hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/07/2003 :  18:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette vil du nok neppe prøve på....men i gammle dager smørte de hester med kraftig kløe inn med tjære. Dette er meget effektivt og myggen holder seg langt unna. Selv om det sikkert stinker og jeg ikke kan tenke meg at det er noe gøy å ri rundt på en hest full av tjære..hehe, kan det jo være verdt et forsøk om hesten er veldig plaget.
Ellers så vil det hjelpe om du sender hesten på fjellbeite.
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 27/07/2003 :  09:57:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt om økoson, hva er det? og hvor kan jeg få tak i det? Hjelper det? Tjære... he he det får bli siste utvei. Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  18:53:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Sommerbeite over 88moh er noe av det betse man kan gjøre for en eksem hest, men hvis dette er vanskelig er økoson (med tilbehør) veldig bra. Du får kjøpt det i sverige, hele serien består av noen matkuler (ser ut som hundemat) et middel til å sprøyte inn i munnen på hesten og forskjellige kremer, lotioner og sprayre. dette er EFFEKTIVT (kjenner mange hardt rammede eksemhester som har blitt neseten eksemfire) og DYRT (hele pakka koster ca 300 kr).
Ellers er det å ha hesten inne morgen og kveld, vaske den jevnlig, smøre den med klødempende (denne hestekremen i hooks er veldig effektiv den også...) og ha på dekken.

OG FOR ALL DEL IKKE OVERDRIV !!!!
det er det verste du kan gjøre, alt for mye kremer sjampoo spray og kliss og klass kan gjøre at hesten får enda en alllergi og i tillegg bli irritert i huden.
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2003 :  18:58:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
halvparader, skjenkelvikninger (allerede nevnt, og riktig utført genialt) versader, tempovekslinger overganger. Øvelser som, hvis de utføres riktig, gjør hesten løsere og ledigere, den slipper i nakken, setter seg mer på bakparten og går både renere i takten og med bedre form og bevegelser. Får man disse øvelsene igjennom får man fort en virkelig flott hest :) Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  18:39:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
rekner med at du mener over 800 moh!!
ellers så blir jo hesten bedre av hvor mindre insekter det er...td indre østland, furuskog og innsjø/elv, er mye verre enn en plass ut ved kysten...
økozonen, koster den bare 300 kr så er jo ikke den så dyr da, hvis det virker.

Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 29/07/2003 :  13:06:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
økoson er veldig efektivt :)
anbefales!!!!!!!!
du kan også smøre SÅRENE ikke hele hesten med en slags kjøre salve
kan ikke komme på hva den heter koster hundre kroner for en stor boks fluer og innsekt holder seg garantert borte.
lykke til
dede
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2003 :  10:18:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Takk olga, var selvfølgelig over 800 meter jeg mente (litt surr men men)

og det manglet et tall til så jeg, nemlig i prisen for alle økoson produktene, 3000 skulle det være... nå ble det ganske dyrt

håper du får hjulpet hesten din :)

Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 08/08/2003 :  12:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Betaler gjerne 3000 kr jeg, hvis det bare kan hjelpe. Men er det noen som vet hvor jeg kan få tak i økoson. Takk på forhånd....
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 08/08/2003 :  12:51:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange gode råd, og mange vanskelige ord og utrykk. Kan dere forklare hva en versade er... Takk på forhånd Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  13:42:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ved versade skal hesten vært stilt og bøyd fra bevegelsesretning. Bakparten går på sporet, og framparten innenfor. Tverringen skal være så stor at hesten krysser beina (forran og bak), men husk at du ikke skal tverre for mye igjen.

På svensk kalles versade for "öpna" (åpne på norsk). Du kan sammenlikne en versade med å begynne å ri en volte (åpning av volte). I det framparten er innenfor sporet og bakparten fremdeles er på storet (åpningen på en voldte), forblir du der og ri fremover i retning med sporet. Er hesten bøyd i "start på volte form" er hesten rett stilt.

Tilsvarende har en noe som heter traver. Som på svensk heter "sluta" (slutte på norsk). Traver er frmridning i den blyning hesten har når du treffer med forparten på sporet etter en volte, og bakparten fremdeles er innenfor i volta liksom.

Jeg vil anbefale deg å lese litt om dette i en bok. F.eks. i "Dressur med Kyra" (av Kyra Kyrklund) eller "Dressurridning" (av Louise Nathhorst). Her beskrives begge disse øvelsene (med mer) mer i detalj. Ellers er det fint å få noen som kan øvelsene til å se på deg da feilridning av øvelsene kan virke mot sin hensikt. F.eks. er det lett få tverre for mye, og det er ikke alltid like heldig.

--
spoff

Redigert av spoff den 08/08/2003 13:46:53
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/08/2003 :  14:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tverringen skal være så stor at hesten krysser beina (forran og bak), men husk at du ikke skal tverre for mye igjen.

For å være helt nøyaktig ;).
Det er kun forbena som krysser når man rir versade. I traver er det kun bakbena som krysser. Dette kommer av at hesten er bøyd i kroppen. Hvis man retter ut hesten, slik at også bakbena krysser hverandre, så rir man faktisk en sjenkelvikning. Det er også greit, men en helt annen øvelse. En vanlig feil når man rir versade, er å legge indre sjenkel bakover, som for å skyve bakparten ut på plass på sporet. Da rir man faktisk ikke lenger versade.

Tverringen skal være så mye at hesten går med bena i tre spor: Utvendig bakben lengst mot veggen (hvis man rir på langsiden), innvendig bakben og utvendig forben litt innenfor i samme spor, og så innvendig forben enda innenfor. Jeg tror at man noen steder i litteraturen finner at hesten faktisk skal gå på fire spor, altså utvendig bakben, innvendig bakben, utvendig forben, innvendig forben. Da tverrer den enda mer.

Uansett nøyer man seg med bare litt tverring i begynnelsen hvis hesten ikke mestrer øvelsen. Når hesten mestrer øvelsen, utføres den likt på begge sider, noe som er vanskelig fordi hesten alltid har en sterk og en svak side.

Jeg har nylig hatt anledning til å se en svært teknisk god hest gjøre disse øvelsene. Det er utrolig nyttig, for da får man et helt klart bilde av hvordan hver øvelse ser ut. Så grip sjansen hvis dere har muligheten.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  14:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

For å være helt nøyaktig ;).
Det er kun forbena som krysser når man rir versade. I traver er det kun bakbena som krysser. Dette kommer av at hesten er bøyd i kroppen. Hvis man retter ut hesten, slik at også bakbena krysser hverandre, så rir man faktisk en sjenkelvikning. Det er også greit, men en helt annen øvelse. En vanlig feil når man rir versade, er å legge indre sjenkel bakover, som for å skyve bakparten ut på plass på sporet. Da rir man faktisk ikke lenger versade.

Riktig. Tenkte litt feil. Man ser selvfølgelig versaden forfra, og da ser man tre bein. Men fra siden så ser det jo ut til at for- og bak krysser fra den vinkelen du ser. Tydlig at jeg ikke er dressurdommer og vanligvis ser disse øvelsene fra rett vinkel.

--
spoff
Gå til toppen av siden

3ne
» VIP

Skrevet - 08/08/2003 :  18:54:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
OjOj Er det noen som kan forklare dette
på helt enkel norsk.Kommer sånn halvveis ned i
forklaringene,også stokker det seg helt.Forresten så
tror jeg at jeg tar et kurs, kanskje jeg skjønner dette litt
bedre da.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2003 :  19:09:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Forsøk å lese en av de bøkene jeg anbefalte. "Dressurridning" finnes på svensk og norsk vet jeg. "Dressur med Kyra" på dansk, svensk og engelsk. Tror ikke den finnes på norsk. Så velg kanskje den første..

Det hjelper litt å se gode illustrasjoner, og tenke litt gjennom hva hesten egentlig skal gjøre. Så er det lurt å få hjelp i starten (senere og for den saks skyld.. Men særlig i starten). Du må ri veldig, veldig mange versader eller andre øvelser før du klarer det bra.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/08/2003 :  19:36:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er et par bilder av hvordan det ser ut når hesten går versade:

http://www.geocities.com/gerrypony/shoulder-in.html

"Shoulder in" er altså det samme som versade.

Her er en tegning som viser hvordan bena til hesten går i tre spor:

http://www.ridinghabit.com/guide/lateralwork/shoulderin.html

Kan prøve meg på en forklaring i t-skje-modus :)

Versade ris typisk i trav langs langsiden av ridebanen, men man kan også ri versade i skritt og galopp, og man kan ri versade andre steder enn langs langsidene. Men la oss tenke på versade langs langsiden akkurat nå.

Man bøyer hesten godt i hjørnet før langsiden. Når man kommer inn på langsiden, er hesten fremdeles bøyd, slik at den begynner å gå inn på en liten volte. Når forbena til hesten er innenfor sporet, fortsetter man bevegelsen fremover langs langsiden i stedet for inn på volten. Forparten skal da være litt innenfor sporet hele veien til man avslutter øvelsen. Det er hovedsakelig innvendig sjenkel og utvendig tøyle som får hesten til å gå versade.

Innvendig sjenkel driver hesten fremover, bøyer hesten innover og medvirker til at hesten ikke går inn i banen i stedet for å gå videre langs sporet. Innvendig sjenkel skal altså IKKE legges bakover for å presse hestens bakpart ut på sporet. Utvendig sjenkel ligger litt bakover, og sørger for at hesten ikke setter bakparten ut til siden. Hvis hesten setter bakparten ut til siden, er hesten ikke lenger bøyd. Da rir man ikke lenger versade.

Innvendig tøyle stiller hesten innover i nakken, utvendig tøyle kontrollerer at hesten er passelig mye bøyd og medvirker til å holde hesten langs sporet. Vekten til rytteren er jevnt fordelt over hesten, eller en anelse på innvendig seteben. Absolutt ikke på utvendig seteben.

Det er viktig å holde tunga rett i munnen når det gjelder STILLING og BØYING av hesten. At hesten er stilt, betyr at den er litt bøyd øverst i nakken rett bak ørene. Resten av hesten kan være bøyd eller rett. Man stiller hesten med tøylen. At hesten er bøyd, betyr at den er bøyd igjennom hele kroppen, fra nakke til hale. Man bøyer hesten med sjenkler og sete. Når man rir versade, er hesten altså bøyd i hele kroppen. I feks. sjenkelvikning, er hesten rett i kroppen og stilt i nakken.

Redigert av eligj den 08/08/2003 19:37:38
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.