hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Søvnig

» VIP

Skrevet - 19/02/2004 :  21:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat hvor lange stigbøyler man bør ha vet jeg ikke, men mange islandsryttere har de SINNSYKT lange!

Når det gjelder islandssaler så er det mange av de som har salens dypeste punkt langt bak, slik at rytterens vekt havner for langt bak. Dette er skadelig for hesten, og det er IKKE bra å sitte så langt tilbake som det veldig mange islandsryttere gjør... Tror JEG. Hvis du går inn på svenske internettsider om hest finner du ut at Norge henger litt etter når det gjelder saltilpasning...

Hvis du sklir bakover i salen din, kan det hende at den har dypeste punkt for langt bak, eller at salen har for smal bomvidde slik at den er for høy foran. Eller begge deler!
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2004 :  22:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Shalimo! Jeg heier på alle fra Vestnes Islandshestforening siden det er den klubben jeg er medlem i, og det er den klubben jeg skal ri for.... De har mange gode ryttere og hevder seg godt i konkuranse, men det er selvfølgelig mange gode fra andre klubber også... Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2004 :  23:44:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
tror søvnig har rett i det siste. de aller fleste islandsaler er for smale og man havner alt for langt bak (noe som igjen påvirker hesten vår negativt).

Det har vært en trend med sinnsvakt lange stigbøyler innen islandshestmiljøet, men heldigvis har denne trenden begynt å snu. Du skal ha dressurlengde på bøylene. Dvs lengre enn man har på en vanlig "storhest". Eller som "dressurtantene" har de. Islandshestridningen bygger på mye av dressuren.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2004 :  14:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
bjørn kjersem er ganske flink-tror han driver me det meste innen islandslandshest!!!
http://www.stall-kjersem.no/index.htm
Gå til toppen av siden

gosi_jenta

» VIP

Skrevet - 26/02/2004 :  19:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!jeg vet ikke helt, men du burde gå inn påhttp://www.otneim.nethvor det er mange forskj. forklaringer på navn......
Kopi av melding:
hei! ka betyr Hettur??

Opprinnelig postet av reni

Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 26/02/2004 :  21:38:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
hei
her er noen som jeg syntes er gode eller har hørt er gode:
Anne w risee,Chistina Lund,Stian Pedersen,Rune Svendsen,Camilla M Høvig, o.s.v
dette var noen.
Kjenner du noen som får Forum så står det under innridning/gangsetting
Tror den billigste er Anne W Risee

Gå til toppen av siden

Ina_ln

» VIP

Skrevet - 27/02/2004 :  18:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar. Skal prøve å finne litt meir ut om dem.. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/02/2004 :  12:23:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hukser ikke helt hva den heter men tror boken heter islandshestskolans abc.. iallefall boken (bøkene?) til erik Andersen, de er grundige og lette og forstå.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

maida
» VIP

Skrevet - 29/02/2004 :  14:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
kor får du tak i dei bøkene, har leita etter bøker om islandshest men har kun funne ei om islandsk unghesttrening. kjempe bra bok, men har den ikkje heime så eg vett ikkje kva forfatteren heiter. Boka er vertfall på svenske, men forfatteren er frå island trur eg.

gjør llivet til ein fest ri ein islandshest
Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 29/02/2004 :  17:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Forstå din islandske hest" av Rikke Mark Schultz er en VELDIG bra bok. Du får kjøpt den gjennom norsk islandshestforening (gå inn på hjemmesiden deres).

Boken handler ikke noe særlig om det man vanligvis forbinder med ridning; den handler om alt det som bør være i orden FØR man forlanger noe av hesten, f.eks er det en del om anatomi, saler, utstyr osv. Og om hva som kan være galt hvis hesten ikke vil ditt og datt.

Rikke Mark Schultz har virkelig greie på det hun skriver om!!! Dette er en kjempeflott bok som virkelig skiller seg ut fra de "tradisjonelle" heste/ ridning/ islandsbøkene.

Mange er også begeistret for "Rida islandshest -Reynirs ridskola" som også selges av islandshestforeningen. Men jeg synes absolutt at "Forstå din islandske hest" bør leses først, og at man bør ha den i bakhodet hele tiden når man leser om ridning senere.

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2004 :  13:19:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
den boke om islandshestinnridning er utrolig bra, står i bokhyllen her hjemme :)

boken til erik fikk man iallefalll kjøpt på hooks tidligere. Om de ikke har den i norge lenger skjekk i de andre landene, kan sikkert få bestili den inn hvis den er i et anent hooks sortiment.

dølarose

» VIP

Skrevet - 02/03/2004 :  16:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding

det betyr igrunnen het.....
på den måten at hesten din er sterk........
å derfor svetter mye, ikke sant....

dette er helt sant, jeg har en heste-navn-bok-fakta, asser!!!

Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 03/03/2004 :  22:16:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Jeg har noen oxo, men de er bare på islandsk.
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 03/03/2004 :  22:25:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Islendinger har stigböylene så lange fordi da er det deiligere og sitte i salen over lange strekninger, f.eks. når vi sanker sau i höyfjellet. Man er litt mer avslappet og det linger litt på western-ridning.
Salene som produseres på Island er definitly de beste fordi vi har jo en gang den beste erfaringen av dissa hestene. Den beste (tror jeg) er Hrímnir. Den er spesielt bred foran og sitter godt på hesten. Gode puter og sånn. De som Ástund produserer er de dyreste men også de beste (snakker ikke om Hrímnir da). Selv har jeg en tretti år gammel sal som er lagd i England og jeg syns den er litt liten til vallaken min men passelig på den lille hoppa mi. Det er vel fordi vallaken er så svær og tykk, masse ryggmuskler og sånn som må ha plass. Ikke det at hoppa mi ikke har muskler, hun er bare mindre. Jo mindre desto bedre er det jo å stige opp!

Elding

Iceland

Skrevet - 03/03/2004 :  22:45:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Hei hei, det er vel best å få svaret rett fra en Islending eller hva?
Vatnsleysa heter to gårder her på Island. Den ene er på nordlandet, i Skagafjörður-fjorden. Ikke langt unna Akureyri hvis du kan finne det på et kart. Den andre er i Biskupstungur, som var en kommune men nå heter den Bláskógabyggð. Det er kort unna meg, kanskje en halvtimes biltur unna. Ordet Vatnsleysa betyr det at det er lite med vann på stedet. Jeg syns det er er et rart navn på gård fordi Vatnsleysa i Bláskógabyggð er ikke langt unna en svær elv.

Drembill er selfölgelig navnet på hesten (duh!). Drembill har jeg faktisk aldri hört för men jeg fant noe som kan hjelpe deg. "Drembilátur" er islandsk for arrogant. Kanskje ikke det beste hestenavnet men jeg tror i hvertfall det skal bety arrogant. Hvis du ikke er fornöyd kan du sende meg email på jona_t_rag@hotmail.com
Hilsen Jóna Þórunn

Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.