hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  10:03:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dra å se på du!!
Greit at det er dyrt å dra helt dit han står, men det kan jo fort bli _enda_ dyrere å kjøpe en hest til 10 000 kr for mye!!!

Opprinnelig postet av Guro

Og ennå dyrere er det om du faktisk ender opp med å kjøpe "katta i sekken". En hest du ikke vil ha, en hest som ikke passer og kanskje en hest du helst ønsker å selge videre (men ikke får solgt). Innkjøpspris er en ting du kan tape på, men å betale på en hest du helst ikke vil ha selv blir raskt mange flere 1000.

Dette betyr ikke at hesten du har sett på er et dumt kjøp. Jeg har lite peil på islandshest, og har aldri sett hesten. Men uannsett bør du se hestene flere ganger. Se litt på hvordan det går med eligj og hestekjøp. Hun har sett på mange hester, og har ennå ikke funnet en hest hun vil brette opp lommeboka for. Selv om annonsene har vært tiltalende, har det vært et eller annet som ikke passer henne. Jeg har vært med henne og sett på noen av de aktuelle kandidatene, og du får et helt annet inntrykk når du selv ser hesten og får gitt din vurdering. Selvsagt vipper det både i negativ og i positiv retning. Og det er flere fine hester man velger å gå forbi, ikke fordi de ikke er fine, men fordi de ikke har det lille ekstra du mener at din hest skal ha.

Sjekk dessuten alternative reisemuligheter. Tog, buss og fly. Ofte finnes det svært billige bussalternativ.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/09/2004 12:01:31 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  10:20:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om du ikke er sikker på om han er født i Norge, vet du heller ikke om han har eksem eller ei. Det kan komme etter fler år. Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  11:07:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
NSB har jo aånn derre 150 kr for alle reiser innen regionen nå!
Få med deg ei som har peiling også drar dere å prøver hesten!

Ja, jeg har sett han gå een konkurranse tror jeg, og det var såvidt jeg husker en konkurranse hvor han fikk under 3.0 for tølten.. forrige hesten min NEKTET å tølte rent.. hehe. lille klumpen fikk likevel 3.9, og han gikk omtrent bare grisepass. Så, for å si det sånn, jeg TROR du kan belage deg på at den tølten forsvinner realtivt fort hvis ikke du får hjelp av noen på stallen, osv. Hjelper ikke å bare melde seg på kurs en gang i måneden.. Lærer ikke SÅÅ mye på 40 min at det gjør noe!

Så, ta mitt og ALLE ANDRE her sitt råd! Dra å prøv hesten, koste hva det koste vil! Rogaland er ikke så langt liksom, jeg dro til Trondheim å prøvde hest jeg, som jeg hadde tenke å bruke 60 000 på.. VEL, den hesten hadde ikke verken tølt eller galopp! Grisepass only! ;)
Tok ikke mye kjefting og pruting til før jeg fikk ho ned i 30 000, med sal.. Hehe. Kjøpte den ikke, vel og merke, slike lurendreiere kan bare holde seg langt unna hestemarkedet, og hvem vet? Kanskje dette er et nytt tilfelle?
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 16/09/2004 :  15:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Går det ann å få 3? Trodde 5 var det laveste, jeg. Det er det i hvertfall her oppe.
Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  19:05:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
5 er det laveste i Gædingakeppni, men i sport, går det fra 1-10 ;) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  20:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallu alle. Høres ut som jeg skal på tur til rogaland gitt :P
Blir vel billigst med tog vil jeg tro..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  21:04:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
*glis* hehe, ja kom her for her har vi så fint vær. *våt, kald og forskjøla*
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  21:55:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fått litt mer info om hesten: (kopi av mail fra eier)
Fjølnir er norskfødt.
Jeg betalte 45000.- for han for 2 år siden.
Hesten har potensialet , når det bare løsner for han i tølten blir han en god ridehest.
Moren heter Teista fra Kolnes 2.premiert med 8,5 for tølt
Faren er den kjente hingsten ofeigur fra flugumyri med 8,23 for rideegenskaper.
vi har startet masse små stevner rundt her vi holder til og pinsestevnet.
Han ligger på 5 i skritt , trav og galopp.Tølten får han jo ikke så mye for siden han ikke er helt ren.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/09/2004 :  23:57:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du bør ha med deg en som har mye erfaring med islandshest. Hun skriver "jeg betalte 45000 for 2 år siden" - hvordan kan du vite at det ikke var for mye for 2 år siden? Hun skriver "han har potensiale når det bare løsner" - hvordan vet du at sannheten er at han ikke har potensiale, at han rett og slett har dårlig anlegg for å tølte? Hun skriver at "moren heter ... og faren er den kjente hingsten ... " - om foreldrene er gode betyr ikke det automatisk at han selv er en god hest. "Vi har startet masse små stevner" - hva betyr masse? Hvem har bedømt? Hvilke konkrete karakterer har han fått? "Han ligger på 5 i tølt" - har han faktisk fått 5, eller er dette hva eieren mener at han bør få? "Tølt får han jo ikke så mye for siden ..." - igjen: kan det være fordi han rett og slett ikke er en kvalitetshest?

Disse spørsmålene kan du bare få svar på ved å få en islandshestkjenner som du stoler på til å se på ham. Hvis du ikke gjør det, risikerer du at alt er bare tøys, og at du sitter igjen med en hest som ikke er verdt 40000, ikke har en god tølt, ikke kan få en god tølt, ikke en gang faktisk vil få 5 på skritt, trav og galopp.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  07:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå blir det ikke no hestekjøp uansett..såh... denne debatten er vel ikke noe vits i å fortsette.. men jeg tror dere har rett. Hesten var nok ikke verdt så mye.

Så om 3,4 år skal jeg ha en hest jeg kan konkurere med..og som faktisk er verdt det jeg betaler for den. Og inntill det blir jeg hesteløs og fortsatt ha fritidsproblemer
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  13:18:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Jeg tror du har gjort et klokt valg du ikke vil angre på. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  13:30:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så om 3,4 år skal jeg ha en hest jeg kan konkurere med..og som faktisk er verdt det jeg betaler for den. Og inntill det blir jeg hesteløs og fortsatt ha fritidsproblemer

Opprinnelig postet av BabyLunah

Du får ikke mer fritidsproblemer enn det du legger opp til selv.. Det er kanskje en utfordring, men å lære mye om hest selv uten hest er ikke noe problem.

Finn en hest du kan ri, og forsøk å få til en ordning hvor du kan ri for instruksjon. Bruk også mye tid på å se andre ri på egenhånd, for instruksjon og på stevner. Det er utrolig hvor mye kunnskap du kan fange med øynene. I tillegg finnes det masse bøker. Du blir riktignok ikke klok av å ikke praktisere, men du blir heller ikke klok av å ikke skjønne teorien. Sørg for at du skaffer deg god teoretisk bakgrunn nå, og forsøk å praktisere etter beste evne på det hestematerialet du finner å ri på. Du lærer faktisk utrolig mye av det også..

I verstfall kan du ta igjen alt når du er ferdig. Ta et friår, jobbe med hest, og lære masse. Det er faktisk en ting jeg fortiden forsøker å praktisere, selv om jeg forsøker å spille på alle muligheter, og søker på ordinære datajobber også. Vi får se hva som skjer..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  14:34:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bruk disse 3-4 årene på å ta masse instruksjonstimer med islandshest. Dra på kurs, dra på treninger med lånt hest (om du kjenner noen som har), skaff deg en forhest, dra på stevner, les maange bøker osv. om islandshest, og lær deg alt du kommer over om disse super furry animalene.

Det er ikke bare bare å ri islandshest når du kun har gjort det èn gang. Langt mindre faktisk eie en som skal trenes i gangartene. Man må jo ha et grunnlag før man begynner å trene noen/noe i noe :-)
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 17/09/2004 :  15:28:25  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg tror det er en grei pris. Hvis hesten er slik som du beskrev, hadde jeg kjøpt den hvis jeg hadde vært deg. Er han 13 år, er han fortsatt i sin beste alder og mange rideår igjen. Jeg synes du skal kjøpe den! Lykke til!

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  15:44:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bare pass på å ta spattrøntgen :-) Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 4.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.