hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Søvnig

» VIP

Skrevet - 01/04/2004 :  14:42:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Usj, datamaskina mi liker ikke å spille av film, jeg får prøve å se den fra et ennet sted. Men uansett holder jeg fast ved at det må gå an å lære hester det man kaller "tølt" så lenge de har både pass og trav, og i tillegg viser at de kan gå firtaktig. Varmblodsen jeg hadde på helfor en gang holdt en rimelig god fir-takt opp i høyt tempo selv når han stresset seg opp, i motsetning til islandshesten min som veldig lett slår over i grisepass hvis han blir gira... I hestesport nr 8, 2001 mener jeg det står en artikkel om emnet... Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 05/04/2004 :  20:10:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det der kan være litt forvirrende for de uinnvidde! Men villig=sprek, altså: "sterk vilje"=kjempesprek, middels vilje er gjerne sånn passe. Ut fra det du skriver bør du holde deg unna annonser hvor det står noe med villig eller sterk vilje. Middels villig, så er den midt i mellom, jeg ville tolket det som at den er kontrollerbar, hvertfall.

MEN ærlig talt så har jeg ledd litt av disse begrepene... "Villig" er greit nok, men at "mye vilje" oftest betyr en kjempesprek hest som spinner avgårde hvis rytteren ikke er kjempeflink, det synes jeg er ganske så bakvendt! Jeg føler ofte at disse kjempespreke islandshestene fyker avgårde på fluktinstinkt, og ikke fordi de så fryktelig gjerne VIL noe... Mens en sta hest som står bom stille og ikke vil rikke seg; det er DEN som har "mye vilje" i mine øyne!!! Eller hva?
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  13:42:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
kanskje det er vilje til å gå framover? en konkurransehest er ofte en hest med god vilje...

hvis du ønsker en rolig og snill hest anbefaler jeg deg å kjøpe en familie/barnehest som det kallest på islandshestspråket på hester som ikke har sterk vilje ;o)
Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 06/04/2004 :  19:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er nok "vilje til å gå framover" som er tanken bak uttrykket, men jeg synes det blir litt teit likevel ;o) Holder fast ved at hester som virkelig har VILJE, vet å bruke den i alle slags tempo, inkludert stillestående med mulen ned i en gresstust! ;o) he he! Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 06/04/2004 :  19:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
...og der for synes jeg "villig" er et bedre utrykk enn at en hest har "mye vilje" når man snakker om hvor sprek en hest er. Men spreke hester kan jo også være uvillige til å samarbeide så kanskje blir det litt dumt óg... MEN det er jo bare utrykk, vi skjønner jo hva som menes Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 07/04/2004 :  11:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg gikk litt fem på der. ringte på en annonse der det stod at hesten var villig, men da tenkte jeg at hesten var villig til å høre på meg, og ikke slik at "villig" betydde ukonkrollerbar. Skikkelig forvirrende. Er jo på utkikk etter en villig hest som vil høre på meg. Forstå dette den som kan. Mener selv at begrepet villig, betyr at "du vil". Og da forstår jeg jo dette som at hesten "vil" høre etter. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2004 :  23:45:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
en viljefull elelr villig hest er en hest med mye egen "motor". En villig hest finenr man ofte blant konkuransehestene, disse hestene går godt fram (byr god fram), går MYE på er sjeldent ukompliserte "trykke på kanppen " hester. Hester med mye vilje (villige eller mye fremdrift om du vil) har ofte en god egenvilje også, og vet hva de vil og hav de ikke vil. uansett hva rytteren måtte tenke, men viktig å få presisert at dette IKKE gjelder alle. Du finner også mange kjempe snille og samarbeidsvilluge hester med god vilje/ motor.

En hest med middelsvilje og godt temperament/gemytt er nok den beste hesten for di som ikke har ridd mye islandshest før og kjenenr rasen godt. De er ofte enklere å ri da de går mindre på og ofte er "kaldere" i hodet. Men de er alikevel islandshester så egenvilje skal du ikke se bort ifra at de har en god dose av :)

lykke til med hestekjøpet, håper du skjønte noe av det jeg skrev :)

fortsatt god påske forøvrig !

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Snelda

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2004 :  10:52:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSnelda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSnelda  Svar med kopi av melding
hej.. Eg har ein måte når eg skal passe med hesten min. Har ein egen måte der hu oppfatte ka eg ska ha. Når eg av og til vil ri litt pass så tar eg å jer någe me tøylane så hu komme i takt me dei med føttene. Eg tar tøylene att og fra sånn sie til sie, då går føttene hennes i takt med tøylane.. Med det same eg jer det så jer eg sånn at det blir rask pass, då blir det mye flygende pass, det er jo best med flygende, for vist det går seine pass å du jer det mye bler det fort bare grisepass ut av det å det kan skade gangarten til islandshesten.. Så derfor alle så skal prøve det er det lurest å ha rask pass sånn at du skal unngå å skade gangarten til Islandshesten.Det er også ein måte å få hester opp i pass på Hehe...
Bente=)

Gjør livet til ein fest, ri islandshest=D
Gandur, Dimmi å Gyllir rocks!!
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 13/04/2004 :  16:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..
æ mener som søvnig..(litt iværtfall..) men, som nån sikkert ikke vet, d fins en anna hæst som har akkurat likens tølt som islandshæstn!!!!! æ har læst om d i pennyklubbens medlemsblad.. om æ ikke husker feil...! men di amrikanske hæstan, har dokker i d hele tatt læst om dæm??!! alle rasan har sin(e) egne gangart(a) tennessee walking horse, d navne kommer av stede å gangartan å ingen av dæm e tølt.
varmblodser di kan om di får stått sammen me nån som kan tølte eller passe.. omtrænt alle kan lære islandshestens tølt å pass (rent!!) om di har gått me islendingan sia dæm va født (sånn omtrænt).. øh, ja d va ikke noe mer å si om dn saken! æ surrer sikkert nu menmen..

men d va nu 1spørsmål til æ hadde dokker har helt glæmt dn...
dokker, æ rei ei islending engang.. å når æ sku be den om å trave, jor den ikke d.. trur d va tølt rætt å slætt... æ hadde jo *stramme* tøyler som va ne ve manken (hadde *stramme* tøyler sia æ ikke kjente hæstn) og præssa litt me beina. tror dokker at d va tølt??? d va nu ikke trav, d vet æ.

holter, ja æ e eni me dæ at d tar TID!!!!!!!!!! men som sagt, æ får jo ikke jort nokka om han tøffer avgårde.. menmen, arbeid jør nytte!! d vet æ klinkannes godt
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 13/04/2004 :  17:50:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Det var sikkert tölt.. eller grisepass.
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 13/04/2004 :  22:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjellig fra hest til hest, men VELDIG grovt, røft og forenklet sagt så kan man jo si at for å få hesten fra skritt til tølt kan man holde de igjen samtidig som man driver de fremover! Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2004 :  22:37:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Selv synes jeg det er en evighet til sommerferien, men planene mine er ganske klare.

Jeg skal jobbe på et hestesenter i sommer, og det skal Dimmbrá også. Så det blir mye ridning og kos i fjellet på oss begge! Det gleder jeg meg masse til!
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 15/04/2004 :  21:27:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Hestene mine skal være på jobben sammen med meg. Rir oppover de 12. mai, da begynner sommerferien min. Har nå ei hoppe på trening, hun skal dra sammen med oss fordi hun er fra gården jeg jobber på. Der blir jeg vel til 27. august, da begynner skolen igjen. Tror jeg skal på fjellet i höst, 5. september tror jeg. Da skal det bli göy :D Gleder meg til prövene er ferdige ;) Da begynner lamminga. Vúhú!
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Snelda

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2004 :  22:14:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSnelda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSnelda  Svar med kopi av melding
Eg ska på rideleir i sommer med bestevennina mi. Resten av sommer ferien min ska eg ri å bada me hestane å eg ska seff kosa me dei ( glede mg t sommarferien) Eg å bestevenninå mi hadde åg tenkt å laga ein egen rideleir i skogen vår (glede mg). Det er jo bare eg å hu så ska holde den ingen andre hehe.. Då sga hu ha sin hest og eg sga ha ein av mine hester,då hadde me tenkt å bu i telt ute

Snelda,Raudhetta,Dimmi å Gyllir e`best

Bente=)

Gjør livet til ein fest, ri islandshest=D
Gandur, Dimmi å Gyllir rocks!!
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 15/04/2004 :  22:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingenting er ikke så galt at det ikke er godt for noe.

Idag kjøpte jeg en familiehest/barnehest. Sitter med brukket arm og ribben, men eieren lovte at småbarna hennes red henne barbak, og hesten vikret tillitsfull, og kom da eieren plystret. HÅPER DETTE ER HESTEN FOR MEG. Forsto at hesten var hard i munnen, har du noen råd for dette. Takk på forhånd.
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.