hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Søvnig

» VIP

Skrevet - 16/04/2004 :  13:30:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
oops! Er det pga den snille familie/barnehesten du har fått brukket arm og ribben? Da må jeg si du har vært fryktelig uheldig... Håper virkelig det ordner seg, og at hesten er triveligere enn den har vært hittil... Noen jeg kjenner hadde en hest som var hard i munnen, de red den med hack en stund og den ble bedre. Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 17/04/2004 :  23:08:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Ville trodd at unghesten skal få nok pels til å klare seg og skogen er vel ly nok. Her kan det jo blåse noe synnsykt, opp til 50 m/sek. Selv har jeg ikke erfaring med dekken til islandshest, hestene mine trenger det ikke. Tror den værste kulda i vinter var rundt 17-20 minusgrader men de har adgang til en stall hvor de kan gå inn hvis det er skikkelig kalt. Allikevel er det like kaldt inne men de varmer den jo opp hvis de er mange inn på en gang. Da snakker vi om 15-20 hester.

Vet ikke åssen dere kan löse vansklighetene med vannet, her bruker vi affalsvann fra oppvarminga til husa. Det fryser ikke. Det renner i et badekar, rundt 10 grader varmt.

Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2004 :  14:01:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

For en hest som er svak i galoppen, er det lettest å galoppere litt fort. Deretter kan man gradvis senke tempoet, og balansere hesten bedre på denne måten.

Mange 5-gjengere har problemer med sakte galopp uten å trenes til det. De faller ofte ned i pass, og noen hester har også generelt problemer med å få til en skikkelig galoppfatning.

Begynn å trene overgangen trav – galopp, og når dette fungerer, kan du gradvis jobbe med tempoet i galoppen.
Be om så sakte galopp som mulig, uten at hesten mister gangarten. Øk også tempoet innimellom, så den ikke glemmer dette.

På sikt, så får man håpe at hesten skjønner hva man ber den om, og den vil også bli bedre på å holde balansen i sakte galopp, uten å falle ned i pass/trav

Når man tar hesten ned etter en galopp, så pass på at den er minst mulig innom pass i nedtakningen.
La den bremse ned til tølt, trav eller skritt. Trav er uten tvil best.

Hvis du kan se forskjell på høyre og venstregalopp, så merk deg
hvilken galopp hesten din foretrekker.

Hvis hesten din liker høyregalopp best, så korter du inn på venstre tøyle (detter holder venstre skulder tilbake), gir litt ut på høyre tøyle (frigjør plass til høyre skulder), klemmer med høyre sjenkel (starter høyregaloppen med hestens høyre bakbein) og ber hesten øke tempoet. Dette setter som regel i gang galoppen, i og med at du hjelper hesten frem i den galoppen den foretrekker. For å avbryte galoppen, holder det ofte å bare korte inn på høyre tøyle.

Lykke til! :)
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2004 :  14:17:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Utegang er vel noe av det beste vi kan tilby hestene våre, flott at du tenker på dette!! :)

Om skogener ly nok må du nesten bare se ann. Er jo ypperlig å bruke sommeren til dette! For en sommer tror jeg nok skal gå veldig fint selv om du ikke har et skur. Verre med vinteren da.
Ellers er det jo ikke så mye som skal til for å få satt opp et skur eller en levegg! Er sikker på at de fleste pappaer med en snekker i seg klarer å sette opp noe slikt! :)

Det er uansett viktig at hesten din får ly for nedbør og vind, og at den har et tørt sted å ligge hvis den skulle ønske det.

Unghesten vil uten tvil får nok pels! Hvertfall hvis den er sunn og frisk i utgangspunktet.

30 minus er ingenting for en hest, så lenge den har god nok vinterpels, har stått ute i forkant, så den har bygget seg opp naturlig motstand, og har god tilgang på næringsrikt og godt for. Eneste som er viktig å huske på er at hesten bruker mye energi på å holde varmen når det er grisekaldt. Sørg for at hesten har den energien!
I verste fall kan man jo slenge på et dekken de dagene det er kjempekaldt!

Selv skal jeg ha islandshestene mine på utegang i år, også til vinteren. Her i Bardufoss er 40 minus vanlig om vinteren til tider, og jeg regner med at jeg kommer til å slenge på de et dekken de kaldeste dagene. Da skal de nok klare seg fint!

Vannproblemet er det verre med! Jeg vet om noen staller som har varmeelement i vannkarene til hestene, slik at de ikke fryser.
Selv vanner jeg hestene 4 ganger om dagen når det er kaldt, det vil si, jeg tiner opp og setter ut nytt vann til dem 4 ganger dagen, men da har de hatt tilgang til vann hele natta inne da.
Ellers har jeg hester som drikker lite vann om vinteren, vannbøtta inne på stallen er nesten aldri mindre enn halvfull. De spiser snø!
Dette er ikke noe man skal belage seg på såklart, så med mindre du finner et tine-triks, må du nok regne med å måtte vanne hestene med jevne mellomrom.

Priser på silo og havre blir vanskelig for min del, jeg aner ikke!
Men i og med at det kun skal stå 2 hester ute, ville jeg prøvd å få tak i små siloballer, og ikke så store. De små veier ikke så mye, og man kan flytte på de uten traktor. Bare å trille. Er lette å dele opp og sjekke også, pga. størrelsen. Og da er man også ofte sikker på at rundballen ikke forderver seg der ute. En liten siloball bruker å holde 3-5 dager på to islandshester. Jeg betalte 60 kroner ballen, men vet ikke om det er reell pris, da jeg kjøpte de av en venninne.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  10:52:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hestene dine har helt sikkert ikke problemer med å stå ute. Men det er påbudt med leskur med min. 3 vegger og tak. Det skal være stort nok til at alle hestene kan ligge samtidig. Det skal visst være mulig å søke om dispensasjon for dette dersom det finnes tilstrekkelig med naturlig ly. Det du bør gjøre er å ta kontakt med distriktsveterinæren og be han/henne om å vurdere forholdene. Da har du alt på det tørre om du skulle få problemer med uvitende folk som synes synd på hestene dine (stakkars, de får jo ikke komme inn i burene sine om natten en gang, men må gå ute og leve som hester. Og tenk å la hestene gå uten klær da!)

Jeg bor selv på vestlandet og har islandshesten min på utegang. Vind og regn er faktisk mye verre enn -30. Men uansett hvor lenge det har regnet (her kan det regne i uker i strekk), så er aldri Fröya våt i den innerste cm av pelsen. I motsetning til den mere tynnpelsede varmblodsen hun bor sammen med.
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 10/06/2004 :  12:24:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Søndag kl 11.20 skal Åsli Ridesenter ha en oppvisning med islandshester!!!
Mvh
Silje H

Redigert av - Silje H den 10/06/2004 12:25:20 Gå til toppen av siden

Floki

Skrevet - 18/06/2004 :  11:54:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Har selv hatt islandshest på utegang i mange år og det fungerer ypperlig! Ei hoppe am meg fødte til og med ute midt på vinteren og det gikk fint, føllet ble født med vinterpels! Noen erfariner har jeg gjort meg. Skal hesten bli ridd anbefaler jeg å legge på dekken hvis hesten blir svett til den tørker igejn. Kulde er ingen problem det tåler de utmerket, det er mye verre med langvarig regn. Regner det i lengre perioder er de utsatt for våteksem. Jeg pleier å ha på et vanntett dekken i regnvær. Våre hester har plass til å gå inn, men de bruker det ikke annet enn til å gå inn i tisse!!! De er faktisk mer inne på sommeren for å beskytte sem mot insekter enn de er på vinteren.

Vennlig hilsen Janne
Gå til toppen av siden

Floki

Skrevet - 18/06/2004 :  11:58:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Et lite tips! Vil du galoppere på tur er dette lettere for hesten i oppover bakker! Sitt litt lett i setet!
Gå til toppen av siden

Mòri & Þvengur

» VIP

Skrevet - 30/06/2004 :  00:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg tenkte jeg skulle prøve å svare på spørsmålene dine, da jeg har hatt noen liknende problemer med min egen islandshest!
SPM 1: Det er vanskelig for meg å vite hvor mye trav det er i hoppa du snakker om. Kanskje er det ikke trav der i det hele tatt, eller det kan hende det er veldig lite. Men hvis det skulle være noe å hente fram vil dette være den beste måte å hente det fram på:
1. Sitt lett i setet når du skal be om traven. Pass på å ikke stå i stigbøylene, men lette deg opp med knærne! Du kan også lene deg en tanke framover (ikke overdriv dette!!)
2. I motsetning til tølt, der hesten går i høy form og er oppsamlet og kort, må den få være litt lengere og lavere i traven. Gi derfor godt ut på tøylene!
3. "Trykk" hesten på manken med hendene i det du gir et klem med sjenklene. Dette pleier å hjelpe!
La hesten bestemme tempoet i starten. Sitte med løse tøyler og klemme litt med sjenklene inne i mellom, for å hjelpe henne til å holde gangarten. Det kan også hjelpe og klemme m hendene på manken (bare et lite trykk altså!)
Traven er vanskeligere å få på bane, pga svingene. Begynne derfor med travtreningen ute i terrenget! Gjerne etter stier der det er litt ulendt, da hesten har lettere for å ta trav der!
Et annet tips som ihvertfall har fungert kjempebra for meg er og legge ut hinderbommer på bakken (ca. 5 stk med 5 skolengder i mellom) og trave over dem! Det gjør ikke noe om hesten tølter/grisepasser mot dem, for den kommer nokså sikkert til å ta trav over dem! Bare pass på at du gir tydelig trav-beskjed foran bommene, så hesten lærer seg kommandoen! Det gjør det enklere når du skal prøve uten bommer!LYKKE TIL!!!

SPM 2: Når du sier `lener seg` mener du da at hun skyter ut den ene skulda? Eller at hun er vrangstilt i halsen? Må nok vite litt mer nøyaktig for å ikke svare feil på spørsmålet ditt! Men jeg ville uansett ikke sitte hardere på motsatt sitteknute, da rytteren alltid skal sitte rett i salen, med vekta på tyngdepunktet til hesten. (små utslag på sitsen til rytteren kan få store utslag på gangen til hesten!!) Men: la oss si at hun "lener seg" mot høyre. Da ville jeg bruke venstre tøyle og høyre sjenkel for å rettstille henne. Bruk da ledende tøyletak på venstre tøyla og dytt bakparten hennes på plass med høyre sjenkel. DA er det greit å bruke vekta og "dra henne" til siden med! (ikke sitte konstant på motsatt sitteknute) Men som sagt, hun kan "lene seg" på mange forskjellige måter, så hvis du forklarer litt mer nøyaktig kan jeg prøve å gi deg et mer riktig svar!! (Er hun for eksempel stilt mot høyre eller venste?)
Men etter det du skriver høres hun ut som en fin hest, hører på setet og er var, så da er nok dette relevante problemer som man kan gjøre noe med!
Mvh Marit!

Redigert av - Mòri & Þvengur den 30/06/2004 00:32:02 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  01:25:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Svar til 1: Tror hun har svæært lite trav. Har vært ute i både ulendt terreng og oppoverbakker som jeg har hørt skal hjelpe, men det går bare i raskere tølt. Hun passet forresten med meg i dag ;-)

Svar til 2: Hun bøyer nakken, men i hovedsak går hun konstant "versader" i tølten - altså hele hesten er skjev - men mest nakken. Siden hun bøyer seg på, er avhengig av hvilken side hun går på - venstre side = stilt mot høyre, høyre side = stilt mot venstre.
Det er også veldig vansklig for meg å sitte akkurat slik hun går (også fordi jeg innbiller meg at hun -ikke- blir bedre av at jeg støtter opp om det), for da triller jeg av når det går fort, fordi hun er veldig skjev, ikke bare "versade"-sett - men hun heller nedover som en \, om du skjønner.

Har brukt tøyler, sjenkler og vekt slik man rettstiller en hver hest, siden dette er noe jeg kan - hovedpoenget mitt er at jeg ikke vet om jeg kan gjøre dette i tølten også - siden jeg er redd for å ødlegge den. (IOM. at den ikke er heelt igangsatt)
Gå til toppen av siden

Mòri & Þvengur

» VIP

Skrevet - 30/06/2004 :  12:28:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Det at hun stiller seg mot forskjellige sider, avhengig av hvilken side du rir på, betyr ihvertfall at det ikke har noe med muskulaturen hennes å gjøre:) Det er bra!
Hmm.. siden du har prøvd å rettstille henne med tøyle, sjenkel og vekt, vet jeg egentlig ikke om noen flere tips jeg kan gi deg.. Det beste er nok om du kan få undervisning med henne på bane, og få hjelp av en instruktør til å rettstille henne:) Jeg har ikke noe særlig erfaring med unghester & gangsetting, så jeg vet ikke om det kan ødelegge tølten hennes at du jobber på den måten.. Men man skulle egentlig ikke tro det!? LYKKE TIL! Vil gjerne høre hvordan det går med dere
Mvh Marit:)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  14:23:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Var nettopp ute på tur med hesten som ikke traver - red barbak - og hun både travet og passet, samt galopperte for sjenkel. Lurer på hva det kommer av - for det gjør hun ikke med sal (Salen passer.)
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2004 :  13:35:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hvis hun traver når du ikke bruker sal - kan du prøvemed sal, uten stigbøyler, og ri i "sprangsits" -uten tyngde i setet.

på frøya kan du prøve og mykne henne opp - arbeid mye på den stive siden med versader/sjenkelvikninger.er det lenge siden du har raspet tenne på henne?
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2004 :  13:50:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Har kommet gode og fine tips her så trav har jeg ikke tenkt å si noe om! Det meste er allerede sagt.

Ang. å rette opp hesten i tølt med vekt skal du bare gjøre!
Rettstill henne alt du orker!
Tølten er allerede "ødelagt" i og med at hun ikke klarer å tølte rettstilt. Ødelagt er egentlig feil ord. Hun er ikke trent tilstrekkelig.
Du ødelegger hvertfall ikke noe! Snarere tvert om!

I og med at det ofte er vanskelig å trave på bøyd spor for en naturtølter - tror du det kan være noe av grunnen til at hun ikke tar traven?
At hun velger tølt, bøyer seg og suser avgårde?

Kanskje traven kommer lettere når hun lærer seg å tølte rettstilt?
Alt har en sammenheng vet du :)

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2004 :  13:52:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Har du sett på makan. Jeg blandet opp to hester jeg nå!

Hihi!

Men men....tipsene er nok brukbare for det

Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.