hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

3ne
» VIP

Skrevet - 08/03/2004 :  19:23:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ehhm. glemte å si at han er 7 år og var ganske utrent. kom fra island for et år siden. Kanskje det har no med musklene å gjøre. Uansett så lurte jeg på om det er noen med såkalte 4 gjengere som plutselig som har oppdaget at hesten er faktisk 5 gjenger,og om det er noen råd å få Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  10:36:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
vil anbefale sterkt et kurs med islandshestinstruktør!

den gynginga til side til side er nok grisepass. foreslår at du glemmer passen. og konsentrerer deg om skritt tølt trav og galopp den første tida.
skritt og trav kjenner du jo, traven er jo tretaktig.

tølten er "raskt,løpende" skritt og firtaktig. du kan få den fram hvis du sitter nede i salen og har relativt samlet hest - uten å la hesten legge seg på tøylen. ikke tølt mer en hesten klarer. gjerne et par skritt før du tar den tilbake i skritt. det kan du gjøre flere ganger.

hvis hesten passer, tar du den ned igjen til skritt umiddelbart og prøver på nytt igjen.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  10:54:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vil anbefale sterkt et kurs med islandshestinstruktør!

den gynginga til side til side er nok grisepass. foreslår at du glemmer passen. og konsentrerer deg om skritt tølt trav og galopp den første tida.
skritt og trav kjenner du jo, traven er jo tretaktig.

tølten er "raskt,løpende" skritt og firtaktig. du kan få den fram hvis du sitter nede i salen og har relativt samlet hest - uten å la hesten legge seg på tøylen. ikke tølt mer en hesten klarer. gjerne et par skritt før du tar den tilbake i skritt. det kan du gjøre flere ganger.

hvis hesten passer, tar du den ned igjen til skritt umiddelbart og prøver på nytt igjen.

Opprinnelig postet av olga

Takk for så raskt svar! Skal prøve å komme meg på et kurs.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  22:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå er jo ikke jeg noen islending ekspert, men med to islendinger på stallen og en drøss på skolen så prøver jeg å få med meg en del. jeg mener altså å ha hørt at en hest kan ikke karakteriseres som noen 5 gjenger hvis den ikke har passet i orden? altså, at grisepass ikke er nok til at hesten er en 5 gjenger?? men jeg kan jo være helt på jordet her da...

mvh llille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

maida
» VIP

Skrevet - 10/03/2004 :  15:07:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det syens eg, men har ikkje ridd så mangen andre hesteraser Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 11/03/2004 :  12:08:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har grisepass men ikke "ordentlig" pass, da er den allikevel 4-gjenger. Passen må ha svev og det har grisepassen ikke. Så derfor er vallaken min 5-gjenger men hoppa mi 4-gjenger.
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 11/03/2004 :  12:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Bare glem passen. Pröv å rense henne med å ri trav og volter og slangelinjer til å gjöre sidene smidige. (Ynnskyld norske, lenge siden jeg flytta).

Elding

Iceland

Skrevet - 12/03/2004 :  13:28:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
18 år, hehe, det kaller jeg jo ikke gammelt.

Men til å få "the animal" til å bruke bakbeina er å "presse henne sammen", korte skrittet og få en rolig overgang til tölt, du må allikevel ikke slite og dra i töylene for da legger hun seg på bittet. Du kan bruke litt voltetrening og slangelinjer til å bygge opp muskler i både ryggen og bakbeina. Trave over kavaletter kan oxo nytte men det har jeg ikke mye erfaring med.
Du kan oxo pröve å bytte bitt, ta islansk stangbitt f.eks. Hesten min setter tunga si over bittet så jeg bytta bitt en uke og bytta til bake da ble han skikkelig lett i munnen og hörer mer på ryttern, beina og tyngden heller en henda som slenger her og der ;)

Elding

Iceland

Skrevet - 12/03/2004 :  13:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Ps: Þyrla er med en y, ikke i.

Elding

Iceland

Skrevet - 12/03/2004 :  13:29:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Ja, vi har ikke andre raser her på Island. Hehe. :)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2004 :  13:59:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
elding og kristy har helt rett :) passen må ha svev for å være pass. Men mange 4-gjengere (spesielt konk hester) blir 5-gjenger sånn etterhvert.
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 12/03/2004 :  20:51:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei...I know...skrives þyrla...hmmm...nå fikk jeg det faktisk til...rart...datan pleier å klikke når jeg trykker på alt, men dette var jo gøy. Av en eller anna grunn har vi alltid skrevet og sagt Thirla...þyrla...mye stirligere da!
Takk for hjelpen. Skal prøve imorra. Har akkurat bytta fra todelt til tredelt trinebitt da. Hu går utrolig mye bedre allerede, men sukk...
Syns ikke 18 er no særli gammelt sjøl. Den forrige hesten min lever fremdeles i beste velgående, 26år gammel=)

Ellbell&þyrleldyret (bedre?)

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 14/03/2004 :  21:59:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Ja, ja, Þyrla eller Þirla, spiller kanskje ikke så mye rolle.

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2004 :  20:57:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hvis varmblodsen din har vært traver, så er det nok "grisepass" den går i, mange travere går slik når de er stresset og anspent, og det har ingenting med islandshester å gjøre

Hvis det er slik grisepass jeg kjenner til, så er dette en stygg uvane, og siden de også går og spenner seg, kan det også føre til stive muskler, så du bør prøve å venne den av med dette. Gjøre ting som får hesten til å slappe av. Min (som forøvrig er "verdensmester" i grisepass) slapper av når hun får oppgaver, f.eks gå sjenkelvikninger, versader osv

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 25/03/2004 20:59:44 Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 26/03/2004 :  11:27:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Vallaken min er veldig flink til å grisepasse. Verst at jeg ikke vil miste den ut av landet, eller kunne vi konkurere Holter. Men han er oxo veldig flink til å trave. Jeg har jobba my med det å få han til å trave etter galopp isteden for å passe/grisepasse.
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.