hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

eligj

Skrevet - 17/09/2004 :  16:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenk så utrolig mange kurs du kan ta i løpet av et år for prisenav 12 måneders stallleie. Gang det deretter med 3, du kommer ganske godt ut av det :) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  20:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd hesten flere ganger? Jeg prøvde forrige hesten min 4 ulike ganger før jeg bestemte meg (selv om hun gikk like bra hver gang!).
Og som formosissima sier; ta en skikkelig dyrlegesjekk!!

Hege Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  21:01:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bøker skal jeg ihvertfall lese..nå får jeg jo råd til alle de bøkene jeg har sikla etter så lenge.. *superboknerd*

Desverre driver ingen inærheten med islendere...og jeg kjenner bare ei som har isis..og det er to trege terapiponnier med grisepass som jeg uansett ikke får låne.. :P Så..
Men bøker skal det bli mye av !
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  21:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bøker skal jeg ihvertfall lese..nå får jeg jo råd til alle de bøkene jeg har sikla etter så lenge.. *superboknerd*

Desverre driver ingen inærheten med islendere...og jeg kjenner bare ei som har isis..og det er to trege terapiponnier med grisepass som jeg uansett ikke får låne.. :P Så..
Men bøker skal det bli mye av !

Opprinnelig postet av BabyLunah

Om ingen i nærheten har det tilbudet du ønsker så forsøk å finne et sted som tilbyr weekendkurs eller lengre intensivkurs som passer ditt behov.

I perioder hvor jeg ikke har hatt noen fast hest å ri her i Oslo, har jeg reist mye på weekendkurs og sommerkurs for å holde ting vedlike. Nå har jeg lite kjennskap til islandshester, men etter hva jeg skjønner finnes det flere ok islandsheststeder på Østlandet. Og jeg tror flere av disse også tilbyr kurs av ulike varianter, som også vil passe deg som kommer langveis fra, og er interessert i noe mer intensivt, samtidig som du har anledning til å overnatte.

En annen, muligens mer generell ting er at det finnes også fra tid til annen gode klinikker det kan være verdt å få med seg. Jeg kjenner som sagt islandshestmiljøet dårlig, men godt mulig de har noe fra tid til annen. Ellers er Per Waaler flink med å skaffe gode forelesningsholdere, og har klinikker ca to ganger i året. Dette koster riktignok en del, og mulig disse foredragsholderne er utenfor ditt interesseområde. Men selv om du ikke er hardbarka dressurtante, har iallfall de klinikkene jeg har vært på hos Per vært nyttige også for andre grenutøvere. 21. november kommer Ingrid Klimke. Hun er feltrittsrytter, men regnes for å være svært dyktig i ridning generelt. Tror hun rir GP dressur også. På seminaret i november vil hun snakke om bruk av bomarbeid i dressurteningen (om jeg ikke har misforstått alt..). Mulig bomarbeide ofte kan virke ødeleggende for en islending med gode gangarter, men å kjenne til endel grunnprinsipper er ikke dumt.

Skulle ønske det fantes flere klinikker i Norge. De koster riktignok endel, men dette dekker jo reise, opphold og lønn for foredragsholderne. De har ofte kommet fra Tyskland, og det koster jo endel bare å ha de der! Iallfall de Per har hatt. Men du får også igjen det du betaler for.. Synes jeg da

I England finnes det ulike klinikker i alle mulige varianter nesten hver helg, året gjennom. Tenk om det hadde vært slik i Norge..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 17/09/2004 :  21:32:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
har prøvd den flere ganger ja.....og liker den bare bedre og bedre... Skal ha den forsikret før jeg får den fraktet hjem og da skal den gjennom en utvidet veterinærsjekk så da finner vi ut om eventuelle sykdommer og sånt. så får jeg bare ordnet transport og sånt så er vel hesten min!
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  21:36:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
du kan jo ha islandshest på helfôr ?
kurs er ihvertfall veeldig lærerikt, men du får mest ut av det hvis det er en hest du kjenner fra før av - og som du kan fortsette med å trene/ri senere

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  22:13:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Terapiponni er ikke synonymt med grisepass.. Hvordan vet du forresten at de har det? (Hadde ikke du ridd isis bare en gang? ;-) Det er bedre enn ingenting, da kan du jo bl.a. lære hvordan det -ikke- skal være.
Av og til må man bare ta hva man har, om man skal lære noe. Jeg har ikke veldig mye til overs for kaldblodstraver, men jeg red dette når jeg bodde hjemme, fordi det ikke var annet å ri - og jeg fikk da mye morsomt ut av det.

Ellers kan du jo dra til Vestby? Det er jo ikke langt fra Moss. Men nå vet jo ikke jeg hvor langt fra Moss du bor, da..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  22:15:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Spattrøntgen går ikke inn i en vanlig veterinærsjekk, dette må du spørre om - og det koster mer. Men det er jo kjent at islandshester har veldig lett for å få spatt. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  23:04:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
helfor blir jo like dyrt som egen hest..

Hvordan jeg vet at den har det? fordi jeg har ridd den. Og nei, grisepass har ikke noe med terapiridning å gjøre og det har jeg heller aldri påstått. Men det sier jo litt om hvor mye vilje de har f.eks... (terapiponnier må være ROLIGE..veeeeldig rolige...-for- rolige for meg)

Jeg bor i sarpsborg.. 3mil fra Moss sånn ca..tror jeg.. Kommer nok til å prøve å finne noen isiser som jeg kan ri litt...hvis ikke får jeg "nøye meg" med varmblodstraver og fjording på stallen "min".
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  00:11:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Roligste "terapihesten" familien til kjæresten har/hadde, var en hest som enten krever en veldig erfaren rytter, eller en -mann-. Dette fordi han er en engel når han blir leid i grime og leietau ;-) Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 18/09/2004 :  00:11:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
nettopp derfor jeg skal ha en utvida veterinærsjekk:) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  00:17:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel..disse er ihvertfall ikke slik. Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 18/09/2004 :  18:34:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Lykke til! håper du blir fornøyd med hesten din!=)
karen

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 18/09/2004 :  22:55:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Jeg har liksom ikke fulgt helt med denne diskussjonen, men, men, pröver å hjelpe litt jeg også.

Hest på helfor ville vel ikke koste like mye som egen hest, siden du ikke trenger betale for den i begynnelsen, bare for stallleie o.s.v. Trenger ikke kjöpe den.

Det med islandshesten som noen sa, hvis du ikke har ridd en ordentlig da vet du ikke åssen den skal gå. Grisepass er noe rare greier.

Det med pengene, jeg vet forsåvidt ikke hvor mye ting koster i Norge, men jeg ville trodd at Islandshestutstyr kostet mer en "vanlig" utstyr. Ikke at du TRENGER islandshestutstyr, men det er ofte bedre, f.eks. salene og sånn.

Å lese böker virker ikke, du lærer ikke å ri av det. Du må gå på kurs, kan vel være litt tregt å ri rundt og rundt hele tiden men lærerikt er det, hvis man har riktig lærer og man fölger med i timene. Det er vel viktig det óg.

Og til slutt: Islandshesten er ikke noen vanlig ponni. Den er en hest. Jeg har kranglet med en teit amerikaner om dette - og jeg sier som för: En islandshest er ikke en ponni. En ponni kan ikke bære voksne time etter time over ulendt terreng i regn eller sludd og vind over 30 m/sek. Det kan islandshesten derimot.
Islandshesten er også den litt stae typen, noen trenger erfaren rytter og noen trenger menn. Eller mannlige kvinner. ;)

Men islandshest er best - ingen protest - allikevel. :) Lykke til med hestekjöpet eller hvertfall med ridinga hvis du slepper å ha egen hest.

Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  23:29:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshestutstyr varierer like mye i pris som alt annet utstyr... Man får saler fra 1000 til over 20000 liksom..
Selv om jeg skal ha hest på for så må jeg allikevel betale godt over 3000kr i mnd.. og når har jeg allerede sagt ifra meg stallplassen..så jeg venter til jeg er ferdig utdanna og har fast inntekt :)

(Og må bare kverulere litt her: Greit nok at en islandshest er en hest i bygningen og ikke en ponni.. Men en ponni KAN bære en voksen i flere timer.. Bare se på Connemaraponniene f.eks..de er jo like hardføre og sterke som en islender.. Måtte bare si det)

Desverre er det ingen islandshestrideskoler i nærheten.. hadde det vært det hadde jeg gått på kurs!
Og jo, du lærer noe av bøker. Du kan lære MYE av bøker.. selvsagt er det noe helt annet å utføre ting i praksis enn å lese om det men jeg tror fult og fast på at bøker kan være med på å gjøre deg til å god rytter. (det holder selvsagt ikke å bare lese da..man må jo faktisk RI for å lære seg å ri.. )

Uansett, takker for all hjelp alle sammen ! Tar med meg lykkeønskningene og pakker de inn..så bruker jeg de om 3, 4 eller 5 år..for da skal jeg bli hesteeier :)
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.