet - 27/09/2008 :  21:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke latt en hest stå inne en hel natt, og absolutt ikke flere netter, uten mat. Det er altfor mange timer for en hestemage, uten mat. Noen brødbiter hjelper lite.

Hr du mulighet til å la stallen stå åpen, så han kan gå inn om han vil ? og dermed også komme ut om han vil ?

Hvis ikke, bør du prøve å få kjøpt noen høyballer av noen så lenge.... evt halm eller hva som helst, noe til magen hans.

Vil forøvrig anbefale og fore litt på høy ved siden av gress på denne tiden av året ...
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 27/09/2008 :  21:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med Summer her

Hvis hesten din går på "beite" enda uten noe tillegg, syntes jeg synd på han !!, det er ikke nok næring i gresset nå det blir bare vommfyll.

Mine hester skulle egentlig stå på beitet til slutten av september, men fant fort ut at det ikke gikk da de begynte å gå ned i vekt !
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/09/2008 :  01:05:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare påpeke at det er ikke min mening at en hest ikke kan gå på høstbeite. Jeg har selv hatt hest på høstbeite med gress som hovedfor. Jeg ville bare gitt litt høy ved siden av. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  02:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, som flere sktiver her - prøv med "løsdrift", dvs. åpne dører. Da kan hesten selv velge om den vil søke ly eller være ute.
Vil tro at du blir "forbauset" over hvor mye han selv velger å gå ute - tross uvær.
HVIS han søker ly, er det HANS valg - og du behøver ikke bekymre deg unødig.
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  13:12:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Han går ikke ned i vekt! Snarere tvert imot:) Gutten blir bare tykkere og tykkere, så beitet er godt nok ennå;)

Jeg kan ikke ha løsdrift da jeg har kaniner i stallen og også katter. Dørene må da være igjen så kommer kattene inn og tar dem.

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  14:33:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
I natt stod han inne (på grunn av noe jeg skrev under "Hestepsykologi og adferd"), og det gikk helt fint. Han kom da inn sent om kvelden og ble tatt ut igjen i dag tidelig. Slik hadde vi det også ofte på stallen jeg var på før, og har da aldri hørt at det er noe GALT i det, selv om jeg aller helst vil at han skal ha mat inne også...

Men i alle fall: les det som står under "hestepsykologi og adferd" og så forstår dere sikkert hvorfor jeg vil ha ham INNE. Da er det lettere å merke om noe skjer osv..

I alle fall; er det virkelig ille å gjøre det slik til jeg får hentet høy? Det er kun snakk om dagene det er meldt skikkelig drittvær.. Og nå til jeg finner de skyldige i marerittet, vil jeg også ha det slik...

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  15:20:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Henter høy til helgen som kommer, så det blir ikke ille for ham:) Henter da 500kg ca, og senere får jeg rundball som jeg tydeligvis skal legge utover gulvet. (Broren min som forklarer på den måten), er det silo han mener? I alle fall så er det perfekt egnet til hest, da=)

Men inntill da må han kanskje ha noen slike netter hvor han ikke får mat stakkarsen:( Men det skal ordne seg!:D

summer

Skrevet - 28/09/2008 :  19:36:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå får du jo høyet ditt, men ville si noe om det siden du spør. Du sier riktignok ikke noe om klslettene som han må stå inne ? men jeg regner ikke med at du kommer ut i tolvtiden på natten og setter han inn, og slipper han ut i fem seks tiden igjen på morgenen liksom ...

greia er at hestens MAGEhar ikke godt av så mange timer uten mat. Dyr som hester, marsvin, kaniner osv, er laget for å spise ofte, og hvis de ikke spiser regelmessig, så oppstår det problemer i magen. Alt fra magesår, til kolikkproblematikk. Tenk deg selv også en hest som står i altfor mange timer uten mat, som da for det første spiser fort og mye på tom mage, ikke bra, og atpåtil da spiser høstgress, som er fullt av sukker så kaldt som det er på nettene nå ..... Å gjøre det du beskriver, er å be om en syk hest. Selvom det *gikk bra* så er det ikke dermed sagt at det er bra for han å gjøre det.

hvis du har mulighet for løsdrift, men ikke kan det på grunn av at du har løse kaniner i stallen, så ville jeg faktisk heller valgt å putte kaninene i et skikkelig bur som ikke kattene kommer til, de nettene det er snakk om. SElvom kaninenr også trenger plass, er det mye mer forsvarlig og putte de i bur noen netter, enn å la hesten stå så mange timer uten mat ....
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 28/09/2008 :  20:20:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kunne ikke slått litt gress til han inne da ? Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 28/09/2008 :  21:51:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Ja, det er sant.. Nå kommer i alle fall høyet mitt, og det er ikke meldt noe uvær til da. Han er jo en fjording, så om det kommer så får det bare være. Jeg ble litt skremt når du nevnte magePROBLEM - jeg har ikke tenkt på det slik!! Herregud, hva har jeg gjort NÅ da?!?!?!?! Er nesten på gråten nå altså..!:(

summer

Skrevet - 28/09/2008 :  23:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han dør neppe av den ene natta da vet du, men når mange forteller deg at du ikke bør gjøre noe, så er det ofte en grunn til det. når det gjelder for osv, er det gjerne fordøyelsen som blir utsatt. Hvis mange mennesker forteller deg at det ikke er bra for hesten å stå så mange timer uten mat, så er ikke det fordi det er synd på hesten som blir litt rumlete i magen sin.

Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 29/09/2008 :  16:39:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Nei, han skal i alle fall bare få stå ute og spise seg eeeenda tykkere til jeg får høyet:) Tusen takk for svar i alle fall:) Jeg hadde jo ikke spurt om jeg var helt sikker selv, så ikke tro at jeg er komplett idiot=)

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 29/09/2008 :  21:18:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hester har magesyre i magen hele tiden og skal egentlig spise hele døgnet.
min dyrlege sa de kunne få magesår og sår i spiserøret av magesyren om de står for lenge uten mat

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 30/09/2008 :  21:20:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Huff, ikke bra.. Nå står jo Tassen på beitet hele tiden (ja, det er faktisk mye næring igjen enda, han blir bare tykkere og er full av energi). Men til helgen får jeg høy, og da begynner jeg å sette ham inn når det er stygt vær.

For å la han bli vant med høyet, skal jeg legge ut litt til ham på beitet? Er redd for at om jeg gjør det vil han foretrekke det grønne, friske gresset og ikke bry seg det spøtt om høyet.

Hvordan blir han da vant med det??? Og hvor mye skal jeg legge inn i boksen hans om natten? Han kan jo vel bli syk om jeg plutselig peiser på med tusen kilo når han aldri har smakt et høystrå av det høyet før.

Skal jeg gi ham "litt her og litt der" i begynnelsen, som etter trening? (Jeg venter alltid en time med å gi mat etter at jeg har ridd)

summer

Skrevet - 30/09/2008 :  22:55:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
grovfor behøver du ikke vente en time med hverken før eller etter trening. Nå går han jo også og spiser hele dagen.

HAn vil jo gå og spise gress hele dagen selvom han står inne på natten, så la han bare få høy du, når du setter han inn. Du kan godt legge litt høy ut også og se om han vil ha det .
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.