hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2004 :  16:14:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg har en stor islandshest han er bare 4 gj. Har ikke sett noe spesielt mønster med det med store og små islandshester. tror det er ganske tilfeldig..
tihi Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2004 :  16:22:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Valgte vel egentlig hesten min Lobbi fordi han var bare moresom og kul.. Kjente ham litt før jeg kjøpte han da, men jeg hadde aldri ridd han før. Første gangen jeg red ham gikk det ikke akkurat bra. Jeg red ham på banen. for det første klarte jeg ikke å holde han i skritt, for det andre kalrte jeg ikke å holde arb. tempo tølt bare hurtig tølt. For det tredje stakk han i galoppen. Vel... Etter den første gangen var jeg forelsket.. Litt rart kanskje, men han var bare kjempe morsom. Jeg gadd da å kjøpe en 13 år gammel islandshest med astma...Andre gangen gikk det mye bedre. Da gjorde han ikke veldig mye tull, og jeg ble bare enda mer sikker på at dette var hesten jeg ville ha. Har funnet ut senere at det tar ganske lang tid å vende seg til han. Har sett det når andre har ridd han.

han er bare verdens beste... :)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2004 :  13:30:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
størrelsene er, som josefine også sier tilfeldig. Men det er forskjellig i byggningen til en 4-gjenger og en 5-gjenger. Har du en av hvert slag se på halefestet bla, en 4-gjenger har halefestet høyere opp en n en 5-gjenger. i tilleg er ofte 5-gjengerne mer rektangulære (lenger og litt "flatere")
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2004 :  13:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
gola betyr bris...bris er svak vind. Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 29/01/2004 :  16:32:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Hettur? Mener du Höttur? Höttur har jeg hört om det betyr en som har en hette på seg. Det vil si at hann er enten farget på hele kroppen og hvit på huet eller omvendt. Hettur ville da være den som har to eller flere hetter, men det syns jeg er veldig uvanlig.
Hjertlig hilsen Jóna Þórunn, Island

Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 29/01/2004 :  23:58:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Etter å hatt et opphold fra hest og ridning i mange år, ville jeg i fjor begynne igjen. Jeg hjalp litt til i et par staller med halvblods og fullblodshester. Men følte meg ikke helt trygg når jeg red dem. Fra tidligere er jeg mest vant med fjording. Etter en liten stund kom ønske om å kjøpe egen hest. Faktisk min første! Tidligere har jeg kun vært fôrrytter og hestepasser. Jeg leita litt rundt og så på litt forskjellig. Men så kom jeg over en 15 år gammel islandshoppe som noen jeg kjenner skulle selge billig. Jeg prøvde henne og det var som å komme hjem! For meg er hun prefekt! Hun er tryggheten selv og jeg føler meg aldri redd. Hun er den klokeste hesten jeg har møtt. Men hun er en bestemt dame som vet hva hun vil og som vet å gi beskjed. Men det er jeg også :-). Og som regel blir vi enige etter å ha diskutert litt. Og noen ganger har hun faktisk rett og jeg finner ut at hennes mening er den beste og tryggeste. Det har vært ganger der jeg har kommet tilbake fra tur og deklamert til de andre i stallen at "jeg er så glad i den kloke, trygge hesten min". De andre ser ut som spørsmålstegn og spør hva som har skedd. Da svarer jeg: INGENTING! Det er akkuratt det som er cluet. Farlige ting kunne skjedd, men fordi hun er så klok og trygg, skjedde det ingenting! Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 08/02/2004 :  18:49:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Vel, den förste hesten min fikk jeg som bursdag gave fra besteforeldra mine. De skulle slutte med gården sin og flytte inn i byen. Skjóni var den ene hesten dems som var ridd inn og endten måtte de selge ham, slakt'en eller gi'en til meg. Altså da fikk jeg Skjóni.
Sist vinter var Skjóni på stall hos en kis jeg kjenner. Elding var på den samme stallen men da tenkte jeg ikke my på henne, hun var liksom ikke i min verden. Så kommer han kisen til meg en dag når jeg drev og mökka ut og sa at Elding var til salgs og at jeg hadde försteretten til å kjöpe henne. Jeg tenkte over saken og fikk bestefar til å komme til å se på'a. Joda, bestefaren min er norsk og han har hatt mange hester i gjennom åra men grunnen til at han hjalp meg med å kjöpe Elding var fordi han hadde hatt en hest for mange år siden som var helt lik Elding, liten, röd med bless og hvit man.
Etter at jeg hadde prövd henne den förste gangen var jeg helt sikker på at jeg skulle kjöpe Elding, den tölten, den traven, den livsgleden og alt det, det er ikke noe som ikke mangler hos henne. Hun er den beste.
Sammen er hestene mine uadskillelige. Når de er på jobben min er de alltid sammen og passer på hver andre.

Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  15:07:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
mener å huske at www.joras.dk har en liste over islandske hestenavn, med betydning. Ellers kan du se på www.otneim.net, da har du en haug med linker til islandhest sider, så der burde du finen noen.

Det finnes mange fine, morsomme og kule navn, men jeg synes du bør vektlegge å finne et navn som betyr noe. F.eks ikke bare kall hesten Neisti fordi du synes det er pent, men kanskje helelr fordi hesten er rød og derfor passer til å bli kalt gnist, som neisti betyr :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  19:54:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
blir nok ingen tur på meg... Ingen hest så jeg starter ikke, og siden alle andre på stallen skal skal jeg mest sannsynlig jobbe den helgen. Men en ting er sikkert; mjøsmot er sesongens kuelste stevne !

håper bare de får folk til å arrangere det fremover :)

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  21:15:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! jeg skal på mjøsmot sammen med noen veninner, alle i den veninnejengen som skal nedove skal delta, i tølt og ungdoms/ungrytterflokk.... Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  22:35:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
dere får ha lykke til !

hvilken klubb er dere fra?

Heier på Gandur jeg da siden det er klubben min, men tror det skal bli en vedlig spennende sesong. Utrolig mange, både kjente å ukjente, som har fått seg nye spennedne og ikke minst gode hester.
og så har man både nordisk og feif cupen å se fram til :)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  17:31:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
om en hest er 4- eller 5-gjenger kommer ofte frem når hesten blir eldre og mer ridd (vet ikke hvor gammel hetsen din er da).
En firgjener har : skritt-trav-tølt og galopp..
mens en 5-gjengerhar i tillegg pass.
Grisepass er ikke godkjent.

Skal en hest kunne bli kalt 5-gjenger skal den ha svev i passen.

Hvorvidt hesten er 4-eller 5-gjenger vil man fort merke når hesten blir presset. Veldig mange av de beste konkuranse 4-gjengeren viser seg senere å være 5-gjengere.

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  19:43:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
De to nydligste navnene jeg vet om er Ófeigur= He who is not doomed to die. Og Ófeig= She who is not yet fated to die...

moi

Norway

Skrevet - 13/02/2004 :  23:50:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Det er skjeldent man finner en hest som ikke har noe from for pass
Gjør livet til en fest, ri islandshest! Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2004 :  16:38:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Erik andersen er genial :)
he he, han er utrolig god på å forklare og se hva ekvipasjen som helhet trenger. Han har en variert bakgrunn noe osm gir han større evne til å se løsninger enn instruktører som bare har bakgrunn i islandshest. Erik gjør det lett å forstå hva han mener og vil at du skal gjøre, samtidig som han er god på gi tips til veien videre.

Olil Amble er en god instruktør fordi som har en hest som går sammen med henen og som driver med konkuranser. Hun har mye erfaring med islandshest, og er god på å finne veien til hvordan din hest skal ris for å gå best. Personlig mener jeg at dette er en enten elelr instruktør, enten passer du og hesten med henne og lærer masse, eller så passer dere ikke og da blir det bare krangel. Men verdt et forsøk absolutt :)

Christina lund er flink fordi som ikke ligger på et høyt nivå, hun er god på grunnridning, men sier ofte litt lite om hva hvordan og hvorfor. Men en god instruktør fordi som ikke har ridd såpass lenge at man trenger det ekstra intense man ikke får fra henne.

Camilla Havig er litt som erik, god på å forklare og gir tips på veien videre. Hun ser løsninger, og så langt har det funket bra på de hestene jeg har ridd for henne. Camilla er veldig god på å vise og forklare, og det er ganske gøy å se henne løpe rundt som en hest for å vise deg hva hun mener :) Hun, som Erik, egner seg for de fleste. Men synes fortsatt erik er hakket bedre.

hmm, noen flere jeg har ridd for da?
Kari Anne Høe Strømmen, hun holder ikke ofte kurs men for meg er hun genial instruktør. Har alltid ridd for henne når jeg har vært på furubakken. Hun har en egen evne til å få meg til å forstå ting, selv om jeg kanskje ikke gjør det riktig med en gang. Hun kan mye og er flink til å forklare i detalj, vise og lære bort.

Rir fast for Anine Lundh som helelr ikke holder noe særlig med kurs, men hun er utdannet instruktør og kan mye. Hun ser småfeil, er vedlig engasjert hvsi ting går veldig bra eller veldig dårlig. Vi er 5 på timen og hun er aktiv på oss alle. Hun er en ganske intens instruktør som er flink til å få deg til å jobbe.

tror det var de jeg har sett folk ri for (mange ganger) og som jeg har ridd for. Det er mine tanker om dem, sikkert noen andre som tenekr annerledes.

Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.