hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stå inne om natten allerede.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stå inne om natten allerede.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/10/2008 :  02:37:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - en fjording med naturlig matvett vil nok spise høyet i boksen i løpet av natten.
Han vil heeelt sikkert ikke stå og sulte.
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 02/10/2008 :  10:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tassen: ta det heeeelt med ro mht alt du har blitt fortalt her inne med magesyre å ødelagte mager!! dette er komentarer skikkelig på spissen å er langt ifra fakta ved at en hest står inne noen timer hver natt.
eks:
hesten din spiser gress ute til kl 21.00 på kvelden for så og komme inn på stall i en varm å deilig boks for å få "en god natt søvn" han er da mett og god å magen hans har masse å jobbe med fordi han har fått spise helt til kl 21.00 på kvelden, så blir han tatt ut i 08.00 tiden om morgenen, da er han sulten(som ALLE andre hester som står oppstallet på senter å staller) å kommer ut til frokosten sin!

hvorfor dette skulle være ett problem fatter å begriper jeg ikke, å det å sitte å skrive slike innlegg til deg slik at du blir lei deg å redd er totalt unødvendig for det henger virkelig ikke på grep!
hesten din har da spist til de tidene som 70% av hester i norge får maten sin til, å de ender da ikke opp med mageproblemer. hadde han gått inne fra eks 16.00 på dagen til 10.00 på morgenen uten mat DA kunne han fått problemer med magesår å andre problemer i mage/tarm, selvom også dette tar noe tid, men ved å sette han inn i vanlig "kveldsmattid" til kvelden å vanlig "frokosttid" om morgenen vil ikke magen hans være tom, å er det virkelig noen her inne som tror det blir foret nattmat må ridesenter? i tilfelle er det rart ikke konkuranse hestene mine har hatt enorme mageproblemer, de får mat 0600-1130-1900. aldri noe problemer med mage/tarm overhode!

så ta det med ro tassen jeg er helt sikker på at du gjør det beste for ponnien din, å selvom du kommer med masse spørsmål skal ingen ta deg for å være "dum". jeg er helt sikker på at hesten din har det helt topp å kunne nok ikke hatt det bedre!!
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 02/10/2008 :  17:49:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke redd for at han ikke kommer til å spise maten sin!! Det VET jeg med sikkerhet at han kommer til å gjøre. Men jeg kan da ikke bare slenge inn hundre kilo med TOTALT UKJENT høy som han aldri har smakt på før..? Det kan vel gi kolikk/andre problemer? Jeg setter meg ikke ned og spiser mye av en matrett jeg aldri har smakt før - og ikke vet om jeg tåler en gang...

Til MEG:
Nå varmet du hjertet mitt altså!:) Jeg har nok fått kippen i meg og kommer ikke til å gjøre dette igjen, men det gjør fryktelig godt å vite at du har andre synspunket på dette, og at jeg ikke er totalt fiasko her.. Jeg vil jo bare gjøre det beste for gullet mitt...

Denne natten tok jeg ham inn klokken tolv om natten og satte ham ut igjen klokken ni, bare så det er sagt. Før stod han på luftegård og fikk 2 måltider om dagen, ene om kvelden (20.00) og den andre om morgenen (09.00). Han stod jo myyyyyyyyyyyyyyyye lenger uten mat denne tiden enn det han gjor denne natten han fikk komme inn!

Tusen, tusen takk altså!:) Gjett om jeg ble glad! Jeg har nettopp hatt en PERFEKT dag i stallen med min kjære baby, og dette gjorde dagen ENDA bedre!=) Jeg kan jo ikke si at han har det bedre enn alle andre, men jeg lover dere at jeg gjør absolutt alt jeg kan for at han skal trives, og slik han var i dag er det ALT som tyder på det=) En god trening uten verken grime, leietau eller annet... Åååh, det gjorde min ellers ganske så triste dag helt super:)

Tusen takk alle som har svart!:D

Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 02/10/2008 :  20:35:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
det skulle bare mangle!
blir så¨irritert å frustrert over innlegg "uten mening" med litt fare for å tråkke noen på føttene her.
ar selv vært med på utallige forings kurs fra bla Norgesfor, schampion å spillers, i tilleg har jeg gått på skole med foring av hest som fag. har i ettertid utdannet meg innen helsevesenet å kan ett å annet om fordøyelsen, både hos mennesker å dyr. så ta det helt med ro, ponnien din er i de aller beste hender hos deg :)
har du han fortsatt på beitet? deilig når beitene holder så lenge altså! supert å kunne ha de såppas ute! ( selvom jeg er konkuranserytter er jeg absolutt IKKE imot utegang. hehe.. måtte bare sies da jeg mange ganger har blitt møtt med at "dette kan ikke jeg noe om for jeg er jo konkuranserytter" hehe. rir,konkurerer å trener MB på elite å landsstevner i dressur. ;))
utrolig kosli å få en så hyggelig tilbakemelding fra deg, takker å bukker for det!
ang høyet må jeg bare slenge med at for hestens M,AGE som det har vært mye vekt på her, har det best dersom den får en gradevis tilvending til grovforet fra gress. nesten som du venner den til beite å tar bort litt å litt høy, å mer å mer beite å gress,bare at nå gjør du motsatt: mindre å mindre gress å mer å mer grovfor:) hvor mye du skal gi hver dag etter tilvendingen kommer an på om høyet er H1,H2,H3,H4(Eller H5 men det er å regne som halm så tror ikke du vil bruke det uansett. hehe)

ha en fortsatt flott kveld :)
Gå til toppen av siden

..Meg..

Skrevet - 02/10/2008 :  20:44:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
obs!! glemte å svare på noen ting! ;) så her kommer det:
for å venne han til høy kan det være en ide å gjøre som i innlegget jeg skrev, ta bort mer å mer av beite, det vil si at du lar han få færre å færre timer på beitet med grønt gress, å heller setter han over i en paddock uten gress om du har tillgang til det. gi da først eks ett måltid med litt høy til eks kvelden( litt lettere om jeg tar eksempelet slik, å da KUN ett eksempel: ta han inn eller i paddock uten gress kl 18.00, la han stå ute der i en halv eller en time før du gir han en liten rasjon med høy. kort inn tiden på gresset mer å mer for hver dag samtidig som du øker rasjonen høy. til slutt er du nede i kl 08.00 på morgenen å da skal han jo ha frokosten sin, tilvenningen er dermed gjort :) høres mye mer avansert ut en hva det i virkeligheten er. jeg ville regnet rundt 1,5 uke med denne tilvenningen.
du har helt rett idet du sier om at man ikke skal slenge inn en hau høy til en hest som den ikke har smakt før, videre har du også rett i at man skal helst vente en time med ALT for etter trening, men høy er ikke det "skumleste" å gi pga høyt innhold av fiber som er lett for hestens kropp å fordøye. :)
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 02/10/2008 :  20:44:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Huff.. Så godt å høre at du har tatt kurs til og med! Og gått skole, ikke minst. Det gjør virkelig godt for meg altså..!

Ja, jeg har han på beite enda, og han har faktisk et HELT stooort beite igjen å beite ned:) Det er fryktelig godt ja, men jeg begynner jo med høy når han mister vekt, og øker på samtidig med vektfallet=) Høres ikke det bra ut?

Så morro at du er jordnær selv om du er konkuranserytter! Haha, du finner IKKE den kombinasjonen her ute altså!

Ja, det er det jeg tenker jeg også, men hvordan skal jeg gjøre det? Om jeg legger høy på beitet så bryr han seg jo ikke, siden gresset er å foretrekke. Skal han få middager i form av høy, kanskje?

Jeg vet ikke helt hva høyet er, det finner jeg ut av i morgen tenker jeg:) Halm er det i hvert fall ikke^^,

Tusen takk, og samme til deg:D

..Meg..

Skrevet - 02/10/2008 :  20:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
se innlegget over her så har jeg svart deg på det :) vi er vist her inne på likt nå ;) om du har en msn, å har lyst, så kan jeg legge deg til så kan vi prate litt hest,foring osv uten alle andres meninger å kommentarer på ditt å datt ;) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  03:09:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - ser ut som "Meg" har "forstått det" - og gitt deg de rådene du trenger.
Så la Tassen gå ute på dagtid og kose seg med høstbeitet sitt, og når han må tilbringe noen timer i stall, så trenger han ikke massevis av mat - bare litt å gumse på hvis han våkner på natta.
Du merker raskt hvis han får for mye om natta - da ligger det igjen strå i stallen. Og du merker enda fortere hvis han får for lite - da er han skrubbsulten om morran, og i stallen ligger ikke et strå tilbake.
OG - en annen ting: Hester eter ikke døgnet rundt. De tar pauser og fordøyer, så noen timer uten mat har de slett ikke vondt av. - Ja, trygge hester SOVER faktisk i sin stall.
Din Tassen er omtrent like stor som min hest (136 cm mankehøyde), og da bør han ikke veie noe særlig mer enn ca. 400 kg. Husk at fjordinger av natur er "matvrak", og man må faktisk passe på at de ikke får for mye.
Hehh - du "Tassen-mamma" kan sove godt om natta (- for jeg er oppe da....)
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 03/10/2008 :  11:19:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
BabyLizz91@gmail.com

- Alle som vil får legge meg til:)

Tassen sover alltid han! Og han ligger faktisk også^^, Alltid når han får stå inne, uansett om det bare gjelder en time eller to så ligger han og SNORKER når jeg kommer tilbake! Jeg bruker å sette ham inn når jeg har ridd et par timer, og da blir han jo godt vant med stallen sin=)

Tassen er ca. 130 i høyde! Haha:)

Hihihihi:) Jeg kommer nok til å flytte inn i stallen snart - jeg har fått den sååååå koselig!:D

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.