hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/08/2004 :  16:41:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare for å si det: jeg er ikke ute etter noen super konkuransehest eller no liksom... er godt mulig det blir noen konkuranser etterhvert men da isåfall kun på hobbybasis... er først og fremst ute etter en hobby/kose hest...om den kan pass er et pluss. Jeg vil IKKE ha en hest med eksem...
60 000 for en hobbyhest synes jeg hørtes veldig mye ut....
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/08/2004 :  20:53:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BabyLunah: Jeg svarte eligj.

60 000 for en hobby -islandshest- er ikke mye. Joda, det er mye, men ikke i forhold til prisnivået på dem. Du finner selvsagt billige hester, men da må du lete lenge - og jeg tviler sterkt på at du finner en du ønsker deg mht. kravene dine til under 35 000. Sjekk prisene på islandshestene som er til salgs - så ser du at 45 - 60 000 kanskje ikke er så mye like vel.
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 24/08/2004 :  00:31:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Som en islending vil jeg forklare noen ting om "ordentlige" islendinger (ikke hestene).
Vi rir sjelden eller aldri sprang eller dressur som dere kjenner. Sprang kanskje til og komme oss over hindringer f. eks. bekker e. lignende. F. eks. har sprang ikke vært klasse på Landsmót de siste 10-15 åra. Veldig liten deltagelse er også i dressurklassene på både Landsmót og Islandsmesterskapene.
För i tiden var hesten bare brukt til gårdsarbeid og mine hester (2) deltar fortsatt i sauesankning og fjellturer (1 uke med sausankning på höyfjellet). De er ikke innkjört, men hester på Island er det også sjelden og var det veldig sjeldent her fordi veiene var så dårlige för i tiden. Man så heller en flokk med hester på rad, bundet til halen til hesten foran den og så red en helt foran og styrte hele flokken. Så Islandshesten er vel ikke "den ideelle spranghesten/ponnien" hvis du leter etter en.

Ok, nok om det, her kommer mine svar:
1) Hvor høyt er det høyeste dere har hoppa med islendern deres?
2) Hva forer dere med og hvor mye for gir dere hver dag?
3) Hva slags dekken har dere og hvor ofte bruker dere dem?
4) Er 5gjengere gjenomsnittlig dyrere enn 4gjengere?
5) Egner islandshesten seg dårligere til sprang enn andre ponnier på samme høyde?

1) Jeg hopper ikke med hestene mine, kanskje med Skjóni hvis han ikke vil skritte over bekker.
2)Jeg gir 7 kg. törrt höy, delt på to måltider. Så har de adgang til saltstein mens de er på stallen.
3) Jeg bruker ikke dekken. De ville blitt erta hvis jeg putta på dekken.
4) Det spörs hva du leter etter. En lat 5 gjenger koster mindre enn en konkuranse 4gjenger. Akkurat som de andre har sagt. Trenger ikke repetere det, tror jeg.
5) Nei, helt sikker ikke, men jeg har aldri hoppet höyere en 60 cm på bane heller. Skjóni har sikkert hoppet en meter i lufta og en meter bortover men det telles ikke eller hva? Sprang-snobben teller i hvertfall ikke det med.
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 24/08/2004 :  00:34:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
50 % sjanse på vindótt samme hvilken farge på hingsten men et rödt föll kan ha arvet vindótt men det vises ikke. Ikke bruk en ?brun? hingst (en med brun buk men svart man og hale) fordi föllet kan bli rödt og da vises ikke vindótt-fargen. Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 24/08/2004 :  00:41:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Bleþne? Helt sikker? Þ kommer aldrig inn i et ord, da kommer det ð i steden men Bleðne stemmer ikke heller. Kan ikke tenke meg hvilket navn det skal egentlig være.

Kan du spörre litt mer om navnet?
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 24/08/2004 :  16:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

ang hingster, så for all del, velg en 1 premiert!
det er SÅ mange gode hingster og velge mellom ,så hvorfro bruke en som ikke holder mål..?
pass på at du ikke bare ser på utseende, men finner en hingst som passer din hoppe!
om din hope har mye pass, og du velger en hingst med masse pass, som f.eks Ringo, kan du altså risikere og avle vekk gangarter, i dette tilfellet trav.
tenk nøye over kombinasjonen mellon din hoppe og eventuell hingst.
tenk over gangarter, temperament, bygning osv, ellers kan du ende opp med lite vakkert avkom med elendige gangarter.
finn en hingst som utfyller din hoppe mest mulig!!!

ang hingstene du har nevnt, Safir, hvorfor bruke en hingst med såppass dårlig dom..?!
Hvinur er vakker!
Kolgrimur gir med de rette hoppene gode gangarter, men ofte vanskelige temperament.

lykke til!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  17:39:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fordi det var kjærlighet ved første blikk. Har senere fått avrådet ham, grunnet nedarvet temprament fra Ringo :-) Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  19:17:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Genet som gir vindótt er dominant, men påvirker bare svart pigment. Teoretisk sett kommer 50% av avkommene til hoppa di til å arve vindóttgenet. Om du bruker en vindótt-hingst, har du 75% sjanse til å få et vindóttføll. Fargen vi kaller móvindótt er det samme som svart + vindóttgenet (sølvgenet, som det egentlig heter). Svart er også en dominant farge, så det er mulig at en svart hest har et skjult gen for rød farge. To móvindótthester som krysses kan få føll med følgende farger: móvindótt, svart, rød (og rød med skjult vindóttgen). Du "risikerer" altså å få et rødt føll selv om du bruker en móvindótthingst, men et rødt føll har også 75% sjanse for å være bærer av vindóttgenet selv om det ikke synes.
Den eneste móvindótthingsten i Norge som jeg kommer på nå på stående fot er Eyvindur frá Gunnarsholt som står på Sætra islandshestgård i Mysen. Det finnes kanskje flere, det vet jeg ikke noe om. Men husk at fargen ikke bør være det som teller mest når du skal velge hingst.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  19:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg jo ikke ute etter en spranghest da:) Er ganske bestemt på at jeg vil ha en islender... mest pga gangartene... Men jeg kommer til å hoppe litt for morro skyld ! kanskje delta i noen småstevner og sånn...

Elding, hva gjør du når hesten kommer inn svett etter trening og med full vinterpels ? (for jeg regner med at du ikke klipper ettersom du ikke bruker dekken) Bruker du ikke svettedekken engang?

Hva jeg leter etter?: En 5gjenger med en spesiell farge(skimmel, flekkete,movindott, grå osv osv) Rundt 10 år... Vil ha en med god vilje..ikke lat.. Ettersom dette blir min første islender og jeg ikke er så erfaren når det gjelder islandshest (har holdt på med "vanlige" hester siden jeg var 8..men har bare ridd islender et par ganger...) så jeg er ikke ute etter noen konkuransehest...
Tror ikke det er aktuelt å betale mer enn 40 000kr...
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 24/08/2004 :  20:20:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden det er din første islandshest vil jeg råde deg til og kjøpe 4 gjenger i første omgang, med 5 gjengere blir det lett masse styr med gangartene.
lett for og miste traven, tølten blir til grisepass, 4-taktig gallopp osv.
4 gjenger er stort sett enklere og stokke beina på for de som ikke er fult så rutinerte gangartsryttere.
dessuten ,pass er jo bare en veddeløps- altså konkurranse gangart, ikke spesielt mye vits i og ha den om du ikke skal konkurrere.
det er jo ikke noe behagelig og ri i.
lykke til!

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  21:55:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
er ikke eyvindur far til hoppa di?
vet det er mange svenske movindotthingster, men vet ikke hvordan det blir med avstand, og er det mulig??
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 24/08/2004 :  22:02:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
er mange supre hingster, falur fra blestastødum er også en veldig fin hest. et råd noen gav meg var at du skulle se der hoppa hadde mangler - og finne en hingst som td har veldig sterke høver, hvis hoppa di har svake høver. hvis begge har svake høver er det jo en stor mulighet for at føllet får det også

valgte forresten eyvindur fordi han var eneste hingst i området, er ganske dyrt å reise til hingst når du bor i indre sogn.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/08/2004 :  16:09:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har veldig lyst til å lære å ri i pass... men hvis du tror det er bedre med 4gjenger så får vi se...
Vil ihvertfall ha en naturtølter :) Har forresten funnet et nydelig hest.. på stall-K Kulur fra Kolneset heter han... 41 000..9år..flott skimmel..veit ikke om han er 5 eller 4 gjenger men han ser flott ut =)
Nå har jeg kanskje fiksa meg jobb og så da blir det ikke lenge til jeg kan kjøpe hest :D:D Weeeee =) Håper bare jeg får ha den på for en stund først... Har nemlig ikke 40 000 å ble opp sånn uten videre...
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 25/08/2004 :  17:31:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Elding, hva gjør du når hesten kommer inn svett etter trening og med full vinterpels ? (for jeg regner med at du ikke klipper ettersom du ikke bruker dekken) Bruker du ikke svettedekken engang?
Opprinnelig postet av BabyLunah

På Island (eller her jeg bor på sörlandet) er det sjelden mye frost. Men hvis det er frost når jeg skal i stallen, putter jeg först alle hestene ut (de er alle sammen i samme paddocken), mökker og legger siden på en eller to hester til å ri. Hvis det er veldig kaldt (under -4°C) rir jeg dem ikke så mye at det blir svette, men bare varme. Så bare putter jeg dem i paddocken mens jeg fórer (tar 5 min. i alt, koste golvet inkludert) og putter siden alle inn igjen. I mellom tida har hestene veltet seg litt eller leikeslåss med kameratene sine.

Men nei, jeg barberer ikke i den tilgang å lette törkinga, men barberer under manen så ikke lusen liker seg like godt der.

Ps: Det er aldri kalt i stallen vår, siden islendingene mine (2) deler en boks som ville passet til en "stor" hest i Norge.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/08/2004 :  23:14:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BabyLunah: Pass er veldig ubehagelig, og ikke noe du egentlig har lyst til å ri bare for å ri det. Du skumper veldig mye fra side til side, før du endelig klarer å karre deg til en viss takt. Ellers er det bedre å bare stå i stigbøylene. Men det kan grise til trav og tølt. :-) Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.