hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Fröya

Norway

Skrevet - 18/08/2004 :  08:32:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hesten min ble ridd svett nesten hver dag i vinter. Hun står i løsdrift og er ute meste parten av døgnet. Jeg pleier å legge på et ullteppe eller svette dekken til hun er tørr innerst når det er rundt null og nedover i temperatur. Det beste er at de får muligheten til å tørke seg selv. De legger pelsen slik at den tørker. Har vi på dekken hele tiden, blir de bitte små musklene som styrer pelsen ute av trening og vil fungere dårlig den dagen de trengs. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/08/2004 :  04:36:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
takk for svar..

Hehe.. det føltes mer ut som han "vrikket på forparten faktisk!!! men ikke vet jeg! :p

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  18:31:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Har ikke egen islender, men jeg kan jo svare med de jeg har ridd/rir.
1) Hoppet inn en i sommer, hoppet 80 med kapasitet for mye mer (men redd for rekker). Vignir, som jeg rir nå, hopper 1.10.

2) De 4 6 jeg red i sommerferien stod på utegang, med fri tilgang til høy og ca. 1 l. havre pr. dag. Vignir får x-antall kg. høy, 1 l. hestesport, 1 skje hvitløk, bittelitt salt og to skjeer vitaminer.

3) 4 av dem fra i sommer har kun vinterdekken, Vignir er jeg faktisk ikke sikker på, men han har en del.

4) Varierer, jeg har sett superbillige 5-gjengere og dyre 4-gjengere. Varierer på hest, lynne, vilje og gangarter.

5) Nei, de hopper godt, men det er ikke en hest du kjøper for å hoppe med, primært. :-)
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  20:09:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
1)Hoppa faktisk halmetern med hesten min i sommer=)

2)Forer høy, halm og havre, noe mineraltilskudd og saltstein selfølgelig=)Þyrla får ca 1 1/2liter havre om dagen, ekke sikker på høymengden.

3)Har bare brukte ulltepper jeg fester med løsgjord + et regndekken.

4)Tror det. Þyrla kosta 24.800 hun er femgjenger, men var da ikke trent på 6måneder og i kjempedårlig form generellt, dessuten kjente jeg eieren. Hadde hun vært i tipptopp stand hadde hun kosta 34.000.
Det går mer på vilje & temprament +stamme.

5)Det kommer helt ann på hesten. Uansett må du kunne kontrollere hestens gangarter før du hopper med den.Noen Islhester er glad i det og hopper kjempehøyt, Þyrla syns ikke det er så gøy.

Lykke til!Hold oss informert når du får hesten da!
Klem, Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 20/08/2004 :  23:34:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! =)
Takk for svar!
Wow... Vignir hopper 1.10 ? Det er jo like mye som sportsponnien på stallen hopper det :D
Jeg har nemlig alltid hørt at "islandshester ikke kan hoppe".. godt å høre at det ikke stemmer.. jeg er nemlig ganske interresert i sprang, men liker også gangartsridning :)
Har litt problemer med å finne meg hest..kanskje jeg er for kresen men jeg vil at "alt" skal stemme når jeg bruker så mange penger på hest.. (regner med å betale sånn ca. 35 000) Vil ha 5gjenger som ikke er mer enn en 7.8år..og den skal være sprek og ha god vilje samt være skimmel, vindott, flekkete, blakk eller en annen spesiel farge... (ikke at fargen er viktigst!) Hvis noen veit om en hest som passer til meg så plz legg igjen en beskjed i gjesteboka mi ellerno :)

Klem!
Gå til toppen av siden

Steggur

Norway

Skrevet - 21/08/2004 :  11:56:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]1) Hvor høyt er det høyeste dere har hoppa med islendern deres?
2) Hva forer dere med og hvor mye for gir dere hver dag?
3) Hva slags dekken har dere og hvor ofte bruker dere dem?
4) Er 5gjengere gjenomsnittlig dyrere enn 4gjengere?
5) Egner islandshesten seg dårligere til sprang enn andre ponnier på samme høyde?

1 jeg har ikke hoppa så mye me han ennu.. men han kan hoppe 110,,,=D
han elsker å hoppe..

2jeg har ikke gitt han så mye fòr ennu.. han har vært på beite men han har noe fòr allergi.. så jeg må prøve meg fram... han får 2 kg når han ikke e på beite

3 jeg har fem forskjellige dekkken.. men bruker dem bare når det er nødvending... (vædli kaldt f eks.)

4 ikke nødvendigvis... mye kommer også på lynnet og sånne ting.. og i hvilken forfatning den e i... vi fikk steggur for 6 tusen.. for atte eierene kunne ikk ha han... men han e kjæmpe fin å ri å snill å grei...

5 niks.. mange e gode til å hoppe... når jeg får sal te steggur skal jeg begynne å trene mer me han.. kanskje ta knappen å delta i non få stevner..

koozemoze

du skal ikke allti tro at du vet:)
Redigert av - Steggur den 21/08/2004 11:57:18 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/08/2004 :  12:15:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jepp, i følge eieren hopper Vignir så høyt, og det tviler jeg ikke på.
Sånn helt ærlig tror jeg nok du må ut med mye mer enn 35000 når du ser etter en hest med de fargene, god vilje, sprek (forsåvidt nesten det samme), 5 gjenger og ikke mre enn 7-8 år.
Særlig hvis det er en 5-gjenger som er gangsatt i alle gangarter.
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2004 :  14:45:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
1. har bare hoppet over litt greiner og slikt, 20 cm!?
2.gir 5-6kg høy + litt silo i ny og ne. gir også 2,5 dl kraftfôr + mineralblanding.
3.har bucas smartex rain (anbefalest) og ulltepper.
4.en godt gangsatt 5gj er dyrere enn en 4 gjenger. men en 5gj med "verdiløs" grisepass ikke er det. hvis ikke 5 gj er godt gangsett kan det være vanskelig og få den i rein, kort galopp på flat bakke - som ikke er så bra hvis den skal hoppe.
5. så sant hesten har kontroll over gangartene, ikke har lett for å falle ned i grisepass så er den like god som andre ponnier.

den forrige fôrhoppa mi, olga elsket å hoppe - men jeg orket ikke å hoppe med henne for hun ble så heit og overivrig med en gang hun så hinderet.
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 21/08/2004 :  18:46:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg har en 22 år gammel islending og her er mine svar!!

1) Jeg har hoppet 1 meter med Sleipner, men han har hoppet over et gjerde på 1.20 en gang han ble skremt. Han har nok (eller hadde??) kapasitet til å hoppe høyere med riktig trening!

2) Jeg gir 5 kilo høy og 2 kilo formel komplett når han er inne på vinteren og 2,5 kilo komplett når han står ute.

3) Jeg har ikke utedekken, men bruker ullteppe og løsgjord inne hvis han har blitt våt og det er kaldt. Er det veldig dårlig vær(noe det ofte er her jeg bor!) setter jeg han inn.

4) 5gjengere er nok stortsett dyrere i snitt enn 4gjengere i snitt, men det kommer jo selvfølgelig ann på hvordan hesten er og hvem det er som selger

5) Jeg tror ikke at islendinger egner seg dårligere enn andre hester i sprang. Evnen til å hoppe kommer helt ann på hver enkelt hest. Noen har medfødt talent mens andre må læres opp!

Lykke til som islands eier!!! Islandshestene er utrolig diggbare og helt spesielle!

Klem fra Inga&Sleipner

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/08/2004 :  14:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange svar =)
Hvor mye tror dere jeg må gi for en slik hest jeg vil ha ?
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2004 :  19:21:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
en godt innridd femgjenger på 7 år, med spesiell farge, god vilje osv må du regne med å betale en del for - mellom 40-60 000. kommer ann på om den er trent i flygende pass og om det er en konkurransehest. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/08/2004 :  21:45:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
..Kanskje mer om den ikke har eksem. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/08/2004 :  08:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje dere som har litt peil på islendinger kan forklare litt mer om denne eksemen iom at det virker som at hun som spør ikke vet så mye om islendinger? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/08/2004 :  09:11:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Eksemen sees mest på hester importert fra Island, men også noen få ganger på norskfødte hester - men da enda verre. Eksemen kommer av at Island har svært lite insekter, i motsettning til Norge. Dette fører til allergi. Ikke alle hestene får det, men de fleste er uten antistoffer mot det.
Eksemen resulterer i at hesten klør av seg store deler av av hale/man/pels, gjerne med store blødende sår, om den ikke overvåkes konstant, hver dag fra April - Oktober, eller grovt sett fra når insektene kommer til de dør. Mao. ganske så slitsomt.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/08/2004 :  16:06:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet godt hva sommereksem er... eller takk Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.