hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  20:15:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg har det motsatte problemet... Lobbi vil bare tølte fort. Hvis jeg skal tølte sakte begynner han å gå veldig travaktig. Noen ganger steiler han også når jeg bremser.

tihi
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  20:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hei!
de med å få hesten litt gira er jo fordi da tar den ofte vekta på bakparten selv og løfter seg selv opp med framparten. da tølter den faktisk bedre! om du sitter rett og da hjelper hesten så vil den automatisk komme opp i større fart hvis den er av typen som gidder å bry seg med hesten framfor da, men de fleste hester blir mer ivrig når det er flere på tur , uansett

=)
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 12/05/2003 :  22:42:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med å ha drahjelp av en annen hest kan hjelpe for at du skal få en mulighet til å få hesten opp i ønsket fart, for så å rose den!
Det er for at hesten skal vite at det faktisk er det du ønsker av den.
Dersom den skifter gangart, må man jobbe den inn i den gangarten det er ønsket å trene i.
At hesten er for svak til å tølte fortere vil jo vise seg når dere prøver, hesten kan jo ikke tølte fortere enn den klarer og den vil hværtfall forsøke litt hardere uten pressmidler dersom dere trener sammen.
Det kan jo også hjelpe å prøve å ri en annen hest som du vet at tølter hurtig, for å se om det er noe du kan forandre på med ridingen din. Eventuelt å få noen virkelig drevne ryttere til å prøve hesten din.. Det kan uansett være lærerikt og gøy.
Styrke, kondisjon, underlag, stimuli og bra hover tipper jeg er nøkkelord for å få fart på gampen
Gå til toppen av siden

Leanne

Skrevet - 14/05/2003 :  08:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange gode råd her. Drahjelp funker ikke, da går han over i en slags rar blanding av gallopp og grisepass. Ellers så har han god kondis, og bra med muskler, så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre. Det eneste jeg har litt problemer med er at han vil helst gå på framparten, og han er travaktig. Det at han kan være skjev var jo en tanke, må kjenne etter idag...har ikke tenkt på det før. Ellers så lurte jeg på om salen også kan ha innvirkning på tølten. Har nettopp kjøpt ny "dyr" sal, den forrige var en billigsal. Har det noe å si om salen er lang eller kort? Billigsalen var veldig lang, den nye er mye kortere.

Klems Leanne
Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 14/05/2003 :  20:21:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Innlegget ditt ble lagt inn under "Utstyr", men det kan jo passe å ha samme innlegg her også!

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  17:22:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
SALEN HAR UTROLIG STOR INNVIRKNING!

olga tølter bare sakte, og travaktig med den ene salen som er veldig lang og hard, og tølter hele tida! (kjempegøy) med den andre som er kortere og ikke så stor.

siden du har kjøpt ny sal nå, kan det ta litt tid for hesten å løsgjøre seg, og venne seg av med å gå stivt, men så en dag går det helt greitt...

=)
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2003 :  00:12:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Hei Lillian!

Jeg har selv eksemhest og har vært borti flere. Lest alt jeg har kommet over og prøvd ut det meste….

Min eksemhest er hardt angrepet. Uten pleie og behandling får hun digre og verkende sår over hele (!) kroppen, hovne lymfekjertler, feber og en konstant manisk kløe. Hun klarer ikke stå i ro, og blir nesten umulig å håndtere. Hun taper seg i vekt, fordi hovedtanke nummer en er å klø seg.

Heldigvis er det ikke slik nå lengre, men det tok en god til før jeg fant ut hvordan jeg burde forholde meg til eksemen hennes, og en ting er sikkert – eksemen blir IKKE bedre med årene uten behandling!
Hesten min er fortsatt hardt angrepet. Hun går med eksemdekken til enhver tid ute, er inne i skumringstidene (stall med god lufting, og alle åpninger har myggnetting med SMÅ hull, så knotten heller ikke slipper inn i noen stor grad.) Inne står hun uten dekken. Hun har ikke tilgang til noe å klø seg på, eneste måten ute er å rulle seg. Det er ikke noe ly på jordet mitt, men de får skygge fra stallen og låven. Så det er aldri vindstille. (så å si). I tillegg smører jeg henne morgen og kveld, forer med solhatt og hvitløk (styrker immunforsvaret), gir henne all min forståelse og kjærlighet (aksepterer at hun kan være sur og urolig – ikke så rart).

Noen uker om sommeren går hun ute hele døgnet. Dette sliter litt på henne, men hun klarer seg greit. Har vurdert å gi henne en ny type kortisonsprøyte for disse ukene, selv om jeg i prinsippet ikke er så veldig for å sprøyte inn fremmedelementer i hesten min. Men for noen uker midt på sommeren er det nesten best slik. En bekjent av meg har nettopp tatt en slik sprøyte på sin eksemhest, den ser nå – etter 2 uker, ut til å fungere bra. Denne hesten går på beite døgnet rundt uten noen form for ekstra pleie. Men å gi en hest tilførsel av kortison hele sommeren er nok ikke å anbefale.
Noe jeg har veldig lyst til å begynne med, men som jeg rett og slett ikke har hatt råd til ennå (temmelig kostbar behandling – startpakka er DYR), er å behandle med Økozon. Det er en behandling man foretar seg hele året, med tillegsforing, vasking, smøring og lindring. Dette har vist seg å være en god og effektiv, om ikke noe krevende metode for å få bukt med sommereksemen. De fleste hester som har gått på dette har blitt så å si symptomfrie, og det blir bedre år etter år!
Sommereksem kan ALDRI forsvinne! De som har fortalt deg dette har misforstått! Det er jo en kronisk sykdom, en allergi mot en spesiell type (og ganske vanlig) knott sitt spytt. Men mange ting kan føre til en kløe som ligner sommereksemen, og mange av disse kan forsvinne og/eller behandles bort. Vi er raske til å gi eksem som en diagnose, som regel stemmer det, men andre ganger stemmer det ikke. Men med riktig forebyggende og pleiende behandling kan man fjerne symptomene på sommereksem. Det vil si at en eksemhest kan fungere så å si både optimalt og normalt. Men det krever som sagt behandling og forebygging…..

Fjellbeite kan gi en god effekt, forutsatt av knotten ikke lever der. Som regel finnes ikke denne knotten på høyfjellet (7-800 meter over havet). Og her vil en eksemhest virkelig trives! Man trenger da ingen form for behandling heller. Men så kommer jo spørsmålet: Er det gøy å ha en hest man må sende på fjellet fra mai til oktober? Hva slags glede gir det? Da er jo årets beste heste og rideperiode vekk. For hvem bor vel på høyfjellet en hel sommer? Selv har jeg hytte 800 meter over havet med 8 mål inngjerdet tomt. Det er ingen tvil om at jeg hvertfall skal ha eksemhesten min her 2-3 uker på slutten av sommeren, for å i det minste gi henne et lite avbrekk.

Eksemhestene selges billigere ja! Og selv kunne jeg nok godt kjøpt meg en eksemhest til, kravet til oppfølging ligger på meg uansett, og en til spiller ikke så mye rolle i en slik situasjon. Men det krever mye! Med mindre du sender hesten til fjells kan du aldri reise fra den eller ta deg fri en kveld. Svikter du EN dag, blir eksemen verre med en gang. (Nei da, ikke om vinteren, men hva med DIN sommerferie?). Har du tid, mulighet, og passende uterområder/stallmuligheter, og ikke minst råd til god behandling så ser jeg ikke noen grunn til å la være å kjøpe en eksemhest. Men se på de i september, da kan du tydelig se hvor hardt angrepet de er, og få en pekepinn på hva du må gjøre i fremtiden. Kjøp aldri islandshest om vinteren! Og husk at eksem kan like gjerne oppstå etter 3-4 år i Norge. Norskfødt hest er desidert tryggest! Ta også med deg en som kjenner til sommereksem godt når du ser på hesten.

Noen norskfødte hester har eksem ja, men som regel har de det i en mye svakere grad, og ofte holder det med å ta inn i skumringer, ha på dekken og evt. spraye de litt.

Lykke til!

Kommer du over en hest på østlandet, så send med en mail. Jeg blir gjerne med og hjelper deg hvis jeg har mulighet!
Klem fra Ine! (ine66@hotmail.com)

Gå til toppen av siden

sleepy

Skrevet - 23/05/2003 :  01:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for langt og bra svar!

Økoson; det var det de venninnene mine brukte!!! Men jeg tror ikke de brukte det hele året, men i god tid før knottsesongen...

Tja, det med om sommereksem kan forsvinne eller ei; jeg har aldri hørt noen som har opplevd det, men det var ei som sa at det faktisk kunne forsvinne, så... Og selv om allergier regnes som kroniske, så KAN de i noen tilfeller gå tilbake, hvertfall hos mennesker. Jeg fikk moderat pollenallergi et par-tre år, fra jeg var 19-21 ca, den kom og forsvant! Så da kunne det jo hende det lå et snev av sannhet i at sommereksem også kan komme og gå, men jeg har som sagt aldri hørt noe konkret om det, og vil derfor ikke håpe på det heller ;o)

Jeg liker å ri og være i stallen om sommeren, det er da jeg har tid, og det er da det er flest stier å ri på :o) så jeg om jeg må i stllen hver eneste dag går fint, men helst ikke to ganger om dagen, da stallen er et stykke unna der jeg bor...

Om jeg får en frisk hest har jeg tenkt å la den gå på beite i juli, men med en eksemhest kan jeg jo ikke det... Hvis ikke du har plass til en til på fjellbeitet ditt? ;o) jeg bor i Bærum

Hvor lenge varer virkningen av en kortisonsprøyte? Er det en stor belastning for hesten med kortison hvis det bare er snakk om èn gang i året? (for at den kan gå på "normalt beite ca tre uker f.eks.)

Jeg skal muligens se på en eksemhest på søndag, men jeg kjenner noen som har hatt hesten på stall en stund for inntil et år siden, så der kan jeg nok hente litt nøytral "inside information" når det gjelder eksemen...

-Lillian :o)

Gå til toppen av siden

sleepy

Skrevet - 23/05/2003 :  01:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

Økoson; det var det de venninnene mine brukte!!! Men jeg tror ikke de brukte det hele året, men i god tid før knottsesongen...

Tja, det med om sommereksem kan forsvinne eller ei; jeg har aldri hørt noen som har opplevd det, men det var ei som sa at det faktisk kunne forsvinne, så... Og selv om allergier regnes som kroniske, så KAN de i noen tilfeller gå tilbake, hvertfall hos mennesker. Jeg fikk moderat pollenallergi et par-tre år, fra jeg var 19-21 ca, den kom og forsvant! Så da kunne det jo hende det lå et snev av sannhet i at sommereksem også kan komme og gå, men jeg har som sagt aldri hørt noe konkret om det, og vil derfor ikke håpe på det heller ;o)

Jeg liker å ri og være i stallen om sommeren, det er da jeg har tid, og det er da det er flest stier å ri på :o) så jeg om jeg må i stllen hver eneste dag går fint, men helst ikke to ganger om dagen, da stallen er et stykke unna der jeg bor...

Om jeg får en frisk hest har jeg tenkt å la den gå på beite i juli, men med en eksemhest kan jeg jo ikke det... Hvis ikke du har plass til en til på fjellbeitet ditt? ;o) jeg bor i Bærum

Hvor lenge varer virkningen av en kortisonsprøyte? Er det en stor belastning for hesten med kortison hvis det bare er snakk om èn gang i året? (for at den kan gå på "normalt beite ca tre uker f.eks.)

Jeg skal muligens se på en eksemhest på søndag, men jeg kjenner noen som har hatt hesten på stall en stund for inntil et år siden, så der kan jeg nok hente litt nøytral "inside information" når det gjelder eksemen...

Gå til toppen av siden

sleepy

Skrevet - 23/05/2003 :  01:42:37  Vis profil  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  11:43:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Elsker islandshester!!!

tihi
Gå til toppen av siden

sleepy

Skrevet - 29/05/2003 :  16:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig glad i både travere, fjordinger, andre hester og islandshester, så jeg har hatt et strev med å velge noen 100% favoritt.

Men når jeg nå skal ha egen hest, falt valget på islandshesten, fordi:
-de er fantastiske i terrenget
-det er kjempegøy med de ekstra gangartene
-de er veldig fascinerende på mange områder; både fargene og historien deres
-og spesielt moro er det at de er så rolige og behagelige å ha med å gjøre på bakken; de kan se ut som søte små barneponnier, men når man setter seg opp og rir, er de HESTER!!!! Masse energi i et hendig format ;o)

Om èn uke ankommer den islandshesten som forhåpentligvis -og sannsynligvis- skal bli min... Håper at alt går bra, og at jeg har muligheten til å beholde ham så lenge han lever...

Bilder av ham på min VIP!!!

-Lillian ;o)
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  09:57:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
salen skal ligge en handsbredd fra virvelen og en handshøyde fra manfestet.
mange dårlige islandsaler er litt for lange til de fleste islandshester, som har kort rygg, noen islandshester har og lang rygg...
har hesten din svært kort rygg er det kanskje bare àstund super som passer eller andre dyre saler......
àstund super passer i hvertfall til hester med svært kort rygg, men hvis du er en av de som ikke har så mange penger etter å kjøpe en dyr hest...så kan jeg vel si at 145000 er ny pris, så prøv kanskje en brukt først.

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

sleepy

Skrevet - 10/06/2003 :  17:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får en craft-sal på prøve i kveld; de er jo heller ikke så lange. Får håpe den passer... De fleste i stallen har jo bare stor-hest erfaring, så de vil sannsynligvis synes alle islandshestsaler er helt feil ;o) Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  21:19:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
islandshestsalen kan sammenlignes med en distanseritt sal...den jeg har kalles gangarts/distanserittsal. salen min er ganskje gammel og kommer i fra Theo Sommer ( en salmaker i tyskland ) kjøpte den for 1000 kr, et røverkjøp for læret er 1ste klasses.

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.