hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blue horse?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Blue horse?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

McOogCo

» VIP

Skrevet - 11/12/2008 :  04:31:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som har formeninger om div. bluehorse-hingster?

Hvem som passer til hvilke hopper? (eks. lang rygg, lav høyde, kort rygg, høy hest)

Hvem er deres "yndling" og hvorfor? :D

meps
» VIP

Skrevet - 11/12/2008 :  15:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unnskyld min uvitenhet, men va er blue-horse? Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 12/12/2008 :  03:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.bluehors.net/cms/ Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 12/12/2008 :  03:09:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.bluehors.net/cms/ Gå til toppen av siden

Don_Raul

» VIP

Denmark

Skrevet - 12/12/2008 :  21:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Bor for øyeblikke i Danmark og det er hesta etter de fleste av de kjente BH hingstan.
Har selv en Don Schufro vallak og har ridd Future Cup, Cavan og Romanov avkom. Her e litt av det eg synes/har hørt:

<u>BH Cavan</u>
Den jeg har ridd var noe stor og tung. Blir veldig flotte hester, men ikke supre.

<u>BH Don Schufro</u>
Hester av veldig god kvalitet, med gang, utstråling og går til bittet av seg selv. Mye temperament og ofte mye positiv energi.
Dog er de ofte enten store eller små og ikke "optimal" størrelse.

<u>BH Future Cup</u>
Veldig ridbare hester som har lett for og bukke nakken og er selvgående opadbakke.

<u>BH Hertug</u>
Avler som regel gode hester, men gir alle sine avkom hans "vom-mage".

<u>BH Romancier</u>
Avler gode hester med store, flotte avtegn(bliss og 4 sokker ofte).

<u>BH Romanov</u>
Gir supre avkom, spesiellt hvis han krysses med Schwadroneur. Desverre gir han ofte mye mus..

Vet ikke noe særlig om bruk av hingstene ved lang rygg osv.. men min arbeidsgiver er veldig dyktig så hvis det er noe spesiellt du lurer på om en hingst eller to kan jeg alltid spørre :)

~Cecilie&Don Raul~

Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/12/2008 :  08:48:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært med på følling og ovekst av et føll etter Blue Horse Hertug Denne hesten blir mini rundt 155cm i mkh enda morra var stor Han har et gode gangarter spesielt i skritt og trav... Han var en boks klarter (men det er fra mors side). Han ble en KJEMPE fin ridehest innen dressur. Veldig lærevillig og med et godt gemyt Så det negative er at han ble veldig liten... Men fikk en kjempe farge og sokker og bless og det meste, men det var fra mors side tror jeg...
Gå til toppen av siden

McOogCo

» VIP

Skrevet - 28/12/2008 :  14:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode svar

Blir litt klokere av dette.

Don Raul:
Kjempebra at du kunne gi en kort oppsummering av noen av hingstene
Har du hørt noe om f.eks Rush Hour og Hotline?
De er jo 2003modeller, så det er dermed tidligst noen åringer etter dem, men det virker som om både du og din arbeidsgiver har såppas til peiling på dette at dere kanskje allerede har satt dere opp en formening?

Om du skulle komme inn på en slik samtale med din arbeidsgiver, er det 2 hoppetyper dette gjelder:

Ei med bratt/kort kryss, litt for steilt(loddrett) skulderparti, heit i topplokket, og

Ei med langt/flatt kryss og lavt ansatt hals.

Tusen takk igjen for gode svar begge to
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2009 :  17:11:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Mange av hingstene kan jeg ikke si noe på, men det at schufro gir avkom med mye utstråling og temperament, det er jeg ikke enig i.

De blir enten veldig store, eller veldig små.
Men litt over middels gode gangarter og god takt.
Aldri vært borti en hissig schufro-hest. Men de har heller ikke noe piff.
Jeg synes de blir kjedelige å se på, og at de arver den lange lenden og det store hodet.
Don Romantic, synes jeg får finere føll, og de kommer også lengre på utsillinger og kåringer generellt.
Tar jeg ikke feil, så er det han som får flest premierte føll i danmark.

Det er da min mening og mitt intrykk av de hestene jeg har sett/ridd/håndtert;)

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2009 :  17:12:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Mange av hingstene kan jeg ikke si noe på, men det at schufro gir avkom med mye utstråling og temperament, det er jeg ikke enig i.

Jeg synes de blir kjedelige å se på, og at de arver den lange lenden og det store hodet.
Don Romantic, synes jeg får finere føll, og de kommer også lengre på utsillinger og kåringer generellt.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2009 :  17:13:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2009 :  17:14:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2009 :  17:16:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding

Silba

» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  00:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blue Hors Don Schufro ville jeg styrt unna, da ville jeg heller vurdert hans sønn Don Romantic som gir litt edlere føll. Dog kan det være litt vanskelig å få tak i sæd fra han da han er svært mye benyttet i DK.

Romanov ville jeg også styrt unna, pga nevnte problem med beinkvalitet. Han avler ellers fabelaktig, og min hest har et avkom etter han som ser ut til både å bli stor og svært lik faren!

En av hingstene jeg selv har falt helt pladask for er Blue Hors Zack, i mine øyne helt fantastisk flott typemessig som jeg håper avler like bra som han ser ut! Spennende å se om par år hvor bra avkommene hans er!

Rush Hour har jo veldig flotte avkom etter seg, og håper han blir mye benyttet pga det store innslaget av fullblod. Veldig sansen for denne karen, og også en jeg ville benyttet om jeg skulle ha avlet!

Hotline er vel nærmest fullkommen som hest, så her er det bare løp å kjøp, 10 i bakpart, trav, type og helhet!

Leredo er ikke min favoritt, syns han varierer litt mye på typen hos følla, noen ser litt kraftige ut, mens andre er edle. Og så ser han ut til å være "mye" hest under rytter, litt nerver!

Nå har jeg tatt de mest kjente som Blue Hors har i avlen nå, og mine to absolutte favoritter er helt klart Blue Hors Zack og Blue Hors Rush Hour, og Hotline på en veldig god tredje plass!

Og forøvrig så tror jeg det var hingsten Sting som fikk flest premierte føll i DK i 2008, han var iallefall hingsten som ble mye omtalt etter føllskuene på en veldig positiv måte!

Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  01:00:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blue Hors Don Schufro ville jeg styrt unna, da ville jeg heller vurdert hans sønn Don Romantic som gir litt edlere føll. Dog kan det være litt vanskelig å få tak i sæd fra han da han er svært mye benyttet i DK.

Romanov ville jeg også styrt unna, pga nevnte problem med beinkvalitet. Han avler ellers fabelaktig, og min hest har et avkom etter han som ser ut til både å bli stor og svært lik faren!

En av hingstene jeg selv har falt helt pladask for er Blue Hors Zack, i mine øyne helt fantastisk flott typemessig som jeg håper avler like bra som han ser ut! Spennende å se om par år hvor bra avkommene hans er!

Rush Hour har jo veldig flotte avkom etter seg, og håper han blir mye benyttet pga det store innslaget av fullblod. Veldig sansen for denne karen, og også en jeg ville benyttet om jeg skulle ha avlet!

Hotline er vel nærmest fullkommen som hest, så her er det bare løp å kjøp, 10 i bakpart, trav, type og helhet!

Leredo er ikke min favoritt, syns han varierer litt mye på typen hos følla, noen ser litt kraftige ut, mens andre er edle. Og så ser han ut til å være "mye" hest under rytter, litt nerver!

Nå har jeg tatt de mest kjente som Blue Hors har i avlen nå, og mine to absolutte favoritter er helt klart Blue Hors Zack og Blue Hors Rush Hour, og Hotline på en veldig god tredje plass!

Og forøvrig så tror jeg det var hingsten Sting som fikk flest premierte føll i DK i 2008, han var iallefall hingsten som ble mye omtalt etter føllskuene på en veldig positiv måte!

Gå til toppen av siden

Silba

» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  11:20:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager, jeg mente Electric var hingsten som fikk så mange føll uttatt som premieføll, og 5 føll fra 2 forskjellige regioner i DK gikk videre til eliteskuet! Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 19/01/2009 :  16:11:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Jeg synes deler av denne debatten bærer preg av mye synsing og lite faglighet, så i forhold til BH hingstene velger jeg å ikke delta.

Dog vil jeg påpeke viktigheten av en god hoppestamme idet et føll både har en far OG en mor! Jeg aner ikke noe om disse hoppene som skal ifoles, og når de blir beskrevet "litt lang" osv så spør jeg meg selv om de burde avles på i det hele tatt....

Jeg aner som sagt INTET om disse hoppene, og uten informasjon om avstamning og prestasjoner så er det lite råd jeg kan bidra med.

Man må huske at "(2+3):2 somregel IKKE = 2,5" når det gjeler avl!!!
(Det jeg mener er, at om man bruker en kort hingst på en lang hoppe, så vil føllene sjeldent bli av passe lengde!)
-Avl er mye mere komplekst enn som så!

En liten personlig mening til slutt: Jeg hadde MYE heller foretrukket Zack's halvbror Fiorano! Jeg har sett Zack over en lang periode og jeg liker den mindre og mindre jo mere jeg ser den. Stram overlinje, seig fortil og null rygg....

:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.