hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når ble metallspenner på hjelmer "forbudt"?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Når ble metallspenner på hjelmer "forbudt"?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2004 :  20:28:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Leste akkurat på Bukefalos at hjelmer med metallspenner ikke er i salg lenger, og at de hjelmene som har det ikke er godkjente lenger(!), noe som altså kan gi trøbbel med forsikring osv. ved evt. ulykke.

Når ble dette vedtatt?

Inntil nylig solgte de jo Champion Showring på hööks og andre butikker, nå er de borte, og inne er bare hjelmer med plastspenne. Veldig triste nyheter for meg som elsker min Champion Showring, som jeg dessuten hadde tenkt å bytte ut med en ny, siden den begynner å bli litt slitt i velouren.
- Og veldig irriterende fordi jeg er allergisk mot plast, og om det ligger inntil huden min i lengre tid, får jeg ganske så hissig eksem der. :-s

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2004 :  21:52:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
De "nyeste" Championhjelmene har plastspenner. Iallfall har den gamle min det, som egentlig har tatt kvelden.

At spenner at metall er forbudt tror jeg ikke, men det som var vanlig på metallspennene var at lukkemekanismen kanskje lett sled ut. Har jo hatt metallspenne-Champion også.. Hadde ikke spesielt problemer med dette, men kan se at det kan ha vært et problem. De med plastspenner har gjerne en klipslukking.

Utover dette vet jeg ikke noe da..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/08/2004 :  01:34:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har med metall-lukking, kjøpt rundt 1999/2000.
De er ikke forbudt, fant bare ikke det rette ordet der og da. Det jeg mente er at de ikke er godkjent i følge sikkerhetsreglene lenger, kanskje pga. lukkingen. Ser jo at alle butikkene har byttet ut de med metallspenner nå, og at de hjelmene som nå selges har plastspenner.

Satt for en ukes tid siden og så på Hööks, og da hadde de den. Nå er den borte.

Finner ikke noe om dette på nettet, annet enn at alle metallspenne-hjelmene er borte fra salg. Skulle tro dette går under den britiske testingen, iom. at de er ganske "høye" på det med sikkerhet.

Savner metallspennene. ;-s
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2004 :  10:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes det var veldig uvant den dagen jeg kjøpte ny Champion med plastklips på istedet for metallspenne. Men vente meg fort til det. Hadde i en periode to hjelmer (begge Champion) jeg byttet mellom, og den med plastklips ble etterhvert min favoritt nettopp av den grunn.

Metallspennelukkinga var ikke så vanskelig å skjønne, men jeg har sett andre kløne verre. Og med deres iherdige forsøk på å få dette til uten å lykkes ser jeg jo at muligens dette i seg selv er grunn til å endre til en enklere lås. En metallspenne sitter bare som den skal dersom det gjøres rett. Ellers kan den lett gå opp.

Men det er selvsagt litt av en smak og behags ting, og jeg har igrunn ikke tenkt på hvorfor metallspennene er borte. Jeg har vel bare trodd at det var en utvikling med tiden, og plastspenne som ikke ruster og som er enkle å sette på med klips mer var styrt av tiden enn ideen med sikkerhet. Men jeg vet jo ikke

Apropo min siste Championhjelm. Den kjøpte jeg på OHS i 1998. Da ble den solgt ut veldig billig, og jeg tror jeg betalte kr 250,- for den. Saken var at de hadde en ny modell på markedet, og de solgte ut de gamle. Faktisk hadde denne plastklipsspenne. Så sannsynligvis har du kommet over en ennå eldre modell da du kjøpte din hjelm i 1999/2000.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 01/08/2004 10:12:45 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/08/2004 :  11:38:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ah, okei. Får håpe jeg treffer på en slik modell igjen, siden plastspenner, og i sær om jeg svetter - ikke er optimalt for meg. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/08/2004 :  08:23:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Du kan ikke bytte ut spennen selv da? Ev. får en skredder/skomaker eller lignende til å gjøre det? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/08/2004 :  11:12:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Da er jo ikke hjelmen godkjent mht. forsikring osv. lenger. Gå til toppen av siden

VelvetVamp

» VIP

Skrevet - 03/11/2004 :  13:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med og lage et slagstrekk og dra over der du har plast spenna? F.eks en liten tunnel, som du drar over? Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  15:05:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt noe om dette..
Men jeg husker godt de første ridehjelmene mine,met metallspenner. De har tålt endel fall,for å si det sånn :p
Men jeg hadde aldri noe problem med åpne/lukke mekansimen på de hjelmene

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  15:54:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Siden jeg fikk ny ridehjelm til jul er min gamle champion show ring byttet ut, og like greit er det, iom. at lukkemekanismen stadig vekk gled opp når jeg var ute og red. Nå har jeg en Somerset i stedet for, dog med plastikkting :-) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.