hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Elding

Iceland

Skrevet - 26/03/2004 :  11:28:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Men noen Nordlandshester kan faktisk tölte.
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2004 :  11:57:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hehe, kanskje det ja Elding:) Det er jo mange andre hesteraser som kan pass, i USA så arrangerer de pass-konkurranser for omskolerte travhester og andre hester (synes å huske jeg har lest en artikkel om dette) At nordlandshester kan tølt er jo kanskje ikke så rart, der var slike hester vikinger tok med til Island, sammen med diverse engelske ponniraser, og som er forfedrene til dagens islandshester, laaaaaaangt tilbake selvsagt (eller er det ikke? tar forbehold om feil her, er ikke helt stø i islandshestens historie:))
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2004 :  12:13:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg hadde forresten også det problemet med at hesten min gikk over i grisepass etter gallopp (av en eller annen merkelig grunn alltid etter høyregallopp), men etterhvert som jeg ble flinkere til å gjøre overgang fra gallopp til trav ved bruk av sete, så sluttet hun, og gjør det aldri nå lenger. Hun grisepasser kun på tur hvis hun blir veldig ivrig, men da gjør jeg holdt, og så ber henne gå frem igjen, fortsetter til hun går i rent skritt(roser henne opp i skyene, slik at hun forstår at hun gjør det riktig), evt gjør jeg andre dressurøvelser, hun roer seg når hun blir bedt om å gjøre noe hun vet hun mestrer.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 27/03/2004 :  09:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda, han slutta som traver da han va 12år, og blir 15iår... men e ikke grisepass sånn hompat??? d e ikke mostly sin... menmen, ska si d til mamma å søster om d dær... før d kom ei hoppa til stalln, va han helt roli på veien hjæm, men nu stræsser han som bare d... æ har prøvd å ri som du foreslo Holter, men d nytter ikke, han blir bare enda mer stræssa... men træning og arbeid jør nok nytte=)

_Tonje og Mostly_
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2004 :  22:57:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kan love deg at det der tar TID, har hatt hoppa mi i 7 år nå, og fremdeles kan hun være ganske stresset av og til:) Krever en stooooooor posjon tålmodighet (den grisepassen hun gjør er forresten ikke så humpete, ganske behagelig å sitte på egentlig, men bør unngås:)) Lykke til videre med treningen:)
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 28/03/2004 :  23:18:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Til å få hest til å töplte må du la den skritte i firtakt og korte siden töylene til at hestene korter skrittene sine. Du må allikevel holden den gående og når hesten er kort nok kan du si til den å gå lit kjappere, da kommer tölten.
Til å ri pass (noe som ikke er for nybegynnere) må hesten gallopere og så tar du kjappt i den ene töylen men bruker likevel sjenklene og da skal den passen. Ikke alle Islandshester passer og noen tölter ikke.
Pröv å dra på kurs med en flink lærer til å lære dissa tingene.

Søvnig

» VIP

Skrevet - 29/03/2004 :  15:26:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pøh, varmblodstravere kan da tølte de óg???!!!!! Tølt er ikke noe som er unikt for islandshesten. Hvis jeg skal ha en varmblods noen gang, skal jeg se etter en som har anlegg for pass/tølt. I USA er varmblodstravere med i gangartskonkurranser slik som andre gangartshester. De kan altså læres til å skille mellom skritt, tølt, trav, pass og galopp, slik som islandshester kan. KJEMPEGØY! Se på det som en bra egenskap hos hesten, at den har anlegg for laterale gangarter!!! Men å gå i grisepass er like uheldig for en varmblodstraver som for en islandshest. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  17:09:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den gangarten du refererer til Søvnig, er nok rack - som ikke er tølt. Tølten er islandshestens gangart, ingen andres :) Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 29/03/2004 :  21:40:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Tennesee Walking Horse påhevdes at tölter men den tölten jeg så på en video av en konkuransehest så mest ut som en giraff. Jeg skal se om jeg finner den videoen så dere kan sjekke den ut.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  23:10:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
TWH tølter ikke, den har to spesielle gangarter som er dens egne - husker ikke hva de heter, men den første så traver den på frembeina og galloperer bak - i den andre, er det omvendt. Så har de rack. Eller "smooth gait". Men den er ikke lik tølt, da de flytter beina som i pass. :) Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 30/03/2004 :  19:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge det er presis samme takt og forflytning som i tølt, må det vel kunne kalles tølt? Har sett denne diskusjonen før, men aldri helt skjønt hva som skiller islandshestens tølt fra andre hesters tølt. Så prøv å overbevis meg denne gangen!

Uansett kan American Standardbred læres til å skille mellom gangartene sine, akkurat som andre gangartshester kan, og det er veldig gøy med fler enn 3 gangarter!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/03/2004 :  21:45:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Rck og tølt er ikke det samme, og heller flytter de ikke føttene sine likt.
"Smooth gait" flytter beina som når hesten passer, bare saktere.
Man kan lære hestene å racke, men ikke å tølte. :)
Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 31/03/2004 :  13:01:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
JAMEN da er jo takten i rack 1-2 3-4 1-2 3-4, rack er med andre ord svært passaktig tølt. ( i tølt er den 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4 jeg hører da forskjell på passaktig og ren tølt) Hvorfor skal man ikke kunne lære en passaktig varmblods å tølte rent, man klarer jo det med passaktige islendinger? Dessuten kommer tølten fra passen, så har en hest pass og trav så finnes tølten der et sted i mellom hvis man greier å ri og trene hesten riktig... Altså er jeg fortsatt ikke overbevist ;o) Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 31/03/2004 :  15:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Jeg fant de videonene, de er [url=http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/tennesseewalking/index.htm]her[/url]. Dette er det de kaller "Flat Walk" og "Running Walk". Dette ville vi kalt "þrístuðningur á tölti", eller at den stötter seg på tre ben.

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2004 :  21:50:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
få noen som kan det til å lære deg det på hesteryggen. Pass er så Elding sier IKKE for nybegynnere og ut fra innlegget ditt tolker jeg at du ikke har drevet med islandhest så lenge.

En time på en islandsheststall er den beste måte å lære å tølte på, mne finn en bra stall :)
og ikke fall for misforståelsen om at hesten skal dras og jekkes opp i tølten, hesten skal samles bakfra "lette" forran, rett og slett sette seg mer på bakbena og med dette løsner den forran og man vil få tølt. Det vanskeligste er å holde den, og da sksal man IKKE henge.

Men anbefaler deg absolutt å få sett og opplevd det på en levende hest, da blir det mye enklere å forstå :)

lykek til og utrolig bra at du har fattet interresse for denne flotte hesten :):):)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.