hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2004 :  09:18:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
nå har ikke jeg sett den, men utifra beskrivelsene er 40000 normalpris for en sånn type hest... 2-3 år tilbake ville du fått en litt dårlig middels hest. nå får du en litt dårlig hest til den prisne. og da snakker jeg om gangartene... hestener bare 7, med andre ord om 3 år er dda den skal være god. nå har den fullt lov til ikke å gå klokkerent. flere som har kommet med gode spørsmål du bør tenke over her, men 40.000 er ikke overdrevent mye for en ok hest med 4-gangarter. iallefall ikek slik prisnivået ligger for tiden. Og dessuten hesten har god stamme og det koster det og :)

men når man først er her, om hesten ikke faller i smak har vi 3 hester til slags på stallen vår ;)
(ja ja veit folk er imot reklame og slikt, men siden debattstarteren er på hestejakt, så tenkte jeg at jeg kunne ta meg friheten)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  10:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe...skal huske på å få med meg en som virkelig kan islandshest neste gang jeg skal se på hest... ( noe som sikkert blir minst 4 år til ) Gå til toppen av siden

olda

Skrevet - 23/09/2004 :  22:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
det de i amerika kaller rack er jo god gammeldags tolt, og som en sa fremmi her et sted arrangerer de faktisk tøltløp for gamle travere....har vært med på det selv. Gå til toppen av siden

- Mari -

Norway

Skrevet - 26/09/2004 :  23:06:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan ri hesten i tølt til den blir ganske sliten, for så å la den slippe ned i trav, da dette er noe lettere.
Ellers kan du passe på at du flytter hånden frem, og letter litt på setet.
Lykke til.
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  22:57:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
får hoppa mi enkelt i trav i oppoverbakker! er femgjenger - med mye pass, men er lett-tølta. du kan også prøve i snø...ca 20 cm. hugs å ha tøylene lavt og helt rolige. stresser du,stresser hest = tølt/pass.

ville ikke latt hesten tølte til den bli sliten , og så trave.
1. da vil den vell helst slå over i pass
2. da trener du tølten, for hver gang du skal trave må du tølte lengre og lengre...

er viktig å få fram traven- da blir hesten skikkelig løsgjordt og tølten blir mye bedre!

siden hesten passer så må jeg få spørre om du har tilpasset sal...for lang, stiv sal kan gjøre at hesten spenner seg i ryggen - og grisepasser....

den passgaloppen du nevner er sikkert kryssgalopp...veldig ubehagelig å sitte på...
Gå til toppen av siden

faxa frå Skar & òfeigur frå Brandegg

» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  14:07:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for tipsene... ja vi har sjekket salen men den passer! skal prøve ut tipsene så kan seg kontakte deg viss det ikke funker?

mvh trine
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  19:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har ikke særlig peil på islendinger, må bare få si det med en gang. men, på ridetimen på skolen min for noen dager siden, så gikk det to isiser som har veldig sterk tølt. den ene hadde visst ikke traver på flere år... vi fikk begge i trav ved å la tøylene henge helt, sitte veldig lett og frem i salen, og la hestene gå av seg selv. ikke stresse dem, ikke be dem om noe som helst, bare la de trave.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  22:31:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
det stjarna sier er gode tips... travbommer, snø, vann, ulendt terreng og oppoverbakker har alle samme formål: å få hesten til å bli litt ubalansert i tølten så den faller over i trav. elelr at motstanden blir for stor til å tølte.

traver hesten din om du longerer/løslongerer? kan jo prøve det og.. men vann, snø og bratte bakker i gjerne litt ulendt terreng pleier å få de fleste hester i trav. bare husk å skjekke underlaget. hjelper jo ikke mye med trav om hesten tråkker ned i et hull og vrikekr benet. spesielt nå som det er høst er det sleipt ute, og i gjørma kan det skapes skumle hull som dannes under gjørmelaget, og spm man derfor ikke ser... skikkelige feller

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  08:56:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Ridd i Alliunn nonni en gang.. likte den ikke noe særlig fordi beina havnet helt feil. Liker best top reiteren og de nye astund salene begynner å bli bra, alt for mange islandshestsaler som er for smale i bommen men de 2 merkene + stübben er bra på det:) og draupnir er drit god å ri i:) men kan bli litt smal for store/kraftige hester

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  20:51:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Hva legger du i "rulling"??? Sånn hesten gjør eller????
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  23:08:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sånn at hesten fks. ruller i travet?
Jeg kan ikke beskrive akkurat hva som skjer, jeg bare vet at tross at det ikke er ønskelig så blir traven veldig behagelig av det. Det er vel uten å være for sikker en blanding mellom trav og tølt.
Gå til toppen av siden

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 08/10/2004 :  16:29:08  Vis profil  Svar med kopi av melding

Når noen hester tølter kan de av og til løfte det ene frambenet mer enn det andre. Det kjennes ut som hesten holder på å gå over i galopp. Dette kalles rulling, eller hopping. Kommer som oftest av at hesten er sterkere i den ene siden enn den andre. Da bruker det å hjelpe å bøye hesten mens den tølter eller å mykgjøre den i sidene i andre gangarter.
Gå til toppen av siden

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 08/10/2004 :  16:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en draupnir sal. De som erstattet alliunn. Og den er jeg kjempefornøyd med!! Jeg har en hest med litt lang og rett rygg og salen sitter som et skudd. Dessuten får man en utrolig bra sits i den. Ikke sånn typisk stolsits. Man kan variere på hvor man vil feste stigbøylene. Enten litt fremme eller litt lenger bak. Jeg har mine bak.
Draupnir salene ligner mye på alliunn.
Gå til toppen av siden

karoline_krokus

Skrevet - 09/10/2004 :  10:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
TUUUUUUUUUSEN takk for hjelpa!:D
Gå til toppen av siden

karoline_krokus

Skrevet - 09/10/2004 :  10:08:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
glemte å spørre spørsmålet........
hva kan jeg gjøre for å få ren takt?!?! og noen som har tips å komme med?
hadde vært gøy å hvert med i en konkurranse en gang.. *lol*
kleeeemm fra meg:D
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.