hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 09/10/2004 :  13:07:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Det kan hende det hjelper å sko den med litt lenger framhover enn bakhover. Og litt vekt på frambena bruker også å hjelpe. Jeg merket ihvertfall stor forskjell på min hest etter jeg begynte å sko hesten min slik! Men hvis du har en skoer som kan med islandshest så er det bare å si at hesten din er passaktig så vil han/hun sko hesten din deretter.

Det er bra hesten din er løsgjort og myk, uten det kommer du ihvertfall ingen vei. Er hesten passaktig i skritt også? Det kan kanskje hjelpe å skritte og tølte i ulendt terreng. Da blir hesten tvinget til å plassere bena riktig.

Du kan også ri hesten på en stor volte mens du lar den skritte aktivt og lar den gå opp i tølt i noen få sekunder før du tar den ned igjen. Og gjør dette noen ganger til du merker forbedring. Og aldri la hesten gå lenge i passaktig tølt. Ta den ned med en gang du merker at det er ureint. Også kan du ta den opp igjen.
Ellers merker jeg stor forskjell hvis jeg legger salen bare litt for langt frem. Da blir hesten min litt passaktig med en gang.

Kommer ikke på noe mer å skrive her og nå. Men fortell gjerne hvordan det går:)

Gå til toppen av siden

karoline_krokus

Skrevet - 09/10/2004 :  23:58:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke alltid tilgang til ridebane så det er litt dumt men jeg trener mye på sånn på grusveier og i skogen. tenker også å melde meg på et kurs men jeg vil ikke være den eneste med "passaktig hest" hvis du skjønner? hehe. og jeg er ganske ung også (14 år) Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  11:25:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
du blir nok ikke den eneste på kurset med passaktig hest, det er ganske vanlig
prøv og tølt sakte i slangelinjer!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/10/2004 :  22:22:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må først sette deg inn i hvilke ben hesten setter i bakken når,se gjerne også på sporene. Altså i hvilken rekkefølge og når er de samtidig og ikke...

Da forstår du fort at bla. trav er 2 taktig, og du kan telle/føle hvert steg hesten tar uansett gangart.

Lykke til,dette kommer etterhvert!
Rytterfølelse kan du ikke lære utifra en bok, du må føle det.

Redigert av - xxxx den 10/10/2004 22:23:57 Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  22:29:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jepp!! Np forsto jeg spørsmålet!!:P Rulling i gangarter er noe jeg sliter med selv, og er helt enig med Shadowfax i at reine gangarter er best!:)
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  22:31:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Du kan lese i bøker hvor mange takter det er i hver enkelt gangart, men du må sitte på en hest for å forstå det!! Du kan høre å føle hvor mange takter det er i gangarten hvis du prøver!:)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  09:59:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Utnytt trærene;) som blomts sa er det å få hesten løs og ledig en viktig start for å renske takten. Bøy og tøy hesten rundt trær når du er på tur, ri versader, sjenkelvikninger og slangelinjer langs veiene og finn en åpen plass du kan ri volte på. Bruk litt fantasi så finner du sikkert overraskende mange fine steder å trene og myke opp hesten. Har du tøtet mye? er du erfaren og vet godt hvordan man skal ri tølt kan det å tølte i slake nedover bakker være veldig bra, men det er viktig at du rir hesten fram slik at den ikke bare havner enda mer på framparten. Rir du riktig i nedoverbakken vil hesten sette seg mer på rumpa lette litt fram og mest sannsynlig få rensket takten også:)

Og helt til slutt, kurs er bare bra og meningen med kursing er å løse problemer og komme videre. Stjarna har rett, du er garantert ikke den eneste med en hest med taktfeil ;)
lykke til !

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  10:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Hei hopp. på stevne er det delt inni 3-4 aldersklasser og for hver av aldersklassene er det 2-7 disipliner. Passaktige hester er veldig vanlig. Kan svare mer litt senere men nu må jeg på skolen.

Har du plass gå på : www.feif.org og last ned Fipo. FIPO er regelverket for islandshestkonkurransene og beskriver nøye alle disipliner ;)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

karoline_krokus

Skrevet - 11/10/2004 :  15:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan øvelser gjør du for å prøve å forbedre det?
kløøømm
Gå til toppen av siden

karoline_krokus

Skrevet - 11/10/2004 :  15:10:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så hvis gangarten er to-taktig så hører man to slag om gangen sammenhengene på en måte donk donk? hehe. eller at det går fortere mellom slaga i 4-takt enn 2-takt?
takk for hjelpa!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2004 :  15:17:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skrev må du se på hvilke bein som flyttes når.Deretter kan du prøve å føle om du kjenner hvilken takt det er i hvilken gangart. Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  18:15:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Det blir på en måte hørenes ut som "dunk-dunk" ja!!:) Hvis det er to takts gangart så!!:P

karoline_krokus

Skrevet - 11/10/2004 :  21:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men åssen kan man høre at takta blir to-taktig? i tølten?
er det det samme som at den blir travaktig? kjenner man at to bein setter i bakken samtidig da...? Da er det mulig jeg forstår.. *går litt i surr*
kleem
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2004 :  16:45:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
dessverre er det ikke så enkelt at 2- takt = travtakt for passtakten er også 2-taktig. Om du rir de forskjellige gangartene på relativt fast underlag er det bare å høre etter, legg merke til "dunkene" så vil du snart høre det. Men det viktigste er å kjenne, rir du på en myk bane er det omtrent umulig å høre takten. Å kjenne takten er en trenings og litt medfødt sak. Har inntrykk av at du nettopp har fått deg hest, stemmer det? i så fall må du bare gi deg selv tid, når du har hatt hesten en stund kan du ri utenstigbøyler å fokusere på bevegelsene til hesten og på den måten merke hvordan den flytter bena, dette kan også gjøres med stigbøyler men du kjenner takten bedre uten.

som sagt det er en treningsak, utnytt kurs og kompetanse du måtte ha rundt deg. og har du muligheten er det bra å ri andre hester enn din egen for å kjenne forskjellig takt.

Elisabeth E

Skrevet - 13/10/2004 :  17:41:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shilamon sin forklaring er grei, men ikke helt korrekt.

vanligvis, på større stevner deles man inn i 4 aldersgrupper, barn, junoir, ungrytter og senior.
barn er opp til 13 år tror jeg,
junior fra 13-16 (eller 17....)
ungrytter 17-21
senior fra 16 og oppover , altså valgfritt
ikke helt sikker, men det er i alle fall ikke så langt fra sannheten.
på små lokale stevner skiller de som regel bare mellom junior og senior. grensen går ved 16 år.

klasse inndelingen bommet Shilamon litt på.
V1 betyr at man er alene på banen, og bestemmer programmet sitt selv.
du skal ri 4 1/2 runde og vise skritt (SKAL være 1/2 runde) trav galopp, arbeidstølt og hurtigtølt.
det samme gjelder F1, bare at arbeistølten er erstattet med arbeids til middels tempo, og man viser to strekker pass istedet for hurtigtølt.
VALGFRI REKKEFØLGE!

tølt T1 rir man også alene. først arbeistølt, snu og økninger, til slutt hurtigtempo. en runde av hver.

V2 og T3 foregår som shilamon har beskrevet, 3 og 3 på banen som regel, og fast program. v2 = arb.tølt, trav, skritt, galopp, hurtigtølt. dette er et standard program, ries på speakers kommando, inntil 3 runder per gangart mener jeg.

i tillegg er det feif-klasser der det gies karakter for sits og innvirkning, og man kan velge hurtigtølt eller hurtigtrav som hurtiggangart.

lykke til!

Elisabeth

Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.