hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

karoline_krokus

Skrevet - 13/10/2004 :  20:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet du hvem klasser der man kan ri hurtigtrav i stedet for hurtigtølt er?
Hesten min har ikke så godt hurtigtølt så kunne vært greit å vite..
Kopi av melding:
V1 betyr at man er alene på banen, og bestemmer programmet sitt selv.
du skal ri 4 1/2 runde og vise skritt (SKAL være 1/2 runde) trav galopp, arbeidstølt og hurtigtølt

Betyr det at det man skal ri 4 1\2 runde TILSAMMEN eller hva?
Kopi av melding:
i tillegg er det feif-klasser der det gies karakter for sits og innvirkning, og man kan velge hurtigtølt eller hurtigtrav som hurtiggangart.

Er disse klassene i de fleste stevner? Og vet du hva de heter?
TUSEN TAKK FOR HJELPA!!
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 14/10/2004 :  21:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
det ries en runde trav, en runde galopp, en runde arbeidstølt, en runde hurtitølt og en halv runde skritt i V1.

i FEIF-klasser (eller er det FYC det heter nå...?) rir man valgt hurtiggangart, tølt eller trav. denne klassen arrangeres som regel bare på lokale små-stevner.

Elisabeth
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  14:40:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
FYC-klassene, som de het før, har nå blitt tatt inn i FIPO og heter nå V3, V4, V5 etc og T3, T5, T6 etc. Som Shilamon sa, ta en titt på feif.org for oppdatert liste over hva som er hva og hvilke disipliner som innebærer hva.

I junior og barne klassene ris ofte tøltprogram slik (ved +-tegner bytter man hånd);
Arb.tempo + fritt valgt tempo eller
arb.tempo + økninger eller
arb.tempo + arb.tempo eller
fritt valgt tempo + fritt valgt tempo

I firgangsprogramene bruker man som oftest
1 runde arb.til middel-tempo tølt
1runde arb. til middel-tempo trav
1 runde arb.tim middel-tempo galopp
1/2 runde skritt
1 runde hurtiggangart tølt eller trav

:) Bare spør hvis du lurer på noe mer!

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Svala_4ever

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  21:26:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvala_4ever  Svar med kopi av melding
Hesten min er 3-gj, siden hun foretrekker trav istedet for tølt. Hun er veldig, veldig vanskelig å få i tølt. Har dere funnet ut hva denne "mystiske-gangarten" er da? Lykke til

-E-

- Svala frà Àsgarði <3
&
Heiða frà Hæli <3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  21:35:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om bøker, men denne siden er veldig god og inneholder absolutt alt av farger, skygger og tegninger en islandshest kan ha - samt gener. (Den har også bilde av en veldig interessant farge som kun finnes hos noen svært få islandshester på island - nemlig svart & fuks pinto.)

Icelandichorse.is
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  22:03:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk! :D Har titta litt der inne nå og er imponert over alle de spennende fargene som finnes!
utrolig mange stilige farger som man omtrent aldri ser i real life... *drømme om gråflekkete og rødskimlede isiser*
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  22:12:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Du finner også utrolige fine farger i bøker om islendinger..... Har ikke noe navn men!! I min store, kloke hestebok står det også at islendinger kan ha ALLE mulige farger!!:)) Diggbart!:P
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  18:10:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
http://otneim.net har mye info om islandshest og farger! Gå til toppen av siden

karoline_krokus

Skrevet - 19/10/2004 :  21:44:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm. Synes det er litt vanskelig å finne fram på internett sia, men det kan vel egentlig ikke dere hjelpe meg noe særlig med. hehe. ekke så veldig god i engelsk, menmen Tusen takk for hjelpa da!
Få se om jeg tør å melde meg på en liten konkuranse til våren.. hehe
Gå til toppen av siden

karoline_krokus

Skrevet - 19/10/2004 :  21:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen=)
surfa litt rundt der og fant fipo'n. nå gjelder det bare å lese alt samma! hehe.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/10/2004 :  19:02:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
har ikke peiling!! hehe.. men hesten er solgt nå...
Therese
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  15:54:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
På otneim.net finner du sikkert en link til Silverkedjan Islandshästgård, der Tim Kvick har skrevet litt om farger hos islandshesten. Hun skriver på en måte som er lett å forstå! Ellers kan jeg anbefale ei dansk bok som heter Hestenes farver, av Anne Pfaff Ussing. Den er også veldig god på det meste. Islandshestens farger har et eget kapittel.

Islandshester kan ha NESTEN alle farger og fargekombinasjoner - unntakene er "appaloosafarget", altså prikkete; frame overo (som er vanlig hos am. Paint horse) og sannsynligvis champagnefargen man finner i USA, blant Tennessee Walking horses blant annet. :) Se www.ichr.com :)
Oi, og på icelandichorse.is står det om en hingst som kanskje er champagnefarget, men som aldeles ikke er det. Det står videre om en annen slags farge som de kanskje har der, men ikke ta det så fryktelig alvorlig :)
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  16:12:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet ikke om bøker, men denne siden er veldig god og inneholder absolutt alt av farger, skygger og tegninger en islandshest kan ha - samt gener. (Den har også bilde av en veldig interessant farge som kun finnes hos noen svært få islandshester på island - nemlig svart & fuks pinto.)

Icelandichorse.is

Opprinnelig postet av Formosissima

Svart og fuks pinto? Om du leser litt om farger skjønner du at en slik farge ikke kan finnes. Det er mulig at du mener ei berømt hoppe som het Miljón, hun var (er?) rød og mørkrød flekkete. Det viste seg imidlertid at fargen ikke var genetisk betinget, snarere et merkelig resultat av temperaturendringer i livmoren. Dr. Philip Sponenberg, anerkjent genetiker og forfatter av boka Equine Color Genetics (fås kjøpt for en dyr penge på de fleste nettbokhandler :p), reiste til og med til Island for å se på hoppa, men ble etter sigende skuffet over å oppdage at det var et engangstilfelle. Slike ting skjer iblant, hvis du vil lese mer kan du søke etter fullblodshesten Catch A Bird, en mørk brun hest som er født med hvite, vertikale striper på kroppen. Gøy farge, men dessverre bare en vilkårlig mutasjon som har vist seg å ikke være arvelig. :) Og mens jeg skriver kan jeg legge til at brindle-genet heller ikke er påvist hos islandshesten, noe jeg glemte å si i det andre innlegget, men ellers er islandshesten en utrolig fargerik rase. :D
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  17:26:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
det er ei hoppe i sverige som er rød og svart-flekkete!! har sett bilde av henne på bukefalos.com!!!
så da er det et toganstilfelle
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/10/2004 :  18:05:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har nå en gang bare lest på denne siden, så jeg har absolutt ikke utpekt meg som noe ekspert på farger. Beklager om det virker slik. Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.