hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2004 :  00:48:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Har hørt om flere hester som ikke er islands som har lært å tølte! Eller det man gjør er kanskje å få fram tølten, og anlegg for å få til å tølte er medfødt??? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/08/2004 :  10:11:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, det er nettopp det. Anlegg for å tølte er medfødt, det kan ikke trenes frem. :-)
Det finnes jo også islandshester, få dog, som "bare" er tregjengere.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2004 :  11:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
anlegget er medfødt ja, men på en måte kan det jo trenes frem også. det er mange hester som kan tølte, men som aldri kommer i den situasjonen at de faktisk gjør det... gamlehesten til ei jeg kjenner (varmblodstraver) tøltet som bare det når han ble stressa. og i USA holdes det egne tøltløp for travere..

mvh tone krisitn og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/08/2004 :  11:49:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du mener ikke passløp nå, kristy? Har mange venner i USA, deriblandt mange som driver med trav/pass - har bare hørt at de passer, og noen få rene travløp. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/08/2004 :  16:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
eh, passløp var det ja hehe, sånn går det når man er trøtt om morgenen...

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/08/2004 :  17:26:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehe, det går greit. Stusset litt nå ser du ;-)
Forøvrig er ikke alle pass-hestene i USA født med anlegget til det, men det blir lært inn ved å feste remmer til bena, slik at de bare kan bevege v.f, v.b og deretter h.f, h.b osv. (Dvs. tvungen pass). Dyreplageri i mine øyne.
Gå til toppen av siden

janne grete
» VIP

Skrevet - 06/08/2004 :  17:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg har ei vindott hoppe etter Eyvindur fra Gunnarsholt. Ho er to år og ei virkelig flott frøken. Kan sende bilder til deg om du vil
Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  22:28:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
hesten min tølter/passer...og det er en nordlandshest
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2004 :  22:29:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 11/08/2004 :  21:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tølt er en gangart som ligger naturlig for de aller fleste islands hester. Den finnes ikke hos andre hesteraser, der er den avlet bort for leeeeenge siden. Islands hesten er en ren raset hest, og det er ikke mange andre raser som kan skryte av det. Pass derimot forekommer hos mange andre hesteraser, enten den er til lært eller den er naturlig. Jeg har ridd flere hester som har passet et sted mellom trav og galopp. men siden den ikke er blitt jobbet noe særlig med hos andre hester enn islands hesten er det ikke så utbredt blandt andre hester. Når du sier at en nordlands hest tølter har jeg vankelig for å tro deg. Det kan være vanskelig for en uerfaren å se forskjell på tølt, pass og grise pass som er uren tølt. kanskje har nordlands hesten et noe pussig ganglag som noen tror er tølt fordi de har hørt om det og ser at det ikke er trav. Å skille tølt og grisepass er ikke så enkelt for en uerfaren heller, og pass virker stort sett bare forvirrende. Å når jeg nevner uerfaren her, så mener jeg en som ikke har ridd noe særlig islands hest. For det er faktisk ganske annerledes enn å ri en "vanlig" hest Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/08/2004 :  11:13:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Eikedokka: Jeg ville tro at hesten grisepasser. Det kan vrikke og humpe ganske mye og er ubehagelig å ri. Mange hester passer eller grisepasser. Men tølt tror jeg neppe det er. Da sitter man helt stille og det er veldig behagelig for rytteren, selv om du ikke er vant til det. Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 14/08/2004 :  23:13:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Ville trodd det var det vi islendinger kaller "kýrstökk" - vil vel være "kugalopp" paa norsk. Da galopperer hesten men ikke riktig rekkefölge paa beina, det vil si at den galoppere f. eks. paa höyre haand med forbeina men paa venstre haand med bakbeina. Det er vel alle hesteraser kan gjöre - men maa trenes bort saa det ikke ödelegger gangen.
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  12:03:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av elsker_hester

Tølter den eller passer den? Når du skriver tølter/passer, hva mener du da? Begge? Uansett er det mange hester som passer. Men det er som regel snakk om en urein form for pass og ikke en ordentlig pass med svev slik mange islanshester har. Grisepass er feil og bør trenes bort.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/08/2004 :  12:06:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ville trodd det var det vi islendinger kaller "kýrstökk" - vil vel være "kugalopp" paa norsk. Da galopperer hesten men ikke riktig rekkefölge paa beina, det vil si at den galoppere f. eks. paa höyre haand med forbeina men paa venstre haand med bakbeina. Det er vel alle hesteraser kan gjöre - men maa trenes bort saa det ikke ödelegger gangen.

Opprinnelig postet av Elding

Det er vell det vi kaller kryssgalopp på norsk? Høres jo sansynlig ut at det kan være det den hesten går i. Men tølt er det i hvert fall ikke
Gå til toppen av siden

Camilla_Slåtsveen

Skrevet - 17/08/2004 :  22:00:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med det siste innlegget.. er hesten svett, legg på dekken til han er tørr... tørker ikke hesten over natta men er forsatt fuktig i pelsen bør den nok barberes... Da har den for tett pels... Barber bare en stipe under halsen og magen.. det holder som regel.. Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.