hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skremmende lavt nivå.....eller bare uflaks?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Skremmende lavt nivå.....eller bare uflaks?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Oslojente

Skrevet - 12/07/2004 :  20:23:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var innom et western stevne og ble overrasket over hva jeg så.
For det første synes jeg det virket som reneste kaos da rytterene var ute på banen sammen,flere som virket som de ikke hadde helt kontroll.Er dette gjengs over for norske westernryttere eller hadde jeg bare uflaks med stevnet?
Jeg har hørt at western ryttere ikke rir med like stor kontakt som andre dressurryttere,men de fleste hadde ikke hesten på tøylen en eneste gang.Det virket også som om hestene gikk veldig på "trynet" Skal de ikke jobbe fra bakbena og opp gjennom ryggen? Jeg så ikke en eneste hest som brukte ryggen. Og hva med galopprogrammet?
Er det meningen at det skal være sånn?Har sett et par stevner i USA og Canada,de var definitivt helt forskjellige fra hva jeg fikk se her.
Har selv hatt lyst til å prøve western og lekt med tanken på å melde meg på et kurs for gøy,men etter å ha sett nivået på konkuranserytterene i grenen ble jeg litt betenkt.
Hva slags kurs finnes?Og hva lærer man på de forskjellige?

xxxx

Skrevet - 12/07/2004 :  23:05:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

He,he. Det du så på det stevnet forteller nok mye hvordan nivået er her på berget ja. Det er bare tull å si noe annet,vi må være realistiske og innrømme det.

Som jeg har skrevet før, er westernridning desverre tildels mye "misforstått" her hjemme. Enten slipper rytterne ut ALT av tøyler og lar det stå til, eller så rir de "engelsk" som de har gjort før, dvs. korte tøyler, bare at de har lagt på en westernsal og et hodelag, samt satt ned tempo fordi de tror at det skal gå så sakte som mulig.. Glemt var ridning fokusert på at hesten skal bruke bakparten og slippe opp foran... og rytter og hest bli ett.....

Selvfølgelig har overhodet ikke dette noe med westernridning å gjøre,
og jeg skjønner godt at det synsmessig kan se rimelig "kaotisk" og amatørmessig ut. Been there,done that....

En viss nivåforskjell blir det også, da vi har egne klasser for Quarterhester, men også et tilbud for alle raser,( allbreeds).Det sier seg selv at nivået generellt er noe høyere i de rene Quarter-klassene,(skulle bare mangle egentlig), og nivået da på wran-stevner som er åpne for alle raser blir hakket lavere.Slik er det bare, man kan ikke forvente at nybegynnere som ikke vet helt hva de vil, skal gå å kjøpe seg en Quarter som første-hest....Det gjorde ikke jeg ihvertfall,og ikke de fleste andre jeg kjenner heller.Men det finnes en mellomting av en halvgal løpshest og Quarter....

Mangel på hester,forståelse for hva man driver med og kvalifiserte trenere tror jeg personlig, har størsteparten av skylden.Vi har klare eksempler på at de som regelmessig har leid inn dyktige og erfarne trenere og sitter på et greit utgangspunkt av en hest,kan vise til meget gode resultater både her i Norge og over grensa.Kan jo nevne "gjengen" oppe på Kongsvinger,Team Solberg, for en målbevisst og "kreativ berme" av noen ryttere og foreldre!!

For å forsvare oss litt ...vi har et lite "generasjons-skifte" nå. Vi har for første gang på mange år, svært få seniorryttere ute i felten. Og grunnene til det er mange tror jeg; unge hester, ryttere som reiser til utlandet for å få mer kunnskap, forenings/klubb-arbeid som tar for mye av tiden fordelt på for få personer, mange prioriterer å avle litt osv.osv. "Bad timing"???? Ikke vet jeg, men da er det de yngste som må trekke lasset, og seff kan det bli å sende ut litt feil signaler,de er jo nybegynnere de aller fleste.

Vi har et lite miljø som trener og konkurrerer aktivt, og som virkelig kan vise til resultater.Pr.dags dato er det ca. 75% unge og kun 25 % seniorer i dette miljøet...... I foreningene har vi de siste åra vært opptatt av rekruttering, og det har vi ihverfall fått! Så det er mye positivt som kommer til å skje i årene fremover tror jeg.

Derfor Oslojente, har du nok hatt litt uflaks også er jeg redd. Skulle så gjerne samlet alle dere" tvilere" på en arena og vist alle at ; Hallo,se på disse rytterne, dette er westernridning!!
Desverre er ikke dette helt tilfelle i år,da de mest fremgangsrike og dyktige rytterne er i sterkt fåtall og ikke alltid like lette "å få øye på" akkurat den dagen...

Er faktisk litt "skremt" sjøl også jeg. Det er helt riktig det du skriver om å søke ned på bittet,bruke bakpart osv.En westerhest SKAL bruke rygg osv. som alle andre ridehester,og hvordan i heite hule skal den klare det når nesa stikker rett ut og bakparten henger 2 mil etter ??? Ikke har vi da full kontroll, ikke blir hesten lydig og sterk, ikke er hesten forberedt og innunder seg på momentene som kommer, og ikke lærer vi noe i retning av westernridning ihverfall.....

Det som skremmer meg er at det jeg så på siste oppvisning/stevne, var det siste jeg også så for ca.5 år siden......! Nivået er generellt ikke blitt høyere og ikke er bredden større, dog med noen FÅ unntak, men de var jo selvsagt ikke der....! Selv har jeg ikke konkurrert de 2 siste sesongene ,( har hatt to 2 åringer ), så derfor har jeg hatt gooood anledning til å studere og følge med fra gjerde, også kalt "fenceriding"...he,he. Må derfor si at jeg er litt overraska at med tanke på at rekrutteringen har vært så stor, hvorfor har vi ikke flere gode ryttere...? Det ville jo vært en naturlig utvikling..?

Jeg tror derfor at det MÅ ha med hestemateriale,rytters innstilling og kvalifiserte/erfarne trenere å gjøre. Det er her alt starter, dette er stammen som alt skal vokse videre på.De som har resultater av de unge/eldre i dag,har jobbet målbevisst og leid inn regelmessig instruktører med lang erfaring og de har satt seg klare mål!

Oslojente, det finnes flere clinics, de fleste er rettet mot Reining og Pleasure som det er litt "nivå" over.Men dette er ikke noen "første-gangs" clinicer. Her kreves at du har en hest som takler øvelsene,( Quarter,Paint og Araber er mest benyttet , pga. de vansklige momentene i Reining og gangartene i Pleasure). Horsemanship og Trail er gjerne det første du starter med, for å få en generell innsikt og se hvordan hesten takler ting.Noen grener krever små,raske og smidige hester og andre høyere, langbeinte "joggere"....

Oslojente et tips! Lån deg en video om westernridning,(alt ettersom hvilken gren/er du kan være intr. i, da ser du hva du går til, og om det kan passe deg og din hest.

Redigert av - xxxx den 15/07/2004 08:34:41 Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 13/07/2004 :  09:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Chess

Takk for svar.
Jeg har ingen typiske western hester,men to DV på hhv 13 og 9 år.De går begge høye klasser i dressur.Jeg har lyst til å prøve western for å få litt forandring og litt andre øvelser.
Det måtte evt bli 13 åringen jeg tok med da 9 åringen fremdeles er utdanningsperioden sin.
13 åringen går GP,men er jo selvfølgelig utdannet til de engelske øvelsene.Har prøvd litt hjemme å ri han som jeg så i USA,godt frem med bakparten,til tøylen med lett kontakt og det går kjempefint og han jobber bra.En annen ting vi har jobbet mye med er hest på helt lange/hengende tøyler i skritt og jobbet volter,serpentiner,bakdelsvendinger og andre øvelser i skritt for å de skal holde seg våkene for sjenkler uavhengig av tøyletak.
Aner ikke hva slags øvelser/gren som vil passe for meg og hesten,det må jo være noe som ikke krasjer helt med de klassiske øvelsene,for jeg skal jo fremdeles satse der.
Glad for tips.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/07/2004 :  16:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Vil tro grener som Western Riding,Trail og Western Horsemanship er noe for deg, og som passer din hest. De inneholder b.la. galoppbytter,(også over bommer) overganger,serpentiner,kontra, små volter og vendinger og økninger, bare for å nevne noe.

Dette er grener som krever ekstrem lydighet og presisjon, og det er helt klart her det er lett å skille hvem som kan ri og ikke .....De som har full kontroll,samt samarbeider 100% med hesten sin, er de du finner øverst på resultatlista om alt er som det skal...

Quarterhestene som er avlet frem for disse grenene, er heller ikke ulike fullblod og halvblodshestene.Overlinjen og steget er flatere ,men ellers er de nokså like både av bredde og høyde.

De ris i en noe lavere og lengere form,og derfor forlanges heller ikke så shwungfyllte høye steg.Men de skal gå i samling og kunne være selvbærende, og på èn hånd fra hesten er fyllt 6 år.Det er vel her størstedelen av vansklighetsgraden med westernridning ligger, og herav formålet med at de skal gå ved hjelp av sete,sjenkler og neckreining.Altså IKKE la de få gå å støtte seg på bittet.

Håper dette gjorde deg litt klokere...

Redigert av - xxxx den 13/07/2004 18:39:58 Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 15/07/2004 :  13:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ridd western i et par år, men føler ikke at jeg kan noen som helst ting om det. Har ridd på vanlige rideskolehester som er vante til engelsk ridning, og for western nybegynnere er det ikke bare å begynne å oskolere sånne hester, man må nesten kunne no selv da. Her i nord er det et veldig lite western miljø... akkurat her er det vel bare meg, og jeg mangler instruktør så det blir lite fremgang. men sånn generelt så tror jeg nok rideskoler rundt om i landet sliter med det samme..lite instruktører og få gode hester som læremestere. Har ridd på en ordenlit western hest med en skikkelig god instruktør, og det var så fjernt fra det jeg har gjort på kurs at det nesten ikke kunne sammenlignes. Håper western er noe som tar seg opp her i landet, for det er utrolig facinerende Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2004 :  01:14:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei!

Nivået er kanskje ikke så høyt som man skulle ønske, grunnene er allerede nevnt ovenfor her. Det er ikke så lett å finne gode trenere. Men det utvikler seg stort sett i riktig retning, ikke så fort men.
Åsså er det jo et FIN FINT miljø, det er jo en viktig del for utviklingen det også!

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

smilly

Skrevet - 22/07/2004 :  09:07:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var en av de som deltok på stevne. Min hest var absolutt ikke "god nok" for et så stort stevne, han er langt fra ferdig.
Hadde planlagt å delta på et par D-stevner før vi dro ut på så store stevner, men gjett hva?
Det finnes ikke D-stevner i år!

Og hva gjør man da? Tja, enten gir man fan i å konkurrere, og får ikke stevnerutine på hesten. Ellers så manner man seg opp og stiller opp på de stevner som faktisk er. Og det gikk da faktisk ikke så verst allikevel. Ble disket i en klass, og fikk den laveste score som noen noensinne har oppnådd i reining, men to klasser gikk bra, og vi fikk fine plasseringer her.
Jeg synes at det er TOPP at folk tør å stille opp med uferdige hester, det viser at western har plass for alle.
/Linnea
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2004 :  10:26:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har noen synspunkter på dette her, jeg også..
Som kronisk Beginner-deltager (pga hestemateriellet mitt og min egen manglende evne) er jeg glad for at det finnes en klasse for oss over 18 der vi kan komme og delta med urutinerte hester slik at de bygger seg rutine og erfaring.

Jeg kjente veldig på at det var meg og min hest "oslojente" snakket om, da min kaldblodstraver fikk en litt stor mental utfordring ved å delta i Pleasure Beginners. 2. gang i et ridehus overhodet, første gang på stevne, nystartet under rytter og langt frem, og en ærlig men lettere usikker hest som totalt mangler erfaring.
Han startet også i Youth klassen rett etterpå, da med den 13 årige stalljenta mi. Hodet hans var blitt mye roligere da, og han var ikke fullt så usikker. Fantastisk trening for ham, og han vokste mye på det. Han mistet ikke hodet et eneste gang! Godt gjort for en kaldblodstraver som ikke har sett annet en skog og stall i 4 år og heller ikke blitt ridd mere enn 2 måneder!

Vi har diskutert endel innad i klubben, og har en klar politikk på å være INKLUDERENDE som klubb! Det betyr at ALLE skal få være med om de vil! Det ER LOV å ha en fersk hest og å være fersk selv! Stevner er noe du ikke får trent på uten å faktisk bli med!

Vi hadde MASSE yngre ryttere med denne gangen, og vi jublet like mye for hver eneste av dem, uansett hvordan det gikk resultatmessig. De er FRAMTIDA i norsk westernridning, og om vi ikke møter opp og legger ting til rette, støtter dem mentalt og økonomisk, vil det se stusselig ut.

Western trenger ikke være en snobbesport der man MÅ ha quarter eller paint for å liksom være bra nok til å få bli med. Man skal heller ikke sette så store krav til de deltagende at en ender opp med 10 deltagere fordi resten ikke føler de er flinke nok! Og prisene for å få starte i en WRAN-klasse skal avspeile at dette er sporten for ALLE! Fins ikke mange småjenter som har råd til å starte alle klassene hun vil med sin flinke hest/ponni dersom startkontingenten overstiger hundrelappen. Dette må vi tenke på når vi planlegger stevner.

Vi hadde MANGE startende på siste stevne, og har på tross av enda større stevne og to dommere på neste stevne bestemt oss for å ha så lav startkontingent som mulig. For vi vil at ALLE skal ha mulighet til å bli med og delta. Det er deltagerne som avgjør hvor stort et stevne blir, ikke sant?

Jeg håper så mange som mulig stiller opp også som tilskuere og heier fram og klapper masse for våre framtidige westernryttere! Det fortjener de! Vi prøver veldig å få fram at det er GØY å starte på stevne, ikke farlig eller skummelt. Og man mislykkes jo ikke heller. Bare det at man rir inn den porten og skal vise seg fram for en dommer, er et stort løft for de fleste. Og erfaringen hesten også får er formidabel! Masse hester, folk, musikk og bevegelse. Og midt opp i dette skal hesten gjøre det samme som han gjør så bra hjemme hvor ingenting forstyrrer. Klart slikt må trenes på før det går seg til!

WRAN skal være hovedorganisasjonen for westernryttere i Norge. De har hatt endel diskusjoner innad, da det jo savnes de helt store framgangene på ekvipasjebasis. Men samtidig har det vist seg at en meget stor tilvekst de senere åra er et signal om at vi er i vekst antalls-messig. Og det er klart vi er dårligere til å ri vi som nettopp har begynt med dette enn de som har holdt på med dette i årtier og reist verden rundt på konkurranser og kurs. Men ikke alle har slike ressurser at av at de kan det. Hvem skal ta vare på DERES interesser? Jo, WRAN... WRAN og de lokale westernklubbene. Det tror jeg vi gjør også...

Min bønn; Vent ikke at alle som deltar har et høyt nivå. Se heller det positive i at de har VILJE til utvikling og JOBBER for å bli bedre! Og "dørstokkmila" til å tørre å stille er lang. Mange synes det er skummelt. Og de er redde for å drite seg ut. Da er det leit å høre at tilskuerne klager over elendig ridning generelt sett etterpå. Det er flaut å drite seg ut, og en kan fort kjenne at det er ekkelt å vite at andre synes en rir dårlig. Vi kjenner jo ikke bakgrunnen for deltagerne og hestene, og vet ikke hva de egentlig har oppnådd mot hva de startet fra... Framelsk øyeblikkene med GOD ridning, og se stort på de dårligere. Jaja, men da vet man hva man skal trene på framover, ikke sant?

Mvh Line, elendig rytter som rir allikevel. ;-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 22/07/2004 16:10:38 Gå til toppen av siden

smilly

Skrevet - 22/07/2004 :  10:44:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, du er da ikke elendig rytter, Line!

Men jeg er helt enig i det du skriver, at det mååå være rom for alle!

Og jeg tror nok at jeg STERKT har bidratt til at nivået var lavt, jeg er overbevist om at dommeren gråt da jeg red reiningen

Og kanskje det får noen flere til å være med neste gang, da de ser at man ikke måååå være så flink, eller ha så flink hest for å delta.

/L
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2004 :  11:12:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Vel, Linnea... Han kvalte noen hulk da jeg red Pleasure... ;-)
Og etterpå kom han bort og kikket under magen på Trollet... Is it a Stallion, spurte han... No, but almost, svarte jeg... He-he.. Sier vel endel om adferden på hesten for første gang i et ridehus..

Line, konkerranschehingst-eier'n!

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 22/07/2004 16:06:42 Gå til toppen av siden

smilly

Skrevet - 22/07/2004 :  11:28:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, det var jo så mange pene jente-hester der da! Ikke rart gutta blir litt tossete. Jeg har bilder fra premieutdelingen, hvor hesten min hele tiden står med spisse ører og et "femte ben", og flirter frenetisk med hestene ved siden av. Må ta med speil i stallen en dag, så han får se at kulene mangler. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2004 :  16:13:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
*kremt*! Du har bilder? Du har BILDER? Mailes snarest til sekretæren for bruk til web... (Du så selv hva vi hadde i siste News... 2 bilder og that's it!) WRAN har også spurt etter bilder for sin webside... Med eller uten femte bein... ;-)

Eller kanskje jeg skal omformulere meg så det blir mere i tråd med debatten; Jeg mottar svært gjerne bildebevis på det lave nivået westernridningen i Norge har idag... ;-)

Line, bildejeger!

Redigert av - Cowgirlchris den 22/07/2004 17:30:41 Gå til toppen av siden

smilly

Skrevet - 22/07/2004 :  22:11:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessverre er jeg jo med på de fleste bilder, men man kan gjøre mye i photoshop, for eksempel fjerne meg (les: Fjern meg)

Bilder er underveis

/L
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2004 :  23:08:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Tuuuuuuuusen hjertelig takk!
Ehh... Uggh! Både jeg og konkerranschehingsten min er jo med!!!!!!!!!!!!!!
He-he! Takk for dagens latter!!!!!!!!

Line ;-)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 23/07/2004 :  02:35:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen jenter!

Enig i mye som er sagt her, men jeg sitter også med en vag følelse av at ting blir satt litt opp mot hverandre , og det er farlig.... Line, Jeg synes ikke man skal fokusere/henge seg opp i så mye på hvilken rase, forening osv., eller ikke hesten er i denne sammenheng, det er opp til hver og en hva de vil, og kan legge penger i.Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver.

Vi alle driver med det samme. Selv profilerer og hjelper jeg både Wran og Nqha så godt jeg kan, og ser ikke noe problem i det? Jeg ser, og har sett det i mange år, viktigheten av at Wran skal bestå, pga. blt. rekruttering, men også utviklingen at fler trenger Nqha pga. at de har anskaffet seg Quarterhest.Det er faktisk et behov for begge, om du er nybegynner eller ikke, og begge foreningene jobber faktisk for at du skal få drive med akkurat det du liker best, nemlig westernridning rettet mot konkurranse.

Alle har forskjellige mål,erfaringer, synspunkter og forutsetninger, derfor blir hestemateriellet deretter.Det viktigste må være at vi har det gøy når vi trener og konkurrerer, og har det sosialt! Ikke bli for seriøst, da tas gleden vekk,og ihvertfall fra de yngste. Det har alltid vært og vil forbli,"skuling" på hverandres hester/utstyr osv., slik er det i de andre ridemiljøene også. Overse dem, ikke la sånt ødelegge! Mulig jeg er blitt så gammal at jeg har begynt å gi f...hva folk syns og mener, men det såes fort splittelser om man skal henge seg stadig opp i dette med rase eller ikke, foreninger osv.

Over til noe annet; Ja, hvor er D- stevnene blitt av?? Da jeg så smått begynte,( for ca.8-9 år siden) "eksisterte" det ikke B og C stevner som vi "debuterte" i, og det ga en "avslappet atmosfære" rundt det hele. Men siden Wran ble bragt fram her...,burde ikke de pushe på klubbene slik at man bør arr. D stevner da ??? Men EGENTLIG er det jo opp til klubbene, Wran som organisasjon skal IKKE arr.stevner, de skal tilrettelegge for det....Det blir på lik linje som Nryf. Det er viktig å skille på dette, selv om dette ble litt utenfor tema...

På årsmøte til Wran i år, ble det som "vanlig" klaget på at Wran gjorde for lite mht. stevner, oppvisninger osv. Haloooo, det er vel klubbenes ansvar og interesse, ( skulle en da tro?) og arr. stevner og plukke ut sine beste ryttere og la de få komme ut og vise seg???? Stevner er blt. klubbenes største inntekts-kilde, slik har det vært "i en mannsalder", og mange klubber hadde gått dukken om det ikke hadde vært for stevner med kiosksalg, startgebyr osv.

Selv har jeg vært i styret i Wran,og er det fortsatt på "deltid".. Ingen lett jobb, det er det aldri i foreninger og klubber uansett.Det er ikke noe verre i Wran enn andre steder, det er nå min erfaring.

Wran gjør en helt godkjent jobb på stevnesiden, man kan ikke forlange mer. Men PROFILERING er det verre med, der burde Wran gått foran klubbene og opplyst folk mer hva vi driver med og hvorfor..Da hadde kanskje også en del klubber skjønt at det ikke er så krevende å arr. ett D- stevne eller to i året for å ta vare på de aller ferskeste før de blir skremt vekk..

Veit godt hva hva jeg prater om, har hatt opptil flere "karrierer" i westernridningen, med hester som sikkert dommeren ikke ville tatt på med tang engang...
Da var det KLUBBEN min som backet meg opp til å delta på stevner, og som fysisk sto inne på banen og hjalp meg gjenom mønster osv. Slikt kan man ikke gjøre på større stevner,så la være da å "drite dere" ut,(som dere SELV sier) og arr. mindre stevner slik at dere får treningstevner. Det er da ikke verre enn det? Det er INGEN som sier at man bare må ha B og C stevner vel...? Dette bestemmer jo klubbene selv, så gjør heller noe med det.

Det er faktisk ikke mer enn ca. 3 år siden det ble arr. flere D-stevner,hos blt.(Aurskog Ridesenter) med stooor deltagelse, vi var med hele gjengen og enda noen til. Lærerikt og kjempeGØY, man skal ikke måtte grue seg....jeg burde nok ha grua meg, hadde jeg visst at det skulle gå 2-3 sikringer for hesten min hver gang speaker,n ropte; LOPE! ("avdanka" spranghest på 170, som plutselig fikk prestasjonsangst...)

Ikke ta dette for personlig som "Oslojente" skriver. Tror "Oslojente" bare er litt overrasket over nivået GENERELLT, noe jeg som sagt også er mye enig i. (Vi har tross alt hatt westernridning her i landet i snart 12 år nå...) Personlig tror jeg det har mye med mangel på skikkelig opplæring, som jeg nevnte her tidligere.Det fikk jeg inntrykk av at flere mente som svarte av de litt yngre, og det bør en snart begynne å ta tak i tror jeg.

MEN, ingen av oss er faktisk gamle nok...!!! Huh?, til å vite hvordan feks. nivået VAR i sprang/dressur når det kom til landet, etter samme tid som vi er med westernridning i dag.Altså en ca.11 år. Et tankekors kanskje? Ikke sikkert sprang/dressur hadde bedre kvalitet verken på ryttere eller hester. Det tar lang tid å etablere noe her i landet, men det er nok lettere nå, enn da skulle en tro.

Detta blei ei salig røre,begynner nok å bli litt trøtt etter nattens jobb innsats..

Natta fra meg folkens..

Redigert av - xxxx den 23/07/2004 06:50:58 Gå til toppen av siden

smilly

Skrevet - 23/07/2004 :  08:36:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mmhhhh, er litt usikker på hva du mener, Nancy?

Både Line og jeg har vært med så lenge, at vi ikke tar så alvorlig på om vi gjør en tabbe eller to på konkurranse banen.

Jeg er medlem av NQHA og WRAN, og synes også at begge klubber er viktige, ikke tvil om det.

Personlig føler jeg at westernridningen i norge er inne i en litt "kritisk fase" akkurat nå. Det finnes ikke lenger miljø for nybegynnere eller for å ha det gøy, alt har blitt så "stort". Er medlem i HeWR, en av de største westernklubbene, hvor det ikke er arransjert NOE clinics i år, heller ikke noen D-stevner, eller treningsdager. Hvordan er rekruteringen tenkt her? Nybegynnere melder seg inn i klubben, og melder seg på C-stevner uten å ha gått på clinics å lære ri western? Hvordan skal vi få westernridning på et høyere nivå hvis det ikke blir holdt kurs? Eller få flere til å begynne konkurrere, hvis det ikke finnes D-stevner, hvor man kan få hjelp og LÆRE seg. Jeg har jo ridd noen år, men har nå en 4-åring som hadde hatt godt av å komme på noen D-stevner, som en del av utdannelsen, men det er jo ikke mulig.

Etterlyser noen mindre stevner, som også har walk & trot klasser. Aner ikke hvor mange rundt om i norge som rir western på f.eks. travere som har vanskelig med galopp, men det er MANGE. De kan jo aldri delta på stevner.

Nå må jeg jobbe litt..
hardt å komme igang etter ferien...
/L

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.51 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.