hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Silje H

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  10:54:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Islandshester kan vel også bli halte?
Jeg er alltid veldig forsiktig med å ri på jordene når de er dekket med snø. Man vet aldri hva snøen skjuler. Plutselig sitter hestens bein fast i ett hull, hesten kan snuble i steiner, greiner osv...
Men det har sikkert noe med å gjøre at jeg faktisk har opplevd å få en halt hest fordi den vrikket koden...
Tenkte ikke på det før da! Synes heller ikke jeg er overbeskyttende. Denne hesten var en fjording, så mitt poeng er: Uansett rase, hester kan bli halte likevel!

Vær forsiktig!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2004 :  11:50:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
I tillegg til "skjulte farer" som Silje H nevner, så er det absolutt grenser for hvor dyp snø jeg ville ride i (selv i skritt). Vi vet selv hvor tungt det er å gå i dyp snø, og hvordan man avogtil sklir litt "under snøen" før man får skikkelig fotfeste. Med andre ord øker faren for strekk- og vridningsskader når snøen blir dypere og tempoet høyere. Islandshesten er en hardfør og stø hest men dypsnøen gjør ikke forskjell på hesteben og raser...
Jeg ville ihvertfall skrittet litt på jordet for å kjenne hvordan hesten beveget seg før jeg økte tempoet, og hvis hesten går urytmisk og tydelig sliter feks fordi den glir litt eller snøen hefter på annen måte så er det helt klart et sjansespill!
Men bare å skritte hele vinteren høres da frrryktelig overforsiktig og kjedelig ut - selv for min "sarte" varmblodshest

Redigert av - elx den 04/03/2004 11:51:55 Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 05/03/2004 :  12:18:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Uff, jeg hater snö. Den setter seg fast i hovene og hestene ser ut som de har på seg platåsko :@ Dere er heldige å ha törr snö.. :(
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  13:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
syns det er høy og galoppere rundt i snøen jeg å, men hesten min er ikke så sprek at hun gidder å galoppere i høy, tung snø.
skare bør man vere forsiktig i, den har skarpe kanter - er ikke gøy med sår på beina!!

det er faktisk ganske god trening å galoppere i snøen!

snøen her er for dyp nå, 1m, og når du har islandshest så kan du tenke selv hvor dyp den er, pluss at den er ganske tung.

kladder på beina får ikke hesten hvis du har snøsåler.
snøsåler varer ihvertfall 3sesonger - så da er dett hvert 50kr pr fot for en tryggere og mer behagelig tu for både deg og hesten!!
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 05/03/2004 :  17:32:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Uff, bestefaren min fortalte om en kis hann kjente som var på höyfjellet og red over et sted der det var grus. Det han ikke visste var at det var is der og hestene hans fikk jæv** store sår på beina, hovene "datt" nesten av. Hestene måtte avlives med en gang og ble begravet inn på vidda. Kisen var på sauensanking. Bestefar fortalte meg den ekkle historien i höst når jeg skulle dra på min förste fjelltur til å hente sauene. Uff, jeg passet å ri ikke over sånn grus-greier (husker ikke hva det heter på norks.) Så mann må være forsiktig!

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  20:04:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
mener du ur, elding?
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  21:01:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg rir såklart bare på jorder der jeg vet at det ikke er pløyd under og pleier å ri på når det ikke er snø...Bare så det er sagt. Har opplevd å ri på et piggtrådgjerde(dog ikke under snø, men mellom busker) og det var ortli skumle greier. Hesten satt fast mellom koden og hoven på det ene frambeine, takk og pris for at det var en rolig dame!Det gikk heldigvis bra, men er likevel meget forsiktig når jeg rir i ukjente skoger og sånn...

Ellbell&Thirledyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 06/03/2004 :  11:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding

Salene som produseres på Island er definitly de beste fordi vi har jo en gang den beste erfaringen av dissa hestene.
Opprinnelig postet av Elding

[/quote]

Prøv å fortell dette til de norske salmakerne som er utdannet i england... Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger, jeg. Nå helgarderer jeg meg med saler; har en allround, én dressur, og skla kjøpe den nyeste Diddi-dynen... Håper jeg slipper å kjøpe en sal mer i hele mitt liv!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  18:32:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet desverre lite om disse bøkene, men en link kan likevel være til stor hjelp: Islænder, bokanmeldelser hos Heste-nettet.dk. Bøkene er nok stortsett på dansk, men det er vel endel greiere enn islandsk iallfall
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 06/03/2004 :  22:30:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Jeg har en tretti-år gammel sal, lagd i England. Den rir jeg med hver dag men jeg syns den er litt trang forrerst men den greier seg allikevel med hestene mine. Tullingene mine :D

Elding

Iceland

Skrevet - 06/03/2004 :  22:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
mener du ur, elding?

Opprinnelig postet av olga

Ur, ekke det sånn med diger steinblokker? Nei, det kan godt hende at det er ur, kan bare ikke huske det.

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  00:13:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er d fyfy å ri i høy snø?
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  16:22:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
ridning i høy snø kan gi overbelastninger, strekk og vridinger. Men er samtidig en genial måte å få trent hesten på. Men litt kunnskap om terrenget (hvordan ser det ut der når det ikke er snø? ) så skulle det ikke vær noe problem. Men husk å trene opp hesten gradvis., Arbeid i dyp snø er blytungt, men hesten blir knallsterk.
En vennine av meg har ridd jevnlig i dypsnø de siste årene, og der de fleste hester halveis stryker med etter 20 meter løper hesten hennes gladelig 100 uten de alt for store problemene. Men denne er da også trent jevnlig over tid !

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 08/03/2004 :  13:12:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Den förste må du pröve og lette ryggen på. Len deg litt forover til å få den til å trave. Det er bra å lirke sidene litt, med slangelinjer og volter.

Til å få den senere hesten til å tölte må du "pakke den sammen", få den til å bruke bakbeina og få den til å trå godt inn under seg. Dette gjör du med å holde den igjen men allikevel bruke beina, da korter den steget i skritt. Siden kan du se om har tar tölt eller ikke. Her er det oxo bra å ri dem litt sidestillt til å bygge opp muskler i bakbeina. Bakbeina er motoren i tölten. Jo bedre hesten bruker bakbeina, desto lettere blir den på forparten og da vil det bli lettere for den å tölte.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  13:29:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Okei, tusen takk for et fint svar :) Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.