hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  14:25:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Formosissima: Du kan jo se det på webtv da. Vet at tv2 (tv2.no) har et utvalg av programmer de har sendt der. Noen koster penger, men ikke alle. Kanskje det blir et av de som er gratis :)
Skader ikke å ta en titt.

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  16:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! nesten alle farger er fine, jeg ville bare si at den fargen jeg digger er den som er på islendingen min. han er mørk grå, med svart hode, rød ytterst i manen og noen sebra striper på bena!
hva heter den fargen?? hilsen stigur og carro;)

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  18:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bortsett fra champagnefarge og prikkete, hvilke andre farger finnes IKKE hos islenderen??

Farger er gøy :D:D:D
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2004 :  18:41:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
sunshine; kan fargen din være mørk mósott/musegrå?? hvis du går inn på vipen min ser du ei musegrå/mósott hoppe - grå - med mørkt hode og bein og tydelig ål, som heter olga!!

gleder meg til stjarnas føl...håper det blir movindott med stjerne
Gå til toppen av siden

Elding

Iceland

Skrevet - 22/11/2004 :  09:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElding  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElding  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei! nesten alle farger er fine, jeg ville bare si at den fargen jeg digger er den som er på islendingen min. han er mørk grå, med svart hode, rød ytterst i manen og noen sebra striper på bena!
hva heter den fargen?? hilsen stigur og carro;)

Opprinnelig postet av €sunshine€

Móálótt, kolótt.

Elding og Skjóni = Best Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  15:25:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
babyLunah,

følgende farger og mønstre er ikke funnet hos islandshest så vidt jeg vet:

Brindle

Frame overo

Sabino

Ellers kan islandshester ha så å si hvilken fargekombinasjon som helst!

Her er forøvrig en fin side som forklarer hvordan farger nedarves og påvirker hverandre på en bra måte: http://www.equinecolor.com
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  16:35:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk :D
Farger er et spennende tema... :)

Er islandshesten den rasen med størst fargespekter.. ?
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  23:00:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Ja, sinnssykt gøy med farger, synes jeg iallfall :)
Det er jo også greit å vite litt om hvordan farger kan og ikke kan nedarves, så kan man svare klokt når foreldre eller venner spør hvordan i alle dager den hvite (grå!) hoppa kunne få et svart føll, osv :)

Tja, islandshesten er iallfall høyt oppe på lista over fargerike raser. Andre som er (minst) like varierte er mustangen, der finner man jo utrolig mange farger, inkludert leopard-/appaloosa-komplekset (prikkete dekker jo ikke alle variantene appaloosaen kommer i :), og sør-amerikanske hester som den argentinske criolloen. Criolloen kommer i alle mulige farger (men kanskje ikke champagne? Litt usikker på sølvgenet også, men det finner jeg forhåpentligvis ut i desember!). Imidlertid er man ikke så glade i tobianoer og andre flekkete hester i Argentina, heller ikke i "dobbeltgule" hester (dvs. cremello, perlino og smoky cream). Jeg har blitt fortalt at det er fordi hester med lys hud og lyse øyne har problemer med den sterke sola i Argentina. Men i andre sør-amerikanske land godtar man flekkete hester. Digresjon, hm :)
Morgan-hester er også ganske fargerike, selv om mange oppdrettere (i USA seff) fremdeles liker hestene sine svarte, brune og røde ;) Tror de kommer i palomino, borkete, gulsvart, sølvbrun/-svart og iallfall sabino. De kan uansett ikke måle seg med islandshestene.
Men poenget er vel at det ikke er noen regler som ekskluderer islandshester og mustanger med "avvikende" farger å brukes i avl/forplante seg, så derfor har de i dag et bredt fargespekter. Godt mulig at dette gjelder andre raser som jeg ikke vet så mye om også.

Oi, vet du hva, jeg kom på en farge til som såvidt jeg vet ikke er bekreftet i den islandske genpoolen; dominant hvit:
http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/coatcolor/coat1.jpg
En veldig sjelden farge som maskerer ALLE andre fargeanlegg, samme hvor dominante/epistatiske de er, men som sannsynligvis er dødelig i dobbel dose. Hesten fødes hvit (eller noenlunde hvit), med rosa hud og brune øyne. Ei venninne fortalte om to føll som visstnok ble født hvite her på Island, men jeg aner ikke om det stemmer og hva årsaken i så fall er. Så foreløpig får vi regne dominant hvit til de ikke-eksisterende gener! (Hos islandshest, altså).
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 22/11/2004 :  23:54:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes nordlandshesten i champagne da?

Hvilke farger er de minst utbredte?

Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  02:13:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Nordlandshesten kommer dessverre heller ikke i champagne :) Såvidt jeg vet, er det bare Tennessee Walkers, Saddlebreds, Paints og Quarters som har champagnegenet, pluss selvfølgelig krysninger med disse rasene. (Vet at det finnes en amber champagne 3/4 araberhingst i Tyskland). Ellers nevnes et mulig tilfelle av champagne hos Connemara (eller New Forest?) helt bakerst i boka "Hestenes farver" av Anne Pfaff Ussing. (Men hun nevner også at champagnefargen finnes hos enkelte islandshester, noe som altså ikke stemmer).

En farge som er sjelden i én rase, kan være vanlig i en annen; for eksempel konstantskimmelgenet som er uvanlig hos de fleste raser, og ikke-eksisterende i en del, men som er meget vanlig i noen tunge hesteraser (les: Ardenner, belgisk trekkhest osv). Men noen farger er jo meget uvanlige selv i de raser hvor de forekommer.

Brindle er vel en av de aller mest sjeldne, det samme vil jeg tro om dominant hvit. Splashed white (svensk: bukskäck) http://www.equinecolor.com/photos/splash5.jpg er det mest sjeldne pintomønsteret, men det er faktisk ikke så uvanlig hos islandshesten. Dette http://www.equinecolor.com/photos/lacing1.jpg merkelige mønsteret er også meget uvanlig. Hos fjordhesten er gulblakk (rød + cream = palomino + blakk = gulblakk), jeg vet om tre fjordinger med denne fargen i Norge. Og visste du at det finnes renrasede, røde friesere? http://www.equinecolor.com/photos/chestnutfriesian.jpg. Rødt nedarves recessivt og kan ligge skjult i mange, mange generasjoner for så å dukke opp ut av det blå. Ifølge eieren av denne hesten finnes det fire nålevende, røde friesere - men de kan jo ikke registreres på lik linje med svarte hester.
Også spørs det hvor grensen går mellom farge og fargekombinasjon. I teorien er det jo mulig for én hest å ha en kopi av alle tenkelige fargegener - hvordan den ville sett ut kan man jo bare tenke seg! (Sannsynligvis ville den vært hvit, enten på grunn av dominant hvit, gråskimmelgenet, eller en kombinasjon av fire ulike pintomønstre). Eller se på denne islandshesten: http://www.icelandichorse.is/tricky/FurduhesturOmars3.jpg: svart + agouti + cream + sølv + tobiano + splashed white = sølvborket flekkete (silver dapple buckskin tobiano splash) og en meget spesiell nyanse :)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  08:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jøss... champagne genet er såpass sjeldent .. :-O

Birdcatcher Spots var spesielt! Så ut som snø..

De linkene fra equnecolor går forresten ikke an å åpne..det står bare at den er "stolen" og viser et "forbudtskilt" :|

Men takk for nytting infomarsjon! :D Skulle likt å lært mer om gener, det virker spennende!

Hva skiller champagne fra blakk?

Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  13:06:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Oi, sjekka ikke om bildene vistes eller ikke! Du kan jo gå til selve siden og se, det er en veldig oversiktlig side. (Eller kanskje copy&paste? Det virka for meg i alle fall).

Både blakkgenet og champagnegenet er dominante og vises selv om hesten bare har én kopi. For å ta blakkgenet først, så bleker det hestens grunnfarge (rød, svart eller brun, men hesten kan selvfølgelig ha en hvilken som helst farge + blakk) på en litt spesiell måte. Kroppen er lysere enn hodet og beina, hodet har som regel en mørk maske og beina har mørke punkter og sebrastriper. Videre har hesten en ekte ål som går fra panneluggen, gjennom manen (midtstol), over ryggen og ned i halen (fjær). Ålen kan være veldig lys og vanskelig å se på hester med lyse nyanser eller flere enn ett bleke-gen (blakk, cream, champagne og sølv hører til disse); slik som gulblakke eller BEC-blakke (blue eyed cream). Pelsen på en blakk hest vil aldri bli like blank som pelsen på en ikke-blakk hest, fordi genet gjør at pigmentet sitter i klumper på én side av hårstrået og ikke jevnt fordelt som på andre hester.
Fjordhesten har fem anerkjente farger: Brunblakk, rødblakk, gråblakk (tidligere grå), ulsblakk (som er borket + blakk, disse hestene er ofte nesten hvite, men med veldig mørke eller svarte tegninger, skjønte ofte har de ingen tydelig maske. Men det vet du kanskje godt :), og gulblakk (palomino + blakk, som regel veldig lys, nesten hvit, uten tydelige avtegn, selv om de er der!). I tillegg er det mulig at noen hester som er registrert som gråblakke, egentlig er gulgråblakke (smoky blue dun), dvs at de er gulsvarte på bunnen. En svart hest med cream-genet ser ofte ut som en helt vanlig svart hest. Nå vet jeg jo ikke om noen gråblakke hester i Norge er etter ulsblakke eller gulblakke og dermed kan ha denne fargen, men i teorien er sjansen til stede.

Champagnegenet bleker også hestens grunnfarge, men på en litt annen måte. Effekten kan minne om den som cream-genet gir (palomino, borket og gulsvart), men hestene har alltid lys hud og lyse øyne. Som regel fødes de med blå øyne, som blir mørkere etterhvert som de blir eldre. Et tynt lag med brunt pigment vil danne seg over det blå slik at hestens øyne ser grønne ut, og etterhvert kan de bli lyst nøttefargede. Huden er rosa eller mørk rosa med mørkere ("lilla") fregner som sees best på mulen, rundt øynene og rundt kjønnsorganene. Pelsen er like blank som på en annen hest, og en del champagne-hester har en metallisk glans, omtrent som en Akhal-Teké. De forskjellige champagnefargene kan du se her: http://www.ichregistry.com/colors.htm
Rød + champagne = Gold
Brun + champagne = Amber
Mørkbrun + champagne = Sable (nytt for meg :)
Svart + champagne = Classic
Det er iallfall grunnfargene. Har hesten andre fargegener, tas disse med i betraktningen: Brunblakk + champagne = amber dun, palomino + champagne = gold cream, osv. Tidligere, før man skjønte genetikken bak champagnefargen, var det vanlig å kalle classic-hester "lilac dun". Champagnehester har selvsagt ingen blakk-karakteristika med mindre de også har et blakk-gen: altså ingen ekte ål, mørk maske osv.

Hvis du nå vil lære mer om gener, er det i grunnen bare å søke litt rundt på nettet, det finnes masse nyttige sider! (Bare husk å være bittelitt kritisk :)
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  19:37:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Har nok bare en hingst i hodet nå, men kan undersøke om det er flere. Er ikke sikker på om han jeg tenker på er i nærheten mer, men i sommer sto han på Brøttum. Hlekkur fra Hofi. Innmari fin hest(Bedømmeslen fra Island 1996: eksteriør 7.98, rideegenskaper 8.84, totalt 8.41)Er ikke helt sikker men tror bedekkingen der koster mellom 4-5000 kroner. Faren hans er Nattfari fra Ytre-Dalsgerdi. Hoppa mi har vært bedekt med ham. En skikkelig gentelmann. Det ble ikke føll da men.. Han har hatt bra bedekningsprosent. Ingen juksemaker det her gitt!!

Hilsen fra lille meg

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2004 :  21:46:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei hei!! =)

Hlekkur er blitt brukt av mange. Det jeg vet om de siste årene er at han har vært på Ring og på Brøttum. Har sett mange av avkommene hans, og de ligner på faren sin. Ikke så gamle enda de jeg har vært borti, men de er rolige, snille og lett å ha med å gjøre. Gangartene har det vært srore forventningene til. Folk hadde jo ikke samlet ca. 30 hopper til en dårlig hingst!!??Men jeg er enig i at det kommer veldig an på hoppa og. Noen har kanskje sett ham på Mjøsmot en gang, husker ikke hvilket år. Men jeg må tilføye at jeg er ikkeno ekspert på hingstevalg, bare slik at det er klart. Bare sier mine egne erfaringer og det jeg har hørt og sett.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 13/12/2004 :  11:05:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Shadowfax jeg altså, velg nå for all del en hingst som utfyller din hoppe! det finnes SÅ mange dritthester i ordets riktige forstand der ute, at det er da ikke vits i å med vilje sette flere til verden.

Ellbell sier :
Hingsten bør ikke nødvendigvis være en superhest med masse premieringer osv

unnskyld? hvorfor skulle du ha føll på hesten din sier du? jeg mener at man har et vist ansvar for hva man setter til verden.
hadde det vært opp til meg skulle KUN kårede hopper og hingster vært tillatt i avl. det er alt for mange som setter føll på hoppene sine uten å tenke på om de i det hele tatt har noe positivt å tilføre rasen.
nå snakker jeg ikke om deg altså Ellbell, men om hesteeiere generelt.
men vær så snill, tenk over hvilken hingst du velger, og hvorfor!
ikke bare ta den nærmeste.

ang hingster på østlandet, så finnes det en del, og mange blir jo forflyttet rundt i løpet av sesongen.
Jarl er jo en knakende fin hingst, selv om vi ikke har sett noe særlig til avkommene hans enda. Ási er også et alternativ, avkommene hans begynner å komme opp i ridbar alder, og mange ser fine ut.
ellers har jeg selv en forkjærlighet for Kolgrimur, og håper han holder såppass lenge at jeg selv kan vurdere og bruke han på min hoppe.
Spegill skal vel ogås avle allrighte avkom., og han holder vel til østpå?
Hlekkur derimot har jeg sett "live" en del ganger, han har i alle fall ikke imponert meg.

Elisabeth
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.