hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  23:47:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Følgende ting er de viktigste når du skal finne sal til din hest.

- Salen må ikke være skjev
Still salen på forsvisselen og se på den bakfra og frem. Og omvendt. Putene skal være symmetriske i forhold til hverandre og i forhold til resten av salen. Hvis ikke kan det både være selve bommen som er skjev, og dette kan sjeldent rettes. Men det kan også være stopningen, og det kan en salmaker endre.
- God plass i salkammeret (Plassen mellom salputene)
Hesten må ha ryggfrihet for å virkelig kunne bruke ryggen sin i ridningen. Det krever en avstand mellom salputene på minst 3 cm. Kammeret kan godt være bredere, men ikke smalere.

- Salens svai skal passe til hestens ryggsvai
Når salen ligger løst på hesten, skal den ikke danne en bro. Dvs. det må ikke være luft mellom sal og hest noen steder, salen skal hvile jevnt på hestens rygg hele veien. Den må heller ikke kunne vippes, for da er det for mye svai i salen i forhold til hesten. Hvis ikke svaien passer sammen vil ikke salen fordele vekten optimalt, og presset på hestens rygg vil bli for stor noen steder, som kan gi ryggproblemer.

- Salen må ikke være for lang.
Legg salen løst på hesten. Salen skal ligge 2-3 fingerbredder fra det bakerste av skulderbladet, og helst ikke ligge lengre tilbake enn til det bakerste av ribbeinene. Hvis den allikevel kommer litt lengre ut enn ribbeina, fordi hesten er veldig kort, må det dypeste punktet i salen ALDRI være bak ribbeina. Bak ribbeina er ryggsøylen velsig skjør, og dette stedet må derfor ikke utsettes for press.

- Salen må ikke være for smal eller for bred.
Legg salen løst på hesten, og se om det ser fornuftig ut. Er salen for smal, vil den ligge høyt foran, da den ikke kan komme ned mellom skuldrene. Er den for bred, vil den ligge for lavt. Hvils salen er fornuftig ut, skal gjorden festes, og en rytter skal sitte i salen. En hjelper skal deretter føre en hånd fra foran på visselen og ned langs skuldrene. Presset her skal være jevnt. Det samme gjøres fra salkappen og tilbake til det bakerste av sidene. Her skal trykket også være jevnt. Salen må ikke bore seg ned i lenden på hesten.

- Balansen i salen skal være god.
Balansen i salen finner du på salens dypeste punkt. Det dypeste punktet skal være så tett på midten som overhode mulig. Er dybdepunktet på den bakerste delen vil lenden bli overbelastet pga. økt trykk. Hvis salen er for smal vil salen typisk skli bakover, er den for bred vil den skli frem. Samme er det med balansen i salen.
Alt dette skal passe for at salen passer til hesten. Men det er ikke nok! Salen skal selvfølgelig også prøves på hesten. Går hesten ikke godt med salen, og den ellers går godt med andre - ja, så passer nok ikke salen allikevel, eller så er det noe annet som er galt.
For å ha en retningslinje når du skal finne salen til hesten din, har mange butikker laget en god beskrivelse salene, så man har mulighet til å sortere vekk de salmerkene som hvertfall ikke passer til hesten din

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  23:50:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Ja! Jeg skal dømme :)

Vi sees!

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  23:52:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann! Vært tull med maskinen min så jg har ikke fått svart deg.
En kortisonspøyte varer i 6-8 uker.

Og har desverre ikke plass på beitet :(

Men grattis med Bjartur - ble det han du kjøpte?
Så han på stevne i våres - virket søt og snill han!

Klem fra Ine

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  16:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jepp, det gjorde jeg vettu :) Red du?

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  16:43:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Ja, det er mange regler å huske på, og de tingene som går igjen er gjerne:

Hesten har alle 4 beina utenfor banen
Rytter markerer ikke hilsen (dette MÅ man ikke diske for altså...)
Rytteren starter programmet på langsiden og ikke på midten av kortsiden - da rir man feil program, og dommerne kan enten trekke ned karakterene pga. lite vist gangart, eller de kan diske pga. feil program.
Man får advarsel for feil skotøy osv, stygg ridning etc.

Alt dette står i Konkurransereglementet, FIPO. Det kan du laste ned gratis på www.feif.org.
Alle som gidder å sette seg inn i denne vil forstå reglene, og det er noe man også bør gjøre når man konkurrerer.
Mange klubber arrangerer også treingsstevner og kurs i dette - noe alle som vil begynne å konkurrere burde få med deg.

Så det er egentlig opp til en selv - materiellet ligger ute og skriker etter å bli tatt mer i bruk!

Klem fra Ine! (Som kan de fleste reglene utenat :p)

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  18:53:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hun som eide hesten min før ble nesten disket hver gang hun startet... En gang var det fordi hesten hadde for tunge sko. En annen gang var det fordi hesten stakk, og hun styrte hesten inn mot banen. Hesten (Lobbi, hesten min) holdt på å løpe ned dommerene. det er bilde av akkurat det i et islandshest forum...

tihi
Gå til toppen av siden

sleepy

Skrevet - 12/06/2003 :  19:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, har Bjartur på prøve nå! Han har ikke eksem foreløpig, hvertfall, men klør litt, det gjør han. Men det gjør alle de andre hestene på stallen for tida og, og de er ikke islandshester. Det er utrolig mye mygg. Men hestene går bare ute fra 08:30 til ca 19:00, så da unngår de den verste plagen. Er litt i tvil om jeg skal sette ham på beite i juli eller ikke :o/ det blir i såfall et beite nær stallen, hvor jeg kan se til han hver dag, og ta han inn de verste nettene.

Vi får se! Har du noen råd angående forebygging av eksemutbrudd òg, kanskje? ;o) Har hørt det er viktig at de ikke får for proteinrikt gress, hvertfall...

-Lillian ;o)
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2003 :  21:04:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Den beste forebyggingen er å ha på eksemdekken, og gjerne tillegsfore med hvitløk etc. (noe som styrker immunforsvaret og holder insektene litt unna). Hvis han fortsetter å klø bør man ta hestene inn i den verste tiden (noe du også gjør).

Eksemdekken de første årene hjelper masse :)

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2003 :  21:09:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Nei, jeg kan ikke si jeg husker det, men det er et år siden snart da...*tihi* Jeg dømmer så mange hester i løpet av en sesong, så jeg glemmer de kjapt. Fint på en måte og, for da starter man alltid med blanke ark hver gang jeg kommer som dommer...*hehe*

Jeg tror jeg kanskje skal dømme klubbmesterskapet deres i år også, jeg har hvertfall sagt jeg gjerne vil, så da spørs det bare om jeg kan den helgen det skjer. Men isåfall gleder jeg meg til å dømme hos dere igjen, en koselig gjeng er dere hvertfall!

Gå til toppen av siden

Leanne

Skrevet - 14/06/2003 :  11:41:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes disse reglene skulle stå på stevneområdet jeg. Det mest utrolige jeg har sett, var ei jente som mistet kontrollen på hesten sin og hun snurret rundt ei runde på banen, og ble disket. Tross alt har ikke alle barna og ungdommene som rir adgang til internet. Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2003 :  16:33:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Nei, det er kjedelig at ikke alle har internett, men når man velger å konkurrere bør man som sagt sette seg inn i reglene. Slik er det med alle idretter, også alle former for hestesport.
Islandshestkonkurranser er inget unntak!

At en hest stikker på banen er diske-grunn, det er det i dressur/sprang også, og burde ikke komme som en overraskelse på den som sitter oppå denne hesten!

Hvis det er noe man er usikker på - så spør! Både stevnearrangører, andre som konkurrerer og dommere kan reglene, og svarer gjerne på alle mulige spørsmål!

Ellers er det mange regler å sette seg inn i, å henge opp disse på stevneområdet krever MYE plass, og det er faktisk ikke stevnearrangørenes jobb å informere om regler. Det er rytterens jobb å lære seg dem!

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2003 :  16:43:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Som Shadowfax skriver: dressur, løsgjøre, bygge muskler og stryke!

Tølt på volter, forminsk og forstørr dem, men ri aldri et tempo hvor hesten mister renheten og spensten. Man skal ikke PANG starte med sakte tølt, men gjerne gå alle fasene for å komme dit! Hvis hesten klarer et roligere tempo for hver uke som går - så er du der til slutt! Ri gjerne hurtig og middeltempo tølt i begynnelsen, sanke tempoet når hesten er balansert og tølter rent.

Og lykke til :)

Gå til toppen av siden

Jade

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2003 :  17:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJade  Svar med kopi av melding
Altså... Hvis man ikke har tilgang på Internett, finnes det KURS i stevneregler. Har selv vært med på et, lærte veldig mye! Hvis du skal konkurrere, er det ditt eget valg, og hvis du ikke gidder å sette deg inn reglene, straffer det seg... Synd for rytteren, men da lærer han/hun seg reglene til neste gang!

Gå til toppen av siden

Jade

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2003 :  17:26:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJade  Svar med kopi av melding
Hei... Har planlagt å delta på hesten min Fàlki, prøve å få ham til å holde seg der hvor han skal, noe jeg har hatt litt problemer med... :S Jaja :) Så jeg vinner neppe noe der, kommer til å slite så mye med å holde hesten på banen tenker jeg, at jeg ikke rekker å tenke på gangartene... Det får jeg gjøre om noen år, når han lærer seg å holde seg på banen :)

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2003 :  23:02:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hvis du planlegger å starte Bjerkemot er jo det en super ting å starte med! :) Der rir man noe som heter Gædingakeppni, dvs. du har 6 strekker (rir frem og tilbake) på å vise hestens gangarter! Null nada bane å holde seg innenfor runde på runde. Så hvis hesten din kan gå korrekt gangart og snu, er du bra i gang!

Lykke til! Og husk, det viktigste er ikke å vinne, men at du og hesten utvikler dere sammen litt for litt! :)

Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.