hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  23:35:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har heller ikke hørt om henne, og jeg blir undervist etter Sally Swifts prinsipper!
Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  23:44:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Blignault går ikke ut i fra Sally Swifts teorier, men har, ettersom jeg har skjønt, noen av de samme prinsippene. Derfor leser jeg "Sentrert ridning" nå :-)

Altså, KB nevner ikke Swift eller sentrert ridning i boken, men det bygger opp under det samme, men KB går mer på hestens språk. :-)
Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 15/09/2004 :  00:32:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg vet ikke om det er medfødt eller tillært - jeg vil vel egentlig tro det er medfødt, for grunnen til at det er så lett for ikke-hestekyndige å ri tølt er vel at man utnytter hestens medfødte evner og vilje? - men det er flere raser enn islandshesten som kan tølte. F.eks. lynghesten, det er mange som mener den er i slekt med islandshesten, så det er kanskje derfor. Tennessee Walking horse, American Saddle Breed og Selle Francaise (French Saddle) er avlet frem for å tølte. Paso Fino og andre sør-Amerikanse ponniraser som begynner med "paso" tølter.
Det engelske ordet for denne gangarten er "ambling" (fransk; "ambler"), ser også at det av og til kalles "walk". Det er kanskje ikke 100% det samme som islandshestens tølt, men måten å bevege bena på er lik.
Frem til ca. år 1400 var slike ponnier (de var ikke hester) meget vanlige i dagens Frankrike, Catalonia og Stor-Britannia. Det var på denne måten folk reiste. Tølt var en rask måte å bevege seg på og det krevde ikke rideferdigheter, måtte man reise over havet kunne ponniene tas med i båt. Slike ponnier ble kalt palfreys, palefrois, palefreis, e.l.
I fortellinger fra den tiden er palefreien en hest for kvinner, gamle og barn. Riddere red "destriers", en kraftigere kamphest (den måtte være sterk nok til å bære en voksen mann med stålrustning og våpen i galopp) som alltid skulle være hingst. Destrieren var 3-gjenger. For en ridder var det en skam å ri en palefrei, samt en hver hoppe. Andre menn red vallaker. Antagelig var det ikke slik i praksis - hvis en ridder skulle reise langt måtte det være mer praktisk med en palefrei; både hesten og rytteren ville blitt utslitt av å trave eller galoppere i timesvis - men det hadde åpenbart en viktig symbolsk betydning. En kvinne som traver symboliserte likedan umoral, etc. Tøltende ponnier ble mindre og mindre vanlige etter som man bygde veier, og begynte å kjøre med vogn. Men det er ikke usannsynlig at f.eks. Connemara og Welsh stammer fra disse hestene, og derfor kanskje har anlegg for tølt. Noen som vet om engelske eller franske ponnier som tølter?

Hilsen ponnimamma
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  05:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Tølt og pass er gangarter som ligger til enkelte hester, noen mer enn andre. Tidligere, d.v.s. før veinettet ble utbygget var det langt flere hester som både gikk tølt og pass enn vi har nå. I land hvor veinettet er sent eller lite utbygget, som f.eks. på Island og i Sør-Amerika, har man hester som har disse gangartene. Samme i fjellene nord i Spania og Portugal, hos en rase som heter Garrano (ponnier, lever som villhester oppe i fjellene).

Terrenget i de enkelte land har vært med på å avgjøre hvorvidt hestene har utviklet pass eller tølt (i tillegg til de naturlige gangartene skritt, trav og galopp). I mer kupert terreng var det mer effektivt med tølthester, i flatere og mykere terreng utviklet passet seg mer. Begge gangartene er effektive når man skal forflytte seg over store avstander. Som f.eks. plantasjehestene i sydstatene i Amerika, som jo går tølt. Paso Fino (og flere til, som Ponnimamma sier) holder til i Sør-Amerika og kan som kjent gå både tølt og pass.

Disse hestene stammer fra Spanske/Portugisiske hester som ble innført fra Spania og Portugal i Renessansen. Som kjent er disse de første som i vår moderne tid dro fra Europa og over til Amerika. Det sies at Columbus kjøpte hester som han skulle ha med, og de hestene han kjøpte var flotte Andalusiske hingster (som jo var det beste man kunne få den gangen). Imidlertid ble han lurt, slik at de hestene som kom med over (de oppdaget det ikke før det var for sent å snu), var Garranoer, d.v.s. disse fjellponniene som den gangen var mye mindre verd enn de Andalusiske hingstene de egentlig skulle ha med. I ettertid, viste det seg at ponniene var langt mer egnet til å ta seg frem i det terrenget de møtte enn de hestene som egentlig skulle vært med. Når de skulle reise tilbake, så de ingen hensikt å ta disse med (for de var jo ikke verdt noenting i hjemlandet alikevel), derfor ble de sluppet løs. Disse er stamfedrene til de Søramerikanske hestene som jo har både tølt og pass i seg. Veinettet i disse landene er fotsatt lite utbygget, derfor er disse hestene godt egnet som transport, både til ridning og som pakkhester.

For lenge siden levde Kelterne nord i Spania/Portugal, i fjellene der Garranoen kommer fra. Garranoen var den hesterasen kelterne brukte og tok med seg på vandring nordover. Med tiden endte de opp i Skotland og i Irland. Vikingene tok som kjent med seg Irske hester til Island, sammen med Norske, resultatet er dagens Islandshest. Islandshesten har levd i isolasjon siden vikingetiden, dette sammen med naturlig seleksjon har skapt den hesten vi har i dag. Pass og tølt som gangart stammer fra Garranoen. Det er mulig at Vikingene tok med seg noen Keltiske ponnier til Norge, for man kan finne tølt og pass i enkelte eksemplarer av både Nordlandshest og Døl.

Passgang er uønsket i en kjørehest, dette fordi den er lite vendbar (legger vekten til innvendig skulder for å vende). Kjører man par, er dette ganske farlig, for det gjør at den innvendige hesten drar med seg den utvendige slik at de velter. Når veinettet i Europa ble utbygget, avlet man bort de hestene som hadde anlegg for tølt og pass. I land hvor veinettet er sent eller lite utbygget har og hadde man nytta av disse gangartene, derfor eksisterer de fortsatt i enkelte raser.

Om man leser Xenphon, kan man se at han nevner skritt, trav og galopp som hestens naturlige gangart. Xenophons hester var krigshester, de ble ridd og kjørt. Ut fra det man har funnet av tegninger på gamle vaser og krukker, ser det ut som at kjøringen ble først utviklet for bruk i krig (landskapet var flatt, og dermed egnet til å kjøre i). Deretter utviklet ridningen seg. Som sagt, Xenophon var en kriger og hestemann, og egenskaper som ble verdsatt hos en krigshest var vendbarhet. Etter Xenophon går det lang tid før man igjen finner dokumentasjon vedrørende hestetrening. Man må opp til Renessansen. Renessansen var en barbarisk epoke, med mye krig. Veinettet var enda lite utbygget. En av bøkene man har fra Renessansen, er boken til The Duke of Newcastle, William Cavendish (1657). Han beskriver de naturlige gangartene som skritt, trav, galopp og pass (pass for 'travelling', d.v.s reise, forflytte seg). Går man ca 100 år fremover i tid, til Gueriniere, skriver han at skritt, trav og galopp hører til de naturlige gangartene, og pass til de feilaktige. Gueriniere skriver også om kjørehester, hvilket vil si at veinettet var mer utbygget, og at man hadde begynt å se på pass som en uønsket egenskap. Gueriniere levde i Barokken, som var en langt mer fredelig og harmonisk epoke enn Renessanen.

Mye kan sies om tølt og pass, men her har dere iallefall en del av bakgrunnen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 15/09/2004 06:23:26 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/09/2004 :  09:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er han frisk!?
Har han noen unoter ala krybbebiting, luftsluking, eller andre kjede seg problemer!?
Kan "alle" ri på han?
Har han vært mye syk?
Halt!?
Han er snill og grei sier jo ikke så mye..tror de aller fleste som selger hesten sin skriver at den er snill og grei .

Nå vet jeg ganske lite om islandshester, men sånn jeg har skjønt det så er de vel generellt ganske dyre, og hvis den har spesiell farve kan det også hende man må ut med mer penger.
Men uten at jeg vet så mye syns jeg kanskje det hørtes ut som litt mye penger hvis den ikke har særlig tilfredsstillende 4 gangart....Men mulig jeg er helt på vidda, så folk med mer peiling må bare trå til her

~Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  09:39:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes absolutt du skal prøveri ham. Det er ikke -en- fasit for hvordan alle hester oppfører seg under rytter. Den kan være snill som et lam under en, og et helt herk under en annen. Det er noe som heter kjemi mellom hest og menneske også. :-) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  09:42:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må bare få legge til at Paso finoen og den peruvianske pasoens gangart "Paso" absolutt ikke er det samme som tølt.
Paso-gangarten er i USA kjent som gangarten "Going fast, getting nowhere", og er karakterisert ved at hesten flytter bena i et høyt tempo, men står omtrent stille. For å ta en noe "feil" sammenligning; det er som en piaffe i hurtigfilm.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  12:34:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
De Søramerikanske rasene er selvsagt oppblandet med flere raser, deriblant Sorraia. Man må også huske at Islandshestens tølt er et resultat av flere års renavl, spesielt med tanke på disse gangartene. De andre landene har ikke i like stor grad lagt vekt på dette, dermed er det nok mer utviklet hos Islandshesten. Islenderne har vært dyktige til å lage et 'produkt', samt å markedsføre dette - noe de utvilsomt har lykkes med.

Hensikten med det forrige innlegget var å påpeke hvor disse gangartene opprinnelig kommer fra, at de har utviklet seg noe forskjellig over tid, er bare naturlig - i og med at vi snakker om land som geografisk er svært langt fra hverander, og hvor det ganske sikkert ikke har vært utvekslet hestemateriale for å virke i avlen. Vi snakker om hester som Kelterne tok med seg nordover. Asturian er også en rase som stammer fra disse:
http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/asturian/

Nå har dette ingening med hvordan 'fatte' pass og tølt å gjøre, men mer med opprinnelsen for hvor Islandshesten har fått disse gangartene, og hvorfor man ikke finner dem i like stor grad hos andre raser. Som nevnt i innlegget ovenfor, har terrenget i det enkelte land mye å si for hvordan både pass og tølt har utviklet seg. Dette, sammen med at Islandsestens gangarter har blitt spesialisert for å lage et salgbart profukt, er årsaken til at disse gangartene er noe forskjellig i ulike land. De er m.a.o. resultat av en utvikling som har pågått over mange hundre år.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  14:36:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
men andre raser kan ha pass eller tølt ? ?
Therese
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  14:45:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har sett det hos både Nordlandshester og hos enkelte Kaldblodstravere.

I likhet med de andre gangartene, må begge deler perfeksjoneres og trenes for at det skal bli bra. Men hos enkelte hester, så ligger det der.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/09/2004 :  16:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
.. og så var det vel noe med den eksemen.. Har han det?

Ellers enig: Jeg synes også du bør prøveri. Jeg har prøvd flere hester de siste ukene, og jeg har alltid en annen mening om hesten etter at jeg har sett den i live og ridd den selv. Det har stort sett forsåvidt ikke vært noe direkte galt med dem, men det er ofte ett eller annet som gjør at den hesten ikke passer akkurat meg. Det kan være kjemi, eller helt konkrete ting som størrelse, gang osv. For eksempel: Det er person kaller helt grei gang, kan jeg ha en helt annen mening om (enten positivt eller negativt).
Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 15/09/2004 :  21:43:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor selger de den boka?

Opprinnelig postet av BabyLunah

den boka selger de blandt annet hos hooks
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  22:30:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Nei, jeg syntes ikke denne hesten du beskriver er verdt 40 000, og det er fordi:
1. De bildene jeg har sett av han viser ikke ren tølt, heller noe grusomt passaktig noe! Og som du nevnte.. uten løft.. Det at han er 4-gjenger og likevel går passaktig tyder på dårlig grunnridning og dårlig gangsetting med tanke på at hesten er 7 år bare!

2. Hvis han er norskfødt, er sjansen for eksem veldig liten! Men ble han importert som alle "normale hester", ved 5-6 års alderen, er faren STOR for at han får eksem til neste sommer, da hestens 2. sommer er værst. Da ville jeg brukt dekken den sommeren for å være sikker!

3. Middels vilje, det er bra, vil ikke ha for mye vilje! men, hester med middels vilje har ofte vanskelig for å gå hurtig nok tølt.

Konklusjonen: han vil sikkert bli en topp kamerat og turvenn, må ha mye instruksjon og trening av ERFAREN islandsrytter for å gå ren tølt.
Så, med mindre det følger med en Ástun Winner 2003 til 19 000; ville jeg ikke gitt mer enn 25-30 000 for han! Og det er bare å sette igang å krangle deg nedover, ikke skriv under noe kontrakt før du får noen med ERFARING (en voksen instruktør) til å fortelle deg hva hesten er verdt, for hvis han sier 28 000, og du har skrevet kontrakt på 40 000, er det ingen vei tilbake...
Så at Fjølnir var til salgs for 50 000 for en måneds tid siden, og det er det jeg betalte for min hest!

Uansett, lykke til med kjøpet, men tror du kommer til å angre hvis du bare kaster deg over første og beste du finner.. Han kan bli vanskelig å selge igjen vettu.

Klemklem:)

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  08:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har ikke eksem. Vet ikke om han er født i norge :P (glemmer å spørre om det meste jeg) Men jeg TROR det.
Ho som eier han sier han har gått masse konkuranser men jeg vet ikke helt om jeg skal tro på det ? ?
Han har ingen unoter og kan ris av alle så vidt jeg vet. Skal prøve å prute.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/09/2004 :  09:54:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
En kjapp hoderegning skulle tilsi at det vil være en del lettere å prute på hesten hvis du har _prøvd_ den. Da har du mye mer å gå etter.
Eksempelvis: at du _vet_ at tølten er uten løft og passaktig, ikke at det bare er blitt nevnt. Det kan jo også hende at du slett ikke liker hesten når det kommer til stykket. Greit at den er snill og hyggelig altså, men for meg feks betyr personlighet en del, sammen med hvordan _jeg_ takler hesten. Og det er jo svært opp og ned, jeg har satt meg opp på rideskolens snilleste og bare rota til alt, og jeg har satt meg opp på rideskolens "stiv som en stokk" og fått den til å jobbe. Rett og slett fordi "stiv som en stokk" passa min ridemåte bedre enn "snill som et lam".

Dra å se på du!!
Greit at det er dyrt å dra helt dit han står, men det kan jo fort bli _enda_ dyrere å kjøpe en hest til 10 000 kr for mye!!!

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.