hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

faxa frå Skar & òfeigur frå Brandegg

» VIP

Skrevet - 10/09/2004 :  08:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er prøft med bommer og det går ca 3 steg med trav og så slår hun over til en blandings gangang art (passgalopp). i ulent tereng er det pass eller tølt som slår i gjennom. hun har trav men hun velger ALDRIG den gangarten av seg selv med rytter på ryggen og skjeldent uten rytter...

trine & òfæigør
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  10:12:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jasså..er det? :) Litt kult da...
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  10:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten, å bytte navn på islandshest..er det veldig mye jobb og vanskeligheter? Synes ikke Fjølnir er no fint navn idet hele tatt og hvis det ikke er for mye trøbbel så har jeg lyst til å omregistrere han Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 13/09/2004 :  13:14:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Vet ikke noe om det å bytte navn på hest men islendinger sier at det bringer ulykke å bytte navn. Hva hadde du tenkt å la den hete?
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  22:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja...synes Stormur er litt fint da... Og Vargur.. Har tenkt på flere men har de ikke i hodet akkruat nå.. Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 14/09/2004 :  11:57:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes du bør tenke deg godt om før du bytter navn. De aller fleste islandshester har fått navnet sitt enten på grunn av hvordan de ser ut eller hvilken personlighet. og stormur og vargur vil overhodet ikke passe på hvilken som helst hest. Kjøp deg islandshest navne boka, der er det mange pene navn og betydningen står også der! Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 14/09/2004 :  12:15:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Akkurat det som jeg skulle ha sagt, tenkt deg godt om för du bytter navn, det er ikke sikkert at hesten har lyst å bytte navn ;)
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  12:51:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor selger de den boka? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  13:12:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvorfor omregistrere hesten?
Du kommer jo uansett til å finne div. kallenavn for den, så ingen tvinger deg til å kalle den Fjølnir.
Dessuten er Fjølnir et veldig pent navn, og hadde først hesten min tilegnet seg et navn som betyr Odin, så hadde jeg ikke byttet det ;-)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  22:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kallenavn blir det nok... Veninna mi har allerede vært så snill og funnet det hyggelige navnet Bøgen eller Homopånnin til han :/ :P Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  22:28:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tro på at sentrert ridning fungerer på alle typer hester og ridning, rett og slett fordi det er "dagligdagse" prinsipper som hjelper rytter til å få en sits og holdning som leder hesten til å gå bra (eller lignende) :) Selvfølgelig blir det kanskje litt verre der prinsippene bryter mot innridning og/eller måten hesten fungerer på. Men jeg har iallefall bare masse positivt å si om sentrert ridning, har hatt mange "aha" opplevelser!
Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  22:53:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mmh. Tenkte å gå dypere inn i det nå, selv om jeg synes det er veldig synd at Karin Bligenault ikke har gitt ut fler bøker enn den ene hun har. Den er i allefall brukt flittig, og jeg har virkelig fått meg mange aha-opplevelser av den. Nå går det fks. veldig lett å sitte ned i trav på alle slags hester, noe jeg virkelig slet med før. Hadde rett og slett ingen støtdemper i ryggen.

Jeg mener at det grunnleggende man lærer på rideskoler strider med alle prinsipper om god ridning; altså hælen ned, rett i ryggen og bysten frem.
Selvfølgelig, det er ikke -feil-, men man slapper ikke av når man gjør det slik. Når man slapper av i bena kommer hælen naturlig etter, når man gjør dette blir ryggen også "lengre" og rakere, og setet dypere.

Problemet er bare at man i følge Swift og Blignault skal ha en så loddrett sits som mulig. Dette blir jo brutt i det man skal "fatte" trav, hvor man må lene seg litt fremover. I det man "fatter" tølt lener man seg gjerne litt bakover, og forskyver deretter både føtter og vekt.
I tillegg rir man jo litt "med hendene" også, bl.a. for å løfte hesten til tølt.

Føler bare at det blir vanskelig å følge en del av prinsippene, bl.a. om at du skal kunne holde et ark mellom nedre del av hælen og hestens side når du har sjenkelen liggende korrekt. Og selvfølgelig prinsippet om loddrett sits.

Er åpen for mange slags -rideteknikker-, og leter nå etter noe som kan forenes med dette og som fungerer 100% på islandshest :-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 14/09/2004 22:53:58 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  22:53:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lurer forresten på om det er kun meg som har hørt om Karin Blignault!?

(Redigert for å fjerne skriveleif i K.Bs navn)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 14/09/2004 22:54:19 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  23:04:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henne har jeg ikke hørt om... Men ble litt interresert etter å ha lest det du skrev..Hvor får jeg kjøpt den boka hennes og hva hester den? Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  23:16:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte boken hennes på Tanum i Oslo, men jeg ser du får kjøpt den (langt billigere) hos bokkilden.no. (Og glede, glede - jeg fante enda en bok skrevet av henne :-D)

Boken heter "Successful Schooling - Train Your Horse with Empathy", og den ser ut som en skikkelig dressurbok, siden den tar for seg alt fra innridning til piaffe og passage. Men, jeg er ingen dressurtante og hadde likevel stor nytte av alt som står der.
For ikke bare forklarer hun hvordan ting bør gjøres med tanke på "facilitation of movement", men hun ramser også opp omtrent alt som kan gå galt i den øvelsen, samt svar på hvordan du korrektere dette.

Boken er på engelsk.
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.