hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  18:16:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
takker for svar!
=D Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  18:21:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
for meg er Islandshesten perfekt :) he he, men alt har jo med smak og behag å gjøre.
Det finnes mange allsidige hester raser, men i mine øyne er veldig få lie allsidige som islandshesten. Jeg digger den fordi den er passe liten (men store hester er jo ganske så ålreit å ri på de og egentlig), gangartene er kjempe morsomt, og så er de herlige på tur og ikke minst med vinterpels. Men tilfeldigheter er vel det som påvirker hvilken hesterase folk liker best. Jeg liker islandshester best fordi det er i det miljøet jeg har endt opp... hadde jeg drevet med sprang hadde jeg sikkert likt en annen rase bedre... Men islendingene er geniale ponnier det synes jeg :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  18:27:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hmmm, av en eller annen grunn så jeg ikke resten før etter første innlegget mitt.
De fleste islandshester er på bakke nivå veldig snille & greie, men som ponnier flest kan de lett bli frekke. Og så er dessverre en del av dem vare for hodet sitt, dette gjelder særlig de fra island, dette antakelig fordi islendingene ikke ser på dulling som så viktig som oss her hjemme og fordi de er mindre håndtert. På bakkenivå kan altså en islending egne seg godt som barnehest.

Men på ryggen er det litt anderledes, mange egner seg også der som barnehester. Men islendingene er avlet for å ha mye vilje, og egne meninger. De skal ha mye power og fremdrift, og derfor er de ofte iukke så egnet som ridedyr for barn som man kanskje tror. men også her spiller oppveksten inn, og somm ponnier flest blir de lett frekke. Men du har både de kjempe snille barne hestene, og de dritheite passhestene, men det er vel noe som varierer innenfor de fleste hesteraser tror jeg.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  16:29:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
takk for et mer positivt svar,Shadowfax (syns de andre har vært litt negative)

jeg tenker ikke på en hest til sprang 5 ganger i uka, men til 3 til 4 ganger i mnd.....
tenker mest på hobbyhest. men hadde jo vært gøy å være med på stevne, 40 og 60 eller no, bare for å bevise at man trenger ikke en stor varmblods til det......

takker jo for alle svar....

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  16:46:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Islandshester er jo flotte ponnier å bruke på sprangridning på hobbynivå da! 40-60 er ikke noe problem for islandshester så lenge de er innhoppet.
Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 14/12/2003 :  20:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei!
Da jeg ble introdusert til islandshesten, hadde jeg ridd en 125cm høy, 20 år gammel, stiv og støl nordlandshest, samt en islands/dartmoore/shettis blanding på 115cm, og islandshestene ble store svære HESTER lissom. Første sommeren jeg red en islandshest, var det som om en helt ny verden åpna seg for meg. Jeg elsket den rufsete manen og de lure øynene, den ville galoppen og herlige tølten, og de var ortlie hester, ikke bare søte små barneponnier.Jeg ble 100%frelst
Nå eier jeg den første islandshesten jeg red, og thirla er så mye mer enn det hun var den gang. Hun er alt det jeg forventer at en hest skal være...Rolig og snill når man håndterer henne fra bakken, og kliin gæærn når man setter seg opp. Dritkult! Hun er noe jeg kan jobbe med.
Pga min forkjærlighet for dressur har jeg i det siste ukene begynt å angre litt på kjøpet mitt da...veldig trist såklart. Jeg begynte særiøst å tenke på å selge henne, men så tilbrakte jeg 15 minutter på min venninnes danske varmblods og fy søren så fæl den hesten var å ri Og han skal lissom være så snill og flink og god å ri, my ass. FAnt i det øyeblikket ut at jeg er et ponnimenneske med sans for litt futt og fart på en hest som ikke er fali' å ri, for jeg syns trav var skummelt på Bovais!Hallo!Men da jeg satt meg opp på thirladyret igjen...Friheten strømmet gjennom årene mine og jeg kunne ridd barbakk full galopp over jordet uten en minste begymring. derfor vil jeg ha islending!

Ellbell&Thirla

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  15:45:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, som de andre her sier, kort sagt: Islandshester er VELDIG greie å håndtere, men spreke og morsome å ri! Masse framdrift, og de kjennes ikke små ut når du sitter oppå! Gå til toppen av siden

*Tellus og Sumo på nye eventyr*

» VIP

Skrevet - 20/12/2003 :  22:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.....

islendingen jeg er forrytter for bruker vi både i western ridning, dressur og sprang... han hopper som et rent helvete og syntes dette er ganske kult tror jeg, men han har faktisk blitt flink i western etterhvert oxo.. eneste vi nesten ikke trener på er gangartene hans noe som er litt flaut kansje fordi ikke noen av oss er spess "gode" islandshest folk, hehe... klem
Gå til toppen av siden

lenac

» VIP

Skrevet - 21/12/2003 :  18:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve en annen veterinær? Høres mistenkelig ut som sommereksem, spør du meg... Gå til toppen av siden

Ane

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  19:09:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tippe at du kan få en slik islandshes for mellom 25-40.000
klem

HORSES= h+o+r+s+e+s - s= h+o+r+s+e + e= h+o+r+s+e+e= h+e+r+o+e+s= HEROES Gå til toppen av siden

Ane

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  19:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klokker på frambeina til passaktige hester,klokker p bakbeina til travaktige hester.
Ellers masse løsgjørende øvelser,volter,slangelinjer,versader,holdt/skritt-tølt,MASSE halvparader o.l.
Lykke til!!!

HORSES= h+o+r+s+e+s - s= h+o+r+s+e + e= h+o+r+s+e+e= h+e+r+o+e+s= HEROES Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 22/12/2003 :  20:04:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
Er ikke eksem har en eksem hest fra før så det er jeg sikker på.
Men takk for tipsene alle sammen
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2004 :  21:36:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
gi hesten banefri.... eller har du allerede prøvd det?
Har hesten din hatt fri etter sesongen?
Det er viktig for konuransehester å få ferie, en ting for rekreasjon, men også for motivasjon.
Vintermåndene er perfekte for å trene grunnkondisjon, og da er ikke banearbeid veldig viktig. Så om du ikke har prøvd det, hva med helt banefri en stund? Ønsker deg lykke til :)

Ane

Norway

Skrevet - 14/01/2004 :  18:23:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Som inlegget over her; det er utrolig viktig å la hesten også få sin "ferie".
Og du sier at du rir bane like mye som tur?
Det er jo nemlig også viktig at islandshesten som naturlig er en rase som tilbringer masse tid i skogen,
blir ridd mest på tur.Til vanelig viss du si rir hesten 5 ganger i uken, er 1-2 ganger på banen nok.bare tips assa,
men det er veldig viktig å ikke "overlempe" banen - fordi du selv syns det er så moro!

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2004 :  15:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg bestemte meg tidlig i livet at Islandshest skulle bli den hesterasen jeg ville ha. Rett og slett fordi de er små, hardføre, enkle å holde og har spennende gangarter.

Jeg prøvde ingen andre hester. Mamma ringte til nærmeste stall med islandshester, og dagen etter reiste vi ut dit og så på Dimmbrá.
Jeg var solgt.
En liten mørk hoppe med en frekk sjarm.
Drømmen om en My Little Pony var oppfylt.
Prøveturen var fin, og jeg hadde hesten på prøve på stallen hun ble solgt fra i en ukes tid. Det gikk som en drøm, og jeg har aldri angret på kjøpet mitt!
Jeg fikk en ung hoppe som ikke kunne så mye. Akkurat det var vel litt dumt. Men hun var snill, rolig og kald i hodet.
Og vi lærte masse sammen.
Selv ville jeg aldri kjøpt en så ung hest til mine barn, men nå trenger jeg ikke kjøpe det. Dimmbrá beholder jeg til hun dør, og forhåpentligvis kan mine fremtidige barn ha henne som førstehest.
For det er hun perfekt til!

Hun har levet opp til alle mine forventninger, og jeg er storfornyød med kjøpet den dag i dag! (9 år etter)

Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.