hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  19:56:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
hei!

Kunstig befruktning er jo også et alternativ. Da har jo ikke det "hinderet" med avstand...
Vet ikke noe særlig om det, og har ikke peiling om det er et godt alternativ i det hele tatt ;)
Men det er bare et forslag. Vet om en del hopper som har hatt kunstig befruktning, virket på meg som en grei måte. Kanskje litt mindre drektighetsprosent men..
Lykke til i alle fall! =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  22:18:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Åååhh... Så mange fine islandshestfarger vi har!! Det finnes jo masse rare hestefarger på andre raser også. Stilige de hestene som så ut som de var "spray malt! også...

HESTER ER HERLIGE!!

Jeg, for min del har stor sans for såkalte "glassøyne"!! Dødskult!

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  14:55:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg vil gjerne være med på distanserittet så sant det ikke er for langt unna og at det ikke blir for langt for gampen min, han er i litt dårlig form nå. Også kommer det jo litt ann på når det er da.

Synd at ikke andre raser kan være med på det...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  19:52:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
RETTELSE ALLE RASER FÅR VÆRE MED!!!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  20:24:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Så bra!! Kommer nok noen fra Kongsdelene tenker jeg, så sant vi kan... Og hestene ikke er på sommerbeite
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  19:16:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes nok kanskje hesten er noe ung, men det kommer jo an på om hesten er gangsatt i gangarter eller ikke. Jeg ville ikke tatt en så unghest på helfôr om den ikke er gangsatt! Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  21:18:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Ikke nødvendigvis!!:) Kan hende den har en høyere "mental" alder, og da gjør det ingen ting om den bare er 6 år. Alt ahenger av individet, og hvis du klarer den, er det ikke noe problem!;)

Og hvor mange års erfaring du har med islandshest, skal heller ikke ha så mye å si; de er jo bare hester de også.... Det er ihvertfall min mening!

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  21:53:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mmh. Nå var det ikke "mentalalderen" jeg tenkte på, mer om hesten er gangsatt i tølt/pass eller ikke. Om den ikke er gangsatt synes jeg ikke det er noe for en relativt "uerfaren" rytter å sette igang med denne hesten, med mindre man har tenkt å kun ri den som tregjenger - noe man neppe har, når man først skaffer seg en islandshest.

Nå har ikke jeg ridd islandshest mer enn et år, men jeg vet at f.eks. min venninde (VIP: Maxipus), som har eid to islandshester selv og hatt en rekke på fôr, ikke vil ha en som ikke er gangsatt.

Men, om du føler at dere går sammen - så kjør på :-)
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  02:27:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Ikke missforstå meg Formosissima!! Jeg skjønte hva du mente, jeg bare ga mitt eget synspungt!!
Om hesten er gangsatt eller ikke, har vel en god del og si. Mye av vitsen med islenderer er jo borte når de bare er tre-gangere!! Det er ihvertfall min mening!:)

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  15:27:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Med bare 2 og 3 års erfaring med hest synes dere absolutt er for uerfarne til å ta på dere ansvaret for en unghest. Nå er antakelig hest ikke en helt grønn unghest men selv om den er gangsatt og ridd de siste to årene (tvilsomt at det er noe mer, antakelig ikke så mye) synes jeg at den hesten blir for ung. Både for deres del og hesten. Prøv heller å finne en hest som er litt eldre og med litt mer erfaring bak seg. En vennine av meg som hadde ridd i flere år kjøpte en så unghest, og det endte med at hun måtte selge den igjen for det gikk helt galt. rett og slett for de hun ikke var kalr for en så ung hest enda (den var også veldig snill, gangsatt osv.).

Jeg håper dere virkelig tenker dere om før dere anskaffer dere en så ung hest når dere har så lite erfaring:) lykke til uansett :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

PoisoN

Skrevet - 04/01/2005 :  16:25:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei alle sammen. takker for svar=)
eier sa at hestens "mentale" alder var ni.
og hvis det er det, så er jeg fornøyd. men det er jo aldri greit å vite med unghester da. Vi har ihvertfall tenkt å prøve den hvis eier er interessert i å sette den bort. Og i annonnsa vår skrev vi tydelig at vi ønsket islandshest til tur og kos. På stallen kan vi også få hjelp av andre erfarne mennesker;)
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  16:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest på 6 år trenger absolutt ikke vere for ung, vet flere som har bare 1-2 års erfaring som rir hester på 4-5 år det er ikke noe problem. Men dette er forskjellig fra hest til hest og rytter til rytter. jeg ville kantsje ambefalt å ha den noen dager på prøve eller prøve den på stedet før du henter den hjem slik at du er sikker på at innfoen stemmer, og at dere passer sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  19:05:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Man må huske at det også er forskjell på en "stor brun" som har skritt, trav og galopp, og en islandshest med skritt, trav, tølt, galopp og pass. Det skal godt gjøres å ri bort traven til en "stor brun" - men det er ikke det vanskeligste man kan gjøre med en islandshest.. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  21:05:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Av mer generelle bøker om unghester kan jeg anbefale boka «Unghester» av Ingrid Andersson og Charlie Lindberg (utgitt av Landbruksforlaget). Dette er ikke en bok rettet mot islandshest, men mer unghester generelt. Du kan sannsynligvis finne den nyttig.

Ellers har jeg aldri lest en eneste bok om islandshester, og jeg tror også utvalget av dem er ganske små. Jeg vet at det finnes noen danske, og noen av dem (alle?) finner du under Læsehesten på danske Heste-nettet.dk.

Det er sikkert andre her som enten har lest disse bøkene, eller har erfaring med andre bøker, som har mer å tilføye.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  21:30:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Reynirs Ridskola er en veldig bra bok, skrevet om Reynir Adalsteinssons teknikker. Tar også for seg litt trening av den unge hesten :-) Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.