hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Hege+Blesi

Skrevet - 26/08/2004 :  00:16:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
1) Hvor høyt er det høyeste dere har hoppa med islendern deres?
2) Hva forer dere med og hvor mye for gir dere hver dag?
3) Hva slags dekken har dere og hvor ofte bruker dere dem?
4) Er 5gjengere gjenomsnittlig dyrere enn 4gjengere?
5) Egner islandshesten seg dårligere til sprang enn andre ponnier på samme høyde?

Svar:
1) Jeg har hoppa enkelthinder på 100cm.

2)Nå får han spise friskt og grønt gress hele døgnet + at han får havre og saltstein. Vanligvis får han 6kg+++ høy om dagen + havre og pellets(champion) og saltstein og hvitløk

3)I fjor vinter brukte fleecedekken under transport. Ellers ingen ting mens han sto på stallen om natta. Når jeg hadde han på utegang brukte jeg fleecedekken og regndekken på han når det var kaldt og han var blitt svett.

4) Pris er ikke noe jeg har greie på, desverr..

5) Min oppfatning er at islandshestene er veldig spretne og ikke har problemer med å komme seg over relativt høye hindre, men skal man satse på sprang er nok ikke islandshesten den rette hesten. Jeg syns det er vedlig morsomt å hoppe med islendingen min. Selv om man hopper over et lite hinder kjennes det ut som om man hopper et kjempehøyt hinder siden hestene er små og ofte hopper høyt over. Artig=)
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 26/08/2004 :  21:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei=)
Jeg har akkurat meldt meg på turheststevnet. (V3 og T5) Jeg har ikke vært på noe stevne i hekla før så det blir moro=)
Har du meldt deg på?
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 27/08/2004 :  08:01:20  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
hei!
nei jeg har ikke meldt meg på. venter isåfall til våren med stevner.. hehe. lykke til da! skriv hvordan disiplinene var osv, og plassering!
klem Karen
Gå til toppen av siden

janne grete
» VIP

Skrevet - 28/08/2004 :  17:14:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Genet som gir vindótt er dominant, men påvirker bare svart pigment. Teoretisk sett kommer 50% av avkommene til hoppa di til å arve vindóttgenet. Om du bruker en vindótt-hingst, har du 75% sjanse til å få et vindóttføll. Fargen vi kaller móvindótt er det samme som svart + vindóttgenet (sølvgenet, som det egentlig heter). Svart er også en dominant farge, så det er mulig at en svart hest har et skjult gen for rød farge. To móvindótthester som krysses kan få føll med følgende farger: móvindótt, svart, rød (og rød med skjult vindóttgen). Du "risikerer" altså å få et rødt føll selv om du bruker en móvindótthingst, men et rødt føll har også 75% sjanse for å være bærer av vindóttgenet selv om det ikke synes.
Den eneste móvindótthingsten i Norge som jeg kommer på nå på stående fot er Eyvindur frá Gunnarsholt som står på Sætra islandshestgård i Mysen. Det finnes kanskje flere, det vet jeg ikke noe om. Men husk at fargen ikke bør være det som teller mest når du skal velge hingst.

Opprinnelig postet av avur

Gå til toppen av siden

Snelda

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2004 :  18:07:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSnelda  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSnelda  Svar med kopi av melding
Heja.. E d någn som vett om någn som er intressert i å kjøpe ein islandshingst på 1 år eller ei islandshoppe på 6 år??
Håper det er någen som er intresserte :) :D

Gjør live til ein fest
Ri islandshest :D

send mail til Raudhetta1998@hotmail.com om du ønsker å vite någe om dei eller vil ha bilde!!

Bente=)

Gjør livet til ein fest, ri islandshest=D
Gandur, Dimmi å Gyllir rocks!!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  10:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg hadde tenkt til å kjøpe ble forresten solgt til noen andre... akkurat som forrige gang jeg fant en fin hest... Typisk!
At det skal være SÅ vanskelig å finne seg en fin hest a gitt....
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  11:32:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Senk kravene om farge - farge skaper ikke personlighet uansett, så skal du se det er utrolig mange fine hester der ute. :-) Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2004 :  16:45:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!!

Har en Alliunn sal selv(ekslusivutgaven) og er kjempegodt fornøyd med dem. Selv om den ikke er ribbet, er den god å sitte i + at den er veldig holdbar i kvalitet hvis man steller bra med den. Absolutt til å anbefale!!

Mvh meg

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  10:31:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stelte ei brunsvart nordlandshoppe før... jeg elska den hesten :) Ho hadde sinnsyk personlighet..
Så det er ikke det at jeg misliker hester med vanlige farger..
Synes bare det er kult med litt spesielle farger..og når jeg først skal kjøpe meg hest så bør jeg jo være 100% fornøyd med den... Men selvfølgelig, det hjelper jo ikke om hester er aldri så pen hvis den har et dårlig temprament.
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 01/09/2004 :  11:36:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Som vi islendinger sier: En god hest har ingen farge!

Tenk på det når du kjöper hest.

Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  14:57:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BabyLunah, tenk på at noen av de "vanlige" fargene er sjeldne hos islandshester. Bl.a. er det sjelden med hvite avtegn på mørke hester.. :-) Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  21:13:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!! Må bare si at Hesten min er litt bedre nå, men hun grispasser fortsatt. Må vel si da at hun er ganske "godt ridd" i grispass(har gått i rideskole med nybegynnere, og hun har "lurt" folk med grispass i mange år...helt til jeg kjøpte henne..) Har begynt med klokker(230g) Traven er den gangarten som har blitt bedre etter det. Skikkelig terreng er omtrent det eneste vi har her hvor jeg bor. =) Takk for svar til dere som allerede har skrevet, og jeg setter stor pris på flere tips. =) Er villig til det meste. Litt info: hoppa mi er 12 år, vi rir hver dag(en rolig dag der noen unger kommer å rir en liten tur), galpppen har kommet seg betraktelig.

Mvh "Blida"

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  21:14:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
ps: 5.-gjenger....
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  23:33:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Klokker løser ikke problemet, det skjuler det og gjør det verre. Jeg ville ikke brukt klokker på hesten før hun av seg selv går godt i tølt. Ellers kan du risikere å få en hest som ikke kan gå uten klokker. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/09/2004 :  09:23:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det jeg mente med dette er at vi ikke lærer hesten noe som den ikke kan fra før.
Piaffe er ikke en menneskeskapt øvelse, ikke er passage, bakdelsvending osv. heller - det som er 'lagd' av mennesker er navnet på øvelsen. Hesten gjør alt dette ute i det fri/på beite.

Jeg mente altså ikke at det var naturlig for den alt vi gjør på ryggen dens, men det vi ber hesten om å gjøre er ting hesten kan fra før. Her mener jeg altså ikke signalet vi gir, eller at vi i det hele tatt rir, men det hesten faktisk gjør - fks. piaffer.
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.