hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppskrift til ``Grøt`` for hest:D
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Oppskrift til ``Grøt`` for hest:D
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

HurricaneGirl

Skrevet - 11/11/2005 :  17:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
På kalde høst/vinterdager kan det vere godt for hesten å få i seg noe varmt:)
Da er dette den perfekte oppskriften:

- Varmt vann
- Brød
- Frukt/grønnsaker
- Kraftfôr
- Gress/høy i små biter (noen ganger halm oxo)

Alt blir blandet i en bøtte, og gies lunken-varm til hestene:) Hestene i stallen ``min`` spiser det, og elsker det:D Min egen hest spiser så det slurper (og skvetter utover alt mulig)

Et koslig tips til etter ridning/trening eller om kvelden når det er kveldsfôring

carambee

Skrevet - 11/11/2005 :  18:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ja, det er mange hester som setter pris på litt ekstra knask i vinterkulda.
Men vær obs på bruk av brød, det kan være skadelig for hester med mye brød. De er ikke laga for å spise brød med gjær og sånt i.

men noen tørre skalker går vel som regel bra:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/11/2005 :  19:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvor mye høy, frukt, brød, vann og kraftfor har du ,HurricaneGirl, brukt når du har laga dette til hesten "din" da ?

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2005 :  15:26:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

oppskrift på noen flere grøter her eller?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 29/11/2005 :  23:28:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte å lage grøt av sammalt hvete grov og vann. 1kg pakke varer fire kvelder til en hest og passelig mengde vann oppi bøtta,den skal ikke være deigete.Oppi pleier jeg og blande tilskudd,hvitløkspulver,litt havre i blant hvis den blir for tynn,gulrøtter og epleskrotter o.l. Serveres lunken.Dette er kveldsen i ny og ne.
I blant lager jeg grøt av kompletten,men da tilsettes ikke havre oppi!Er havre i komplett.
Blander komplett,hvitløk med varmt vann,lar det stå til det tykne.Blander i noe frukt hvis jeg har,men hun setter utrolig pris på grøten på kvelden.Humrer av hjertens glede.

Sammalt hvete er jo heller ikke dyr,8 kr for pakken,og den varer 4 dager.
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 30/11/2005 :  13:37:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
når jeg lagde grøt brukte jeg bygg grøpp som man får kjøpt på fk i sekker.
også puttet jeg oppi diverse saker og ting..litt kraftför og olje og hvitløkspulver osv, også heiv jeg oppi non epler på toppen..
og vann da selvfølgelig..noen bruker jo også melasse oppi grøten..

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 12/12/2005 :  22:23:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita: ka meina du me hesten ``min``???
Hehe, han e jo min da!

Jada, veit at de e farli me for mykkje brød;) er forsikti med alt ej he i grauten, å passer på å ta lite av alt. Husk at hesta sette like mykkje pris på en liten neve ``godis`` som tusen liter:P

Knegg fra Lizzie og Tassen<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  22:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av HurricaneGirl

Er det naturlig for hesten å spise varm mat??
Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 12/12/2005 :  22:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester tar ikke skade av å spise noe varmt!
Når hesten min var forkjølet (ikke sånn skikkelig forkjølet, men litt hoste og rennende nese) lagde jeg lunken/varm grøt til ham hver eneste dag, og han ble fort bedre=D
Så min mening om grøt er at det virker som te, kakao...osv på oss=)

Knegg fra Lizzie og Tassen<3
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  22:55:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lopke

skal vi begynne å fore/behandle hesten sånn som det er naturlig for den nå? da må vi droppe stall, ridning, foring av tørket gress, vitamin tilskudd, kratfor. dette var å sette det veldig på spissen, men ville bare frem med poenget.
jeg er veldig for å behandle hesten så naturlig som mulig å på dens premisser. men tror ikke litt varm grøt en gang i blant har så mye å si.. mulig at hestens fordøyelsessystem ikke er laget for varm mat, men er menneskets det da? vet at "før i tiden" fikk ofte hestene varm grøt etter hardt arbeid på kalde vinterdager. å det anbefales jo å gi hesten lunket vann etter rideturer på kalde vinterdager.. tror bare hestene nyter et varm målid en gang i blant jeg!

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/12/2005 :  00:00:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det som er mest "feil" i dette er at folk plutselig gir hesten sin et måltid med noe den overhode ikke får til vanlig. Hester tåler ofte ikke så store plutselige forandringer i kosten.

Tilsett heller varmt vann til det kraftfôret den får til vanlig og bland i litt frukt, hesten synes det er like godt, og du skaper en liten variasjon i kosten uten å plutselig peise på med noe den ikke er vant til.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/12/2005 :  04:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig med Anniken B. Kan ikke være bra å plutselig gi hesten en hel bøtte med brød og andre godsaker når den ellers får kanskje 1 liter pellets.. (gjorde selv det samme da jeg var yngre, man lærer så lenge man lever)

Det å lage grøt av mel, sammalt hvete, har jeg aldri hørt om... hm.. vet ikke hva jeg skal si til det...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  15:06:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hvem sa en hel bøtte?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/12/2005 :  15:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme om det er ei hel bøtte eller ei halv bøtte da. samme prinsipp, man ikke skal gi hesten noe utenfor forplana, i store mengder.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  15:27:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lopke

Har hørt at hester som skal legge på seg bør få kraftfor blandet med varmt vann, det skal visst hjelpe med å ta opp næringen og få dem til å legge på seg lettere

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  18:04:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Samme om det er ei hel bøtte eller ei halv bøtte da. samme prinsipp, man ikke skal gi hesten noe utenfor forplana, i store mengder.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

nei derfor gir jeg heller ikke store mengder.. ?

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.