hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  16:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er mye ny utviklet saler som kommer nå som er kjempe bra, de har vert brukt i forsking i mange år, men slik jeg gjør det når jeg legger på salen er å se fremme jeg legger den ca. 5cm bak skulderbladene så de ikke skal gnage
'
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 21/06/2003 :  16:52:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står selv på en islandsheste-stall og miljøet er KJEMPEBRA!!!! =) Vi er en gjeng som holder sammen, og vi har det kjempekult!
LENGE LEVE STALLEN! hehe...! =)
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2003 :  19:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heya!
Det kommer jo ann på hvor mye du bruker den,og om du ikke vil den skal "være islandshest" for å si d slik!
HViss du bruker den i konkuranser osv.,så den blir mye svett,så ville jeg nok barbert den... i Oktober/November!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2003 :  21:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

I FIPO står det at islandshesten skal beholde sitt særpreg, og barbering bør kun gjøres hvis hesten virkelig trenger det, f.eks. av trivsels og helsemessige grunner.

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 12/07/2003 :  22:42:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Barbere enn Islandshest?? Går d ann... aaaargg
gidder ikke begynne diskusjonen EN gang TIL
les de andre diskusjonene om barbering.. der ser dere MIN mening!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2003 :  13:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har aldri selv skjønt vitsen med å barbere en islandshest, men jeg ser på stevner og slikt at det er mange som gjør det. så det er derfor jeg lurer på om det har noen positiv virkning, ( på en konkuranse hest)
Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 14/07/2003 :  12:14:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har samme problemet med min hest. På henne hjelper det å ri sjenkelvikninger samt å stille henne litt når hun går frem i tølt. Ri sjenkelvikninger i skritt til å begynne med og ri rett frem i tølt etterpå. Da må hun bruke bakparten bedre og kommer opp. Nå jeg stiller hesten min en anelse til høyre eller venstre i tølt får jeg også det resultatet at hun løsner i skuldrer og nakke og dermed begynner å bære seg bedre! Verd et forsøk i alle fall!! Ellers må du bruke setet ditt veldig sktivt når du rir, kjempetungt men verd slitet.
Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 14/07/2003 :  12:23:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo trist å se at noen reagerer kraftig på at man barberer islandshesten. Hvorfor skal en ikke kunne det om hesten trives bedre? Det er vel ganske innlysende at en hest som står på stallen og er konstant svett ikke har det kjempegreit!!!?? På sørlandet feks er det ikke skikkelig vinter og da blir pelsen til tider litt tjukk. Når du da rir hesten din hver dag for å trene, er det ikke til å unngå at den blir svett. Hesten må ikke barberes for seint på året, oktober er siste sjanse. Mange vil få problemer med felling av vinterpels om det blir seinere og da har du et problem til sommeren. Ikke koselig med vinterpels i juni!

Det er som regel nok å barbere hunterklipp, dvs under magen og undersiden av halsen. La beina og ryggen være. En islandshest er selvfølgelig like mye islandshest om den barberes og i mange tilfeller vil hesten yte maksimalt når den ikke er så forbaska varm bestandig (og kald når den står svett og fæl på stallen etter trening)
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 15/07/2003 :  12:29:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for rådet, skal prøve det. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 17/07/2003 :  20:03:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen islandshester har desverre dette med å blande flere eller alle gangartene, særlig vist de er noe passaktige i gangertene. Og et virker som det blir verre med alderen ettersom hesten blir noe stivere.
Vansklig for meg å sitte her å gi deg råd, men det beste er å ri for innstruktør eller la noen som er dyktige prøve å ri den.
Husk at vekten har mye å si på tølt og trav. Prøv å ri den på en flat strekkning og prøv å hold den i nøyaktig samme tempo hele tiden, på denne måte kan du finne ut hvilken gangart hesten velger i forskjellige tempoer og deretter jobbe med å få gangartene renere.
Men jeg vil anbefale å ri for innsuktør innimellom.
Lykke til:)
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 18/07/2003 :  13:39:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som grisepass.Gynger du frem og tilbake når du rir. Ville prøvd overganger fra skritt til tølt, og skritt til trav. Og masse bakketrening Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2003 :  19:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville prøvd å flyttet henne til et beite med mindre insekter...
det har gjelpt må mange hester jeg kjenner...
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 24/07/2003 :  14:41:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei tøft

Tenker ikke på beite. Hesten er like plaget hjemme i stallen som andre steder. Lurte bare på om det var noen som hadde funnet en grei løsning, som har hjulpet. Er lei av å bruke 1000 vis av kroner på kremer som ikke har hjulpet.

Klem fra 3ne
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2003 :  17:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet det er noen av de som har brukt eksemdekken, og flugesprai, det gjelpte litt Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 26/07/2003 :  10:26:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
hei har du prøvd økoson
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.