hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2004 :  22:28:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
tror at Sondre da er avlsgodkjent for et åt, og til neste år må gjennomføre rideprøve og ny uavhengig bygningsdom.... men er ikke helt sikker
tror bygningsdom og rideprøve sammenlagdt må være over 8.00 for å få 1. pr
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2004 :  10:30:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
"Det er bare snakk om et par sekunder" - Huff!
Et par sekunder kan gjøre så vondt at det huskes, det er ingen unnskyldning for å bruke en ufin metode. Man skal jo aldri sage, med mindre det er skikkelig nød..
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 29/07/2004 :  15:43:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
I følge Per Werner Vogel er ingen hester harde i munnen; de har bare lært å ignorere smertene!
Når jeg fikk hesten min var den utrolig "hard i munnen", men nå, etter 2 år er den nesten helt "fin".

Jeg red først og fremst med slakke tøyler nesten hele tiden og når jeg skulle stoppe den, var det så vidt jeg dro i tøylene o.s.v.
Dessuten gikk jeg over fra vanlig bitt til hackamore og etter noen mnd. gikk jeg over til gummi-bitt(da hesten min ikke fungerte med hackamore).
Har også hørt at tykkere bitt har en mildere virking på hestens munnviker og har selv hatt positive opplevelser med dette.... Det jo selvfølgelig litt kostbart å bytte bitt, men du får igjen mye!
Jeg smørte også inn hestens munnviker med spenol(lotion) og vaselin, men er ikke sikker på om det hjalp noe særlig!=)

Det viktigste er at du tar deg god tid med hesten din. Min hest har blitt MYE bedre med dette!!!=)
Lykke til!!

Inga

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 29/07/2004 :  15:49:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg bruker hesten min til den blir svett en god del ganger i løbet av en vinter, men barberer den ikke.
mittråd er:
Hvis hesten din er svett etter en ridetur, sett den inn med et fleece eller ulldekken for å trekke ut fuktigheten. Når den er tørr, børst den for å "få ut svetten" med en byk børste og sett den ut.

Du sparer sef. mye tid å arbeid på å barbere hesten da, men jeg har ikke "slitt meg ut" med dette heller!=)

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2004 :  00:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde selv en hest som var litt spesiell i munnen. Slike hester er tydeligvis ridd med veldig mye tøyle og lite sjenkel/sete, dermed blir de i "forsvar" når de kjenner trykk i tøylen. Enig med Ingus at du bør prøve ut forskjellige bitt.
Det vi gjorde med hesten min, var å lære henne fra begynnelsen av hva press på tøylen betydde, og en ridelærer sto på bakken og trykkte forsiktig på begge tøyler for å se hvor mye press som måtte til, samtidig klemte jeg med begge sjenkler. Når hesten gav etter med hodet, slapp hun opp, og roste. Slik holdt vi på over lang tid til hesten forstod at det lille trykket ikke var "farlig", og hva det egentlig betydde!
På denne måten ble hun mye bedre i munnen, men jeg måtte selvsagt passe hele tiden på at jeg selv var myk i hånden og at jeg samspilte riktig mellom tøyle og sjenkel, og brukte mer sjenkel enn tøyle! Jobbet også endel med halvparader og overganger for å få en myk og rolig hånd som IKKE dro i henne, men jobbet med henne (og tok små forholdninger i steden for å bare dra!). På samme måte lærer man at et stopp heller ikke gjør vondt, man oppnår rett og slett at hesten får en positiv opplevelse med bittet og hånden!

Hesten blir jo slik som vi former dem, og kjøper man en hest som er "øedlagt" fra før, må man gjennom tillit, trening og ros reparere den så godt man kan!

Hege Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 30/07/2004 :  01:01:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Islandshesten min står ofte ute hele døgnet om vinteren, så lenge den ikke er gjennomvåt og været ikke er helt j*****!=) Så lenge hesten er tørr og har skikkelig oppbygd vinterpels(noe islendinger stortsett har!), er det utrolig hva den kan tåle av kulde! Jeg har aldri brukt dekken ute, men i stallen bruker jeg noen ganger ulldekken hvis hesten er våt, slik at det trekker ut fuktigheten.
Det er jo tross alt utegang som er naturlig for hesten!

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 30/07/2004 :  15:39:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Når hesten passer sitter du på en måte å "vrikker" oppå hesten, siden den beveger frem- og bakbeinet på samme side paralellt, og når de tølter sitter du helt nesten helt rolig i salen mens hesten beveger seg! Men det skal jo ikke være mulig å fatte pass eller tølt på andre hester enn islands.:)
Det kan ikke være en såkalt "tralopp"(En slags trav-galopp)?? Eller at den har blitt trent til en slags mystisk gangart eller noe??
Du kan jo høre med de som eier hesten om de har opplevd det samme.
Hvilken rase er hesten forresten??

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 30/07/2004 :  15:49:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Shilamon har et godt poeng med bøying rundt kjegler.
Noe annet kan være at du rir turer i skikkelig terreng å klatrer for å bygge opp ekstra muskler.
Husk også at det er viktig med lang oppvarming og god nedskritting på lange tøyler for å unngå at hun blir stiv!!
Riding på bane kan være god avveksling en gang i blandt!!=)
Lykke til!

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2004 :  03:34:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
hei..

joda.. der tar du feil.. de fleste heste raser kan læres til å tølte/passe... sier folk! personlig tror jeg det kmmer mer ann på hesten enn rasen! det er jo ikke naturlig for heste å bli ridd på, det har de jo blitt lært opp til .. da burde det vell gå an å lære dem pass/tølt... men,men..

det var liksom som om bakbeina & forbeina ikke hang sammen hvis du skjønner.. men det var ikke trav/galopp eller galopp/trav.. det har jeg fått kjent før en del gnager ja! (Eika skulle lære å IKKE gallopere på travbanen.. så det endte av & til med galopp/trav.. !)

jeg vet ikke hva han er blitt lært
jeg bare rir han av & til for morro skyld! Og han er blanding mellom shettis & welsh.. ei jeg kjenner sa at shettiser passet eller tøltet (husker ikke hva..) naturlig! & hun kan ganske mye!! hesten har bare vært på stallen 2 år.. og eieren rir ikke så ofte på han (voksen dame og han er 1.20) & ellers er det bare unger som rir på han..

har førresten lært han å knele på nytt.. han kunne visst litt av vært før .. bla. steile & knele på kommando..så hvorfor ikke tølt tenker jeg? han er veeeeldig sammarbeids villig & etter ca. 14 år uten kneling husket han hva han skulle gjøre..

Det er bra det! han er 20 nå ..

ps.. jeg satt ganske rolig i salen i denne merkelige gangarten .. men det var liksom ikke så veldig behagelig gangart.. eller kanskje det er siden jeg ikke er vant til den..?

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2004 :  18:33:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tølt er medfødt, ikke noe som kan læres opp. I tillegg er det eneste man lærer hesten, å fatte -hva- vi vil ha dem til å gjøre, ikke til å gjøre det. Det er naturlig for en hest å ta en piaffe, eller en galopp-piruett, bare se på hestene på engen. Dette kan de fra naturens side, det er -ikke- vi som lærer dem dette, vi lærer dem kun signalet for å gjøre det.

Passe kan man derimot "lære" hesten, ved å bruke et hjelpemiddel som hindrer hesten i å røre føttene anerledes enn parallellt, noe som er stygt og etter min mening nære mishandling.

:-)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/07/2004 :  20:55:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
lyngs kan læres til å tølte... sier andre jeg kjenner..!
Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2004 :  21:17:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei, de få som -kan- det, er -født- med det. ("Sier mange jeg kjenner!") Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/08/2004 :  02:50:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
hmm... jaja.. da skriv dem no feil i -seriøse- hefta/bøker andre har læst... men,men..

takk førr svar!! :)

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/08/2004 :  11:35:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tølt er medfødt, nå hater jeg folk som sier "sånn er det bare" i diskusjoner, men nå sier jeg det.
Klart er det ikke naturlig for hesten å bli ridd på, men alt vi gjør på ryggen dens, èr naturlig for den. Det vi lærer hesten er å gjøre disse tingene på kommando, ikke å gjøre dem. :-)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/08/2004 :  18:45:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
noen internettsider du kan anbefale meg å lese om pass & tølt??
Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.