hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Ellbell

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  10:09:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Elisabeth E
Jepp, helt enig forsåvidt "hingstvise"...veit ikke helt hva jeg mente med den kommentaren, men den er nå i hvertfall slettetHoppa mi er nå ikke kåret, men hun har gitt fine avkom, hun har god gange og supert gemytt dessuten er bra "stamtavle" og ettersom jeg vil beholde føllet selv og ikke driver konkurranse på høyt plan, ser jeg ikke noe galt i mine intensjoner i hvertfall, selvom jege r helt enig i at det er altfor mange som bare får føll for å få. Selv har jeg lyst til å ha et avkom etter Þyrla selv og det er derfor jeg bedekker henne.
Var vel av den oppfattning at billigere jo bedre, men har forkastet det fullstendig...Kvalitet vil jeg jo ha, så kåret hingst blir det uansett
Grunnen til at jeg vil ha en hingst i nærmere omkrets er at jeg er avhengig av foreldre til å kjøre, og av foreldre, min stefar som er litt sær på dette med å kjøre hest=)

Liker Sproti fra Hæli, og han står ikke sånn uoverkommelig langt vekk heller. Dessuten er priseen på bedekning ganske rimelig synes nå jeg...

Þyrla har tre føll fra før som hennes forrige eier eier, det ene er vel solgt. En av dem er etter Goði fra Valen, og en etter Kolgrimmur, sinnsykt fine hester det!

Vet noen forresten noe om Harry fra Stugudal?
Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  10:57:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Se opp for Sunnanvindur fra Langholti II om han blir kåret ;-) Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  19:38:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
hei.
Vet ikke sikkert, men en venninne av meg på nvh kommer kanskje med en ny islendinngshingst til Oslo over nyttår. Kan si fra når jeg vet mer dersom det er interessant

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  17:06:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Å trene en islandshest er omtrent det samme som å trene en dressurhest. Forskjellem ligger i at vi ofte har litt flere gangarter å tenke på:)
Hesten har ikke så god tølt? hva legger du i det? forskjellige tips som kan hjelpe. For å få hesten ned på tøylen (altså slippe i overlinjen, løfte ryggen og ikke bare knekke i nakken) så er det viktig å trene på løsgjørende og samlende øvelser. Løshopping(stuss også), klatring, trav, gallopp og overganger er noe man kan jobbe med for å få hesten til å bruke ryggen sin.
Men er litt vanskelig å hjelpe deg med treningsplan når man ike har sett hverken deg eller hesten din. Rir du for instruktør noen gang? Hvis du gjør det forslår jeg at du snakker med han/henne om hjelp:) Og om du ikke gjør det, kan du håpe at noen her har gode forslag eller ta kontakt med en instruktør eller erfaren rytter som kan hjelpe deg:)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 18/12/2004 :  10:03:48  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hei=)

Før så hadde han bare grisepass, men nå tølter han ihvertfall. Ikke så veldig god løft, og heller mot passtakt. Skal snart på vårt første kurs (sammen), og håper jo det hjelper;)
Han er ganske god i dressur, og synes det også er ganske gøy, så jeg rir han jo en del i det. Men vi har ikke ridebane, så det blir jo endel på grusveiene rundt omkring. Skal få prøve å dra på kurs regelmessig også:)

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2004 :  20:45:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
så bra at dere skal på kurs:) med hvem da? Husk å be om tips, råd og hjelp videre.

Og om du mangler bane, har du en parkeringsplass, et gjorde eller et åpent skogsholdt? da kan du lage en provisorisk bane der;)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 19/12/2004 :  22:16:25  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hei igjen:)
Det er ikke noen kjente (i trenere), "bare" to ridelærere fra rideskolen. Men hvertfall hu ene er veldig flink.
Det skal jeg gjøre=)
Ja har et lite jorde jeg trener litt på, og det går som regel greit, men det er veeldig hølete da.. :) hehe.

Karen

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/12/2004 :  13:34:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk fot tipset, skal sette meg foran tv i kveld
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2004 :  17:00:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Renegate, om du ser på datoen når det første innlegget er posta, så tror jeg kanskje du slipper skuffelsen over å sitte foran tv'en og lure på når i alle dager det programmet kommer.. ;) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/12/2004 :  17:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

Skal prøve å følge litt mer med neste gang he he he....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2004 :  18:48:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hvem eier jordet? om det er deg, eller noen du kjenner godt kan du jo spørre om å få jevnet det? Rideskolen, driver de med islandshest? Så de har litt kunnskap om gangarter tenker jeg? Ellers burde du prøvd å fått med deg hesten til en som kan det.
Lykke til iallefall:)

Elisabeth E

Skrevet - 20/12/2004 :  23:19:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde jeg vært deg hadde jeg nok gått for en godt 1.premiert hingst, når vi faktisk har noen av dem her til lands!

de få tusenlappene det koster ekstra å bedekke med en god hingst (og det er IKKE mye, i forhold til mange andre raser altså!) får man gjerne igjen når man selger avkommet. det er lettere å selge hester med kjent og god stamme, i alle fall om kjøper har litt peiling.

jeg er veldig enig i det Shadowfax sier! det er skam at de gode hingstene forsvinner ut av landet pga nordmenns manglende avlskunnskaper!
det er ALT for mange 2.premierte hingster på markedet som brukes, og ikke minst ALT for mye "hjemme mix" ute og går.....
som det også nevnes i sammenheng til hoved-avlsvisninga, det er SÅ mange hester som er der, som ikke har et knyst der å gjøre..
jeg mener, når man stiller med hester som går til 6, ettellerannet i rideegenskaper.. *ristepåhuet*

når vi snakker om besteforeldre, så er vel ikke faren til Ási, Ørn, kjent for å være noen engel heller ;)

det gjenstår MYE arbeid i henhold til norsk islandshestavl altså.. i alle fall når det gjelder i det "private".....

Shadowfax:
hvilket år er din Asi-etterkommer født..? 1999?
hvem er mor?
har selv et lite avkom jeg driver og trener opp nå, 2000 modell, spennende!
viser foreløbig god gallopp og trav + tølt når den dukker opp innimellom. passen har jeg også sett snurten av, men presser henne foreløbig ikke. skritten dog, den er foreløbig ikke noe å skryte av, men håper det kommer etterhvert som hun får mere balanse.

Elisabeth
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 22/12/2004 :  01:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
min hoppe er etter hm, *tenke* Soley fra Stangarholti. ukjent så vidt jeg vet.
var "heldig" og fikk kjøpt min hoppe før Aso ble 1 premiert, og prisen var derfor ikke spesielt høy =)
hatt henne siden hun var 1 år,så skal bli spennende å se hva det blir av henne. hun heter forøvrig Trøll fra Norheim.
ligger noen bilder på vip'en min, men ingen under rytter enda.
foreløbig er hun litt småfeit og sånn, men det kommer seg ;)
bygningsmessig ser hun veldig allright ut, skal bli spennende og se hvordan det blir når hun blir "voksen" og musklet.
litt kort hals, det er det jeg har å utsette på henne foreløbig..

var veldig reist før, men har "roa" seg litt, men er fremdeles tålig reist.
naturtølter, men fant traven da vi smalt på sko foran pga hovbyll.
nå går det masse i trav, og litt i tølt nå og da.
har god bakbeinsaksjon foreløbig, og er deilig å sitte på!
er relativt flink til å strekke seg i de fleste gangarter, unntatt skritt. håper som sagt det kommer med balansen.
vi er jo bare i begynnerfasen enda, så foreløbig presser jeg henne ikke i gangartene. vi konsentrerer oss om sving, stopp og gass.

håper på å debutere denne stevnesesongen, på småstevner om ikke annet..!
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  12:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Ja hvorfor ikke Asi?
Kommer nå ann på hvor han står det da...Jeg får ingen av mine respektive til å kjøre land og strand rundt for å bedekke Þyrlen.
Noen som vet noe om Safir fra Jondalen da? Han står ikke så langt unna Ellers er det jo Lian hingstene da...
Me får sjå. Ble endel penger til jul som spares til dette formål, så prisen er lissom ikke problemet.
Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 26/12/2004 :  19:44:00  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
jaja, instruktørene er erfarne med islandshester og rideskolen er med islandshester, og tenker også å komme meg på et kurs med en "profosjonell" instruktør i januar. men vi får se;)
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.