hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slakting
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Slakting
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

remina

Skrevet - 01/11/2005 :  09:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff,i dag er en helt forferdelig dag.. 2 hester i stallen der jeg driver skal slaktes i dag. Så trist altså:( Men de har så vondt i benene så det er ingen annen utvei..
De ble hentet kl 09.00,så de ble ikke sluppet ut i dag eller,stakar dem begynnte sikkert å lure allerede da!!
Den ene blir slaktet kl 11.00,mens den andre må stå på en slaktebil å vente til kl 12.00:(
Kan noen forklare hvordan dem blir slaktet???? vet det er fælt,men må bare vite hva som skjer!!!?
Skjønner hestene hva som skal skje??

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  10:29:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg jobba på slakteri en periode tildligere, og der var det hester som kom inn av og til. Før hestene ble slaktet spylte de ned blodet så de ikke skulle få panikk av lukta. Så leide de hesten inn i slakte boksen, og avliva den med en boltepistol midt i panna. Rett etterpå blir en kjetting festa i ene bakbeinet og skrotten heises opp. Deretter blir halspulsåren skåret over slik at blodet skal renne ut. Så går ferden videre bortover slaktelinja der først beina kuttes av nedenfor kne/hase, skinnet dras av(det var det ekleste syntes jeg) og innvollene tas ut. Så var det min tur til å sjekke lever/hjerte/lunger/skrott og hode om det var noe som tilsa at slaktet måtte kasseres eller sjekkes nærmere av veterinær. Etter det blir slaktet veid og klassifisert, og hengt inn på kjølelageret.

Hvis jeg engang må avlive en hest så har jeg ikke tatt skrekken for å sende den dit av mitt opphold på slakteriet. De behandlet hestene pent, for av erfaring vet de at hester kan bli temmelig krakilske og brysomme hvis de blir redde. Hvertfall var det slik på dette slakteriet
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 01/11/2005 :  12:46:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
å fy så ekkelt...
stakars veninna mi som eier dem..
de måtte kjøre langt først å,de sto i Rena,så er sikkert langt dit dem skulle.
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 01/11/2005 :  20:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare rette på en ting.... Det ble bare den ene hesten som ble slaktet..
Litt gladere nå:) men trist fordet.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  16:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørtes slagtingen forfærdelig ut?? På samme måte blir gris, ku, sau, lam også slagtet.. Med boltpistol eller strøm. Henges opp og blir flådd. Alikevel spiser vi sikkert alle kjøtt. Vær heller gla for at i Norge går slagtingen fort og effektivt. Dyret lider ikke. Kjemp heller imot HALAL hvor dyr får skåret halsen over LEVENDE!!! Noen som har spurt i den lokale pizzasjappa om kebabben er halalkjøtt?? Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  17:00:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syntes IKKE at dyrene skal drepes på slakteriet med ELEKTRISITET! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  17:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker det ikke jeg heller men er ganske sikker på at det går fort. Det er vel det som er viktigst?
Hørte at de ble lamma på sekundet.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  07:34:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg mener absolutt det viktigste er at det går fort. Slik at den ikke har noe vondt...
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  09:44:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg så aldri selve avlivinga av hestene, siden jeg hadde plassen min et stykke lenger bort på slaktelinja og og hestene alltid ble avliva før jeg kom. Like greit, så slapp jeg å løpe avsted og mase om å få kjøpe hesten hver gang det dukka opp en borti åpninga der Så på når de avliva storfe, og det gikk kjempefort. Så snart bolten smalt inn i panna var de "bortevekk"... Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 03/11/2005 :  10:34:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var med da en hest jeg hadde før ble slaktet. Dette var på et gårdsslakteri, så noen ting var litt anderledes.
Hun forsto absolutt ingen ting. Nå ble hun tatt utendørs, så det var ingen lukt. Leide henne bort til slakteren, var helt normal.
De blir borte med en gang. Det bare smalt, så var hun borte.
Min erfaring var at det var en veldig fin og human måte å avslutte på. Trist er det jo, men hesten led ikke..
Tone
Gå til toppen av siden

remina

Skrevet - 03/11/2005 :  10:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff.. skjønner hestene hva som skal skje?? de må jo være livredde stakars!! Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  15:11:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Tror egentlig ike de fleste hester skjønner hva som foregår, i Norge har vi (syns jeg) en ganske human og fin måte å slakte dyr på, de lider ikke. Er sikkert verre i noen andre land. Selvfølgelig er det trist å avlive hetsen min, men som Pappa sier: det må du tenke på når du kjøper dyr, en gang må dere skilles. Men trist er det jo..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  15:17:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har vært på gilde, hedopp ved rudshøgda, og har sett slaktingen. Syns det virker veldig humant. Sauene blir slaktet med strøm, grisene blir først bedøvd med gass, slik at de "besvimer", for så å bli blodtappet, og kuene og hestene blir skutt med boltpistol. Tror likevel den dagen jeg skal ha en hest avlivet, at den skal bli avlivet her hjemme. Men, dyrene lider overhodet ingen nød på slakteriet, siden alt går så fort. Fikk høre at ei ku kunne komme inn på slakteriet klokka 9 på morgenen, og allerede dagen etter kunne den ligge som karbonader i kjøttdisken på en butikk i bergen.. Ellers får jeg ikke gitt noen mer presis beskrivelse enn den Asbjørg gir. Jeg har sett slakt av hest, og et var ikkenoe koslig, men sånn er det, og sånn kommer det alltid ti å være, det må bare aksepteres.. Men såklrt, og uten tvil, det er helt forferdelig likevel:(
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  15:32:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg var med da en hest jeg hadde før ble slaktet. Dette var på et gårdsslakteri, så noen ting var litt anderledes. Hun forsto absolutt ingen ting. Nå ble hun tatt utendørs, så det var ingen lukt. Leide henne bort til slakteren, var helt normal. De blir borte med en gang. Det bare smalt, så var hun borte. Min erfaring var at det var en veldig fin og human måte å avslutte på. Trist er det jo, men hesten led ikke.. Tone

Var dette på Hellenes Slakteri i Kvelde? Jeg var der med en hest jeg hadde før og der ble alt gjort veldig humant. Vi leverte henne dagen før og hun ble da oppstallet på deres private stall sammen med både slaktehester og private ridehester. Alt var helt"normalt"og hesten min fikk stor box med masse ren flis, godt med høy, vann og en"leke"i taket. Hun rullet seg og begynte å spise med èn gang(altså ingen"frykt") Dagen etter ble de sluppet ut på beitet noen timer før de en etter en ble leid bort på en platting der de fikk en bøtte med kraftfor. Mens de spiste ble de avlivet uten å skjønne hva som skjedde. Godt at det finnes slike plasser der alt blir gjort på den beste måten,uten slakterilukt ol.

Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 03/11/2005 :  18:28:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, var på hellenes. Men tror ikke de holder på lenger?! Hørte noe om det, det er i såfall synd..Kjørte henne samme dag vi da, men fikk time, så vi slapp å stå der og vente. Samtidig fikk vi være med å bestemme hvordan det skulle gjøres, om vi ville være der, om vi ville holde henne mens de avlivet osv. Det gjorde en vanskelig dag veldig mye lettere... Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  18:30:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hørtes ut som et kjempefint sted..
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.