hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/07/2004 :  15:21:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Ikke vet jeg hvilke vidunderlige ting jeg gjorde når jeg red barbak den turen - men etter det har frøkna gått (og tøltet) rettstilt hele tiden, foruten om en gang hvor det kom et skummelt tømmertog og vi fikk en "liten" løpetur, men da stresset jeg ikke så mye med det etterpå, siden hesten var spent som en fjær.

Anngående hesten uten trav, så traver hun nå pent i skogen - men dog mest når jeg rir barbak.
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 05/07/2004 :  19:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei solgte det gamle stabeistet og kjøpte en ny. Nå går det bra, men har fått litt skrekken etter ulykken. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/07/2004 :  13:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe islandshest til høsten... den skal stå på stall (har desverre ikke mulighet for å ha den i løsdrift) Den vil bli ridd ca.5 ganger i uka, kommer til å gå mye i galopp så hesten blir garantert svett..
Det jeg lurer på er: kan jeg la hesten gå ute om vinteren uten dekken selvom den står på stall om natten og blir ridd forholdsvis hardt?
Hvilke dekken trenger jeg isåfall?
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2004 :  00:09:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Joda, det går fint å la hesten gå "naken" ute om dagen selv om det står oppstallet om natta. Jeg har varmblodsen min inne om natta, og han har brukt dekken ute kun på de dagene det er ekstra surt med vind og iskaldt regn. Et overgangsdekken er fint å bruke, man trenger ikke tykke vinterdekken når hesten i tillegg har god vinterpels.
Når han er veldig svett etter trening hender det jeg slenger på et ulldekken eller noe etterpå til han tørker. Mest for min egen samvittighet, hester blir jo tørre innerst i pelsen nesten med en gang.
Når en varmblods overlever vinterværet stort sett kun iført pelsen sin, så tror jeg nok islandshesten din vil klare seg utmerket uten dekken i det hele tatt
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2004 :  21:07:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
dressurklassen for islandshest vurderes å strykes fra FIPO. DEn inngår ikke lenger på VM, og tror heller ikke den inngår på nordisk, derfor arrangeres den heller ikke i norge. Før ble den arrangert på nm, og av og til andre stevner. Mulig klassen finnes på noen enkelte klubbstevner.

men bare begynne å jobbe for det, sikkert flere som også kunne vært interisert !

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/07/2004 :  21:20:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Huff da, da får jeg vurdere å emigrere til England eller Tyskland da, etter mitt søk på Google så det ut til å være ganske så stort der ;-) Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2004 :  10:54:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
he he.. er vel større iallefall. hovedgrunnen til at det er fjernet i norge er jo at disiplinen har gått ut
av de internasjonale mesterskapene. Men få med deg litt folk å dra igang klassen på stevne i klubben og få mye publisitet rundt det, skriv inn til forum e.l. så kan det hende grenen kommer tilbake i norge. er jo veldig mange som rir en go del dressur på islendingene sin eogså:)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 16/07/2004 :  01:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg brukte min hest som du beskriver, og barberte han under halsen og magen. Jeg brukte dekken på han bare én gang i vinter, han kunne sikkert greid seg uten da óg. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2004 :  00:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
har hesten din hatt mye fri eller godt mye på tur uten å bli bøyd og tøyd på? hovedgrunnene til at hester velger grisepass er som oftest svak muskelatur og/eller stiv hest.
er hesten 4- eller 5- gjenger?
er det 5-gjenger er det litt vanskligere, da må du kanskje lære hesten å skille. Ellers tror jeg det er nyttig for deg og glemme tølten litt, og styrke hesten i de tre grunnleggende gangartene. Bruk tid på bøy og tøy, trav og galopper i kontrolert og energisk tempo (ikke fort! og ikke subbe av sted tempo, viktig at hesten jobber godt med bakbena) i ulendt terreng opp og nedoverbakker.
men styrketrening og bevegelighet er nok de to viktigste tingene du bør jobbe med.

men styrkje

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2004 :  22:23:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei der!! =)

Vi rir mest på tur , så det er kanskje det som er grunnen. Vi rir i veldig forskjellig terreng og det blir mest trav(ettersom jeg ikke er så gira på grispass...) Hun er veldig snill ellers, og man kan se musklene på henne. Da jeg kjøpte henne hadde hun ikke blitt ridd på et par år, så jeg har ridd henne som 3-gjenger før.... Hun er svakere på den ene siden. Trener på å gallopere og slå over i trav, istedenfor grispass...hehe

Blida

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2004 :  00:01:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
god start ;)
det at hun er svakere i den ene siden kan også ha noe å si.. men rir du mest på tur: bruk trær ol. som kjegler og bøy hesten rundt dem. Gir knallresultater :)

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2004 :  20:51:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
islandshingsten kan brukast i avl hvis den har over 7,75, då er den 2.premiert. har den poengsum over 8.00 er den 1. premiert!!

har hoppa mi til hingst no, med eyvindur frå gunnarsholt (movindott). hoppa mi er svart - og eg håpar sjølsagt på ein movindott er ihvertfall veeeldig spent på kva som skjer til neste år!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/07/2004 :  22:18:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Okei, tusen takk! Da er det bare i Sverige de har tatt bort 2. premieringen og nå bare opererer med "stambokført" = over 7.75 for hopper og over 8.00 for hingster.
:-)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/07/2004 :  06:24:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Hmmm..... dere som har peil på islandshest. Her er resultatet til venninnen min sin hingst: Sondre frá Bampton
Farge: 3700 Jarpur/dökk- einlitt
Bygning: 8,0 - 8,0 - 7,5 - 8,5 - 8,0 - 7,5 - 9,0 - 8,5 = 8,19

Han ble kún vist for hånd og ikke under rytter. Til neste år skal han vises under rytter. Slik dere forklarer poengene, så vil dette tilsi at denne hingsten er 1.premiert. Det er han ikke siden han kun ble vist for hånd. Det jeg da lurer på; dette årets bedømming for eksteriør - vil det angi premiegraden til neste år? Hvordan "teller" man når de viser rideprøve? Må de ha over 8.00 både på ridingen og eksteriøret for å få 1.premie? Hva vises under rytter? Eksteriør? Gangarter? Vilje? Hva?

(beklager at jeg stjeler tråden litt)

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/07/2004 :  10:41:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
AU, å sakse hesten opp i pass er vel ingen fin metode?
Pass fattes enklest ved at hesten kommer i ubalanse i galopp. Har du lyst på en skikkelig hompetur, er det enklere når du rir barbak ;-)
Måten "vi" gjør det på er å ha hesten gående i en god, forover-galopp (altså ikke sakte) - deretter sitter vi godt ned på det ene sittebenet og tar i motsatt tøyle (dog ikke hardt :-).
Funker så det suser.
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.